Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Durashift »

Pino schreef: zo 11 aug 2024, 8:28 ^^ Dat leid je af uit de Franse kentekens? Zijn vaak mensen van Portugese en Marokkaanse achtergrond namelijk die daar de grote reisgolf veroorzaken. (..)
Maar ze wonen kennelijk in Frankrijk. Zijn daar misschien wel geboren en dus Frans.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik sprak ook bewust over “achtergrond”, niet nationaliteit. ;)
Autostrada schreef: zo 11 aug 2024, 8:40 De reistijden zijn doorgaans afgestemd op de vaarschema's van de boten naar Marokko. Dientengevolge krijg je inderdaad redelijke colonne-vorming van dat verkeer; althans dat viel mij vorig jaar op aan de oostelijke corridor (AP-7).
Er gaan ruim 25 boten per dag van Algeciras naar Marokko, verspreid over de hele dag. Denk dat de colonnes in die zin eerder ontstaan op basis van het vertrektijdstip uit Parijs en Noord-Frankrijk.

Ik weet van een zomervakantie in Baskenland nog dat de files bij de tolstations van Irún en Zarautz in zuidelijke richting ontstaan op twee momenten. Namelijk op vrijdagmiddag en aan het einde van de nacht van vrijdag op zaterdag. Dat laatste impliceert dan een vertrek ergens op vrijdagavond uit Parijs/Lille, en dan kun je zaterdag einde middag in Portugal of Algeciras zijn (dus vroeg in de avond in Marokko). Het eerste gaat uit van vertrek op vrijdagochtend en dan door de nacht van vrijdag op zaterdag naar Portugal of Algeciras.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Pino schreef: zo 11 aug 2024, 16:37 Er gaan ruim 25 boten per dag van Algeciras naar Marokko, verspreid over de hele dag. Denk dat de colonnes in die zin eerder ontstaan op basis van het vertrektijdstip uit Parijs en Noord-Frankrijk.
Laat ik voorop stellen dat ik geen ervaringsdeskundige ben met de rit Nederland <> Marokko, maar op basis van eerdere bezoeken aan Andalusië en Marokko meen ik dat er 's nachts geen/zeer beperkt afvaarten zijn vanuit Algeciras. Daarnaast kan ik mij zo voorstellen dat de meeste mensen niet (langdurig) in het donker door Marokko willen rijden, zeker wanneer de eindbestemming niet direct aan de kust ligt.

Op basis daar van kom je op een aankomst in Algeciras in de vroege ochtend, dan heb je door de nacht door Spanje gereden, en dat strookt dan weer perfect met jou observatie van congestie op de vrijdagmiddag rond de Franse grens. Een tweede alternatief is aankomst aan het einde van de middag in Algeciras, dan moet je vroeg in de ochtend de Frans-Spaanse grens oversteken, dat komt wederom perfect overeen met jou observatie. Je rijdt dan door de nacht door Frankrijk.
janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman »

Ik baseerde mijn mening op het feit dat we voor 75% werden ingehaald door auto’s met Frans kenteken. Wat er in zat daar kan ik niet over oordelen. Wel waren het bij het tankstation voorbij Burgos voor het overgrote deel geen Fransen van noord Afrikaanse afkomst.
We zagen wel ook her en der tickets te koop voor Tanger.
Autostrada
autoweg

janneman schreef: zo 11 aug 2024, 20:38 Ik baseerde mijn mening op het feit dat we voor 75% werden ingehaald door auto’s met Frans kenteken. Wat er in zat daar kan ik niet over oordelen. Wel waren het bij het tankstation voorbij Burgos voor het overgrote deel geen Fransen van noord Afrikaanse afkomst.
We zagen wel ook her en der tickets te koop voor Tanger.
Noord-Portugal is een erg populaire bestemming bij Fransen, het is er niet te warm, niet te toeristisch (te ver rijden vanuit de Lage Landen en Duitsland) en de prijs-kwaliteit verhouding is goed. Het is goed mogelijk dat het verkeer bij Burgos onderweg was naar die contreien.
Tevens is er een aardige diaspora van Portugezen in Frankrijk (met name de regio Parijs - Parijs is na Lissabon en Porto de stad met de meeste Portugese inwoners).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Hoe dan ook staan die borden met Marokkaanse en Portugese vlaggen er niet voor niets bij de splitsing AP-8/AP-1 ten westen van San Sebastián en verder stroomafwaarts bij Vitoria-Gasteiz, Burgos etc. Luxemburg heeft trouwens ook een forse Portugese diaspora.
janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman »

Dat laatste dat wist ik, ooit daar geld uit de muur gepind en een van de taalkeuzes was Portugees.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Vind het voor een maandag erg druk op de snelweg on de buurt van de Duitse grens (A12, A73)

Wellicht vakantieverkeer dat eerder naar huis komt vanwege het slechte weer (ex-orkaan) dat onderweg is?
SilentScreamer
dorpsstraat

Bericht door SilentScreamer »

Zondag 25 augustus vertrekken wij per auto vanaf Ommen naar Billund. We zouden er graag voor het avondeten zijn. Zijn er nog belangrijke zaken qua werkzaamheden die we moeten weten? Ik verwacht de route over Oldenburg Hamburg te rijden. Op vrijdag 30 augustus vertrekken we naar Hamburg en op zondag 1 september weer naar Ommen. Alvast bedankt!
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^ Hamburg is wel bijna altijd prijs, al is zondag wel de beste dag om er te passeren, zolang ze geen weekendafsluiting hebben gepland op de A1 of A7.

Vandaag ook wel veel drukte nog, een mix van terugkerend verkeer en de laatste golf naar het zuiden.

Afbeelding

Die typische congestie bij Nantes en Angers, dat zie je vaak maar een paar keer per jaar.
Afbeelding

Het is vaak maar 1 of 2 dagen per jaar dat Bretagne zo vast loopt.
Afbeelding
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Ook vandaag lijkt de Brenner route over de gehele lengte weer veel meer hinder te geven tenopzichte van de Gotthard. Ook de Tauern Autobahn is erg druk. Gotthard valt eigenlijk reuze mee, vooral als je de bergpas neemt. In Zwitserland is eerder de A1 tussen Bern en Härkingen het knelpunt van de dag. Dat is niet zo fijn als je de Gd-St-Bernard route neemt.

Op ten duur zou men de Italiaanse A22 toch wel naar 2x3 rijstroken moeten upgraden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Die A22-plannen zijn er ook. Echter alleen ten zuiden van Bolzano. Zie https://radionbc.it/autobrennero-la-con ... i-di-euro/ Is onderdeel van de grote soap rondom het aflopen en verlengen van de concessie op deze snelweg.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Tolstation Zagreb-Oost vanmorgen (bij Ivanja Reka). Dit is terugkerend verkeer op de A3.

Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De grensovergangen van Servië naar Kroatië zijn overbelast. 6 uur wachttijd voor personenwagens op de A3, en minimaal 1 uur bij de andere grensovergangen.

Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit zijn denk ik de terugkerende 'gastarbeiders', mensen van Turkse / Bulgaarse / Balkan-afkomst die terugreizen naar Oostenrijk en Duitsland? En misschien Nederland, maar als je daar nu 6 uur staat is het wel verrekte ver om daarna nog 'even' naar Nederland te rijden.
Autostrada
autoweg

Wat een zooitje. Het aantal opstelstroken matcht niet met het aantal tolpoorten. En dan heb ik het nog maar niet over die automobilisten die menen dat het slim is om een rij te vormen voor een niet bestaande poort.
exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje »

Dat zie je niet als je achteraan aansluit....
Autostrada
autoweg

exroosje schreef: ma 19 aug 2024, 17:18 Dat zie je niet als je achteraan aansluit....
Dat ben ik met je eens, de markering lijkt dicht bij het station wel logisch, maar begint toch vrij onnavolgbaar. En dat is precies het punt.
De truc bij dit station is sowieso om maximaal rechts te houden. Je zit dan in een veel kortere rij.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Dat is een truc bij (nagenoeg) alle drukke tolstations. Aan de kant van de middenberm is er immers weinig ruimte voor extra poortjes t.o.v. het aantal rijstroken voor het tolstation, terwijl er aan de rechterkant meestal wel veel ruimte is. Gevolg is dat de linkerrijstrook zich richt op en verdeeld over bijvoorbeeld de drie linkerpoortjes, terwijl de rechterrijstrook zich verdeeld over bijvoorbeeld acht poortjes. Zie je bijvoorbeeld ook goed bij Le Boulou richting Spanje waar het bij filevorming echt loont om zoveel mogelijk rechts aan te houden.
S89
woonerf

Bericht door S89 »

Opvallend lange file voor de Karawankentunnel nog zo laat op de zaterdagavond. Vrijwel heel Europa is weer filevrij, maar hier staat in noordelijke richting nog altijd 5 km file. Ö3 meldt 2 uur vertraging, dat lijkt me misschien wel wat overdreven. Maar bijzonder is het wel volgens mij, viel me vorige week zaterdagavond ook al op, toen stond er rond 20.00 nog ca. 8 km file.

Zijn er extra werkzaamheden o.i.d. op deze locatie? Grenscontroles? Of is dit een gevolg van het feit dat er geen grenscontroles tussen Kroatië en Slovenië meer zijn en dat er tegenwoordig meer vakantieverkeer tegelijkertijd door Slovenië kan rijden?
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ vorige week zondag daar ongeveer anderhalf uur gestaan richting Oostenrijk. Er zijn geen grenscontroles of werkzaamheden oid. Er rijdt simpelweg veel vakantieverkeer. De Kroatische kust is immens populair bij met name onze oosterburen, maar er komen ook ongelooflijk veel Nederlanders tegenwoordig.
S89
woonerf

Bericht door S89 »

Een drukke wisseldag vandaag in de alpen, waarschijnlijk nog versterkt door het mooie weer, daardoor extra wintersporters voor een last-minute korte vakantie. Vooral vertraging op de gebruikelijke routes in Frankrijk en Oostenrijk (Fernpass 90 min, Achenpass 60 min, Arlbergroute 45 min). Ook een uur vertraging op de Tauernautobahn vanwege werkzaamheden en op de uitwijkroutes in de omgeving. Verschillende wintersportdalen lopen vol (Zillertal, routes richting Kitzbühel).

Mij valt vooral 30 minuten vertraging in het Paznauntal bij See op. Voor zover ik weet staat daar zelden veel file, dat verkeer wordt eigenlijk al gedoseerd door de aanrijroutes via de Fernpass en Arlbergtunnel. Verder valt op dat de Brennerpas vrijwel filevrij is, het Pustertal is wel behoorlijk druk.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

S89 schreef: za 28 dec 2024, 12:04Achenpass 60 min
Sinds vorig jaar zijn ze daar aan het doseren een eindje na de Duitse grens. Ze zeggen dat het zou beter zijn, maar het zorgt voor een lange rij stilstaand verkeer. En verderop bergafwaarts naar de A12 staat het alsnog vast, evenals verder het Zillertal in.

Dat doseren-effect zie je ook bij Reutte, de file begint al een stuk op de Duitse A7.
S89
woonerf

Bericht door S89 »

Chris schreef: za 28 dec 2024, 12:06
S89 schreef: za 28 dec 2024, 12:04Achenpass 60 min
Sinds vorig jaar zijn ze daar aan het doseren een eindje na de Duitse grens. Ze zeggen dat het zou beter zijn, maar het zorgt voor een lange rij stilstaand verkeer. En verderop bergafwaarts naar de A12 staat het alsnog vast, evenals verder het Zillertal in.

Dat doseren-effect zie je ook bij Reutte, de file begint al een stuk op de Duitse A7.
Dat deze situatie nog redelijk nieuw is blijkt wel. Ö3 meldt op dit moment 40 minuten vertraging bij de Achenpass en nog eens 60 minuten tot aan de aansluiting met de B171. Dit terwijl de snelwegroute via Kufstein vrijwel filevrij lijkt te zijn.
Autostrada
autoweg

Bison Futé heeft vandaag de kalender voor 2025 gepubliceerd met daarin de verwachte drukke dagen op de Franse autoroutes voor dit jaar.
Men verwacht dit jaar 4 'zwarte zaterdagen' (waarvan 1 op landelijk niveau), en daarnaast 11 'code rood' dagen op landelijk niveau.
Bison Futé werkt met een kleurcodering, waarbij 'groen' gelijk staat aan 'normaal verkeer', oranje 'druk verkeer', rood 'zeer druk verkeer' en zwart voor 'extreem druk verkeer'.

Voor de Nederlandse zomervakantieganger relevant zijn de volgende 'code-rood' en 'code-zwart' dagen op nationaal niveau:
- zaterdag 5 juli in zuidelijke richting (rood)
- vrijdag 11 juli in zuidelijke richting (rood)
- zaterdag 12 juli in zuidelijke richtring (rood, zwart voor de regio Lyon (A7))
- vrijdag 18 juli in zuidelijke richting (rood)
- zaterdag 19 juli in zuidelijke richting (rood)
- vrijdag 25 juli in zuidelijke richting (rood)
- zaterdag 26 juli in zuidelijke richting (rood)
- zaterdag 2 augustus in zuidelijke richting (zwart op nationaal niveau - de traditionele "zwarte zaterdag")
- zaterdag 16 augustus in noordelijke richting (rood)
- zaterdag 23 augustus in noordelijke richting (rood, zwart voor de regio Lyon (A7))

Op regionaal niveau zijn er meer dagen met 'code-rood'; details staan vermeld in de kalender.

De Franse schoolvakanties lopen in alle regio's van zaterdag 5 juli tot en met zondag 31 augustus 2025.
De Nederlandse vakanties vallen dit jaar als volgt:
- noord: 12 juli t/m 24 augustus
- midden: 19 juli t/m 31 augustus
- zuid: 5 juli t/m 17 augustus

In het overzicht hier boven ontbreekt de 4e 'zwarte-zaterdag'; die valt op de zondag van het lange Hemelvaart weekend (1 juni) op de wegen vanaf Normandië naar Parijs (A13).
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

The current traffic situation is pretty complicated to get into the Alps. But the road to Courchevel, Val Thorens is so busy.

https://www.ledauphine.com/transport/20 ... -en-savoie

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Komend weekend is het eerste drukke weekend van het 'zomer'seizoen. In Duitsland hebben de meeste staten twee weken paasvakantie en die begint komend weekend. Er wordt druk verkeer verwacht. Er is waarschijnlijk ook een eerste golf over de Alpen richting Italië.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Vanmorgen op het hoogtepunt ca 13 kilometer file voor de Gotthart tunnel met een vertraging van meer dan twee uur.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Voor het mooie weer hoeven ze niet naar Italië...

Afbeelding
timaz
woonerf

Bericht door timaz »

Worden er op Tweede Paasdag veel files verwacht door terugkerend vakantieverkeer? En vanaf hoe laat zullen de files ongeveer ontstaan?
Heb het dan met name over de A2 vanuit Zuid Limburg richting Eindhoven.