Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door waldo79 » za 25 feb 2023, 19:46

Dat het geen voorjaarsvakantie in RLP is, is goed te merken. De accommodaties zijn behoudens wat Nederlandse toeristen uitgestorven.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 28 feb 2023, 14:18

Na geconstateerd te hebben dat vliegtickets bespottelijk duur zijn voor de zomer, zitten we toch maar weer te kijken voor een autovakantie.
Denkrichting is nu 2 weken Tsjechië (of eventueel Oostenrijk). Qua weken zijn we enigszins flexibel, maar wordt het wel in augustus.

De drukteverwachtingen die ik online vindt focussen vooral op noord-zuid-drukte, maar wat zouden voor de regio ten zuiden van Praag de relevante drukke weekenden zijn dan?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 28 feb 2023, 14:24

Dat ligt er aan. Als je Praag via Nürnberg wil benaderen, heb je meer te maken vakantiedrukte dan als je via Dresden rijdt.

Oost-west is in Duitsland vrijwel nooit sprake van vakantiedrukte. Op vrijdagmiddag heb je wel de superforenzen die vanuit de regio Frankfurt terugrijden naar Oost-Duitsland. Maar dat zorgt vaak alleen voor file op de A5 tot Hattenbach, waar je neem ik aan niet langs gaat.

Ik ben vorig jaar twee keer door Praag gereden. Vanwege het incomplete snelwegennet rond de stad is het wel een stad waar je liever niet tijdens de spits passeert.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 28 feb 2023, 14:52

Doel is wel ruimschoots zuidelijker dan Praag - zit een beetje te kijken naar de grensstreek met Oostenrijk.
Dan zou in ieder geval in kilometers de route via Dresden wel echt langer zijn, maar wel een stuk ontspannender. Het idee is overigens danwel op zaterdag in 1x rijden, danwel op vrijdagavond 3-4 uurtjes en zaterdagochtend door. Spits rondom Praag verwacht ik dan minder last van te hebben.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 01 mar 2023, 9:18

Van wat ik altijd gezien heb rond Praag, is dat de inwoners massaal voor een weekend weg gaan. Op vrijdag heb je dus een grote trek vanuit Praag naar weekendbestemmingen, en dan zondag weer terug.
Op de zaterdag zul je daar dus weinig last van hebben als je Praag passeert.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer