Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
Moderator: Moderatoren
-
- polderweggetje
Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
Vermoedelijk wordt het weinig doorknallen (gezien de leeftijd van het voertuig waarin ik me verplaats). Ik vroeg me vooral af of je (gezien de status van de N5, vergeleken met de snelwegen op het alternatieve traject) niet veel tijd verliest op deze route.
-
- Voorzitter
De A104/N104 kan wat rust geven omdat je aan de rand van de Parijse agglomeratie blijft en er niet doorheen gaat. Dat gezegd hebbende, normaal gesproken zal het niet sneller zijn dan A3-A86-A6 of A3-BP-A6. En via de A104/N104 moet je komende vanaf de A1 achtmaal bij een knooppunt afslaan om op de A6 uit te komen. Het is geen heel vloeiende route, met ook voor een groot deel 2x2 rijstroken. Maar het zal redelijk doorrijden en als het wat stress wegneemt kan het een optie zijn. Voor wie geen bezwaar heeft om door Parijs te rijden, zou ik echter gewoon de A3-A86 aanbevelen.
De R9, de kleine eenrichtingsring rond het centrum, en vanaf daar naar de N5. Rond Charleroi is het op zich vrij rustig. Aan de R3 oostelijk om de stad heb je weinig omdat die geen directe aansluiting op de N5 biedt, de R3 westelijk rond de stad is wel erg ver om en biedt geen voordelen. Als je het eerste stukje N5 door Charleroi wil vermijden kun je vanaf de R9 nog over de A503 en de R3 naar de N5. Meer kilometers, ongeveer even snel.
-
- 2x3 autosnelweg
De route via Charleroi is zeker een half uur sneller dan via de A26 - A2, zelfs rekening houdend dat je niet overal 130 km/h mag. Wat mij betreft is de route via Charleroi daardoor de enige logische route.Chris schreef: ↑vr 09 jun 2023, 22:45 Als je wil opschieten vind ik de N5 / E420 nou niet echt de beste route. Tussen Reims en Charleroi is het bijna allemaal 110 of lager, deels zelfs nog geen autosnelweg. Op zich hoeft dat niet erg te zijn, maar als je mindset is: 'lekker doorknallen zoals elders op de autoroute', dan valt die route toch wel tegen.
-
- Moderator
Ja naar Charleroi, maar richting Antwerpen is het verschil amper een paar minuten overdag.
Ik wil maar aangeven dat je op deze route een best wel lang traject hebt dat niet vergelijkbaar is met de A26 of E411 of een andere doorgaande snelwegroute in West Europa. Je mag maar op een klein deel 130, er zijn ook nog stukken niet snelweg, verkeerslichten, rotondes en zelfs bebouwde kom van Charleroi.
Ik wil maar aangeven dat je op deze route een best wel lang traject hebt dat niet vergelijkbaar is met de A26 of E411 of een andere doorgaande snelwegroute in West Europa. Je mag maar op een klein deel 130, er zijn ook nog stukken niet snelweg, verkeerslichten, rotondes en zelfs bebouwde kom van Charleroi.
-
- 4x3 autosnelweg
Naar heel Reims-Charleroi moet je gewoon niet kijken als een snelweg, eerder als een expresweg met een paar betere stukken (en dan denk ik vooral aan de A304). Flinke stukken A34 zijn snelweg “in name only” en dat vertaalt zich vervolgens ook in die 110. Laatste stuk voor Charleroi en passage Charleroi zijn, wel, bijzonder. Maar linksom of rechtsom is het (bijna) altijd wel sneller op weg naar Nederland dan de A26. Niet veel, maar wel wat. En als je dan ook nog eens tolvrij rijdt waar je op de A26 tol betaalt…
-
- verkeersader

Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- expressweg
Je kan tussen Charleroi en Reims op de eerste 35 km na juist prima 130 rijden, want het is er heerlijk rustig.
-
- stadsweg

Uit ervaring weet ik dat er 's avonds op weekenddagen wel wat verkeer richting Charleroi waardoor het even kan stilstaan voor de aansluiting met de R3 dat komt door mensen die terugkeren van recreatie in het gebied ten zuiden van Charleroi (en waar ik dan zelf eigenlijk ook aan bijdraag

Als je richting Brussel gaat kan je dat langs hier afsnijden en dan langs de R3 naar het noorden in plaats van een van deze routes.
-
- polderweggetje
Dank allen. Ik denk, na naar jullie adviezen te hebben gekeken, dat het inderdaad de route via Charleroi wordt. De shortcut richting R3 die Mundial noemt, ziet er aanlokkelijk uit. Meer nog dan eerst naar het westen, om dan over de A503 de stad in te rijden, of de N5 rechtdoor de stad in. Maar, allicht kan wat verkeersinformatie ter plekke ook geen kwaad
-
- dorpsstraat
Vraagje, ik rij vrijdag 18 augustus van Zwolle naar het Sauerland (omgeving Winterberg). Ik was van plan dit via de standaardroute A3-A2-A1-A44 te doen, maar Google Maps en andere routeplanners geven aan dat de route via de Duitse B54-A1 (Enschede-Münster-Dortmund) sneller is. Kun je op die B54 een beetje fatsoenlijk opschieten? Ik hoor/lees er tegenstrijdige verhalen over, wat zouden jullie adviseren?
-
- Moderator
Ik heb die route een paar weken geleden gereden. Doordeweeks rijdt er nogal veel vrachtverkeer op de B54 en die mogen daar formeel maar 60. Op alle enkelstrooks delen hang je dus weer achter een vrachtwagen. En dan duurt het best lang van de Nederlandse grens tot Münster.
Bij Dortmund/Unna is het wel vaak bal rond het knooppunt A1/A44. Zeker op vrijdagmiddag, maar als je daar voor 12 uur passeert zal het wel meevallen.
Een andere optie vanuit Zwolle is om via Bielefeld te rijden, de A30-A33. Mijn ouders namen die route terwijl ik de B54 nam, en het reistijdverschil was uiteindelijk maar een paar minuten.
Ik zit in Zwolle snel op de N35, maar als je ten noorden van de A28 begint is het wel aantrekkelijker om meteen de snelweg te pakken en dan via Arnhem te rijden.
Bij Dortmund/Unna is het wel vaak bal rond het knooppunt A1/A44. Zeker op vrijdagmiddag, maar als je daar voor 12 uur passeert zal het wel meevallen.
Een andere optie vanuit Zwolle is om via Bielefeld te rijden, de A30-A33. Mijn ouders namen die route terwijl ik de B54 nam, en het reistijdverschil was uiteindelijk maar een paar minuten.
Ik zit in Zwolle snel op de N35, maar als je ten noorden van de A28 begint is het wel aantrekkelijker om meteen de snelweg te pakken en dan via Arnhem te rijden.
-
- verkeersader
Als je nu op Google Maps kijkt, lijkt het aardig druk op de europese wegen. Ik weet zelf niet hoe ik een plaatje van google maps kan invoegen..
Richting de Alpen en ook in Zuid Frankrijk. Opvallend ook druk in Italie.
Richting de Alpen en ook in Zuid Frankrijk. Opvallend ook druk in Italie.
Touren is rough so you got to be tough
-
- 4x3 autosnelweg
Google heeft daarvoor geen eigen functie. Dus zelf screenshot maken, dat uploaden naar een website (eigen server of plaatjesdeel-site) en dat plaatje hier invoegen met de [img] codes.
-
- expressweg
Weet iemand hoe druk de Duitse A3 zal zijn in het weekend van 12 augustus?
-
- 4x3 autosnelweg
De A3 is dik 770 km lang. Kun je wat concreter zijn in je vraag?
-
- Moderator
In augustus is heel Duitsland op vakantie. Dat zegt niet dat het uitgestorven is, maar de grote drukte in Duitsland is dan wel voorbij. De A3 is vooral problematisch als spitsverkeer en recreatieverkeer mixt, en op de vrijdagen/zaterdagen dat de schoolvakanties beginnen. Markant is altijd de drukte als NRW en Hessen vakantie krijgen en alle Turkse Duitsers direct in de auto naar Istanbul stappen, je ziet dan een rij files van Oberhausen tot de Servische grens.
-
- expressweg

-
- Moderator
Elk weekend vanaf nu (vrijdag-zaterdag) tot en met eind juli is heel erg druk, waarbij eind juli de drukte vooral in Zuid-Duitsland is. Daarna is het wel een maand een stuk rustiger.
-
- 2x4 autosnelweg
Elke deelstaat anders: https://www.holidays-info.com/germany/school-holidays/verfmeer95 schreef: ↑ma 03 jul 2023, 17:42Ik wil dus voorkomen dat ik in die drukte kom te staan. Welk weekend begint die vakantie?
-
- 4x3 autosnelweg
Neemt niet weg dat de deelstaten met de grootste impact op onze vakantieritten NRW en Hessen zijn. Weekenden dat daar vakanties beginnen hebben veel meer impact dan de start in lege gebieden als Rheinland-Pfalz en Schleswig-Holstein, het kleine Bremen of het voor ons eerder afgelegen Sachsen.
Berlin, Hamburg en Niedersachsen kunnen nog wel wat verkeer op de weg brengen, maar die kom je vaak pas wat later in je rit tegen - misschien relevanter op weg naar de Brenner maar niet op veel andere routes.
En dan heb je nog Baden-Württemberg en Bayern. Wat je aan het begin van de vakanties daar vooral niet moet doen is vroeg wegrijden uit Nederland, want dan ben je net dáár als men vanuit München en Stuttgart massaal vertrekt. Dus ook niet vrijdagochtend uit Nederland, want dan zit je vol in de zwaarst denkbare vrijdagmiddagspits. Maar met vertrek uit Nederland op vrijdagmiddag of zaterdagochtend kun je er aardig achteraan rijden. In de eerste week van de vakanties in deze deelstaten worden trouwens ook vaak nog een paar grote Baustelles geplaatst die je rit vanuit Nederland goed kunnen verpesten.
Berlin, Hamburg en Niedersachsen kunnen nog wel wat verkeer op de weg brengen, maar die kom je vaak pas wat later in je rit tegen - misschien relevanter op weg naar de Brenner maar niet op veel andere routes.
En dan heb je nog Baden-Württemberg en Bayern. Wat je aan het begin van de vakanties daar vooral niet moet doen is vroeg wegrijden uit Nederland, want dan ben je net dáár als men vanuit München en Stuttgart massaal vertrekt. Dus ook niet vrijdagochtend uit Nederland, want dan zit je vol in de zwaarst denkbare vrijdagmiddagspits. Maar met vertrek uit Nederland op vrijdagmiddag of zaterdagochtend kun je er aardig achteraan rijden. In de eerste week van de vakanties in deze deelstaten worden trouwens ook vaak nog een paar grote Baustelles geplaatst die je rit vanuit Nederland goed kunnen verpesten.
-
- dorpsstraat
Op zaterdag 10 juni Parijs gerond met de caravan via de Francilienne A104-N104.Coen Tunnel schreef: ↑vr 09 jun 2023, 23:14 De A104/N104 kan wat rust geven omdat je aan de rand van de Parijse agglomeratie blijft en er niet doorheen gaat. Dat gezegd hebbende, normaal gesproken zal het niet sneller zijn dan A3-A86-A6 of A3-BP-A6. En via de A104/N104 moet je komende vanaf de A1 achtmaal bij een knooppunt afslaan om op de A6 uit te komen. Het is geen heel vloeiende route, met ook voor een groot deel 2x2 rijstroken. Maar het zal redelijk doorrijden en als het wat stress wegneemt kan het een optie zijn. Voor wie geen bezwaar heeft om door Parijs te rijden, zou ik echter gewoon de A3-A86 aanbevelen.
Ervaringen uit voorgaande jaren hebben ons daartoe laten besluiten.
Het is voor ons incl.(tank) pauzes toch zo’n 6,5 uur rijden en dan zijn we als we op tijd vertrekken rond het middaguur bij Parijs.
Deze keer was het overal extreem druk. Het was zowel binnen als buiten kruipen en aansluiten. En dat van noord naar zuid als van zuid naar noord. Dat hadden we op een zaterdag ook nog niet vaak meegemaakt. Ook het gedrag van sommige weggebruikers liep de spuigaten uit.
Over de vluchtstrook inhalen was geen unicum net zoals de motorrijders die zich bijna komende vanuit het niets met een bloedgang tussen de auto’s door slingerden..
Terug op zaterdag 24 juni voor het eerst rond 10:00 uur de duplex tunnel gepakt. We reden toch solo en dat was een mooie gelegenheid om het uit te proberen. De tunnel rijden was bijzonder aangenaam. Erg stil en af en toe een fransoos die wat meer haast had dan wij.
Tunnel uit was het wederom drama. Kruipend en stilstaand naar de A1. Zelfde gedrag als op de heenweg en weer op een zaterdag..
Toevallig? Of liepen wij het gewoon op?
-
- 4x3 autosnelweg
Tja, wat andere weggebruikers doen is aan hen. Zuchten en weer doorgaan. Wees bedacht op het onverwachte qua motorrijders en sneller rijdende medeweggebruikers.
-
- dorpsstraat
Uiteraard! Loat goan is mijn devies..
Maar het wel even schrikken, vooral als je net daarvoor in de binnen en buitenspiegel hebt gekeken.
Maar het wel even schrikken, vooral als je net daarvoor in de binnen en buitenspiegel hebt gekeken.
-
- 4x3 autosnelweg
-
- stadsweg
Door een ongeval is de A71 in Frankrijk momenteel afgesloten in zuidelijke richting tussen Bourges en Clermont Fd. Het verkeer moet de weg verplicht af ter hoogte van sortie 11. Omrijden kan via de A79, RN9 (D2009) en A719. Naar verwachting is de weg vanavond rond 21h00 weer vrij. De file achter het ongeval bedraagt momenteel 10+ kilometer, een lelijke domper voor de vakantieganger die dacht de meute voor te zijn.
-
- 4x3 autosnelweg
De file valt wel mee, in ieder geval op dit moment. Maar de omweg is flink. Dit is het stuk A71 met behoorlijke afstanden tussen afslagen, dus je kunt er niet even omheen. 31 kilometer tot aan het volgende moment dat je de A71 weer op kunt.
Het geeft maar aan hoezeer planning van ritten uiteindelijk toch ook een kwestie van geluk of pech kan zijn. Dat ene ongeluk dat je twee uur kost, daar kun je door puur toeval net achter zitten, of net voor. Daar ga je met je doordachte planning…
(neemt overigens niet weg dat je op de drukste rijdagen versterkt rekening moet houden met dit soort ongelukken - zeker op een A7 of A10 is de kans groter dat je er wél last van hebt dan niet)
Het geeft maar aan hoezeer planning van ritten uiteindelijk toch ook een kwestie van geluk of pech kan zijn. Dat ene ongeluk dat je twee uur kost, daar kun je door puur toeval net achter zitten, of net voor. Daar ga je met je doordachte planning…
(neemt overigens niet weg dat je op de drukste rijdagen versterkt rekening moet houden met dit soort ongelukken - zeker op een A7 of A10 is de kans groter dat je er wél last van hebt dan niet)
-
- stadsweg
Dit was wel een pijnlijke hoor; vandaag om 14h00 is er een camper van de weg geraakt op de A71 en op zijn kant terecht gekomen, deels over de vluchtstrook. De politie en brandweer waren snel ter plaatse, en troffen geen gewonden aan. Wat ze wél aantroffen waren 2 gasflessen in de camper, wegens ontploffingsgevaar is de weg toen volledig afgesloten richting het zuiden. Op het hoogtepunt stond er 11 km file. Pas toen de brandweer de gasflessen onklaar had gemaakt kon de weg weer open gesteld worden (rond 20h00).
https://www.lamontagne.fr/monestier-031 ... _14339454/
Overigens - je hebt volledig gelijk over de zeer lange afstanden tussen de afritten op dat gedeelte van de A71. Het verkeer kon vandaag gelukkig wel van de weg afgeleid worden via een Behelfsausfahrt (excuseer mijn Frans), die er op dat afrit-loze traject gelukkig wel zitten.
https://maps.app.goo.gl/Vu9qhP3tVyBhUTNX7?g_st=ic
-
- Moderator
-
- expressweg
28 juli gaan wij op vakantie naar Soubise in de buurt van Rochefort. Ik verwacht eigenlijk vooral files rondom Rouen (We nemen de route via de A28/A11/A87) maar zijn er nog wat plekken waar ik echt rekening moet houden met enorme files?
Svenlo