Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
Die richting ons ook. Aan de Nederlands-Duitse lijkt het een wedstrijdje tussen Faber en de Duitse anti-immigratiebrigade wie de meeste hinder kan veroorzaken met grenscontroles.
-
timaz
- woonerf
Worden er op Tweede Paasdag veel files verwacht door terugkerend vakantieverkeer? En vanaf hoe laat zullen de files ongeveer ontstaan?
Heb het dan met name over de A2 vanuit Zuid Limburg richting Eindhoven.
Heb het dan met name over de A2 vanuit Zuid Limburg richting Eindhoven.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
Het is vandaag een drukke en vroege avondspits in grote delen van Europa, omdat veel mensen een lang weekend vrij hebben vanwege 1 mei (behalve Nederland, zo ongeveer). Met name in Duitsland is het druk, de drukte is vooral in en rond de grote steden.
-
Autostrada
- autoweg
Morgen begint in Frankrijk het traditioneel drukke Hemelvaartsweekend. Aankomende zondag is de eerste dag van 2025 waarvoor Bison Futé “code zwart” (extreme drukte) heeft afgevaardigd. Kenmerkend aan de voorjaarsdrukte is dat deze zich doorgaans concentreert op de routes naar Normandië en Bretagne (met name de A13); waar de zomerdrukte zich concentreert op de wegen naar het zuiden.
-
Sondermaut
- verkeersader
Hemelvaart is vaak zo'n weekend waarin het wel loont om een vakantie op langere afstand te doen. Theoretisch kun je drie tot vijf nachten weg (in plaats van één tot in het gunstigste geval drie in een normaal weekend), afhankelijk van hoe ver je weggaat. In Duitsland is het op de traditionele vakantieroutes ook altijd erg druk in het Hemelvaartsweekend.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Waar veel Parijzenaars wellicht naar het westen trekken, is het ook standaard een topdag op de Alpentunnels. Mont Blanc traditioneel het drukste, met wachttijden boven de twee uur van woensdagmiddag tot laat op de donderdag, maar op Fréjus kan het ook oplopen. En dan zondagmiddag weer terug vanuit Italië.Autostrada schreef: di 27 mei 2025, 19:48 Morgen begint in Frankrijk het traditioneel drukke Hemelvaartsweekend. Aankomende zondag is de eerste dag van 2025 waarvoor Bison Futé “code zwart” (extreme drukte) heeft afgevaardigd. Kenmerkend aan de voorjaarsdrukte is dat deze zich doorgaans concentreert op de routes naar Normandië en Bretagne (met name de A13); waar de zomerdrukte zich concentreert op de wegen naar het zuiden.
Actueel wordt 2 uur gemeld op de Mont Blanc, 40 minuten op de Fréjus. Maar als ik zie tot waar de files staan, en met het gegeven dat twee kilometer hier doorgaans gelijk staat aan één uur, denk ik dat het ruim meer is.
Het is ook vaak het enige weekend in het jaar dat de Sint Bernard vol zal lopen. Mensen zien het als alternatief, of navigatiesystemen komen ermee. De werkzaamheden op de Zwitserse H21 zorgen op het moment voor een file tussen Orsières en Bourg-Saint-Pierre. Google Maps geeft een vertraging aan van een halfuur. Ik vermoed dat het zomaar drie keer zoveel kan zijn. Als alternatief voor de Fréjus wordt nog wel de Montcenis gemeld. Wintersluiting daar kennelijk al voorbij.
-
timaz
- woonerf
Ik ga komende vrijdag 6 juni vanuit Heerlen richting Zeeland. Nou las ik dat er dan veel drukte word verwacht vanwege het aanstaande Pinksterweekend. Ik had gedacht om rond 17:00 te vertrekken, omdat ik ook niet heel erg laat in de avond pas aan wil komen.
Iemand enig idee van wat ik ongeveer kan verwachten kwa files/verkeersdrukte?
Iemand enig idee van wat ik ongeveer kan verwachten kwa files/verkeersdrukte?
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
-
timaz
- woonerf
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Veel van de Duitse bezoekers gaan vermoedelijk al heel vroeg in de middag rijden. En wanneer half NRW weer eens afzakt naar de Zeeuwse kust (en dat is toch altijd de hoofdstroom), zul je die minder snel vinden op de E313/E314. In zoverre kom je feitelijk pas bij Knooppunt Markiezaat een beetje in die hoofdstroom terecht. Al krijg je daar natuurlijk nog wel het Belgische verkeer voor in de plaats ...
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Eigenlijk het hele stuk tussen Eindhoven en Zeeland. Via Antwerpen kun je rond Antwerpen flink tijd verliezen.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ik rij morgenochtend naar de Harz. Waarschijnlijk gewoon via de A1. In Duitsland de A30, A2 en bij Braunschweig de A391 en A36. Of anders al bij Hannover richting zuidoosten via de A7 en B243. Bestemming is een Gasthof in de omgeving van Harzgerode.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Chris heeft daar ooit een video van gemaakt, waarin hij waarschuwde voor een flitspaal aan het einde van die helling. Bedankt, Chris!
Daarna de A38 op en momenteel voor een currywurst met pommes en, zowaar, een Pepsi, een lunchpauze bij Autobahn Raststätte Eichsfelden.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Ik ben met het Hemelvaartweekend naar Drenthe gereden voor een lang weekend vanuit Vlaanderen. Hoewel het "maar" 350km was woensdagnamiddag een extreme 6 uur onderweg geweest. Eigenlijk één lange file van voor Eindhoven tot voorbij Arnhem en dan bij Apeldoorn en Zwolle opnieuw... De terugrit zondag in de late namiddag ging gelukkig vlotter. Ik vraag me af of het niet sneller had geweest via de Duitse A31 en dan de Nederlandse A37 te nemen. Al bij al nog niet zo veel kilometers extra, maar natuurlijk ook wel een risico rond Duisburg etc.Sondermaut schreef: di 27 mei 2025, 20:05 Hemelvaart is vaak zo'n weekend waarin het wel loont om een vakantie op langere afstand te doen. Theoretisch kun je drie tot vijf nachten weg (in plaats van één tot in het gunstigste geval drie in een normaal weekend), afhankelijk van hoe ver je weggaat. In Duitsland is het op de traditionele vakantieroutes ook altijd erg druk in het Hemelvaartsweekend.
-
Sondermaut
- verkeersader
Dat ligt er aan waar in Vlaanderen je woont. Naar de Duitse A31 toe moet je over het algemeen door het Ruhrgebied of alsnog een gedeelte van de A50 tussen Eindhoven en Arnhem trotseren. En om bij Duisburg te komen moet je ook de bij drukte vervelend rijdende A67 over in Nederland.
-
Chris
- Moderator
Het nadeel van korte vakanties rond lange weekenden: iedereen heeft dat plan. Naast dat het dan vaak enorm druk op de weg is, heb je ook te maken met accommodaties die dan heel duur zijn (niet zelden twee keer zo duur).
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Ik zei vanmiddag tegen een collega dat ik het idee had dat de prijzen voor afgelopen weekend verdubbeld of verdrievoudigd waren ten opzichte van de weekenden ervoor.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
-
paolie
- expressweg
Vanuit Amsterdam reden we afgelopen woensdagmiddag met hooguit een kwartiertje vertraging naar Drenthe (vertrek rond half 5, aankomst half 7).vynkce schreef: di 03 jun 2025, 16:08Ik ben met het Hemelvaartweekend naar Drenthe gereden voor een lang weekend vanuit Vlaanderen. Hoewel het "maar" 350km was woensdagnamiddag een extreme 6 uur onderweg geweest. Eigenlijk één lange file van voor Eindhoven tot voorbij Arnhem en dan bij Apeldoorn en Zwolle opnieuw... De terugrit zondag in de late namiddag ging gelukkig vlotter. Ik vraag me af of het niet sneller had geweest via de Duitse A31 en dan de Nederlandse A37 te nemen. Al bij al nog niet zo veel kilometers extra, maar natuurlijk ook wel een risico rond Duisburg etc.Sondermaut schreef: di 27 mei 2025, 20:05 Hemelvaart is vaak zo'n weekend waarin het wel loont om een vakantie op langere afstand te doen. Theoretisch kun je drie tot vijf nachten weg (in plaats van één tot in het gunstigste geval drie in een normaal weekend), afhankelijk van hoe ver je weggaat. In Duitsland is het op de traditionele vakantieroutes ook altijd erg druk in het Hemelvaartsweekend.
Waarschijnlijk was je via Breda-Utrecht-Almere-Emmeloord en dan verder binnendoor een stuk sneller geweest. Je vermijdt daarmee het verkeer richting Veluwe, traditioneel zowat de drukst bezochte streek van Nederland rond Hemelvaart en Pinksteren.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Met goed zoeken heb ik €76,70 per nacht betaald in een Gasthof/B&B. Doordeweeks zal het vast nog goedkoper lukken.Hajo schreef: di 03 jun 2025, 19:59En dan is het nog niet eens echt het Pinksterweekend. Ook bij een eenvoudig Gasthof gaan de prijzen dan de lucht in. Ik betaal voor drie overnachtingen inclusief ontbijt nu al bijna € 400 en dat gaat tijdens het Pinksterweekend richting de 500, 600 euro.
![]()
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Pas echt moeilijk wordt het meestal als zo’n beetje alle overnachtingscapaciteit vol zit door een groot evenement en je zelf ook op die specifieke plaats moet zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Sondermaut
- verkeersader
Vorig jaar zat ik samen met mijn reisgenoot in Freiburg in een vrij zakelijk hotel ten zuiden van het Hauptbahnhof (Premier Inn) tijdens het Hemelvaartsweekend, maar dat was daardoor een stuk goedkoper dan in de stad of de dorpjes eromheen. Toen we bij de receptie tijdens het inchecken aangaven dat we ook nog af en toe weggingen met de auto keken de receptionisten ons ontzettend glazig aan.waldo79 schreef: wo 04 jun 2025, 7:20Met goed zoeken heb ik €76,70 per nacht betaald in een Gasthof/B&B. Doordeweeks zal het vast nog goedkoper lukken.Hajo schreef: di 03 jun 2025, 19:59En dan is het nog niet eens echt het Pinksterweekend. Ook bij een eenvoudig Gasthof gaan de prijzen dan de lucht in. Ik betaal voor drie overnachtingen inclusief ontbijt nu al bijna € 400 en dat gaat tijdens het Pinksterweekend richting de 500, 600 euro.
![]()
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
Wat opvalt is dat ondanks de enorme groei in het aantal vliegreizen in Europa, het vakantieverkeer over de weg niet minder lijkt geworden. Rond feestdagen, lange weekenden en de vakanties zie je hetzelfde beeld zoals je het al 20 jaar ziet, zelfs wel iets meer (uitbreiding van de zwarte zaterdag naar de vrijdag & zondag in diverse landen).
-
paolie
- expressweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Maar nog los daarvan: als we niet waren gaan vliegen (ik laat de trein verder even voor wat hij is), hadden we bij de toch vrij behoorlijke bevolkingstoename in diezelfde 20 jaar heel veel langere files gekregen. Want er is wel wat nieuw asfalt bijgekomen, maar dat had nooit uit gekund wanneer we met zijn allen naar Zuid-Frankrijk, Noord-Italië en Noord-Spanje waren blijven tuffen.
Hoewel we ook dat in wat groteren getale zijn gaan doen. Alleen dat zie niet terug in de lengte van de file, maar in de breedte. Oftewel op hoeveel uren het druk is aan dezelfde weg. De grotere drukte in de eerste paar juli-weekenden, de files aan de randen van de weekends.
Hoewel we ook dat in wat groteren getale zijn gaan doen. Alleen dat zie niet terug in de lengte van de file, maar in de breedte. Oftewel op hoeveel uren het druk is aan dezelfde weg. De grotere drukte in de eerste paar juli-weekenden, de files aan de randen van de weekends.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
We reizen ook simpelweg meer en vaker dan 20-25 jaar geleden.Chris schreef: vr 06 jun 2025, 17:30 Wat opvalt is dat ondanks de enorme groei in het aantal vliegreizen in Europa, het vakantieverkeer over de weg niet minder lijkt geworden. Rond feestdagen, lange weekenden en de vakanties zie je hetzelfde beeld zoals je het al 20 jaar ziet, zelfs wel iets meer (uitbreiding van de zwarte zaterdag naar de vrijdag & zondag in diverse landen).
-
Chris
- Moderator
Zeker, maar het lijkt niet ten koste te gaan van autovakanties. Het vliegen is er vooral bijgekomen, veel minder 'in plaats van'.
Ik zie in mijn omgeving ook al een aantal jaar dat Millennials nu ze een gezin hebben, veelal autovakanties in Europa doen, in plaats van verre vliegvakanties naar Azië.
Qua bevolkingsgroei zijn het vooral immigranten / expats / arbeidsmigranten. Die zullen denk ik weinig autovakanties doen, behalve arbeidsmigranten die naar hun thuisland rijden, maar dat is meer van west naar oost. Die files zijn erbij gekomen wat je 20 jaar geleden niet had. Maar dat mixt maar beperkt samen met de klassieke noord-zuid autovakanties.
Ik zie in mijn omgeving ook al een aantal jaar dat Millennials nu ze een gezin hebben, veelal autovakanties in Europa doen, in plaats van verre vliegvakanties naar Azië.
Qua bevolkingsgroei zijn het vooral immigranten / expats / arbeidsmigranten. Die zullen denk ik weinig autovakanties doen, behalve arbeidsmigranten die naar hun thuisland rijden, maar dat is meer van west naar oost. Die files zijn erbij gekomen wat je 20 jaar geleden niet had. Maar dat mixt maar beperkt samen met de klassieke noord-zuid autovakanties.