Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 10 feb 2024, 15:56

paolie schreef: za 10 feb 2024, 14:40 Dat de dorpen en de directe omgeving steeds vaker niet wit zijn, dat zie je inderdaad wel steeds meer. Minder leuk voor het fotogenieke plaatje, maar voor de meeste wintersporters verder niet heel erg van invloed op het skiplezier.
Het maakt de dalafdaling een stukje minder leuk. Nog niet eens zozeer vanwege het groen om je heen, wel vanwege de (kunst)sneeuwkwaliteit. En op een gegeven moment bereik je temperaturen waar het zelfs met sneeuwkanonnen niet meer goed te doen is. Maar goed, een dag fijn skiën tussen 1500 en 2000 meter wordt er niet minder fijn om. Als het moet pak ik net zo lief de lift terug naar beneden.

Ik weet niet goed hoe ik de precieze impact moet zien op de zwarte zaterdagen. Uiteindelijk zou het een verschuiving kunnen opleveren onder skigebieden binnen een land; dat bepaalde kleinere skigebieden het op enig moment opgeven. Maar dat verandert niets aan de files achter München, op de Fernpass etc. En ja, waar je vroeger nog wel eens hoorde van mensen die gingen skiën in de Pyreneeën of zo, die optie bestaat niet echt meer. Maar dat was zo marginaal dat ik geen invloed op files zie.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 10 feb 2024, 16:00

Er zijn tal van nieuwsberichten geweest dat skigebieden in lager gelegen gebieden en middelgebergten zo weinig sneeuwzeker zijn geworden dat ze moeten sluiten, en dat de drukte daardoor meer concentreert in de hoger gelegen gebieden, waar met sneeuwkanonnen het nog mogelijk is om te skiën tot het dalstation.

Dit ziet er toch ook wel zielig uit:
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 10 feb 2024, 16:19

^^ Absoluut. Maar ik denk dat de middelgebergten altijd al een relatief klein aandeel hadden. In ieder geval in de krokusvakantie, als tegengesteld aan even een weekend Sauerland pakken wanneer er echt sneeuw ligt. En dus zou dat ook van minder invloed moeten zijn op de bijbehorende files. Binnen een land als Oostenrijk kan het natuurlijk ook flinke invloed hebben, met lagere gebieden die het afleggen. Maar zolang je er vanuit Nederland of Duitsland heen gaat via de files bij Reutte en Irschenberg, maakt het niet heel veel uit waar je precies naartoe gaat.

Het levert wel vormen van massaliteit op in de grote sneeuwzekere gebieden die mij wat lol ontneemt. Maar kijk naar de files en je weet dat velen zich daar niet door laten afschrikken. Over die files gesproken: we naderen 16.30 uur en nog steeds veel file op de Fernpass, de A8/A93 naar Kufstein, de A10 achter Salzburg. A22 Sterzing-Brixen valt me ook op.
Laatst gewijzigd door Pino op za 10 feb 2024, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 10 feb 2024, 16:27

Pino schreef: za 10 feb 2024, 15:56Ik weet niet goed hoe ik de precieze impact moet zien op de zwarte zaterdagen. Uiteindelijk zou het een verschuiving kunnen opleveren onder skigebieden binnen een land; dat bepaalde kleinere skigebieden het op enig moment opgeven. Maar dat verandert niets aan de files achter München, op de Fernpass etc. En ja, waar je vroeger nog wel eens hoorde van mensen die gingen skiën in de Pyreneeën of zo, die optie bestaat niet echt meer. Maar dat was zo marginaal dat ik geen invloed op files zie.
Vooropgesteld, ik ben geen wintersporter, maar ik denk dat de financiële belangen en mogelijkheden in de Alpen dermate groot zijn, dat wintersport daar nog geruime tijd mogelijk blijft. Wel steeds meer met kunstsneeuw, en voor kleinere en lager gelegen gebieden zal het lastiger worden. Maar dat is het volgens mij al langer, ik was een paar jaar geleden op de Goldeck-Panoramastraße en waar er vroeger aan het eindpunt van die weg een stoeltjeslift zat, is die ook al langere tijd verdwenen, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Wat je wel ziet is een langzame opkomst van de wintersport in Zweden en Noorwegen: waar dat eerst vooral iets was voor mensen in die landen zelf, zie je dat skigebieden als Sälen en Trysil steeds meer buitenlandse gasten trekken. De sneeuwzekerheid is er natuurlijk hoog, de opening van Scandinavian Mountains Airport heeft er zeker ook bij geholpen. Ik zie de wintersport in Scandinavië de komende jaren/decennia nog wel verder groeien, al denk ik dat het nooit zo grootschalig zal zijn zoals in de Alpen.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op za 10 feb 2024, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 10 feb 2024, 16:31

Het helpt daar ook wel dat de Noorse en Zweedse kroon de laatste 10 jaar gestaag in waarde zijn gedaald. Met name Noorwegen is wel gevoelig goedkoper geworden. Ik zou het niet 'goedkoop' noemen, maar het is niet zo gruwelijk duur als het voorheen was. Ik denk dat Zwitserland ondertussen duurder is.

Je ziet dat ook wel in de zomervakanties, de afgelopen twee jaar was er toch wel een stormloop op Noorwegen.

Je ziet ook wel dat wintersportfiles op de A5 tussen Karlsruhe en Basel niet echt een ding zijn. Zelfs niet bij de grens. Ik lees ook nooit over een stormloop op de route van Bregenz naar Zwitserland. Iedereen gaat daar naar Vorarlberg.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 10 feb 2024, 16:38

Als het je om de sneeuw gaat, wordt Scandinavië steeds meer een optie. De zon lijkt me wel een remmende factor. Voor velen zit de grote lol van skiën toch ook sterk in de lentezon, die op hoogte en met reflectie in de sneeuw zijn werk dubbel doet. Dat heb je zo ver noordelijk toch veel minder. In december/januari zullen de korte dagen wel werken als een rem - maar goed, misschien verplaatsen we straks met zijn allen naar Pasen in Scandinavië. In het hele hoge noorden van Zweden heb je skigebieden die in de winter dicht zijn, maar waar je wel in de midzomernacht kunt skiën.

De grote economische belangen kwamen een tijdje terug nog in beeld bij een discussie over wel of geen Winterspelen in de Franse Alpen. Voorstanders zeggen: dit worden de groenste Winterspelen ooit en hét moment om de regio klaar te maken voor toerisme in een toekomst van klimaatverandering. Tegenstanders zeggen: investeer dat geld liever in een transitie naar een model dat de regio economisch in de lucht houdt zonder dat ecologisch zwaar schadelijke skitoerisme.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 10 feb 2024, 16:58

Chris schreef: za 10 feb 2024, 16:00 Er zijn tal van nieuwsberichten geweest dat skigebieden in lager gelegen gebieden en middelgebergten zo weinig sneeuwzeker zijn geworden dat ze moeten sluiten, en dat de drukte daardoor meer concentreert in de hoger gelegen gebieden, waar met sneeuwkanonnen het nog mogelijk is om te skiën tot het dalstation.

Dit ziet er toch ook wel zielig uit:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Sauerland is nooit sneeuwzeker geweest. Je kan er nu vrijwel de hele winter skiën, met vaak dit soort condities. 30 jaar geleden ging je alleen last minute naar het Sauerland, als je zeker wist dat er sneeuw lag.

Drie weken geleden was het er overigens Siberisch.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » za 10 feb 2024, 17:15

Met de toenemende temperaturen in Europa ga je op termijn onherroepelijk de discussie krijgen of de traditionele 'zomervakantie' van 6 weken niet wat ingekort kan worden, ten faveure van bijvoorbeeld de kerstvakantie of meivakantie. Een bijkomend voordeel is meer spreiding van de drukte; de congestie zoals we die nu zien is natuurlijk het gevolg van extreme piekvorming in de (school)vakanties.

Met een alsmaar toenemende bevolking (in de neutrale zin; dit is een feit) en welvaart is het sowieso eens tijd om te kijken of we niet iets teveel in patronen vastgeroest zitten, en of die naar de toekomst toe überhaupt nog wel houdbaar zijn.

Je kunt de Fernpass-autobahn bouwen of schoolgaande jeugd 5 snipperdagen per jaar naar keuze aanbieden, ten koste van bijv 1 week zomer/meivakantie...

JanVerhoeven
woonerf

Bericht door JanVerhoeven » za 10 feb 2024, 17:28

Pino schreef: za 10 feb 2024, 16:38 Als het je om de sneeuw gaat, wordt Scandinavië steeds meer een optie. De zon lijkt me wel een remmende factor. Voor velen zit de grote lol van skiën toch ook sterk in de lentezon, die op hoogte en met reflectie in de sneeuw zijn werk dubbel doet. Dat heb je zo ver noordelijk toch veel minder. In december/januari zullen de korte dagen wel werken als een rem - maar goed, misschien verplaatsen we straks met zijn allen naar Pasen in Scandinavië. In het hele hoge noorden van Zweden heb je skigebieden die in de winter dicht zijn, maar waar je wel in de midzomernacht kunt skiën.
Mij lijkt het ook wel wat, ik ging nog wel eens last minute aan het eind van het seizoen naar de Alpen maar sinds Covid is het peperduur geworden en is het moeilijk nog ergens een koopje te vinden (of er ligt nauwelijks sneeuw). Bij een beetje rondkijken valt me nu pas op dat Bergfex, mijn favoriete sneeuwresort-website, helemaal geen Scandinavische landen bevat en een Oostenrijks bedrijf lijkt te zijn. Ziet men daar de bui ook al hangen?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 10 feb 2024, 17:54

Autostrada schreef: za 10 feb 2024, 17:15de congestie zoals we die nu zien is natuurlijk het gevolg van extreme piekvorming in de (school)vakanties.
De schoolvakanties in Europa zijn veel meer gespreid dan vaak gedacht wordt, dit is de reden dat het van eind juni tot midden augustus elk weekend heel druk is. 'dé zwarte zaterdag' bestaat al lange tijd niet meer. En ook buiten de schoolvakanties om is er gewoon elk weekend van mei tot begin september veel recreatieverkeer.

En een trend die ook waargenomen wordt is dat mensen niet meer 2 of 3 weken naar één plek gaan, maar tussentijds één of meerdere keren zich verplaatsen, ook vaak in het weekend. Dus dat is ook extra verkeer op die piekmomenten. Kennelijk is het niet makkelijk om dat te doen buiten de weekenden.

Wintersport is wel meer geconcentreerd in een handjevol weekenden. Maar er gaan veel minder mensen op wintersport dan op zomervakantie.

Ondertussen vond ik ook deze cijferreeks. Enigszins verouderd, maar recentere publicaties zijn vertroebeld vanwege corona en publicaties van vlak voor corona hebben vaak alleen het verschil met het vorige jaar, waardoor je minder makkelijk trends kan aflezen (een probleem wat je steeds meer ziet bij CBS publicaties trouwens...)

Een land als Zwitserland is dus duidelijk minder bezocht dan in 2002, maar Oostenrijk is op peil gebleven, dat zal toch met het prijsniveau te maken hebben. België en Luxemburg zijn ook uit de gratie geraakt. Een 'lange vakantie' is 3 of meer overnachtingen in de definitie van het CBS.

Afbeelding

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » vr 16 feb 2024, 15:06

Het is alweer flink druk op de wegen naar de wintersport. In Nederland loopt het vast op de A2, A12 en A73. In Duitsland staat het vast op zowel de BAB3 als BAB61 en ook in het zuiden is er op de traditionele hotspots alweer van alles loos (Aichelberg, Fernpass, werkzaamheden Osnabrück, etc)

In België congestie op de binnendoor route in Luik en verderop tussen Luxembourg en Thionville (en dientengevolge ook op het alternatief via Longwy (A30)).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 feb 2024, 11:23

Grote drukte, dit is volgens mij het drukste wisselweekend van de wintersport.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » za 17 feb 2024, 12:53

Dit lijkt mij inderdaad één van de drukste wisseldagen. Kijkend naar de bezetting van Tesla superchargers dan zie je dat op de populaire vakantieroutes door Duitsland en Frankrijk de laders goedbezocht zijn. Zo zijn veel laders drukker dan gebruikelijk op zaterdag rond 13h00. Bij veel laders langs de klassieke assen (A3, A61; Franse A40) zijn nog slechts een paar laadpunten beschikbaar (dit is een moment opname uiteraard).
Bij een enkel laadpunt is er sprake van congestie (wachttijd om aan de lader te mogen), ik heb dit gezien in de omgeving van Albertville, Ulm en Karlsruhe. De aangegeven wachttijd bedraagt daar momenteel overigens minder dan 15 minuten; vaak is het supercharger station even verderop (of terug) nog wel gewoon vrij.

In combinatie met de “reguliere” snelladers (dus niet van Tesla) lijkt er van grootschalige laadstress geen sprake op een dergelijke wissel dag.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 feb 2024, 16:36

Meestal zie je het gedurende de middag teruglopen, maar er is nog steeds geen doorkomen aan op de noord-zuidroutes naar Tirol.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 17 feb 2024, 16:52

^^ A8/A12 lijkt op het moment beter. Maar inderdaad, achter de file aanrijden hoef je op dit soort zaterdagen ook niet meer te doen. Zat gisteren trouwens met de nodige skieërs in de ICE naar Basel. Zaten er best wel op globaal schema Amsterdam 07.48 uur - overstap Düsseldorf - overstap München en dan ben je netjes einde middag in een plaats als Wörgl. Een stuk relaxter dan autorijden naar de ski in zo’n weekend.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 feb 2024, 16:58

Mijn ouders reden vandaag naar Tannheim. Dan kom je niet langs de chaos aan het einde van de A7 en de Fernpass. En ze hadden een zeer voorspoedige rit van Zwolle naar Ulm (via Kassel), ze waren daar al om 14 uur. Maar vanaf het Dreieck Hittistetten liep het helemaal vast en het duurde nog 2 uur voordat ze van de A7 af waren bij Oy-Mittelberg. Terwijl dat op Google Maps geen giga file leek, maar ze hebben over die 90 kilometer ruim een uur langer gedaan dan je normaal zou verwachten.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » za 17 feb 2024, 21:52

^^ Net pech gehad denk ik. Mijn broer reed vandaag naar Hirschegg (A) en dan hoef je ook de heksenketel niet in, gewoon bij Dreieck Allgäu de BAB980 op.
Hij was om 03h vannacht vanuit Leiden vertrokken via de N11, A12 en BAB3 en had in de nacht de nodige vertraging door ongevallen, o.a. bij Oberhausen en Frankfurt. Hij appte mij rond 11h30 dat ze de BAB7 op gingen bij Kreuz Ulm/Elchingen en 1,5 uur later zaten ze op het balkon met zicht op de gras/sneeuw piste.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 24 feb 2024, 11:53

Momenteel in Oostenrijk duidelijk minder druk dan vorig weekend, maar in Frankrijk is het wel heel erg druk naar de skigebieden.

A40 corridor
Afbeelding

A43 corridor
Afbeelding

N91 corridor
Afbeelding

Richting Tirol, druk voor de dosering bij Reutte, elders valt het erg mee.
Afbeelding

Oostelijk deel Tirol, drukte op de A12-A93 het Inntal uit, verder weinig drukte. Via de Achensee zelfs helemaal geen opstoppingen.
Afbeelding

In Südtirol wel druk vanuit Bruneck, er zijn kennelijk nog wel veel mensen die vrij laat vertrekken.
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 02 mar 2024, 11:19

Weer druk op de routes de Franse Alpen in:

Afbeelding

Tirol in en uit druk over de Fernpass, en het Zillertal in en uit. Verder valt het mee.
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 16 mar 2024, 11:00

Vandaag nog wel enige drukte naar Tirol en de Franse Alpen, maar wel een stuk minder dan een paar weken geleden.

Afbeelding

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 16 mar 2024, 13:24

^^
Afgelopen woensdag was ik in het skigebied van San Bernardo vanuit La Thuile (Italië) naar La Rosière (Frankrijk) boven Bourg-Saint-Maurice en terug geskied. Aan de Italiaanse kant was het vrij rustig, maar zodra we kort voor het middaguur de grens over gingen, kwamen massa's aan skiërs ons in de tegenrichting tegemoed die typischerwijze in Italië een lunch willen nuttigen. Ik was verbijsterd dat aan de Franse kant veel mensen op de been waren, de pistes waren daar al om 12 uur geheel overhoop geskied. De schoolvakanties zijn eigenlijk voorbij, maar ik was verbaasd dat er nog zo enorm veel volk in Frankrijk op de been was, terwijl in Italië het vrij overzichtelijk was. De files vandaag verbazen me daarom niet echt.

Enkele weken terug was het op een zaterdag precies andersom. La Thuile vrij druk, La Rosiere erg rustig. Zaterdagen zijn in Frankrijk toch wel typische wisseldagen en er zijn nauwelijks weekend gasten op de pistes. Dat is in Italië (net als Zwitserland) anders, waar je in het weekend nog veel met dag- of weekendgasten te maken hebt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 31 mar 2024, 12:43

In Spanje al veel terugkerend paasverkeer. De uittocht voor goede vrijdag en de terugreis op paaszondag zijn vaak de drukste reisdagen van het jaar in Spanje, meer nog dan in de zomer. Het is ook nog eens regenachtig.

Paasmaandag is niet overal in Spanje een feestdag (waaronder niet in Madrid, waar het meeste verkeer naartoe gaat).

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 31 mar 2024, 15:57

Dit is wel een aardig achtergronddocument over de Operación Salida met Pasen: https://www.dgt.es/export/sites/web-DGT ... cion_I.pdf

Hoewel het om de drukste rijdagen van het jaar gaat in Spanje, heeft de uitbouw van het snelwegennet in de loop van de jaren de scherpste randjes er wel afgehaald. Het helpt vast ook voor Madrid dat terugkerend verkeer aankomt over alle radialen; het is geen Parijs waar op bepaalde dagen alles en iedereen samenkomt bij Saint Arnoult. De perfect centrale ligging van Madrid werkt daar ook wel bevordelijk.

Morgen is Italië het land om naar te kijken. Op Paasmaandag heb je daar de combinatie van terugkeerders van familiebezoek plus de Italiaanse variant van de meubelboulevard op Tweede Paasdag: voor velen is het de eerste keer in de lente om de natuur in te trekken.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » zo 31 mar 2024, 16:55

Ik blijf dat toch een vreemd fenomeen vinden. Dat mensen er helemaal op uit trekkken omdat ze 1 a 2 dagen langer vrij zijn met de pasen. Maar goed ik heb dan ook zelf helemaal niks met deze feestdagen.
Touren is rough so you got to be tough

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 31 mar 2024, 17:27

Voor gelovigen is dit Semana Santa, de Heilige Week, eigenlijk wordt dat gezien als belangrijker dan Kerst. In Spanje wordt dit zeer groots gevierd: https://en.wikipedia.org/wiki/Holy_Week_in_Spain

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 31 mar 2024, 17:36

brytje008 schreef: zo 31 mar 2024, 16:55 Ik blijf dat toch een vreemd fenomeen vinden. Dat mensen er helemaal op uit trekkken omdat ze 1 a 2 dagen langer vrij zijn met de pasen. Maar goed ik heb dan ook zelf helemaal niks met deze feestdagen.
Ik zou niet eens een lang weekend weg wíllen met deze dagen. Je betaalt je blauw aan bv een vakantiehuisje en het is afgrijselijk druk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 31 mar 2024, 17:51

^^ Om de koopjes hoef je het niet te doen inderdaad, dit weekend weggaan. Maar in een weekendtrip van drie dagen kun je meer doen dan in een weekendtrip met vertrek op zaterdagochtend (eventueel vrijdagavond) en terugkeer op zondagavond. Als je de vrijheid hebt om ‘gewoon’ een dag vrij te nemen op vrijdag: doe dat vooral en pak een ander weekend. Maar in de bovenstaande posts wordt volgens mij een beetje onderschat hoeveel mensen die vrijheid niet hebben. Door leerplichtige kinderen bijvoorbeeld, of doordat je werk hebt dat de schoolroosters volgt. En dan eindig je toch, wellicht wat knarsetandend, in het paasweekend, Hemelvaart, Pinksteren.

Chris heeft natuurlijk absoluut een punt dat in delen van Europa Pasen toch echt het hoogste feest is op de katholieke kalender. Nu zijn er steeds minder mensen die het om de grote spirituele gebeurtenis gaat, maar het is er wel een aanleiding voor dat veel mensen met Pasen van oudsher terugkeren naar hun geboortestreek, waar je dan je hele familie treft. Vaak ook gekoppeld aan een gebruik als de familiegraven weer even aanharken. In theorie iets waar je ook prima twee weken terug voor had kunnen afspreken - maar zie dan hierboven over waarom Pasen dan toch weer makkelijker is.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 31 mar 2024, 18:17

Pino schreef: zo 31 mar 2024, 17:51 En dan eindig je toch, wellicht wat knarsetandend, in het paasweekend, Hemelvaart, Pinksteren.
Bij mij op kantoor was wat fittie tussen collega’s over de vrijdag na Hemelvaart. Ineens willen meerdere collega’s vrij op die dag. Een van die collega’s wilde ‘gewoon’ een lang weekend, terwijl ze a) niet afhankelijk is van schoolvakanties en b) sowieso altijd al vrij is op donderdag. Daar speelde meer het idee ‘ik kan er een lang weekend van maken’. Terwijl ze dat in principe elk weekend kan. Soms doen mensen dwars om het dwars zijn.

Goed, terug naar Pasen. Dat er mensen zijn die niet zonder meer een vrijheid hebben om andere lange weekenden vrij te nemen snap ik. Een beetje vrijdagmiddag/-avondspits laat dat wel zien. Maar ik moet er zelf niet aan denken om met de meute mee een erg duur weekend in te gaan. En ik kan me niet voorstellen dat degenen die dat wel doen met al die drukte daar ontstresst van raken.

Dat Pasen voor sommigen religieus erg belangrijk is herken ik wel van de Balkan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 31 mar 2024, 18:43

Gezien de drukte vrijdag ben ik blij dat ik zaterdag ben gaan rijden. Ik had het in het Rijndal wel drukker verwacht, accommodaties vol, maar het is bepaald geen koppen tellen. Ben voor een redelijke prijs in St. Goar terechtgekomen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 31 mar 2024, 19:13

Wat met Pasen ook een rol speelt is dat dit een vakantie is die voornamelijk in eigen land wordt doorgebracht. (of zoals Duitsers: net over de grens in Nederland). En ook wil 'iedereen' dan op reis, en dat gaat dan voornamelijk per auto.

In Spanje en Italië heb je ook nog heel erg dat 'terug naar je geboorteplaats'. Al vraag ik mij af hoe lang dat nog zal bestaan, de generatie die voor werk naar de grote stad ging is inmiddels al best wat ouder en de kinderen daarvan zullen in of bij die grote steden geboren zijn en niet in een dorp 400 kilometer verderop.

Daar is echter bijgekomen de groep arbeidsmigranten, bijvoorbeeld donderdag was het zeer druk op de west-oostverbindingen naar Polen, Hongarije en Roemenië, met lange files op trajecten waar in de zomer bijna nooit wat aan de hand is.