Klopt. Misschien was het blijven hangen in het geheugen van mijn Google Maps ofzo.
Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
Moderator: Moderatoren
-
Autostrada
- autoweg
Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Ik keek vlak nadat Autostrada zijn bericht postte en toen was er nog 4 minuten vertraging. Die is dus snel daarna opgelost.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Autostrada
- autoweg
Bison Futé heeft de verkeersverwachting voor het eerste uitreis weekend (5-7 juli) al gepubliceerd. In Nederland begint dan de zomervakantie in regio Zuid, evenals een gedeelte van België. Bison Futé is behoorlijk pessimistisch, met een code oranje voor vrijdag 5 juli (rood voor Parijs) en een landelijke code rood voor zaterdag 6 juli. Bison Futé houdt de volgende categorieën aan:
- groen = niets bijzonders
- oranje = druk verkeer
- rood = zeer druk verkeer
- zwart = extreem druk verkeer
Op de site van Bison Futé kun je een voorspelling per wegnummer vinden (in het Frans), maar men schrijft ook altijd een heel epistel over het te verwachten verkeersbeeld. Een AI vertaling:
Voorspelling van vrijdag 5 tot en met zondag 7 juli 2024
Algemeenheden over de periode
Dit is het eerste weekend van de zomervakantie van 2024 in Frankrijk. Er zijn dus grote verplaatsingen te verwachten op alle belangrijke wegen in het land, voornamelijk in de richting van vertrek. Het gaat vooral om Franse automobilisten die in het begin van de zomer op vakantie gaan om minder bezoekers te hebben, maar ook om buitenlandse toeristen uit de buurlanden.
Op de meeste grote routes naar het noordwesten, het zuiden en vanuit de regio Ile-de-France is er veel verkeer, met name op vrijdag en zaterdag. Op zondag is er veel verkeer op de snelwegen door het Grand-Ouest, het noorden en de regio Auvergne-Rhône-Alpes.
Op vrijdag 5 juli zal het verkeer in de richting van vertrek in het hele land en erg moeilijk zijn in Île-de-France, vanaf het begin van de middag tot het begin van de avond. Er zullen vertragingen worden waargenomen op de assen in het noordoosten (A2, A31), Normandië, Bretagne, de Loire (A11, A13) en het zuiden (A7, A50, A63, A89).
In Île-de-France zal het verkeer in de late ochtend erg druk zijn in de richting van de verschillende tolpoorten, met name op de snelwegen A6 en A10, waardoor het verkeer op deze wegen al snel moeilijk wordt. Ook de Périphérique Boulevard, de A86 en de A6B zullen door deze problemen worden getroffen. Deze worden halverwege de middag versterkt door de woon-werkverkeer en het vertrek in het weekend in deze periode. Dit zorgt ervoor dat het verkeer tot laat in de avond erg druk is in de richting van vertrek.
Op zaterdag 6 juli zal het verkeer in de richting van vertrek in het hele land erg moeilijk zijn. De belangrijkste problemen zullen worden ondervonden op de assen die de westelijke (A11, A13), zuidelijke regio's (A7, A9, A10) en de Alpen (A43) bedienen. Bovendien zal de toegang tot Italië via de Mont Blanc-tunnel de hele dag door erg moeilijk zijn. Ook de snelwegen die het noordoosten (A2, A25, A3) en Bretagne (N165) bedienen, zullen erg druk zijn.
In Île-de-France is het vanaf het begin van de ochtend erg druk in de richting van de tolpoorten van de snelwegen A6 en A10. De eerste vertragingen kunnen relatief vroeg in de ochtend optreden op de snelweg A10 en in mindere mate op de snelweg A6. Vanaf het midden van de ochtend zal het verkeer aanzienlijk toenemen. Het zijn de belangrijkste radialen en ringwegen die naar deze assen stromen, die afhankelijk van de sector meer of minder problemen met het verkeer kunnen ondervinden. De snelweg A13 kan vanaf het midden van de ochtend ook verkeersmoeilijkheden ondervinden. Deze problemen kunnen tot halverwege de middag aanhouden.
Op zondag 7 juli zullen grote vertrekken de verkeerssituatie in het Grand-Ouest, Nord en de regio Auvergne Rhône-Alpes moeilijk maken. De snelweg A7 is de hele dag druk tussen Lyon en Orange. Ook de assen die Spanje (A63) en het Centraal Massief (A75) bedienen, zullen halverwege de dag problemen ondervinden.
Op de snelwegen A6 en A10 zal het verkeer in Île-de-France drukker zijn dan normaal. Het verkeer zal halverwege de ochtend aanzienlijk toenemen en net als op zaterdag zijn het de belangrijkste radialen en ringwegen die naar deze assen samenkomen, die afhankelijk van de sector min of meer grote verkeersmoeilijkheden kunnen ondervinden. De snelweg A13 kan vanaf het midden van de ochtend ook verkeersmoeilijkheden ondervinden. Deze verkeersmoeilijkheden rechtvaardigen een voorzorgsmaatregel om voor 08.00 uur Île-de-France te verlaten of over te steken.
Voor alle details, zie https://www.bison-fute.gouv.fr/du-05-07 ... -2024.html
- groen = niets bijzonders
- oranje = druk verkeer
- rood = zeer druk verkeer
- zwart = extreem druk verkeer
Op de site van Bison Futé kun je een voorspelling per wegnummer vinden (in het Frans), maar men schrijft ook altijd een heel epistel over het te verwachten verkeersbeeld. Een AI vertaling:
Voorspelling van vrijdag 5 tot en met zondag 7 juli 2024
Algemeenheden over de periode
Dit is het eerste weekend van de zomervakantie van 2024 in Frankrijk. Er zijn dus grote verplaatsingen te verwachten op alle belangrijke wegen in het land, voornamelijk in de richting van vertrek. Het gaat vooral om Franse automobilisten die in het begin van de zomer op vakantie gaan om minder bezoekers te hebben, maar ook om buitenlandse toeristen uit de buurlanden.
Op de meeste grote routes naar het noordwesten, het zuiden en vanuit de regio Ile-de-France is er veel verkeer, met name op vrijdag en zaterdag. Op zondag is er veel verkeer op de snelwegen door het Grand-Ouest, het noorden en de regio Auvergne-Rhône-Alpes.
Op vrijdag 5 juli zal het verkeer in de richting van vertrek in het hele land en erg moeilijk zijn in Île-de-France, vanaf het begin van de middag tot het begin van de avond. Er zullen vertragingen worden waargenomen op de assen in het noordoosten (A2, A31), Normandië, Bretagne, de Loire (A11, A13) en het zuiden (A7, A50, A63, A89).
In Île-de-France zal het verkeer in de late ochtend erg druk zijn in de richting van de verschillende tolpoorten, met name op de snelwegen A6 en A10, waardoor het verkeer op deze wegen al snel moeilijk wordt. Ook de Périphérique Boulevard, de A86 en de A6B zullen door deze problemen worden getroffen. Deze worden halverwege de middag versterkt door de woon-werkverkeer en het vertrek in het weekend in deze periode. Dit zorgt ervoor dat het verkeer tot laat in de avond erg druk is in de richting van vertrek.
Op zaterdag 6 juli zal het verkeer in de richting van vertrek in het hele land erg moeilijk zijn. De belangrijkste problemen zullen worden ondervonden op de assen die de westelijke (A11, A13), zuidelijke regio's (A7, A9, A10) en de Alpen (A43) bedienen. Bovendien zal de toegang tot Italië via de Mont Blanc-tunnel de hele dag door erg moeilijk zijn. Ook de snelwegen die het noordoosten (A2, A25, A3) en Bretagne (N165) bedienen, zullen erg druk zijn.
In Île-de-France is het vanaf het begin van de ochtend erg druk in de richting van de tolpoorten van de snelwegen A6 en A10. De eerste vertragingen kunnen relatief vroeg in de ochtend optreden op de snelweg A10 en in mindere mate op de snelweg A6. Vanaf het midden van de ochtend zal het verkeer aanzienlijk toenemen. Het zijn de belangrijkste radialen en ringwegen die naar deze assen stromen, die afhankelijk van de sector meer of minder problemen met het verkeer kunnen ondervinden. De snelweg A13 kan vanaf het midden van de ochtend ook verkeersmoeilijkheden ondervinden. Deze problemen kunnen tot halverwege de middag aanhouden.
Op zondag 7 juli zullen grote vertrekken de verkeerssituatie in het Grand-Ouest, Nord en de regio Auvergne Rhône-Alpes moeilijk maken. De snelweg A7 is de hele dag druk tussen Lyon en Orange. Ook de assen die Spanje (A63) en het Centraal Massief (A75) bedienen, zullen halverwege de dag problemen ondervinden.
Op de snelwegen A6 en A10 zal het verkeer in Île-de-France drukker zijn dan normaal. Het verkeer zal halverwege de ochtend aanzienlijk toenemen en net als op zaterdag zijn het de belangrijkste radialen en ringwegen die naar deze assen samenkomen, die afhankelijk van de sector min of meer grote verkeersmoeilijkheden kunnen ondervinden. De snelweg A13 kan vanaf het midden van de ochtend ook verkeersmoeilijkheden ondervinden. Deze verkeersmoeilijkheden rechtvaardigen een voorzorgsmaatregel om voor 08.00 uur Île-de-France te verlaten of over te steken.
Voor alle details, zie https://www.bison-fute.gouv.fr/du-05-07 ... -2024.html
-
Chris
- Moderator
NOS: Spelen raken Air France-KLM onverwacht: reizigers mijden Parijs
Vliegmaatschappij Air France-KLM heeft een winstwaarschuwing afgegeven. Waar het Frans-Nederlandse bedrijf eerder nog dacht te profiteren van een reizigersgroei door de Olympische Spelen in Parijs, blijkt in de praktijk dat reizigers de Franse hoofdstad om die reden juist mijden.
In een persbericht zegt Air France-KLM dat is gebleken dat vooral Franse toeristen hun vakantie uitstellen tot na het sportevenement, dat begint op 26 juli en eindigt op 11 augustus. Ook blijkt dat veel Fransen vanaf andere plekken vliegen of op een andere manier naar hun vakantiebestemming gaan. Dat doen zij vermoedelijk uit vrees voor enorme drukte op de luchthavens van Parijs.
Ik vraag mij af of meer mensen met de auto gaan om die reden. Voor sommige bestemmingen zou dat best kunnen. En dat de zaterdagen later in augustus misschien nog drukker zijn dan normaal.
De verwachting is sowieso dat dit jaar nog meer mensen gaan reizen dan vorig jaar. De hoge inflatie is teruggedrongen dus dan is er voor meer mensen geld over om te kunnen reizen. En het aanhoudend wisselvallige weer in de westelijke helft van Europa zou ook voor meer reisbewegingen naar het zuiden kunnen zorgen. Een paar weken geleden waren er al berichten dat het aantal last minute boekingen sterk was toegenomen. Ik ken iemand die op een Nederlands vakantiepark met camping werkt en die zei dat ze dit jaar beduidend lagere bezetting en boekingen hadden dan eerdere jaren.
Vliegmaatschappij Air France-KLM heeft een winstwaarschuwing afgegeven. Waar het Frans-Nederlandse bedrijf eerder nog dacht te profiteren van een reizigersgroei door de Olympische Spelen in Parijs, blijkt in de praktijk dat reizigers de Franse hoofdstad om die reden juist mijden.
In een persbericht zegt Air France-KLM dat is gebleken dat vooral Franse toeristen hun vakantie uitstellen tot na het sportevenement, dat begint op 26 juli en eindigt op 11 augustus. Ook blijkt dat veel Fransen vanaf andere plekken vliegen of op een andere manier naar hun vakantiebestemming gaan. Dat doen zij vermoedelijk uit vrees voor enorme drukte op de luchthavens van Parijs.
Ik vraag mij af of meer mensen met de auto gaan om die reden. Voor sommige bestemmingen zou dat best kunnen. En dat de zaterdagen later in augustus misschien nog drukker zijn dan normaal.
De verwachting is sowieso dat dit jaar nog meer mensen gaan reizen dan vorig jaar. De hoge inflatie is teruggedrongen dus dan is er voor meer mensen geld over om te kunnen reizen. En het aanhoudend wisselvallige weer in de westelijke helft van Europa zou ook voor meer reisbewegingen naar het zuiden kunnen zorgen. Een paar weken geleden waren er al berichten dat het aantal last minute boekingen sterk was toegenomen. Ik ken iemand die op een Nederlands vakantiepark met camping werkt en die zei dat ze dit jaar beduidend lagere bezetting en boekingen hadden dan eerdere jaren.
-
paolie
- expressweg
Waarschijnlijk ook omdat KLM-Airfrance tijdens de spelen de hoofdprijs dacht te kunnen vragen voor vliegtickets...Chris schreef: ma 01 jul 2024, 9:39 Dat doen zij vermoedelijk uit vrees voor enorme drukte op de luchthavens van Parijs.[/i]
Het regenachtige voorjaar lijkt mij een logischere verklaring. Tijdens de relatief zonnige Hemelvaart- en Pinksterenweekends zat alles bomvol.Ik ken iemand die op een Nederlands vakantiepark met camping werkt en die zei dat ze dit jaar beduidend lagere bezetting en boekingen hadden dan eerdere jaren.
-
Chris
- Moderator
Tijdens de piekweekenden zaten ze wel vol ja, maar in eerdere jaren zaten ze het hele jaar volgeboekt, van januari tot december. Ook buiten de schoolvakanties en zelfs in de winter, waar ze huisjes uit het boekingsysteem moesten halen omdat er anders geen onderhoud mogelijk was. Dat is nu een stuk minder. En het campingveld kan nu deels niet gebruikt worden vanwege de zompige bodem.
-
Autostrada
- autoweg
Aankomende vrijdag/zaterdag, met de start van de zomervakantie in een aantal regio’s, krijgen we een aardig beeld hoe de kaarten op tafel liggen.
De afsluitingen rondom Parijs ivm de OS beginnen overigens pas op 15 juli.
Persoonlijk verwacht ik deze zomer grote drukte rondom Parijs, alsmede op de transit routes naar Italië. Uiteraard heb je dit elk jaar, maar inderdaad gegeven het slechte weer in west-Europa ligt het voor de hand dat er extra verkeer op de weg zal zijn.
Daarnaast verwacht ik een zeer sterke (over)belasting van laad infrastructuur op de populaire vakantieroutes. Dit door het relatief sterk gestegen aantal EV auto’s in combinatie met de verbeterde actieradius van dito auto’s (m.a.w. het kan überhaupt ter sprake komen om met een EV op pad te gaan).
De afsluitingen rondom Parijs ivm de OS beginnen overigens pas op 15 juli.
Persoonlijk verwacht ik deze zomer grote drukte rondom Parijs, alsmede op de transit routes naar Italië. Uiteraard heb je dit elk jaar, maar inderdaad gegeven het slechte weer in west-Europa ligt het voor de hand dat er extra verkeer op de weg zal zijn.
Daarnaast verwacht ik een zeer sterke (over)belasting van laad infrastructuur op de populaire vakantieroutes. Dit door het relatief sterk gestegen aantal EV auto’s in combinatie met de verbeterde actieradius van dito auto’s (m.a.w. het kan überhaupt ter sprake komen om met een EV op pad te gaan).
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Autostrada
- autoweg
Uiteraard groeit de laad infrastructuur met het wagenpark mee, toch krijg je op de populaire routes alsnog wel congestie, is mijn verwachting.
Een element wat nog niet genoemd is, zijn de grenscontroles. Momenteel staat er weer enorm veel file richting Duitsland, tot en met 14 juli valt hier nog rekening mee te houden. Dit betreft voornamelijk verkeer richting Italië en de Alpenlanden.
Of Frankrijk tijdens de OS ook veel gaat controleren is niet zeker, maar ligt wel in lijn der verwachtingen.
Een element wat nog niet genoemd is, zijn de grenscontroles. Momenteel staat er weer enorm veel file richting Duitsland, tot en met 14 juli valt hier nog rekening mee te houden. Dit betreft voornamelijk verkeer richting Italië en de Alpenlanden.
Of Frankrijk tijdens de OS ook veel gaat controleren is niet zeker, maar ligt wel in lijn der verwachtingen.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
In ieder vandaag geval wel de kleinere grensovergangen tussen Frankrijk en België: https://www.ad.nl/ek-voetbal/frankrijk- ... ~afc92c2a/
Frankrijk en België sluiten grenzen tijdens EK-duel: ‘Risico's zoveel mogelijk beperken’
Verschillende wegen over de grens tussen Frankrijk en België worden maandag afgesloten rond de wedstrijd tussen de twee landen op het EK voetbal in Duitsland. Tien gemeentebesturen van plaatsen langs de Frans-Belgische grens, waaronder het Belgische Komen-Waasten en Wervik, willen zo mogelijke ongeregeldheden voorkomen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Wat hier volgens mij vooral meespeelt is de hype die rond de Olympische Spelen wordt gegenereerd.Chris schreef: ma 01 jul 2024, 9:39 NOS: Spelen raken Air France-KLM onverwacht: reizigers mijden Parijs
Ik ben zelf één keer bij de Spelen geweest (wegwedstrijd wielrennen in Londen 2012), maar ik ken in mijn omgeving niemand die verder ooit bij de Spelen is geweest. Mensen gaan naar voetbalwedstrijden, reizen daarvoor naar het buitenland, zeker voor EK's en WK's. Idem dito voor Formule 1. Maar de Olympische Spelen, trekken die nou echt veel toeschouwers? Veel sporten op de Spelen zijn sporten die helemaal niet zo populair zijn en die mensen op tv alleen tijdens de Spelen zien. Op de tribunes zitten volgens mij vooral familie en vrienden van de deelnemende sporters, alsmede locals en echte fanaten, maar dat zijn er niet heel veel.
Tegelijkertijd moeten de kosten op één of andere manier gedekt worden en hopen lokale ondernemers een slaatje te kunnen slaan. Dus gaan prijzen omhoog. Echter, gewone toeristen zullen steden met een groot evenement (of dat nou de Spelen zijn, een F1-race, of wat dan ook) juist rond dat moment mijden, omdat alles zo duur is en er wordt verwacht dat het heel druk zal zijn (wat in de praktijk wel mee zal vallen). En in een stad als Parijs in de zomer gaat dat om heel veel mensen. Veel meer dan dat je ooit aan toeschouwers voor de Spelen zal hebben.
Nu zijn er voor overstappers sowieso al genoeg redenen om de Parijse luchthavens te vermijden als het even kan, maar nu de Fransen zelf en buitenlandse toeristen Parijs en de Parijse luchthavens ook gaan mijden is er inderdaad wel een probleem. En misschien kiezen Fransen ook wel een andere manier van reizen. Waar het voor Parijzenaren normaal is om het vliegtuig naar Corsica te pakken, één van de populairste binnenlandse vakantiebestemmingen voor Fransen, kan ik me voorstellen dat men dit jaar eerder voor de combinatie van auto en veerboot kiest.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Het is 1 juli, en dat is blijkbaar het sein om in de media on het over vakantieperikelen te gaan hebben. Het is nog iets te vroeg voor bosbranden, kwallenplagen, verzengende hitte en oplichtingstrucs. Maar precies op tijd voor het fenomeen Zwarte Zaterdag.
De Telegraaf heeft een zwakke doremifasol-weer-een-blaadje-vol-column over de geschiedenis. Het AD blikt vooruit. Volgens de ANWB wordt het “dRuKkEr DaN oOiT!!11!” en rijden er op routes nationales alleen tractoren en schiet dat niet op. Maar het geeft ook wel nuttige tips om niet in de nacht te vertrekken om wat achter de files aan te rijden en waar de grootste problemen zitten.
https://www.ad.nl/auto/zwarte-zaterdag- ... ~aecaa82c/
De Telegraaf heeft een zwakke doremifasol-weer-een-blaadje-vol-column over de geschiedenis. Het AD blikt vooruit. Volgens de ANWB wordt het “dRuKkEr DaN oOiT!!11!” en rijden er op routes nationales alleen tractoren en schiet dat niet op. Maar het geeft ook wel nuttige tips om niet in de nacht te vertrekken om wat achter de files aan te rijden en waar de grootste problemen zitten.
https://www.ad.nl/auto/zwarte-zaterdag- ... ~aecaa82c/
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Teetje
- verkeersader
Hahaha, mis!Ds79m schreef: ma 01 jul 2024, 13:35 Het is 1 juli, en dat is blijkbaar het sein om in de media on het over vakantieperikelen te gaan hebben. Het is nog iets te vroeg voor bosbranden, kwallenplagen, verzengende hitte en oplichtingstrucs. Maar precies op tijd voor het fenomeen Zwarte Zaterdag.
Een week geleden stond dit artikel in het ED (en dus ook in het AD): https://www.ed.nl/auto/pas-op-voor-deze ... ~aa7bb2ab/
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Nooit last gehad van dat soort praktijken .
Maar goed, het zal vast een keer gebeuren.
Maar goed, het zal vast een keer gebeuren.
-
Pindaklaas
- dorpsstraat
Net na het moment dat bekend werd dat de Zwitserse A13 waarschijnlijk komende zaterdag al weer berijdbaar zal zijn, kwam het AD met het horrorverhaal dat deze snelweg waarschijnlijk de hele zomer dicht zal zijn. Naast recycling van oude artikelen zijn ze ook nog eens niet al te actueel...
-
Autostrada
- autoweg
Klopt, de ANWB adverteert ook nog met een langdurige sluiting van de A13 op hun homepage. Terwijl de weg naar verwachting komende vrijdag weer open gaat… Veel Nederlanders rijden potentieel onnodige kilometers om (bijvoorbeeld als ze de Gotthard gaan vermijden).Pindaklaas schreef: ma 01 jul 2024, 15:24 Net na het moment dat bekend werd dat de Zwitserse A13 waarschijnlijk komende zaterdag al weer berijdbaar zal zijn, kwam het AD met het horrorverhaal dat deze snelweg waarschijnlijk de hele zomer dicht zal zijn. Naast recycling van oude artikelen zijn ze ook nog eens niet al te actueel...
De Simplon blijft de komende dagen nog gesloten; mogelijk zelfs deze hele week, maar de voortgang op de A13 is voorspoedig te noemen.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
En tóch wordt dat gelezen. Het leidde bij mij alweer tot de vraag of ik misschien nog een tip had. Komen vast nog wel wat dingen langs in het Reisadvies-forum in de komende dagen.Pindaklaas schreef: ma 01 jul 2024, 15:24 Net na het moment dat bekend werd dat de Zwitserse A13 waarschijnlijk komende zaterdag al weer berijdbaar zal zijn, kwam het AD met het horrorverhaal dat deze snelweg waarschijnlijk de hele zomer dicht zal zijn. Naast recycling van oude artikelen zijn ze ook nog eens niet al te actueel...
-
Autostrada
- autoweg
Nu het asfalt er al ligt (zie elders op het forum) lijkt het me niet heel gewaagd als ASTRA alvast wereldkundig maakt dat de weg vrijdag weer open gaat; en dit bericht ook actief pusht naar de zusterorganisaties in het buitenland.Pino schreef: ma 01 jul 2024, 17:27En tóch wordt dat gelezen. Het leidde bij mij alweer tot de vraag of ik misschien nog een tip had. Komen vast nog wel wat dingen langs in het Reisadvies-forum in de komende dagen.Pindaklaas schreef: ma 01 jul 2024, 15:24 Net na het moment dat bekend werd dat de Zwitserse A13 waarschijnlijk komende zaterdag al weer berijdbaar zal zijn, kwam het AD met het horrorverhaal dat deze snelweg waarschijnlijk de hele zomer dicht zal zijn. Naast recycling van oude artikelen zijn ze ook nog eens niet al te actueel...
Laatst gewijzigd door Autostrada op ma 01 jul 2024, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Hoe dan ook, beetje mediastrategie is zo gevonden. Direct berichten sturen naar media en touringclubs. Vraag is wie in Zwitserland daar groot belang bij meent te moeten hebben, want je moet de investering waarmaken. En bij een vrees voor carmageddon varen ze in Zwitserland wel - want misschien blijven de automobilisten dan wel weg. Je zou het hoogstens kunnen doen met een hoop de meldingen op verkeersinfo en de kantelwalsen rond Basel “neem de San Bernardino” wat efficiënter te laten zijn. Dat mensen dat alternatief kennen en zo de Gotthard wat ontlasten.
-
Autostrada
- autoweg
Sorry; ik bedoelde TCS inderdaad. Maar ik vrees dat je gelijk hebt - als de Zwitsers hardop roepen dat de A13 weer open is, komt er misschien meer verkeer. Dat moeten we vooral niet hebben uiteraard.Pino schreef: ma 01 jul 2024, 19:19De zusterorganisatie van ASTRA is Rijkswaterstaat; terwijl ik vermoed dat je eerder doelt op verspreiding naar de ANWB’s van deze wereld?
-
JanVerhoeven
- verkeersader
De ANWB meldt trouwens dat het vanaf 5 juli om slechts 1 geopende rijstrook zou gaan, waarbij het logisch is dat dit niet bestand is tegen noemenswaardig verkeersaanbod. Of is die informatie dan ook onjuist?
-
Autostrada
- autoweg
Het gaat om één rijstrook per richting, wat geen invloed heeft op de doorvoer capaciteit van de A13 corridor, gegeven de vele 1x2 delen die de A13 sowieso al kent.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Inderdaad, zowel ten noorden als ten zuiden van dit deel zitten delen met 1 rijstrook per richting. Dus dat zijn al de bottlenecks. Dit zit daar tussenin. Ik verwacht dus ook geen grote capaciteitsproblemen.
-
Chris
- Moderator
https://www.connexionfrance.com/news/fr ... ted/667536
Een deel van het ASF personeel gaat dit weekend staken, op het eerste drukke uitreisweekend in Frankrijk. Onder andere de tolinners van de contant-poorten gaan staken. Doorgang via de poorten met betaalkaarten en via télépéage zal wel mogelijk zijn, tenzij men militant gaat doen en de tolpoorten blokkeren. De vakbond zegt echter dat niet te verwachten.
Het gaat niet om het complete ASF netwerk, maar vooral autoroutes in zuidwest-Frankrijk:
* A10 ten noorden van Bordeaux
* A837
* A89 tussen Bordeaux en Clermont-Ferrand
* A62 Bordeaux - Toulouse
* A63 in Frans Baskenland
* A64 Bayonne - Toulouse
Een deel van het ASF personeel gaat dit weekend staken, op het eerste drukke uitreisweekend in Frankrijk. Onder andere de tolinners van de contant-poorten gaan staken. Doorgang via de poorten met betaalkaarten en via télépéage zal wel mogelijk zijn, tenzij men militant gaat doen en de tolpoorten blokkeren. De vakbond zegt echter dat niet te verwachten.
Het gaat niet om het complete ASF netwerk, maar vooral autoroutes in zuidwest-Frankrijk:
* A10 ten noorden van Bordeaux
* A837
* A89 tussen Bordeaux en Clermont-Ferrand
* A62 Bordeaux - Toulouse
* A63 in Frans Baskenland
* A64 Bayonne - Toulouse
-
Autostrada
- autoweg
"Een en al ellende..." - de toon is gezet
https://nos.nl/artikel/2527564-lange-fi ... -en-het-ek
https://nos.nl/artikel/2527564-lange-fi ... -en-het-ek
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Als iedereen nou vandaag gaat, is het in het weekend tenminste rustig. 
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Chris
- Moderator
Op een zaterdag in juli door Duitsland is ellende. Maar op een vrijdagmiddag is erger.
Recreatieverkeer mixt dan met forenzenverkeer en regionaal verkeer en daardoor staat er op een vrijdag op meer plekken file dan op zaterdag. Er zijn best veel snelwegen in Duitsland die op zaterdag filevrij zijn, maar op vrijdagmiddag niet.
Ik heb echter nog niet echt individuele baustellen kunnen ontdekken die uitzonderlijk veel vertraging veroorzaken, wat in het verleden wel vaak voorkwam. Kreuz Kaiserberg lijkt nog één van de meest notoire punten te zijn. In Zuid-Duitsland zijn niet echt werkzaamheden waarvan je zegt dat je die absoluut moet mijden via een alternatieve route.
Recreatieverkeer mixt dan met forenzenverkeer en regionaal verkeer en daardoor staat er op een vrijdag op meer plekken file dan op zaterdag. Er zijn best veel snelwegen in Duitsland die op zaterdag filevrij zijn, maar op vrijdagmiddag niet.
Ik heb echter nog niet echt individuele baustellen kunnen ontdekken die uitzonderlijk veel vertraging veroorzaken, wat in het verleden wel vaak voorkwam. Kreuz Kaiserberg lijkt nog één van de meest notoire punten te zijn. In Zuid-Duitsland zijn niet echt werkzaamheden waarvan je zegt dat je die absoluut moet mijden via een alternatieve route.
-
Chris
- Moderator
Er is enige drukte op de Europese snelwegen, maar op de meeste trajecten valt het nog mee.
In Duitsland zie je drukte in Zuid-Duitsland maar geen gigantische congestie. Over de Alpen ook enige drukte, maar zeker nog geen klassieke zwarte zaterdagtaferelen. 1h50 bij de Gotthardtunnel lijkt qua vertraging al een uitschieter te zijn. Verder druk op de Italiaanse A22 van Bolzano naar Verona. In Italië druk op de A14 van Bologna naar Rimini maar dat is elk weekend zo.
In Frankrijk zie je geen grote congestie, maar wel her en der gele en korte rode lijntjes op Google Maps, wat de indicatie geeft dat er wel intensief verkeer is, maar niet druk genoeg om grote opstoppingen te laten ontstaan. De langste files staan bij Valence en Bordeaux, op plekken waar je dit elk weekend kan verwachten.
Naar Zuidoost-Europa enige congestie op de A1 van Zagreb naar de splitsing Rijeka/Split, maar niet uitzonderlijk. Ook enige drukte van Koper naar Istrië, maar ook niet uitzonderlijk. Beetje wachttijd voor de Karawankentunnel. 1 tot 2 uur wachttijd aan de grens met Servië en Roemenië vanuit Hongarije.
Gistermiddag zag de kaart veel roder.
In Duitsland zie je drukte in Zuid-Duitsland maar geen gigantische congestie. Over de Alpen ook enige drukte, maar zeker nog geen klassieke zwarte zaterdagtaferelen. 1h50 bij de Gotthardtunnel lijkt qua vertraging al een uitschieter te zijn. Verder druk op de Italiaanse A22 van Bolzano naar Verona. In Italië druk op de A14 van Bologna naar Rimini maar dat is elk weekend zo.
In Frankrijk zie je geen grote congestie, maar wel her en der gele en korte rode lijntjes op Google Maps, wat de indicatie geeft dat er wel intensief verkeer is, maar niet druk genoeg om grote opstoppingen te laten ontstaan. De langste files staan bij Valence en Bordeaux, op plekken waar je dit elk weekend kan verwachten.
Naar Zuidoost-Europa enige congestie op de A1 van Zagreb naar de splitsing Rijeka/Split, maar niet uitzonderlijk. Ook enige drukte van Koper naar Istrië, maar ook niet uitzonderlijk. Beetje wachttijd voor de Karawankentunnel. 1 tot 2 uur wachttijd aan de grens met Servië en Roemenië vanuit Hongarije.
-
Autostrada
- autoweg
Het zoom-niveau van Google Maps speelt ook nog wel een grote rol. Soms worden files pas zichtbaar als je iets meer ingezoomd bent.Chris schreef: za 06 jul 2024, 10:59
In Frankrijk nu wel wat files op de A31, voor Nancy en bij het tolstation van Gye over een aantal kilometer. Daarnaast loopt het flink vast op de A35 bij Colmar als gevolg van wegwerkzaamheden.
Ook staat het over bijna 10 kilometer vast / stop & go op de A6 voor Tournus; het hele stuk van de A10 tussen Tours en de afrit van de N10 is ook stop & go. Ook op het naar 2x4 uitgebouwde stuk van de A10 ten noorden van Orléans wat stukken met stop & go.
Een ongeval op de A63 ten zuiden van Bordeaux zorgt ook daar voor forse vertraging; met een file van bijna 15km in zuidelijke richting.