Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Jeff » zo 23 jul 2023, 13:53

^^ Is een route via de B404 & L208 dan nog zinvol (als de BAB1 & BAB7 volstaat met file) ?

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 23 jul 2023, 13:56

^^
En de A39, neem ik aan. Goed om in de gaten te houden, maar ik hoop eigenlijk op de situatie die Chris hierboven beschrijft!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » do 27 jul 2023, 15:53

Bison Fute heeft de voorspelling (in het Frans) voor komend weekend online gezet; een machine vertaling luidt als volgt:
https://www.bison-fute.gouv.fr/du-28-07 ... -2023.html

Het verkeer zal erg moeilijk zijn op zaterdag 29 juli, van het einde van de ochtend tot de avond. Het verkeer is al erg dicht op de dag van vrijdag 28 juli en blijft druk in de nacht van vrijdag op zaterdag met het verschijnen van de eerste files op zaterdag vanaf 4 uur 's ochtends in de richting van vertrek op bepaalde assen. We raden je aan om tijdens de minst drukke uren te reizen, als je niet tot zondag wacht om te vertrekken.

Vrijdag 28 juli: het verkeer is vanaf het einde van de ochtend druk naar de verschillende tolpoorten, vooral op de snelwegen A6 en A10. Het zal midden in de middag worden versterkt door de stromen van werk-thuisreizen en weekendvertrekken die in deze periode nog talrijk zijn. Het verkeer blijft de hele nacht dicht in de richting van vertrek.

Sommige retour bewegingen worden geregistreerd tussen het midden van de middag en het begin van de avond (voornamelijk op de snelweg A10), wat af en toe verkeersproblemen kan veroorzaken.

Zaterdag 29 juli: Het verkeer blijft 's nachts erg druk op de Noord-Zuid transitsnelwegen. De eerste vertragingen zouden in de vroege ochtenduren kunnen optreden op de snelwegen A86 en A6B die samenkomen naar de snelwegen A10 en A6. De eerste kilometers van de snelweg A10 zouden ook helemaal aan het einde van de nacht de eerste vertragingen kunnen doormaken. Pas aan het begin van de ochtend zal het verkeer op deze assen aanzienlijk toenemen en het verkeer bemoeilijken, met moeilijkheden om aan het einde van de ochtend hun maximum te bereiken.

Sommige retour bewegingen worden geregistreerd tussen het midden van de middag en het vroege avond (voornamelijk op de snelweg A10), wat af en toe verkeersproblemen kan veroorzaken

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 28 jul 2023, 14:31

Weer erg druk, met name in Duitsland, maar ook wel elders.

Afbeelding

In Zuid-Duitsland op bijna alle routes wel files.
Afbeelding

In de Rhein-Ruhr ook erg druk, evenals in Noord-Duitsland.
Afbeelding

In Frankrijk daarentegen niet zo veel bijzonders, drukte in de agglomeratie Parijs, in het Rhônedal en op de A9 bij Le Boulou lijken weer grenscontroles te zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 29 jul 2023, 10:37

Zoals verwacht is het vandaag wel stukken drukker in Frankrijk, op alle noord-zuidroutes.

A6 Parijs - Lyon: weinig aan de hand, wel druk tussen Mâcon en Villefranche
A7 Lyon - Orange: drama, meer dan 4 uur reistijd.
A9 Orange - Spanje: vooral vertraging langs Béziers en Narbonne en beetje bij Nîmes. Grenscontrole bij Le Boulou vanuit Spanje
A10 Parijs - Bordeaux: diverse files, 1,5 uur vertraging
A20 Vierzon - Montauban: alleen file bij Brive, dit is de route met de minste files
A71 Orléans - Clermont-Fd: diverse files tussen Montmarault en Clermont-Fd, geen mega opstoppingen, maar wel duidelijk overbelast
A75 Clermont-Fd - Béziers: vertraagd verkeer ten zuiden van Clermont-Fd, zware congestie ten zuiden van Millau, zal wel ongeval zijn

Afbeelding

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 29 jul 2023, 13:23

Ik zie een duidelijk verschil tussen Autoroute du Peage en "Autoroute sons barrier du Peage" :mrgreen:

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » za 29 jul 2023, 14:29

Jeff schreef: za 29 jul 2023, 13:23 Ik zie een duidelijk verschil tussen Autoroute du Peage en "Autoroute sons barrier du Peage" :mrgreen:
Met als meest opvallende misschien wel de N10 die op dit moment sneller is dan de A10 tussen Poitiers en Bordeaux.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 29 jul 2023, 14:53

Dat is vaak zo, en volgens mij heeft dat twee redenen;

* er komt een hele sloot recreatieverkeer vanuit Nantes bij
* veel vakantiebestemmingen zitten aan de kust die de A10 beter ontsluit dan de N10. (de eilanden, Royan). Niet iedereen rijdt helemaal tot Bordeaux.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » za 29 jul 2023, 18:37

Vandaag ben ik bij Vera (Provincie Almería) de A-7 op gegaan voor een rit naar het noorden tot het knooppunt met de A-2 nabij Barcelona, waar ik de bergen (C-55) ben in gegaan.
Richting noorden was het redelijk tot goed te doen; wat drukke stukken maar geen enkel oponthoud gehad.
Naar het zuiden was dit duidelijk een ander verhaal; tussen Valencia en Barcelona waren op meerdere plekken ongelukken gebeurd, met forse files tot gevolg. Ter hoogte van Salou leek het vrij ernstig, met 4 ambulances en 2 rijstroken gesperd, het verkeer werd daar via de vluchtstrook geleid. Veel Nederlandse platen ook op de zuidelijke rijbaan, naar het noorden opvallend veel Belgen en Zwitsers.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 29 jul 2023, 18:59

Mijn broer appte me dat de tol bij Lučko vandaag een half uur vertraging opleverde, en de Karawankentunnel 1,5 uur.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » di 01 aug 2023, 9:33

Bison Futé heeft de voorspelling voor het drukste weekend van de zomer online gezet, komende zaterdag verwacht men een “zwarte” verkeersdrukte, voor de voorspelling (in het Frans), zie https://www.bison-fute.gouv.fr/du-04-08 ... -2023.html

Ik rij zelf van Spanje naar Nederland aankomende vrijdag, waarschijnlijk via de A20 en hoop de dans zoveel mogelijk te ontspringen.

Voor dit weekend dat overeenkomt met de cross-over tussen "jullisten" en "Augustianen", worden de bewegingen verdeeld tussen vrijdag 4 en maandag 7 augustus.

In de richting van vertrek, vanaf vrijdag 4 augustus, zal het verkeer druk zijn en vaak erg moeilijk op het hele grondgebied. Zaterdag 5 augustus wordt de moeilijkste dag van de zomer op alle belangrijke verbindingswegen van het land. Het verkeer zal daarom extreem druk zijn op de overgrote meerderheid van de wegen. In de continuïteit van vrijdag blijft het verkeer de hele nacht druk, vooral op de snelweg A7 tussen Lyon en Orange. De moeilijkheden zullen zich uitstrekken tot het einde van de dag. Op maandag 7 augustus is het verkeer druk in de regio Auvergne Rhône-Alpes.

In de richting van terugkeer zullen de moeilijkheden zich vooral richten op de dag van zaterdag 5 augustus.

Vrijdag 4 augustus zal het verkeer erg moeilijk zijn in de richting van vertrek, de dag is rood geclassificeerd op nationaal niveau. In Île-de-France zal het verkeer zeer druk zijn richting de tolbarrières van de snelwegen A10 en A6. Gedurende de dag zullen de snelwegen A7, A31 en A63 erg druk zijn. Op de N205 zal de toegang tot Italië via de Mont-Blanc-tunnel tussen het begin en het einde van de middag erg moeilijk zijn. Dezelfde as zal in de late namiddag erg druk zijn in de richting van terugkeer (Italië-Frankrijk). Ten slotte, voor de terugkeer, zal het verkeer rond de mediterrane boog A8, A9 moeilijk zijn.

Op zaterdag 5 augustus, in de richting van vertrek, zal het verkeer op nationaal niveau extreem moeilijk zijn. Vanaf het allereerste begin van de ochtend zullen de snelwegen A7, A9, A10, A61, A71 en A75 veel worden gebruikt door automobilisten. De snelweg A43 zal tussen de late ochtend en vroege middag ook problemen registreren in de richting Lyon-Chambéry. Op de N205 zal de toegang tot Italië via de Mont-Blanc-tunnel erg moeilijk zijn tussen de late ochtend en halverwege de middag. In de richting van de terugkeer worden aan het begin van de ochtend moeilijkheden verwacht op de A75 tussen Montpellier en Clermont-Ferrand. Toegang tot Frankrijk vanuit Italië via de Mont-Blanc tunnel zal vanaf het begin van de middag op de N205 erg moeilijk zijn.

Op zondag 6 augustus zijn de grootste problemen met vertrek op de A10 in Bordeaux tussen de late namiddag en vroege avond. De A7 tussen Lyon en Orange zal ook de hele dag erg druk zijn. Vertrektijden vinden over het algemeen plaats tussen de vroege ochtend en het einde van de avond.

Op maandag 7 augustus zal het vertrek moeilijk zijn op de snelwegen A9 en A10. In de regio Rhône-Alpes Auvergne zal de snelweg A7 de hele dag bijzonder druk zijn in de richting Lyon-Oranje. Ten slotte zal op de N205 de toegang tot Italië via de Mont-Blanc-tunnel 's middags erg moeilijk zijn.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » di 01 aug 2023, 13:56

De Franse A20 is momenteel gesloten in noordelijke richting ter hoogte van Limoges. Dit als gevolg van een ongeval met een vrachtwagen. De weg is nog de hele dag dicht.

Omrijden kan via de ring van Limoges (deze lijkt geen wegnummer te hebben). Uiteraard lijdt dit tot grote congestie. Het beste steek je door vanaf Brive via de A89 naar de A71.

https://www.francebleu.fr/infos/transpo ... es-7823537

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » di 01 aug 2023, 16:45

De A20 bij Limoges is weer open met één rijstrook; er staan nog steeds files.
De situatie met 1 rijstrook richting noorden houdt nog even aan wegens reparatie van de vangrail, daarnaast moet een omvergereden DRIP opgeruimd worden.

https://www.lepopulaire.fr/limoges-8700 ... 65bb8e125e

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 01 aug 2023, 16:47

Dit heeft niet zoveel meer te maken met zwarte zaterdagen maar met incidenten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Allan C
stadsweg

Bericht door Allan C » wo 02 aug 2023, 15:04

The trafic is quite busy espicially in North Rhine-Westphalia. On other hand, between Mulhouse and Basel, the traffic is is quite tense.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

timaz
zandpaadje

Bericht door timaz » do 03 aug 2023, 17:46

De spitsdrukte in het Duitse Noordrijn-Westfalen is weer goed op stoom aan het komen heb ik het idee.
Denk zo'n beetje de eerste regio in Europa waar de scholen komende week weer beginnen?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 aug 2023, 20:51

Het is de hele zomer vrij filegevoelig geweest in NRW, meer dan in voorgaande jaren is mijn indruk.

Gistermiddag stonden op heel veel trajecten in Duitsland file, terwijl alle staten vakantie hebben. Toch de wegwerkzaamheden die de doorstroming nekken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 aug 2023, 22:24

Autostrada schreef: di 01 aug 2023, 9:33 In de richting van vertrek, vanaf vrijdag 4 augustus, zal het verkeer druk zijn en vaak erg moeilijk op het hele grondgebied.
Ik heb vandaag een oogje op Google Maps gehouden (ook vanwege de chaos in Slovenië), maar in Frankrijk vond ik het niet bijzonder druk ogen. Er was geen massale congestie, behalve natuurlijk op de A7 in het Rhônedal en de vaste prik bij Parijs en Bordeaux. En her en der een file vanwege een ongeval.

Benieuwd hoe het morgen dan uitvalt. Er zijn niet heel veel Nederlanders die nu nog richting zuiden vertrekken vermoed ik, al doen ze op het nieuws voordoen alsof dit hét weekend is dat Nederland op vakantie gaat, omdat het nou eenmaal zwarte zaterdag heet. Ik heb al collega's die weer terug zijn van 2 of 3 weken Frankrijk met schoolgaande kinderen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 04 aug 2023, 22:28

^^ dan wonen die collega’s niet in regio noord, want daar hebben de kinderen pas twee weken vakantie.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 04 aug 2023, 22:44

De gehuurde camper staat al voor ons klaar, dus wij vertrekken morgen rond het middaguur richting Hamburg - Lübeck - Rostock. Ben heel benieuwd hoe Bremen en Hamburg zullen zijn qua vertraging...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 aug 2023, 11:03

Filebeeld zuidoosten:
Afbeelding

Zuid-Frankrijk
Afbeelding

Detail A71-A75, dit is telkens een paar dagen per jaar dat het zo vastloopt.
Afbeelding

Bretagne, ook telkens een paar dagen per jaar dat het zo druk is.
Afbeelding

Highstreet
zandpaadje

Bericht door Highstreet » za 05 aug 2023, 12:00

Ik zie gisteren en vandaag bij Arlon op de E25 twee kanten op een stuk file staan. Wat is daar aan de hand? Wij rijden daar morgen aan het einde van de ochtend langs en heb weinig zin om daar lang in de file te staan.
Wie weet het?

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » za 05 aug 2023, 12:16

^^
Wat er daar aan de hand is weet ik niet, maar die file is wel eenvoudig te omzeilen door de N4 te nemen.
Afgezien van de passage van Martelange is het daar goed doorrijden.
En in Martelange heb je nog een extra mogelijkheid om tegen Luxemburgse prijzen te tanken.
Ubi volentia est, via est

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » za 05 aug 2023, 13:32

Bij Arlon zijn wegwerkzaamheden met in beide richtingen een versmalling naar 1 rijstrook.

Highstreet
zandpaadje

Bericht door Highstreet » za 05 aug 2023, 16:43

OK, dank je wel. Ik ga het in de gaten houden morgenochtend.

FlorisVDL
polderweggetje

Bericht door FlorisVDL » za 05 aug 2023, 22:10

Vandaag teruggekomen van een twee weken durende geweldige roadtrip door Frankrijk, mede door de goede adviezen hier :top:

Op zaterdagochtend 22 juli vertrok het naar Les Aix d'Anglillon ( https://www.google.com/maps/place/18220 ... ?entry=ttu ) . Reis verliep zeer voorspoedig, behalve dan op de BP. In dit geval vond ik dat daadwerkelijk opmerkelijk, want zelfs op de A3/A86 op weg naar de BP ging het, naar lokale begrippen, best wel oké. Toch twijfel ik voor een volgende passage aldaar of ik niet een keer de A/N104 of A86 verkies, want op de BP zelf heb ik het tot nu toe altijd erg druk gehad.

Drie dagen later heerlijk een paar uur binnenweg (na de A77 tot Nevers) door de heuvels naar Le Puley ( https://www.google.com/maps/place/71460 ... ?entry=ttu ). Mooie rit, nergens druk en niet teveel kilometers ook. Waarom daarheen? Vanwege familiebezoek.

Daarvandaan twee dagen later naar Servoz ( https://www.google.com/maps/place/74310 ... ?entry=ttu ). Het contournement van Mâcon was even een uitdaging voor de niet- geüpdate TomTom, maar verder (zoals ik al wist) een werkelijk adembenemend mooie rit (zowel qua omgeving als qua aanleg van de weg zelf), met redelijk acceptabele toltarieven. Lekker opschieten, ook bij Genève geen enkele vertraging.

Daar een week gebleven en toen naar Port Nemours ( https://www.google.com/maps/place/MesHu ... ?entry=ttu ) gereden. N205/A40/A39/A31/A5 en dan wat lokale rommel. Daar twee nachten gebleven, om de terugreis in tweeën te knippen en nog een dag te kunnen ontspannen. Gisteravond las ik dat vandaag de zwartste der zwarte zaterdagen zou worden (ik dacht dat die vorige week was), dus ik was erg benieuwd hoe de terugreis (en dan met name vanaf het punt waar de A54 vanuit Charleroi bij de E19 komt) zou gaan, maarrrrrrrrr....die verliep zeer voorspoedig. Enkel bij de kruising Groot Bijgaarden echt file (denk een minuut of zeven vertraging) en de E19 Antwerpen-grens was druk, maar verder was er niks aan de hand. Wat me wel opviel, was dat mijn kaart (Michelin's toeristische wegenatlas '21 van Frankrijk) aangaf dat ik bij de grensovergang bij Gué-d'Hossus de A5 op zou rijden. Dat is echter niet het geval, de nieuwe Belgische weg aldaar is een autoweg. Is dit een bewuste fout van de kaartenmakers?

Oh trouwens nog iets, ik vernam tijdens het verblijf in Le Puley dat de A79 Montmarault-Digoin helemaal nog niet in gebruik is. Bekenden van me waren recent over dat traject gereden, maar moesten 'gewoon' nog over de N79. Iemand die daar meer van weet?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 05 aug 2023, 22:20

FlorisVDL schreef: za 05 aug 2023, 22:10Oh trouwens nog iets, ik vernam tijdens het verblijf in Le Puley dat de A79 Montmarault-Digoin helemaal nog niet in gebruik is. Bekenden van me waren recent over dat traject gereden, maar moesten 'gewoon' nog over de N79. Iemand die daar meer van weet?
Die weg is vorig jaar al geopend. Was onlangs nog in het nieuws, omdat de elektronische tolheffing niet voor iedereen even duidelijk is. Misschien dat daarom sommige mensen de weg vermijden, maar hij is al open.
FlorisVDL schreef: za 05 aug 2023, 22:10Wat me wel opviel, was dat mijn kaart (Michelin's toeristische wegenatlas '21 van Frankrijk) aangaf dat ik bij de grensovergang bij Gué-d'Hossus de A5 op zou rijden. Dat is echter niet het geval, de nieuwe Belgische weg aldaar is een autoweg. Is dit een bewuste fout van de kaartenmakers?
Zeg het maar:
https://www.google.nl/maps/@50.0350104, ... ?entry=ttu
https://www.google.nl/maps/@50.0542766, ... ?entry=ttu

De weg heeft wel groene wegwijzers op de toeleidende wegen, die alleen voor snelwegen gebruikt worden. En het snelwegsymbool staat ook op de wegwijzers. Volgens mij is de autowegstatus een provisorium tot de weg volledig gereed is, hij is namelijk ook op snelwegprofiel gebouwd. Het was volgens mij ook de bedoeling dat dit een snelweg zou worden.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op za 05 aug 2023, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 aug 2023, 22:21

FlorisVDL schreef: za 05 aug 2023, 22:10 Oh trouwens nog iets, ik vernam tijdens het verblijf in Le Puley dat de A79 Montmarault-Digoin helemaal nog niet in gebruik is. Bekenden van me waren recent over dat traject gereden, maar moesten 'gewoon' nog over de N79. Iemand die daar meer van weet?
Dat zou wel helemaal open moeten zijn, maar het klopt wel dat niet de hele N79 is omgevormd tot autoroute. Tussen Digoin en Mâcon is het nog gewoon de N79, deels ook nog enkelbaans. Vanaf Paray-le-Monial tot Digoin is het wel 2x2, maar geen A79, omdat de concessie vanaf Digoin begint. Daar is de rivier de Loire die de departementsgrens vormt.

FlorisVDL
polderweggetje

Bericht door FlorisVDL » za 05 aug 2023, 22:26

Chris schreef: za 05 aug 2023, 22:21
Dat zou wel helemaal open moeten zijn, maar het klopt wel dat niet de hele N79 is omgevormd tot autoroute. Tussen Digoin en Mâcon is het nog gewoon de N79, deels ook nog enkelbaans. Vanaf Paray-le-Monial tot Digoin is het wel 2x2, maar geen A79, omdat de concessie vanaf Digoin begint. Daar is de rivier de Loire die de departementsgrens vormt.
Dat niet de gehele N79 is omgevormd weet ik alles van, reed er een dag of tien geleden nog (Cluny-Mâcon)

FlorisVDL
polderweggetje

Bericht door FlorisVDL » za 05 aug 2023, 22:29

Coen Tunnel schreef: za 05 aug 2023, 22:20 Zeg het maar:
https://www.google.nl/maps/@50.0350104, ... ?entry=ttu
https://www.google.nl/maps/@50.0542766, ... ?entry=ttu

De weg heeft wel groene wegwijzers op de toeleidende wegen, die alleen voor snelwegen gebruikt worden. En het snelwegsymbool staat ook op de wegwijzers. Volgens mij is de autowegstatus een provisorium tot de weg volledig gereed is, hij is namelijk ook op snelwegprofiel gebouwd. Het was volgens mij ook de bedoeling dat dit een snelweg zou worden.
Ah, dank voor de toelichting :)