Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door harry » za 05 aug 2023, 22:30

Vandaag reed ik van Kopenhagen naar Hamburg. In tegengestelde richting was de weg helemaal vol. Het leek wel of iedereen hierlangs naar Zweden en Noorwegen wilde.

Het leek op zich wel door te rijden, maar urenlang in een drukke stroom verkeer 90 of langzamer rijden lijkt me geen pretje.
Ondertussen reed ik met 130 tot 160 de andere kant op. :woop:

Er waren alleen files voor de Deense grens en voor het tolplein van de Beltbrug (tolplein Sontbrug heb ik niet gezien).

Denemarken controleert nog steeds flink aan zijn zuidgrens.
Volgens de radio stond er op de A7 de hele dag minstens 5 km file richting Denemarken.

In mijn eigen richting had ik files voor de brug over het Noord-Oostzeekanaal en in Hamburg. Maar dat zijn de vaste fileplekken, ook buiten het vakantieseizoen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 aug 2023, 22:36

In Denemarken beginnen volgende week de scholen weer, dit is voor gezinnen dus het laatste weekend van de vakantie. Dus iedereen komt terug uit het buitenland en van vakanties in het binnenland.

Mijn beeld van Denemarken is sowieso dat het verkeer op de autosnelwegen in het weekend drukker is dan doordeweeks, behalve bij Kopenhagen. Er zijn dan veel mensen die een langer stuk rijden.

De grenscontroles zijn onlangs weer heringevoerd na koranverbrandingen. Dus je kan maar beter geen bus vol korans mee nemen.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » zo 06 aug 2023, 7:31

FlorisVDL schreef: za 05 aug 2023, 22:10 Gisteravond las ik dat vandaag de zwartste der zwarte zaterdagen zou worden (ik dacht dat die vorige week was), dus ik was erg benieuwd hoe de terugreis (en dan met name vanaf het punt waar de A54 vanuit Charleroi bij de E19 komt) zou gaan, maarrrrrrrrr....die verliep zeer voorspoedig.
Dit lijkt me ook nimmer een punt met grote congestie; de E19 komt daar met 2 rijstroken vanuit het zuiden, en krijgt na het invoegen van de A54 in beide richtingen 3 rijstroken van/naar het noorden. Gegeven de intensiteiten op de A54 lijkt me de kans dat het hier vast loopt met significante vertraging echt nihil.

doorn
verkeersader

Bericht door doorn » zo 06 aug 2023, 12:54

Dan zal ik ook nog even mijn ervaringen delen van de afgelopen 2 weken.
Wij zijn net terug van een vakantie naar Slowakije (eerste week omgeving Hoge Tatra's en 2e week Bratislava) en Hongarije (en dan alleen Boedapest).
Zaterdag 22 augustus zijn we rond 5 uur vertrokken richting ons overnachtingshotel in Katowice.
Route ging vanaf Amersfoort over de A1 richting de Duitse A30, A2, A14, A4 en vervolgens de Poolse A4.
Totdat we de A4 bereikten ging de reis voorspoedig, daarna was het eerste filerijden voor de baustelle voor Dresden, vervolgens vlak voor de Könighainer Bergetunnel een half uur vertraging gehad, ook vanwege de baustelle.
Daarna in Polen reed het tot aan Legnica redelijk door, daarna hadden we een file vlak voor Wroclaw (bij Katy), dit heeft ook een half uur vertraging opgeleverd.
Het resterende stuk tot aan Katowice geen file meer gehad, maar echt soepel reed het ook niet omdat het erg druk was.
Uiteindelijk waren we rond 17 uur in Katowice. 12 uur over gedaan. Volgende dag Krakau bezocht en einde van de middag doorgereden naar het eerste huisje in de buurt van Poprad.

De terugreis, zaterdag 5 augustus, vertrokken we vanaf Senkvice ten noordoosten van Bratislava.
Ook rond 5 uur vertrokken met het idee dat we dan in ieder geval zonder vertragingen Praag voorbij zouden komen.
Eerst moesten vanaf ons vertrekpunt richting de D1 rijden bij Malacky, dit ging via de I/503 door de heuvels. Dat bleek niet zo'n hele goede keus te zijn, we hadden bijna een hert voor de auto die ineens in een groepje de weg overstak. Verderop nog meer overstekende herten gezien en ook dichte mist mét overstekende herten, maar toen was ik er iets meer op bedacht.
Verder geen grote problemen gehad onderweg.
We zijn Praag zonder problemen door gekomen.
Uiteindelijk hebben we voor de A38 gekozen omdat er op de A2 tussen Braunschweig en Hannover een ongeval was gebeurd waarbij de weg was afgesloten, voor de zekerheid daarom maar besloten de A38 te nemen.
Dat is mij eigenlijk wel prima bevallen en ook de A44 viel mij alles mee.
We waren rond 16:45 weer thuis, dus in iets minder dan 12 uur gereden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 11 aug 2023, 12:24

In 5 Duitse staten eindigt de zomervakantie dit weekend en men verwacht druk verkeer.

Wat opvalt is dat er in Duitsland de hele zomer eigenlijk geen rustige weekenden zijn geweest. In Noord-Duitsland en Zuid-Duitsland stond elk weekend veel file, zelfs op zondagen. Ook het Rhein-Ruhrgebied heeft de hele zomer last gehad van veel congestie, ook doordeweeks.

In Zuid-Duitsland ook, maar door de gefaseerde vakanties en het feit dat iedereen naar het zuiden daar doorheen komt is dat iets meer verklaarbaar.

Oost-west is meestal wel goed te doen in de zomer. Alleen op dagen dat Poolse arbeidsmigranten massaal naar huis reizen is het goed druk, maar dit is niet elk weekend zoals op de A1/A7 of in Zuid-Duitsland.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 12 aug 2023, 12:38

In Frankrijk is het vandaag op het oog toch wel net zo druk als vorig weekend.

Op de A9 staat zeer veel file, op meerdere trajecten. Ook opvallend is een grote file vanuit Spanje voor het tolstation van Le Boulou. Het filebeeld suggereert dat ze daar staan te controleren of lang niet alle poorten open hebben.

Afbeelding

Vinci Autoroutes geeft 4h45 aan voor de A7 en nog eens 4h40 voor de A9 tussen Lyon en Narbonne.

Afbeelding

Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 » zo 13 aug 2023, 12:12

Komende vrijdag(middag) gaan wij voor een weekje richting Winterberg in het Sauerland, valt er iets zinnigs te zeggen over te verwachten verkeersdrukte en/of werkzaamheden op de route Meppen-Osnabrück-Bielefeld-Paderborn (A31-A30-A33)?
Ik kreeg deze tip eerder al van Chris en het leek mij wel interessant om deze route eens uit te proberen, ipv de drukte van het Ruhrgebied op te zoeken.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 14 aug 2023, 9:23

Ik heb niet de indruk dat er veel ontwrichtende werkzaamheden zijn. Behalve de algemene tip dat het verstandig is de vrijdagmiddag te mijden in Duitsland.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 aug 2023, 9:25

Die werkzaamheden op de A3 bij Hamminkeln zorgen nog steeds wel voor frequent flinke files. Dat pleit alleen maar meer voor de route via Osnabrück en Bielefeld als je naar Winterberg wil.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » di 15 aug 2023, 11:32

^^ Toen er sneeuw lag in februari ben ik naar Winterberg gegaan vanuit Nieuwegein. Ik heb toen gekeken naar de route via de A3 en dan al snel doorsteken via de B67. Helaas is die weg nog niet klaar tot aan de A43 en derhalve viel het voor mij af, aangezien ik zonder enige congestie naar Winterberg kon rijden via de A3-A2-A1 route.

Op de terugweg ben ik dus wederom via die weg gegaan en toen heb ik een half uur gestaan bij Hamminkeln. En vervolgens nog eens een klein uur voor Waterberg/Grijsoord…

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 15 aug 2023, 14:58

Autostrada schreef: di 15 aug 2023, 11:32 ^^ Toen er sneeuw lag in februari ben ik naar Winterberg gegaan vanuit Nieuwegein. Ik heb toen gekeken naar de route via de A3 en dan al snel doorsteken via de B67. Helaas is die weg nog niet klaar tot aan de A43 en derhalve viel het voor mij af,
Volgens mij kost dat stuk over de L600 en B474 tussen Reken en Dülmen nou ook weer niet zoveel extra tijd.
Op de terugweg ben ik dus wederom via die weg gegaan en toen heb ik een half uur gestaan bij Hamminkeln. En vervolgens nog eens een klein uur voor Waterberg/Grijsoord…
Het klinkt alsof je daar beter via de Duitse A57 had kunnen rijden, en dan A77-A73-A50-A15-A2.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » di 15 aug 2023, 16:00

Coen Tunnel schreef: di 15 aug 2023, 14:58 Het klinkt alsof je daar beter via de Duitse A57 had kunnen rijden, en dan A77-A73-A50-A15-A2.
Het is alweer een tijdje geleden, maar in mijn herinnering ben ik vertrokken met een rustig verkeersbeeld, wellicht op het verkeerde tijdstip (vlak voor de middag spits). Eenmaal op de A2 zag ik dat het voorbij Krz Oberhausen op de A3 richting zuiden behoorlijk vast stond, ik heb toen voor de A3 gekozen omdat de enige vertraging daar Hamminkeln was. Terwijl ik daar in de file stond, was de avondspits op de A12 lekker aan het aanzwellen waar ik vervolgens vol in terecht kwam.

In hindsight had ik de B8 moeten pakken op de A3, om door te steken naar de A59 en dan via de A57 naar NL. Maar ja, achteraf is mooi wonen…

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 20 aug 2023, 11:36

Zondag 20 augustus. Behoorlijk druk in met name Duitsland, over de Alpen en A7/A9 in Frankrijk.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 20 aug 2023, 15:01

^^
Het was gisteren ook nog opvallend druk op de Zwitserse A2 richting het zuiden. Je merkt het meteen als je voor Luzern tussen Rothenburg en Zentrum in de file staat, dat er dan teveel verkeer richting zuiden en/of Interlaken wil. Ook op de A14 staat het dan nog hardnekkiger vast ten westen van Rotsee. Zowel transitverkeer naar Tessin/Italië, als ook verkeer van dagtoeristen naar het Berner Oberland, of de bekende Alpenpassen, komen dan daar allemaal kort tezamen.

Andersom kan het richting noorden ook vast staan tussen Hergiswil en Luzern. Dat wordt echter meer door weekendverkeer veroorzaakt, als internationaal transitverkeer dat al 'gedoseerd' door de Gotthardtunnel is gekomen. Vooral staat het dan ook op de A8 al vanaf Sarnen tot Lopper vast, waar je komende vanaf de Gotthard geen last van hebt, maar alsnog wel van Hergiswil tot Luzern in de file moet aansluiten. In de wintermaanden uit dit zelfs nog meer, vergeleken met de zomermaanden.

Bij Luzern is vooral de Sonnenbergtunnel in beide rijrichtingen een bottleneck. Vooral de lokaal niet bekende automobilisten schijnen met de scherpe bocht over de Reuss, waar de A2 heel kort bovengronds verloopt, wat moeite te hebben. Er wordt massaal (voor niets) op de rem getrapt en dat uit zich dan meteen in file, vooral op de plekken waar je moet samenvoegen voor Luzern-Zentrum, Rotsee etc.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 21 aug 2023, 10:47

https://www.google.nl/maps/dir/Baltijos ... ?entry=ttu

Voor dit stukje wegwerkzaamheden geven zowel Google Maps als Waze een reistijd op van +4 tot +20 mins. Met de info van +20 mins ga je geen omleiding volgen, maar de waarheid is dat ik ongeveer 2 uur nodig om door deze 4 zones van wegwerkzaamheden te komen.

Dan wordt Riga - Kaunas via Jelgava ineens wel interessant

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 21 aug 2023, 12:35

Stilstaand verkeer wordt minder goed opgepakt met algoritmes. Maps verwacht dat de file al is opgelost of beperkt hinder geeft wanneer jij daar arriveert.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 29 sep 2023, 13:43

Druk in Duitsland vanwege het begin van de herfstvakantie in NRW en vanwege de Tag der Deutschen Einheit heeft iedereen sowieso een lang weekend.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 29 sep 2023, 14:38

Apart om op vrijdagmiddag een file te zien bij Irschenberg RICHTING München. Dacht nog even aan het Oktoberfest (zou ik nou niet naartoe gaan met de auto, maar goed), maar het is een groot ongeluk waarvoor 2 rijstroken zijn afgesloten in de rijrichting Salzburg-München.