Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Ds79m »

^^ Er was zelfs voor een Zwarte Zaterdag sowieso ook wel de nodige drukte daar in Noord-Frankrijk vandaag. Onder meer bij de werkzaamheden bij Lille, een invoegfile van de A2 naar de A1 (waarop het blijkbaar druk was tot aan de A29), op de D939 van Arras naar de kust bij Montreuil en rond Abbeville.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Drukte in Duitsland vandaag, eigenlijk meer dan over de Alpen (afgezien van de Gotthardtunnel). In Noord-Duitsland zijn de A1 en A7 echt bal. Verder veel korte files in het westen van Duitsland en veel files achter elkaar in Zuid-Duitsland. In Oostenrijk worden weinig files gemeld.

Afbeelding
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Noord-Duitsland is als vakantiebestemming vooral populair bij Duitsers zelf, maar ik heb de indruk dat het toerisme naar Scandinavië ook toeneemt. De bulk van dat verkeer moet wel langs Hamburg, en echt alternatieve routes zijn er ook niet. Dat het in Hamburg zelf, de tweede stad van Duitsland, ook aan een ringstructuur om de agglomeratie heen ontbreekt (zoals Berlijn en München die wel hebben) en de A7 en A1 ook veel lokaal verkeer verwerken, zal niet meehelpen.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Bij Hamburg helpt het ook niet mee dat dit het eerste weekend van de zomervakantie is in Hamburg en Schleswig-Holstein. Vakantiegangers die daarvanuit naar het zuiden vertrekken komen dan op dezelfde wegen terecht als mensen die terugkeren van vakantie in Scandinavië of aan de kust.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Als ik op Google Maps kijk (en onlangs nog naar een campervlogje) is het nog steeds baustelle-ellende bij Hamburg. Dat helpt ook niet mee.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Dat is eigenlijk chronisch, er wordt altijd wel ergens aan de weg gewerkt bij Hamburg.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Afgelopen vrijdag en zaterdag heb ik ongeveer 900 kilometer afgelegd om van Dordrecht naar Montafon te komen, met een tussenstop in Esslingen. Ik heb in Duitsland daarbij nauwelijks last gehad van grote vertragingen op de afgelegde route.

Vrijdagochtend de voor Nederlandse vakantiegangers gebruikelijke route gevolgd tot aan Kreuz Walldorf. De A61 was op sommige momenten druk, maar er waren ook plekken waar ik veilig snelheden kon halen van tegen de 150 km/h. Pas bij Walldorf was er serieus oponthoud door zowel de werkzaamheden aan de A6 als terugslag van een file op de A5, die als ik Waze moest geloven werd veroorzaakt door een ongeval. Daarna via de A6 en A81 verder naar Stuttgart gereden. In Stuttgart zelf was het flink druk, en de verkeersafwikkeling rond de werkzaamheden aan het oostportaal van de Rosensteintunnel was ook curieus te noemen. Verkeer over de B14 naar het westen rijdt tussen de stromen van de B10 en B14 naar het oosten in!

Zaterdag ging het van Esslingen tot voorbij Neu-Ulm secundair over de B10 via de Geislinger Steige. Een prachtig en grotendeels ook prettig rijdend alternatief (tot Kuchen Autobahnähnlich en Vmax 120) voor de Albaufstieg in de A8. De passage van Kuchen en Geislingen an der Steige was wel druk met hoofdzakelijk lokaal verkeer. Op de A7 was het ook druk, maar de vertragingen waren beperkt en hadden een Baustelle als oorzaak. Daarna ging de route buiten de drukke vakantieroutes verder over de A96 en Oostenrijkse A14. Op de grens met Oostenrijk en vlak na de Pfändertunnel gaf dat wat opstopping door werkzaamheden en de regenval.
Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas »

Het drukke reisweekend begint al goed in Frankrijk. Rond 7:00 uur is er een vrachtauto met boomstammen gekanteld op de A9 tussen Montpellier en Nîmes. Deze ligt dwars over de weg en de snelweg is afgesloten richting Nîmes. Op foto's zie ik ook wat boomstammen op de andere rijbaan liggen, waar ook een ongeval is gemeld. Die kant op dus ook een lange file...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is heel erg druk in Duitsland, overal staan files en er worden ook opvallend veel wegafsluitingen gemeld op tal van verschillende autosnelwegen.

De A4 bij Köln-Gremberg is afgesloten vanwege de vondst van een blindganger wat tot grootschalige congestie zorgt op de Kölner Autobahnring en aansluitende snelwegen.

Verder ook veel files rond de grote steden: Hamburg, Bremen, Rhein-Ruhr, Karlsruhe, Stuttgart, Freiburg, München.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ongeveer 50 kilometer file op de A1 in Slovenië, vanaf Razdrto (knooppunt met de H4) tot bij Ljubljana.

Dit is in grote mate terugkerend vakantieverkeer uit Istrië vermoed ik. Dat stuk A1 is sowieso op vrijdagmiddag ontzettend druk.

Afbeelding
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Hier in Spanje staat het al de hele dag vast op de AP-1 tussen Gasteiz en Burgos. Ik weet niet of dat typisch is, de AP-1 telt 2x3 rijstroken maar versmalt halverwege Burgos naar 2x2 rijstroken.

Morgen ga ik zelf die kant op - als het weer zo vast staat neem ik denk ik de (niet-bestaande) A-12, in de vorm van de N-120.
Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 »

Pino schreef: za 26 jul 2025, 21:25 ^^ Of door Boulogne-Billancourt. Hoewel je daar met caravan geen gebruik zult kunnen maken van de tunneltjes, dus dan krijg je wat extra stoplichten…
De route door Boulogne-Billancourt betekent dus dat je komt aanrijden via de BP. Is dat nog een beetje te doen met caravan, of ben je op de BP met sleurhut een vreemde eend in de bijt?
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Je mag de BP gebruiken met een caravan. Heel relaxed lijkt het me niet.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Geen enkel probleem. Snelheid ligt laag. Tweede rijstrook van rechts gaan rijden en verder niet wisselen van baan, dan hobbel je vanzelf mee met het verkeer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is hoe relaxed je er zelf mee kan rijden. Vergeet niet dat er al heel veel mensen zijn die echt zweethanden krijgen als ze al een tolstation naderen. Dat type kan denk ik beter niet met een caravan over de Boulevard Périphérique rijden.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Oh, dat doet me helemaal niets. Met erg druk verkeer kan ik ook omgaan.
Autostrada
autoweg

^^ De BP is zoals hier gezegd gewoon toegankelijk voor caravans; probeer inderdaad niet van baan te wisselen en de tweede strook van rechts vast te houden. Je hebt veel motoren die tussen het verkeer laveren en die zie je soms slecht/niet aankomen.
Besef je wel dat je met de route via de N118 niet alleen de BP voor je kiezen krijgt, maar ook een stukje stadsverkeer in Boulogne-Billancourt. De drukste kruisingen kennen een onderdoorgang voor transit verkeer, maar die zijn gemaximeerd qua doorrijhoogte - met een caravan pas je daar niet onderdoor. Kwestie van rustig aan doen en je even beseffen dat je door het drukke Parijse stratenverkeer rijdt, en niet meer op de autoroute. Pas dus op voor zaken als fietsers en parkerende voertuigen etc. Ik denk dat voor veel mensen ook dit een reden is om af te halen bij deze route, maar ook hier geldt dat het een kwestie van persoonlijke voorkeur is.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Gisteren stond ik al op Spaans grondgebied in de file voor het tolstation van Le Boulou en dat was toch wel een stuk eerder dan waar ik op rekende. Vertraging was ruim een half uur en soms stond het minutenlang volkomen stil. Dankzij de tolbadge gingen de laatste paar honderd meter dan nog relatief snel.
Autostrada
autoweg

Rein schreef: za 02 aug 2025, 7:56 Gisteren stond ik al op Spaans grondgebied in de file voor het tolstation van Le Boulou en dat was toch wel een stuk eerder dan waar ik op rekende. Vertraging was ruim een half uur en soms stond het minutenlang volkomen stil. Dankzij de tolbadge gingen de laatste paar honderd meter dan nog relatief snel.
Het staat er nu weer vast aan de andere kant (Biriatou); met name richting zuiden. Het laatste tolstation van de AP-8 is ook een bottleneck; slechts 14 poorten voor beide richtingen - dat is veel te krap. Verkeer betaalt hier in beide richtingen (open systeem).
Je moet bij Biriatou ook in noordelijke richting direct betalen; dat soort situaties zorgt nog wel eens voor extra verwarring (“kom Frankrijk net binnen dan moet ik toch een kaartje trekken?”).

Bij Le Boulou (ik was even in de war) moet je natuurlijk wel een kaartje trekken. File vanaf de Spaanse grens is inderdaad betrekkelijk lang; je krijgt dan ook omrijders via de N-II.
Hoe laat kwam je er langs?

De hele transit route naar het zuiden is vandaag ook weer erg druk, met file op de A10, Bordeaux, de voorgenoemde tolstations en hier in de buurt op de AP-1 tussen Gasteiz en Burgos.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Autostrada schreef: za 02 aug 2025, 8:19 Bij Le Boulou (ik was even in de war) moet je natuurlijk wel een kaartje trekken. File vanaf de Spaanse grens is inderdaad betrekkelijk lang; je krijgt dan ook omrijders via de N-II.
Hoe laat kwam je er langs?
Rond 12 uur. Als ik het goed zag waren er twee poorten dicht en een stuk of zes open. Ik heb de meest rechterpoort genomen die alleen voor badgehouders is en het laatste stukje ernaar toe reed het eindelijk redelijk door.

Overigens stonden bij de laatste tankstations aan Spaanse kant tientallen auto’s te wachten om nog even goedkopere Spaanse peut te kunnen tanken. Wachttijd daar zal ook minstens een kwartier zijn geweest.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De wachttijd voor de Kroatisch-Servische grens (richting Servië) is nu 4 uur.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^ Dat is veel wachttijd voor maar 9 kilometer stilstaand verkeer.

De A1 van Zagreb tot Bosiljevo heeft ook 70 kilometer vertraagd verkeer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Franse A43 viel mij op:

Afbeelding

Een kleine vrachtauto is daar door de geleiderail gegaan:
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ook Polen doet steeds meer mee met zwarte zaterdag.

40 kilometer vertraagd verkeer op de S3 richting noorden, naar de kust dus. Normaal is het hier lekker rustig.
Afbeelding

Rond Szczecin allerlei files
Afbeelding

De Tatra loopt leeg:
Afbeelding
Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas »

Harald80 schreef: vr 01 aug 2025, 21:52
Pino schreef: za 26 jul 2025, 21:25 ^^ Of door Boulogne-Billancourt. Hoewel je daar met caravan geen gebruik zult kunnen maken van de tunneltjes, dus dan krijg je wat extra stoplichten…
De route door Boulogne-Billancourt betekent dus dat je komt aanrijden via de BP. Is dat nog een beetje te doen met caravan, of ben je op de BP met sleurhut een vreemde eend in de bijt?
Vandaag deze route gedaan omdat Waze en Sytadin dat als snelste optie gaven door Parijs heen. Op de BP was het met de caravan geen enkel probleem. De weg door Bouloge is wat krap en door werkzaamheden vallen stroken plotseling af. Door de lage snelheden geen probleem. Zit maar één tunnel in de straat. Ben daar bovenlangs over de kruising gegaan. Dat was, doordat ik precies groen kreeg toen ik aan kwam rijden, sneller dan door het tunneltje. Voor de tunnel stroopte het behoorlijk op, op de linkerstrook.
Zelf heb ik gelukkig een sterke auto, maar ik kan mij voorstellen dat de helling na de oversteek van de Seine nog wel eens de grootste uitdaging op deze route kan zijn.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Een paar weken geleden gaf Waze mij op zondag deze route ook als snelste aan om Parijs te passeren richting A10, het lijkt erop dat dit in veel gevallen gewoon de snelste optie is.

Het is inderdaad wat rommelig op de lokale wegennet van Boulogne-Billancourt, onder meer door een niet aangegeven afvallende of eindigende rijstrook bij het busstation nabij de Seine waar tegelijk ook de weg-as verschuift. Die helling na de Seine is inderdaad een aardige, zeker als je met lage snelheid aan komt rijden (en al helemaal als je dan ook nog wat te trekken hebt).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vrijdag is in Italië Ferragosto, een feestdag die in een lang weekend resulteert. Morgen wordt het daardoor extra druk op de wegen, de ervaring leert dat het ondanks dat het midden in augustus valt, toch wel heel druk is met dagjesmensen en het deel van de bevolking dat 2 weken vrij neemt in augustus. Lang niet iedereen is meer standaard de hele maand augustus vrij.

Met name in het midden van Italië zie je dit lange weekend congestie ontstaan op de routes die zelfs op de zwarte zaterdagen ervoor niet vollopen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Oost-Europa gaat naar het strand:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding