Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Rein »

mavas schreef: zo 08 jun 2025, 10:35 Dat lijkt mij ook mee te maken hebben, omdat je nu pas kijkt. Dit soort accommodaties moet je eigenlijk al in december boeken. Dan zal de prijs een stuk lager liggen.
Voor echt toeristische bestemmingen zal het weinig goedkoper zijn wanneer je al in december boekt voor de zomer erna. De verhuurders van die accommodaties zijn immers ook niet gek en weten natuurlijk echt wel in welke periodes hun accommodatie populair is en gaan deze echt niet goedkoper aanbieden omdat de zomer nog ver weg is. Hoogstens krijg je dan iets van een vroegboekkorting waarbij je wel kunt afvragen of men niet eerst de prijs wat verhoogd heeft om jou die 'korting' te kunnen geven.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Autostrada schreef: zo 08 jun 2025, 9:30 Momenteel is het al aardig druk op de weg op veel plaatsen in Europa.
Ik ben vandaag naar Regensburg gereden (via Dortmund en Kassel). Het was erg rustig op de weg, ook in Bayern. Met name de A3 na Nürnberg was bijna leeg.

Die files de Alpen over komen omdat Bayern en Baden-Württemberg 2 weken vakantie hebben. Maar daar merk je elders in Duitsland nagenoeg niks van.
Tijdens het hoogseizoen zie je ditzelfde effect, tegen de tijd dat BY en BW op vakantie gaan, is het vaak alleen nog echt druk na München.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vandaag beginnen de eerste schoolvakanties in delen van Europa, en dit weekend wordt het eerste drukke reisweekend van de zomervakantie.

Vandaag is de verwachting dat het vooral druk is rond de grootstedelijke regio's (en Duitsland intercity in het algemeen), morgen meer op de traditionele routes naar het zuiden en zee.
Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas »

Vandaag waren de eerste files rond Vienne op de A7 al zichtbaar op Google Maps. Zal morgen inderdaad nog wel een slagje erger zijn.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Bison Futé geeft voor vandaag code oranje af (druk verkeer), voor morgen code rood (zeer druk verkeer).

De bijzonderheden van dit weekend (automatische vertaling)

Dit weekend begint de zomervakantie 2025 in Frankrijk. Er zijn dus grote verplaatsingen te verwachten op alle grote wegen van het land. Het gaat vooral om Franse automobilisten die vanaf het begin van de zomer op vakantie gaan om te genieten van minder drukte, maar ook om buitenlandse toeristen uit buurlanden. De meeste verplaatsingen zullen plaatsvinden in de richting van vertrek, richting kustgebieden. Zaterdag 5 juli wordt naar verwachting de drukke dag, daarom raadt Bison futé reizigers aan om die dag niet te rijden.

Vanwege werkzaamheden aan twee oversteekwerken zal de snelweg A7 uitzonderlijk worden afgesloten in beide rijrichtingen tussen de convergentie met de snelweg A51 (gemeente Les Pennes-Mirabeau), tot het einde van de snelweg A7 bij aankomst op het station Saint-Charles in Marseille, van vrijdag 4 juli om middernacht, tot zondag 6 juli 2025 om 12.00 uur.

Op vrijdag 4 juli zouden de verkeersproblemen in de richting van vertrek de meeste hoofdwegen in de zeshoek ['de hexagoon' is een Franse benaming voor Frankrijk, red.] moeten treffen en vanaf het middaguur moeten verschijnen. Vooral op de wegen langs de Atlantische kust (RN165, A11 en A63 in het bijzonder), de Rhône-corridor (A7 en A46), de Middellandse Zeekust (A54, A8, A57, A61) en op de assen van de noordoostelijke grenzen (A31, A25, A4) zouden aanzienlijke problemen moeten worden waargenomen.

In Île-de-France zal het vanaf het einde van de ochtend erg druk zijn in de richting van de tolpoorten van de snelwegen A10 en A6, evenals op de snelwegen die daar samenkomen, met name de A86 en A6b. Halverwege de middag kan de toename van het verkeer op de snelwegen A10 en A6, in combinatie met het woon-werkverkeer, tot laat in de avond leiden tot verkeersproblemen. Daarnaast kan de snelweg A13 al halverwege de middag vertragingen oplopen.

In de richting van de terugkeer zal de Middellandse Zee naar verwachting veel verkeer hebben, zoals de snelwegen A7, A8, A9.

Zaterdag 5 juli, in de richting van vertrek, wordt naar verwachting een zeer drukke dag van de vroege ochtend tot het begin van de avond. Ze is landelijk rood. De grootste opstopingen zijn te zien in de richting van de Normandische kust (A13), de Atlantische kust (A11, RN165, A10) en de Middellandse Zeekust (A7, A9).

In Île-de-France zal het vanaf het begin van de ochtend druk zijn in de richting van de tolpoorten van de snelwegen A6 en A10. Vooral op de snelweg A10 en in mindere mate op de snelweg A6 kunnen relatief vroeg in de ochtend vertragingen optreden. Halverwege de ochtend zal de toename van het verkeer op de snelwegen A10 en A6 deze verkeersproblemen versterken die tot halverwege de middag kunnen aanhouden. Ook de snelweg A13 kan vanaf halverwege de ochtend files krijgen die tot halverwege de middag kunnen duren.

In de richting van de terugkeer zal de Middellandse Zee naar verwachting de grootste problemen concentreren, zoals de snelwegen A8, A9 en A54.

Op zondag 6 juli wordt in de richting van vertrek een grote drukte verwacht op de wegen van het noordwestelijke kwart (A10, A11 en A13), de Rhônevallei (A7) en voor de toegang tot de Mont-Blanc-tunnel. Het zou zich uitstrekken van de late ochtend tot het begin van de avond.

https://www.bison-fute.gouv.fr/previsions,10741.html
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het valt nog mee met de drukte op dit moment (zaterdag 10 uur).

De meest in het oog springende files zijn op de A2 in Zwitserland voor de Gotthardtunnel, de A14 in Italië rond Bologna, een best lange file voor het tolstation aan het begin van de Kroatische A2 vanuit Slovenië en drukte op de A1 in Hamburg omdat de A7 is afgesloten. In Frankrijk enige drukte op de A7 tussen Lyon en Orange, maar ook niet erg opvallend.

Verder nauwelijks serieuze congestie. Ook niet over de Brenner naar Garda of voor de Karawankentunnel.
MichielH
zandpaadje

Bericht door MichielH »

Ik vertrek morgen (eigenlijk over 4 uur al, vannacht 1:00) naar Cavaillon. Ben erg benieuwd, zit al erg in spanning over Lyon, allerhande alternatieve routes bedacht (A39, A46, A49), maar als puntje bij paaltje komt, denk ik dat ik gewoon op de route soleil blijf omdat Google maps dat nog steeds de snelste route gaat vinden verwacht ik.

Vorige week viel het dus blijkbaar mee, hopelijk morgen weer.
Laatst gewijzigd door MichielH op do 10 jul 2025, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Richting Cavaillon is ook zo'n plek waar je maar bar weinig alternatieven hebt, tenzij je echt creatieve routes wil gaan rijden die eenzelfde reistijd opleveren als +2 uur op de A7.

Als er op de A7 iets gebeurt loopt de oude N7 ook direct vol met grote vertragingen omdat die dorpspassages en rotondes gewoon niet berekend zijn op zoveel verkeer. De oude N86 op de andere oever van de Rhône heeft daar minder last van, maar om daar lange stukken op af te leggen kost ook erg veel tijd.

Met de A7 in het Rhônedal valt vooral te spelen met de tijd of dagen, en minder met alternatieve reisroutes.
MichielH
zandpaadje

Bericht door MichielH »

Nee inderdaad, de verste om route die ik bedacht had gaat via Crest, maar vanaf dan wel weer gewoon uiteindelijk vanaf daar de A7 op. Een alternatief daarvoor kwam inderdaad nergens lekker uit.
Autostrada
autoweg

Hierbij de verwachte drukte aldus Bison Futé voor komend weekend, in Frankrijk een lang weekend ivm 14 Juillet op maandag.

Vorige week goldt code oranje (druk verkeer), met voor Île-de-France code rood (zeer druk verkeer) op vrijdag; en code rood voor zaterdag.
Dit weekend geldt code rood voor de vrijdag, en code rood voor zaterdag met code zwart (extreem druk verkeer) voor de A7/A8.

NB: dit is een automatische vertaling van https://www.bison-fute.gouv.fr/du-11-07-au-14-07.html

Dit tweede weekend van de schoolvakanties nemen vakantievertrekken sterk toe. Het feest van 14 juli, dat samenvalt met een maandag, biedt ook een gelegenheid om een lang weekendje weg te gaan. De vakantievertrekken worden verdeeld over vrijdag en zaterdag, waar zeer grote opstoppingen worden verwacht. In de richting van de terugkeer worden vrijdag de belangrijkste problemen voorspeld.

Op vrijdag 11 juli is de dag in de startrichting rood. Er is veel verkeer gepland in de richting van de Atlantische kust (RN165, A11), de regio Auvergne-Rhône-Alpes (A6, A7, toegang tot de Mont-Blanc-tunnel) en de Middellandse Zeeboog (A9, A8).

In Ile-de-France wordt het verkeer vanaf het einde van de ochtend erg druk in de richting van de tolpoorten van de snelwegen A10 en A6, waar de eerste vertragingen te verwachten zijn. Dit zal ook gelden voor de snelwegen die daar samenkomen, met name de A86 en A6b. Halverwege de middag kan de toename van het verkeer op de snelwegen A10 en A6, in combinatie met het woon-werkverkeer, tot aanhoudende verkeersproblemen tot aan het begin van de avond leiden. Daarnaast kan de snelweg A13 al halverwege de middag vertragingen oplopen.

In de richting van de terugkeer zullen vooral de assen van het zuidoosten worden gebruikt, zoals de snelwegen A9, A8, A57 en A43, evenals die van de noordelijke helft (A81, A1).

Op zaterdag 12 juli staat de dag in de startrichting weer rood. Bison Futé raadt gebruikers aan om die dag niet te rijden, vooral in de zwarte regio Auvergne-Rhône-Alpes. De moeilijkheden kunnen al vroeg in de ochtend beginnen en aanhouden tot het begin van de middag. In de regio Auvergne-Rhône-Alpes zal de snelweg A7 bijzonder druk zijn, evenals de A43 en de toegang tot de Mont-Blanc-tunnel. De assen die de Atlantische kust bedienen, zullen naar verwachting druk zijn, zoals de RN165, de A10 en de A11.

In Île-de-France zal het vanaf het begin van de ochtend al erg druk zijn in de richting van de tolpoorten van de snelwegen A10 en A6, waar de eerste vertragingen te verwachten zijn. Halverwege de ochtend zal de toename van het verkeer op de snelwegen A10 en A6 deze verkeersproblemen versterken die tot halverwege de middag kunnen aanhouden. Ook de snelweg A13 kan al halverwege de ochtend overlast krijgen.

In de richting van de terugkeer kunnen vertragingen worden waargenomen in het noordwestelijke kwart (A87, A29), en vanaf de Middellandse Zeekust (voornamelijk A61, A7, A8 en A9).

Op maandag 14 juli wordt verwacht dat er op de wegen in het zuidoosten (A8, A9 en A61) weer veel verkeer te zien is in de terugwegrichting.

In Île-de-France is het vanaf het begin van de middag druk op de snelwegen A10 en A6. Verkeersproblemen of vertragingen kunnen daar de hele middag worden geregistreerd en kunnen tot laat in de avond nog aanwezig zijn (voornamelijk op de A10). Ook op de snelweg A13 kan vanaf het midden van de middag verkeersproblemen ondervinden en die kunnen tot laat in de avond nog aanwezig zijn.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

MichielH schreef: do 10 jul 2025, 21:01 Nee inderdaad, de verste om route die ik bedacht had gaat via Crest, maar vanaf dan wel weer gewoon uiteindelijk vanaf daar de A7 op. Een alternatief daarvoor kwam inderdaad nergens lekker uit.
Alternatieven genoeg tot aan Lyon; zelfs nog wel Valence als je zou willen. Maar dan zit je in de trechter en wordt de drukte maximaal. Maar met 01.00 uur vertrek uit Nederland rijd je denk ik wel voor de grootste vrijdagdrukte uit. Dat is dan je voornaamste bescherming.
Autostrada
autoweg

MichielH schreef: do 10 jul 2025, 20:50 Ik vertrek morgen (eigenlijk over 4 uur al, vannacht 1:00) naar Cavaillon. Ben erg benieuwd, zit al erg in spanning over Lyon, allerhande alternatieve routes bedacht (A39, A46, A49), maar als puntje bij paaltje komt, denk ik dat ik gewoon op de route soleil blijf omdat Google maps dat nog steeds de snelste route gaat vinden verwacht ik.
Er vanuit gaande dat je momenteel ergens zo'n uurtje ten noorden van Lyon zit is de route via de stad (A6/A7) momenteel gewoon het snelst. De ochtendspits van Lyon moet natuurlijk nog wel op gang komen, maar vanwege werkzaamheden op de A46 denk ik niet dat dat veel sneller zal gaan zijn. Google Maps geeft op dit moment 6 minuten voordeel aan de A6/A7 tov A46.
Autostrada
autoweg

Een collega is vandaag om 12h vertrokken uit Almere. Hij zit nu bij Orléans. Taaie dag geweest voor hem - tijdstip en route ook vragen om problemen ben ik bang (Almere > Utrecht > Breda > Antwerpen > Lille > Paris). Bestemming is omgeving Toulouse, maar hij stuurt dat ze een hotel gaan opzoeken zo.

Zelf heb ik me 2 jaar geleden volledig verkeken op de vrijdagspits; toen vertrokken we ‘s ochtends uit Brive (A20) en waren we rond 13h bij Valenciennes. Toen kon ik Nieuwegein al ruiken bij wijze van spreken. Toch was het niet voor 18h dat we thuis waren. Heel taai (ook met kleine kids) als je al de hele dag bezig bent.
MichielH
zandpaadje

Bericht door MichielH »

Ik was uiteindelijk om 0:15 vertrokken (kon toch niet slapen). Een paar wegomleggingen en andere werkzaamheden tegen gekomen, maar niets wat veel vertraging opleverde. Bij Dijon gaf de routeplanner aan dat A39 maar een paar minuten langer was, dus die route gepakt en daarmee ook meteen gekozen om pas na Lyon de A7 weer op te gaan.
Ik durf de exacte reistijd niet te benoemen, maar heb er volgens mij maar een half uur langer over gedaan dan de meest gunstige tijd. Ik verwacht overigens dan als ik op de A6/A7 volledig gezeten had, dat de reistijd niet veel anders geweest was.
Het viel me dus alleszins mee, maar weet niet of er achter mij nog wel grote files zijn geweest. Bv drie uur later vertrekken, vijf uur later aankomen.

Ik ben nu natuurlijk doodop, heb zojuist al 2 uur geslapen, maar ga zometeen de nacht in en als dat goed gaat dan verwacht ik morgen weer fris te zijn, ondanks de overgeslagen nacht.
Koots
dorpsstraat

Bericht door Koots »

MichielH schreef: vr 11 jul 2025, 22:17 Ik was uiteindelijk om 0:15 vertrokken (kon toch niet slapen). Een paar wegomleggingen en andere werkzaamheden tegen gekomen, maar niets wat veel vertraging opleverde. Bij Dijon gaf de routeplanner aan dat A39 maar een paar minuten langer was, dus die route gepakt en daarmee ook meteen gekozen om pas na Lyon de A7 weer op te gaan.
Ik durf de exacte reistijd niet te benoemen, maar heb er volgens mij maar een half uur langer over gedaan dan de meest gunstige tijd. Ik verwacht overigens dan als ik op de A6/A7 volledig gezeten had, dat de reistijd niet veel anders geweest was.
Het viel me dus alleszins mee, maar weet niet of er achter mij nog wel grote files zijn geweest. Bv drie uur later vertrekken, vijf uur later aankomen.

Ik ben nu natuurlijk doodop, heb zojuist al 2 uur geslapen, maar ga zometeen de nacht in en als dat goed gaat dan verwacht ik morgen weer fris te zijn, ondanks de overgeslagen nacht.
Ik doe eigenlijk altijd hetzelfde: rond middernacht vertrekken, dan ben je de grootste drukte vaak wel voor op de A7 tussen Lyon en Orange. De rest valt me eigenlijk altijd hartstikke mee, maar dat stuk zou ik het liefste overslaan...

Hoe laat was je nu op de plek van bestemming?
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Koots schreef: ma 14 jul 2025, 11:22 Ik doe eigenlijk altijd hetzelfde: rond middernacht vertrekken, dan ben je de grootste drukte vaak wel voor op de A7 tussen Lyon en Orange.
Daar zou ik op de zwartste zaterdagen niet aan beginnen; dan staan de files er echt al vanaf vroeg in de ochtend. Maar op deze donderdag-op-vrijdag rit kon dat prima, en ook op de meeste zaterdag-op-zondagen lukt het ook wel.
Koots
dorpsstraat

Bericht door Koots »

Pino schreef: ma 14 jul 2025, 11:39
Koots schreef: ma 14 jul 2025, 11:22 Ik doe eigenlijk altijd hetzelfde: rond middernacht vertrekken, dan ben je de grootste drukte vaak wel voor op de A7 tussen Lyon en Orange.
Daar zou ik op de zwartste zaterdagen niet aan beginnen; dan staan de files er echt al vanaf vroeg in de ochtend. Maar op deze donderdag-op-vrijdag rit kon dat prima, en ook op de meeste zaterdag-op-zondagen lukt het ook wel.
Dat doe ik idd ook: donderdag op vrijdag, waarbij je vrijdag al merkt dat het later in de ochtend als druk wordt op de A7.. Combineer dat met vakantieverkeer, mensen die te hard (willen) rijden, inhalende vrachtauto's... vermoeiend rijden.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Chris schreef: za 05 jul 2025, 10:03De meest in het oog springende files zijn op de A2 in Zwitserland voor de Gotthardtunnel,
Op zaterdag was het ook erg druk op de A2 voor Rotsee bij Emmen. Meestal is de A14 hier richting Luzern alleen problematisch, maar in de zomermaanden is het verkeersaanbod op de A2 bovengemiddeld hoog, dat de files dan ook op de A2 tot Sempach terugslaan. En die zijn dan veel hardnekkiger als tijdens een normale ochtendspits. Deze files hebben in de zomermaanden vooral met de beruchte bocht bij de Sonnenbergtunnel te maken, dat schijnbaar veel onbekenden toch 'eng' vinden, waardoor hier onnodig flink op de rem getrapt wordt, en daardoor flinke files kunnen ontstaan.

Ook het stuk door de Jura, tussen pakweg Augst en Härkingen, was filegevoelig. Bovendien werd op zondag nog ruim een uur vertraging tussen Buochs en de Seelisbergtunnel gemeld. M.a.w. je staat op de Gotthardroute op drukke reisdagen meerdere keren in de file. Als je pech hebt verlies je in Basel, door de Jura, langs Emmen/Luzern, voor de Seelisbergtunnel en dan ook nog eens voor de Gotthardtunnel flink aan tijd. En ten zuiden van de Gotthard heb je natuurlijk nog het stuk langs Lugano dat filegevoelig kan zijn, plus de gegarandeerde files voor de grensovergang bij Chiasso.

Dat alles maakt de Gotthard toch wel een erg onattractieve route tijdens de beruchte weekenden. Als het alleen de file voor de Gotthardtunnel zelf was, kon je er via de bergpas er nog prima mee overweg. Maar als bij Basel, Luzern, Lugano en Chiasso ook nog roet in het eten wordt gegooid, zou ik er mooi klaar mee zijn. Liever dan een omweg via Gd-St-Bernard of Splügenpass.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Autostrada
autoweg

^^ In de zomer van 2024 ben ik over de Gotthard route (icm de bergpas) van Italie naar Nederland gereden.
Om 09h15 kreeg ik van mijn provider een berichtje met 'welkom in Zwitserland', na het oversteken van de grens bij Chiasso.
Om 13h23 kreeg ik van mijn provider een berichtje met 'welkom in Duitsland', na het oversteken van de grens bij Rheinfelden.

Het zal misschien een paar minuten schelen doordat je niet direct het netwerk over de grens oppakt, maar toch zo'n 4,5 uur in Zwitserland doorgebracht. De route via de pas is zo'n 290 km van Chiasso to Rheinfelden; komt neer op een gemiddelde van 70kmh.

Wij stonden niet in de file voor de tunnel (want via de pas gereden en dan mag je via de vluchtstrook er langs), maar wel voor de Seelisbergtunnel, en het tracé door Luzern.

De alternatieve routes die je noemt zijn dan misschien minder berucht dan de Gotthard; heen reden wij vorig jaar via de A16 en Bern/Fribourg naar de Gr St Bernard, alwaar wij in de buurt van Martigny hebben overnacht. Om 14h52 reden wij Zwitserland binnen (volgens die zelfde 'welkom smsjes') en om 18h39 waren wij bij ons hotel; 3h47 gedaan over 274 km, opnieuw een gemiddelde van rond de 70 km/h. Wij hadden hardnekkige file bij Vevey.

Dit alles op 2 vrijdagen, en voor de volledigheid, wij zijn wel gestopt voor een pauze op beide etappes.
exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje »

Op de gd st bernard stond afgelopen weekend ook ruim 30 min file bij Liddes vanwege werkzaamheden in de galerij met alternerend verkeer .

Vorig jaar ben ik op zaterdag 13 juli voor het eerst in jaren over Gotthard gegaan en toen vond ik juist de A2 route voor de rest opmerkelijk rustig (Noord zuid). Ben toen juist wat later vertrokken, voor de pas geluncht in Altdorf , om een uur of 3 over de pas (de tunnel had ook nog gekund door de oprit Wassen te nemen met dan nog ca 3-4km file) maar ik had de hele A2 verder geen enkele vertraging. Ongeveer vanaf Basel probeert men op elke kruising je dan ook naar de Bernardino te leiden .
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Het is ook wel afhankelijk wanneer welke kantons in Zwitserland, deelstaten in Duitsland en departementen in Frankrijk vakantie krijgen. Op die manier is de Gotthardroute elk jaar tijdens andere weekenden drukker of rustiger. Nederlanders en Belgen spelen logischerwijze een ondergeschikte rol daarin. Afgelopen weekend was dan ook misschien wel uitzonderlijk met meerdere knelpunten op de A2, al heb ik wel het gevoel dat het ieder jaar iets erger wordt met deze andere knelpunten, naast de Gotthard zelf.

Volgens de Zwitserse media schijnen vooral Fransen de routes door Zwitserland steeds meer 'ontdekt' te hebben, aangezien de eigen tol toch best een paar centen kost en men dan liever voor een jaarvignet door Zwitserland heen en weer rijdt. Zelfs als dat voor sommigen een omweg betekend. In een interview betreffend een uitzending over de Gotthardroute vorig jaar, vertelde een Fransman heel treffend: "Een enkeltje door de Mont Blanc kost me al meer dan een jaarvignet voor Zwitserland, en dan heb ik nog niet eens de snelwegtol betaald." Tja...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vanuit omgeving Lille naar omgeving Milaan is het via de Gotthard ook gewoon korter dan via de Mont Blanc. Zelfde geldt uiteraard voor de hele regio Grand Est. Vanuit Parijs is het met de A5-N19 ook allemaal nog niet zo slecht. Korter in kilometers, maar natuurlijk wel een fors enkelbaans gat.

Sint Bernard is op een soortgelijke manier al snel een vrij redelijk alternatief richting het noordwesten van Italië. Doorsteek van A39 naar Vallorbe staat vanuit Parijs ook maar een drie kwartier extra voor ten opzichte van de Mont Blanc, dus dan kun je zeker bij gemelde wachttijd voor de Mont Blanc uittellen dat mensen bij het zien van de borden Lausanne op de A39 eens gaan nadenken. En zelfs dat scheelt nog wel wat tol: Sint Bernard plus Zwitsers vignet is goedkoper dan A39-A40-Mont Blanctunnel-A5.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
Uiteraard is het voor de nodige Fransen - afhankelijk van eindbestemming - via Zwitserland (aanzienlijk) korter. Echter nemen sommigen dus ook een omweg op de koop toe, om zo de nodige tolkosten te besparen.

Aan de andere kant kan ik me ook wel weer voorstellen, dat sommige Fransen liever direct vanuit Frankrijk naar Italië rijden en Zwitserland - al dan niet vanwege potentiële doanuecontroles - extra vermijden. Zeker als je door een Duitstalig deel moet rijden, is dat voor sommigen misschien ook wat ongemakkelijk. Maar waarschijnlijk neemt dit aandeel in een steeds globaliserende wereld af.

Pakweg 10 jaar of meer geleden zag je ook op de Franse A35 toch niet super veel Duitsers. Dat is inmiddels ook wel beduidend meer geworden. Dat komt misschien ook wel door de geopende randweg van Strasbourg, maar ik denk dat men ook flexibeler en internationaler op reisroutes is gaan denken.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Het heeft ook met navigatie te maken, die zich weinig aantrekt van landsgrenzen en routes kiest die waarschijnlijk 10 jaar geleden niet iedereen even scherp op het netvlies had staan.

Kan me niet voorstellen dat Fransen zich laten weerhouden door stukjes Duitstalig gebied. Ze bezoeken namelijk ook massaal Amsterdam en skiën in de winter veel in Vorarlberg.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Een jongere Franse generatie die steeds beter Engels spreekt moet toch ook bijdragen aan het minder bang zijn om nog eens een grens te passeren.

Overigens twijfel ik over het aantal Fransen dat omwegen op de koop toe neemt. Ik snap dat dat heel welkome teksten oplevert voor Zwitserse media die het in komkommertijd maar weer eens over transitverkeer wil hebben, maar we weten hoezeer mensen in het algemeen blind rijden op routeplanners en hoe verder de kunst wegzakt om zelf nog eens een creatief alternatief te gaan zoeken.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

En gratis roaming zal ook wel een rol spelen. De kinderen kunnen op de achterbank gewoon youtube/instragram/tiktok blijven kijken zonder extra kosten. Als je onderweg een hapje wil eten betaal je niet extra om daar een plaats voor te zoeken, en als je daar bent aangekomen kan je met een vertaalapp het menu vertalen zonder dat het je meer kost.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ In Zwitserland loop je bij veel providers toch wel tegen roaming-kosten aan?
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Verschilt per land en per provider. Voor Zwitserland noch voor Noorwegen hoef ik bijvoorbeeld extra te betalen. Een stuk of 40 landen zijn inbegrepen in mijn Europabundel.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Volgens mij is dat internationaal ook zo; dat het per provider scheelt.

Mijn KPN-werktelefoon loopt altijd zonder moeite door in Zwitserland, mijn Odido-privételefoon stokt. Dan heb ik natuurlijk alle mogelijkheid om alsnog de roaming aan te zetten c.q. een bundeltje te kopen, maar voor een doorreis laat ik dat dan meestal zitten. Ook omdat ik altijd mijn werktelefoon nog even als hotspot kan inzetten (trein-wifi werkt in Zwitserland meestal minder).
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Pino schreef: di 15 jul 2025, 12:23 ^^ In Zwitserland loop je bij veel providers toch wel tegen roaming-kosten aan?
Alleen bij Odido, Ben en 50+ mobiel.