Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
Dat het geen voorjaarsvakantie in RLP is, is goed te merken. De accommodaties zijn behoudens wat Nederlandse toeristen uitgestorven.
-
- autoweg
Na geconstateerd te hebben dat vliegtickets bespottelijk duur zijn voor de zomer, zitten we toch maar weer te kijken voor een autovakantie.
Denkrichting is nu 2 weken Tsjechië (of eventueel Oostenrijk). Qua weken zijn we enigszins flexibel, maar wordt het wel in augustus.
De drukteverwachtingen die ik online vindt focussen vooral op noord-zuid-drukte, maar wat zouden voor de regio ten zuiden van Praag de relevante drukke weekenden zijn dan?
Denkrichting is nu 2 weken Tsjechië (of eventueel Oostenrijk). Qua weken zijn we enigszins flexibel, maar wordt het wel in augustus.
De drukteverwachtingen die ik online vindt focussen vooral op noord-zuid-drukte, maar wat zouden voor de regio ten zuiden van Praag de relevante drukke weekenden zijn dan?
-
- Moderator
Dat ligt er aan. Als je Praag via Nürnberg wil benaderen, heb je meer te maken vakantiedrukte dan als je via Dresden rijdt.
Oost-west is in Duitsland vrijwel nooit sprake van vakantiedrukte. Op vrijdagmiddag heb je wel de superforenzen die vanuit de regio Frankfurt terugrijden naar Oost-Duitsland. Maar dat zorgt vaak alleen voor file op de A5 tot Hattenbach, waar je neem ik aan niet langs gaat.
Ik ben vorig jaar twee keer door Praag gereden. Vanwege het incomplete snelwegennet rond de stad is het wel een stad waar je liever niet tijdens de spits passeert.
Oost-west is in Duitsland vrijwel nooit sprake van vakantiedrukte. Op vrijdagmiddag heb je wel de superforenzen die vanuit de regio Frankfurt terugrijden naar Oost-Duitsland. Maar dat zorgt vaak alleen voor file op de A5 tot Hattenbach, waar je neem ik aan niet langs gaat.
Ik ben vorig jaar twee keer door Praag gereden. Vanwege het incomplete snelwegennet rond de stad is het wel een stad waar je liever niet tijdens de spits passeert.
-
- autoweg
Doel is wel ruimschoots zuidelijker dan Praag - zit een beetje te kijken naar de grensstreek met Oostenrijk.
Dan zou in ieder geval in kilometers de route via Dresden wel echt langer zijn, maar wel een stuk ontspannender. Het idee is overigens danwel op zaterdag in 1x rijden, danwel op vrijdagavond 3-4 uurtjes en zaterdagochtend door. Spits rondom Praag verwacht ik dan minder last van te hebben.
Dan zou in ieder geval in kilometers de route via Dresden wel echt langer zijn, maar wel een stuk ontspannender. Het idee is overigens danwel op zaterdag in 1x rijden, danwel op vrijdagavond 3-4 uurtjes en zaterdagochtend door. Spits rondom Praag verwacht ik dan minder last van te hebben.
-
- 2x5 autosnelweg
Van wat ik altijd gezien heb rond Praag, is dat de inwoners massaal voor een weekend weg gaan. Op vrijdag heb je dus een grote trek vanuit Praag naar weekendbestemmingen, en dan zondag weer terug.
Op de zaterdag zul je daar dus weinig last van hebben als je Praag passeert.
Op de zaterdag zul je daar dus weinig last van hebben als je Praag passeert.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Moderator
Het begint al druk te worden op de arbeidsmigrantenroutes, vooral naar Polen. In Duitsland zijn al meerdere files op de A2, A10 en A12, allemaal richting oosten. Op de zuidelijke route A44 - A4 - Poolse A4 staan ook al de eerste files bij werkzaamheden, allemaal richting oosten.
-
- Moderator
Het is nu heel erg druk in met name Centraal-Europa. De uittocht voor Pasen is in volle gang.

-
- Moderator
Het is bijna 22 uur, maar er is nog steeds erg veel verkeer onderweg naar Polen.
Op de A4 Dresden - Görlitz en de A10-A12 Schönefelder Kreuz - Frankfurt an der Oder staan nog steeds files, met op beide autosnelwegen 80 kilometer lange trajecten met file, langzaam rijdend verkeer en soms een paar stukjes waar het nog wel rijdt.
Ook een flinke file op de A15 van Cottbus naar de Poolse grens, dat is hoogst uitzonderlijk.

Op de A4 Dresden - Görlitz en de A10-A12 Schönefelder Kreuz - Frankfurt an der Oder staan nog steeds files, met op beide autosnelwegen 80 kilometer lange trajecten met file, langzaam rijdend verkeer en soms een paar stukjes waar het nog wel rijdt.
Ook een flinke file op de A15 van Cottbus naar de Poolse grens, dat is hoogst uitzonderlijk.

-
- Moderator
Apart verkeersbeeld vandaag in Europa. In Duitsland werd het al heel vroeg druk, de piek van lag rond het middaguur met overal files. Echter tegen 15 uur was bijna alles verdwenen.
Daarentegen was het in Frankrijk pas vanaf 15 uur druk buiten de regio Parijs. En nu ook de eerste traditionele Rhônedalcongestie op de A7.

Daarentegen was het in Frankrijk pas vanaf 15 uur druk buiten de regio Parijs. En nu ook de eerste traditionele Rhônedalcongestie op de A7.
-
- 4x3 autosnelweg
Verschil wordt gemaakt door de vraag of Goede Vrijdag een vrije dag is. In Duitsland functioneert het als een top-zaterdag (en Witte Donderdag als de bijbehorende vrijdag), in Frankrijk en Italië eerder als een vrijdag.
-
- 2x2 autosnelweg
In BE is het ook vandaag gewoon een werkdag, behalve bepaalde sectoren zoals de bankwereld. Paasmaandag is er veel meer volk thuis.
-
- 4x3 autosnelweg

In Duitsland daarentegen is echt alles dicht. Horeca is open, bakkers als op zondagochtend, tankstations en dat is het wel. Dus dan is er ook echt niemand die zijn vertrek hoeft uit te stellen.
-
- Voorzitter

Hoe dan ook, voor mij was het vandaag ook een gewone werkdag.
-
- verkeersader

Touren is rough so you got to be tough
-
- expressweg
Vergeet de Duitsers ook niet. 3 vakantiedagen inleveren om 1,5 week vrij te zijn, is voor een aantal een prima buitenkansje
-
- Moderator
-
- woonerf
De vakantievoorpret is hier alweer aangeslagen: Funradio op de radio thuis, 1664 van de Lidl in huis en een oog op een overnachtingshotel voor onze jaarlijkse, heerlijke vakantie naar de Cote d'Azur.
Kijkend op de site van Bison Futé viel mij op dat men deze zomer "slechts" echt zwarte zaterdag markeert: eerste weekend van augustus. Wij gaan het weekend ervoor, ben nog in dubio of we weer op donderdagnacht gaan met een heerlijk relaxte dag in de omgeving van Aix-en-Provence, of vrijdagnacht gaan rijden en dan in 1 keer.
https://www.bison-fute.gouv.fr/IMG/pdf/ ... ute_A3.pdf
Kijkend op de site van Bison Futé viel mij op dat men deze zomer "slechts" echt zwarte zaterdag markeert: eerste weekend van augustus. Wij gaan het weekend ervoor, ben nog in dubio of we weer op donderdagnacht gaan met een heerlijk relaxte dag in de omgeving van Aix-en-Provence, of vrijdagnacht gaan rijden en dan in 1 keer.
https://www.bison-fute.gouv.fr/IMG/pdf/ ... ute_A3.pdf
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
-
- Moderator
Wisselweekend in Zuid-Europa, met name van de Duitsers die nu met pinksteren-fronleichnam 2 weken vrij zijn.
Drukte voor de Karawankentunnel, maar de grote opstoppingen voor de Kroatische grens zijn verdwenen. Omdat Kroatië nu bij Schengen zit.

Ook druk over de Brenner

Drukte voor de Karawankentunnel, maar de grote opstoppingen voor de Kroatische grens zijn verdwenen. Omdat Kroatië nu bij Schengen zit.

Ook druk over de Brenner

-
- Moderator
Druk in Duitsland vanwege het lange weekend van sacramentsdag / Fronleichnam. Dat is morgen, en veel Duitsers hebben 4 dagen vrij. En dan gaan ze vanmiddag al op pad.

-
- Voorzitter
Ik moest vandaag naar Keulen, en op de heenweg leidde Google Maps me al via Venlo en daarna A61-A52-A57. Terug de A57 afgereden. Dat was allemaal wel te doen, maar ik heb het idee dat ik daarmee ook traditionele routes die Duitsers massaal gebruiken in zulke weekenden wel heb vermeden.
Een blik op Google Maps deed me geloven dat het ook de juiste beslissing was, in plaats van de drukke A3 waar ook nog eens die Baustelle bij Hamminkeln is.
Een blik op Google Maps deed me geloven dat het ook de juiste beslissing was, in plaats van de drukke A3 waar ook nog eens die Baustelle bij Hamminkeln is.
-
- polderweggetje
Vraagje: Ik rijd 22 juli (zaterdag) overdag van Rotterdam naar (de omgeving van) Sancerre. Ik ben van plan om A16- (België)A1 -(R1)-A14-A17-A8-(Frankrijk)A27-A22-A1-A104/N104-A6-A77 te doen. Is dit aan te bevelen, om zo eventuele drukte rond Lille en Parijs te ontwijken, of hebben jullie een ander voorstel? Alvast bedankt!
-
- Moderator
Dat is een zwarte zaterdag (alhoewel niet een officiële). De ervaring leert dat op zaterdagen in juli en augustus bijna geen file staat in Noord-Frankrijk. De drukte begint ten zuiden van Parijs, en ik denk dan vooral op de A10 en minder op de A6. Ik zie niet een goede reden om Lille of Parijs te vermijden. Lille is vooral een probleem tijdens spitsuren op werkdagen, niet door vakantieverkeer.
-
- verkeersader
De route rondom Parijs via A104/N104 lijkt mij de beste manier om files zoveel mogelijk te ontwijken. Afhankelijk van het tijdstip van vertrek zou je kunnen overwegen om via Brussel te rijden in plaats van Lille. Qua kans op files zal het niet zo veel uitmaken; beter kijk je vlak voor Antwerpen even op Google Maps welke route het beste lijkt qua drukte.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- 4x3 autosnelweg

Het beste plan voor Parijs is om de SYTADIN app te downloaden. Geeft je het beste overzicht van de vertragingen en je kunt je favoriete routes instellen. Daarmee kun je de verschillende opties tussen A1 en A6 (via A86 en A104) instellen en op je reisdag kun je met één oogopslag zien wat de betere optie is.
-
- polderweggetje
Dank voor de snelle reacties heren! Dan meteen de volgende vraag: op (zaterdag) vijf augustus gaat het van Reims terug naar Rotterdam. Met een beetje geografische kennis is snel vast te stellen dat de kortste route via de A34/A304/N5 naar Charleroi en verder voert. Mijn vraag: is die route ook aan te bevelen wanneer het doel is om op te schieten, of is A26/A2/A7 dan een betere keuze?
-
- verkeersader
Ik heb een uitgesproken voorkeur voor de A104/N104 om op de A6 te komen. Qua tijd en kilometers maakt het niet zoveel uit, maar voor mijn gevoel rijdt het beter door.Pino schreef: ↑vr 09 jun 2023, 22:01Eens met jouw opmerking over Lille of Brussel; en met die van Chris over Parijs. Ik denk inderdaad dat je de A104 op zo’n dag niet nodig gaat hebben. En op weg naar de A77 moet je ook echt naar de A6; kun je niet de route A104-A5-A19 pakken om op de A6 uit te komen.
Het beste plan voor Parijs is om de SYTADIN app te downloaden. Geeft je het beste overzicht van de vertragingen en je kunt je favoriete routes instellen. Daarmee kun je de verschillende opties tussen A1 en A6 (via A86 en A104) instellen en op je reisdag kun je met één oogopslag zien wat de betere optie is.
Nog een andere optie is om vanaf de A104/N104 via Melun door te steken naar de A6, maar dat heeft alleen zin als de andere routes echt vertraging opleveren.
Laatst gewijzigd door T-hijs op vr 09 jun 2023, 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- verkeersader
Wat mij betreft via Charleroi, dus A34/A304/N5, en vervolgens Brussel, Antwerpen en Breda.FlorisVDL schreef: ↑vr 09 jun 2023, 22:13 Dank voor de snelle reacties heren! Dan meteen de volgende vraag: op (zaterdag) vijf augustus gaat het van Reims terug naar Rotterdam. Met een beetje geografische kennis is snel vast te stellen dat de kortste route via de A34/A304/N5 naar Charleroi en verder voert. Mijn vraag: is die route ook aan te bevelen wanneer het doel is om op te schieten, of is A26/A2/A7 dan een betere keuze?
-
- polderweggetje
Aha, dank. Welke ring van Charleroi verdient de aanbeveling?
-
- verkeersader

Uhm... geen idee. Wat Waze / Google Maps / TomTom / Flitsmeister / ... zegt...

-
- Moderator
Als je wil opschieten vind ik de N5 / E420 nou niet echt de beste route. Tussen Reims en Charleroi is het bijna allemaal 110 of lager, deels zelfs nog geen autosnelweg. Op zich hoeft dat niet erg te zijn, maar als je mindset is: 'lekker doorknallen zoals elders op de autoroute', dan valt die route toch wel tegen.