Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
Normaal is dit een goed uur rijden van Bolzano Sud naar Verona Nord:

-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Ik had nooit eerder gehoord over zulke verkeersproblemen op Onbevlekte Ontvangenis. Maar Italianen weten hun lange weekenden altijd wel te vinden. Ik geloof dat het ook wel mooi weer was voor een weekend weg. Wat betreft files voor de Gotthard: ik weet niet of dat dan specifiek gaat om kerstmarkten en dergelijke. Kunnen ook dingen als familiebezoek zijn of bezoek aan vrienden. Wat dat betreft is er toch een forse doorlopende stroom emigratie vanuit Italië; en dan niet op de klassieke manier van de armere arbeiders, maar juist van goed geschoolde jongeren.
-
Chris
- Moderator
Ik had dat ook zo niet in beeld. Het is wel zo dat het een veelbelovende start van het skiseizoen was in de Alpen de afgelopen weken. Maar nu stijgen de temperaturen weer flink.Pino schreef: ma 08 dec 2025, 19:18Ik had nooit eerder gehoord over zulke verkeersproblemen op Onbevlekte Ontvangenis.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Mijn aardrijkskundeleraar van 30+ jaar geleden, die ook lid was van de Friese Elfsteden, werd altijd blij als er in november een goede koude periode was. Daar werd, in zijn woorden, dan de basis gelegd voor goede ijsperiodes later in de winter. Moet je natuurlijk nog wel ergens een goed stabiel hogedrukgebied hebben waarbij koude lucht wordt aangevoerd, maar dan vriest het tenminste snel dicht zodra die omstandigheid zich voordoet. Je kunt er vast ook naar kijken als de spiegel van wat in de zomer gebeurt in juni en begin juli, maar dan met opwarming en lange warme periodes.
-
Chris
- Moderator
Het is druk op de weg in Europa, met name op de routes die arbeidsmigranten massaal rijden (richting Balkan, Roemenië, Polen). Maar extreme congestie is er ook weer niet, ik denk doordat kerst relatief laat in de week valt, men wat meer gespreid terug reist. Als het in of vlak na het weekend valt, gaat iedereen dezelfde vrijdag rijden.
-
Autostrada
- autoweg
Totaal verkeerde timing natuurlijk, maar zo zal de reis voor menigeen gisteren verlopen zijn vermoed ik. Ik had hem nog geappt "neem de route naar Eindhoven bij Antwerpen en dan volg je Luik, Verviers en ga je naar Saarbrücken" (dit scheelt slechts 9 km tov de route Brussel / Luxemburg) maar dat was aan dovemansoren gericht.
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Mijn broer vraagt geregeld advies en weet daardoor ellende te vermijden. Gelukkig kan hij zich zonder navigatie ook nog behoorlijk oriënteren.
-
Autostrada
- autoweg
Mijn broer maakt zich niet druk. Hij is een beetje type "golfsurfer", rijdt in zo'n (een tot de nok volgeladen) oude Volvo stationwagen (die door de ANWB al een keer van Orléans naar Nederland is versleept, maar dat terzijde) en ziet het dan wel.Pino schreef: za 20 dec 2025, 9:10Je moet toch een keer zo’n ervaring hebben om echt te gaan plannen.
Het viel hem wél op dat 'ie ter hoogte van Rotterdam Airport door een nieuwe tunnel was gekomen
Vandaag staan ze op de snowboards, denk dat 'ie die file bij Brussel al wel vergeten is (en er komende zomer vrolijk opnieuw instaat)...
-
Chris
- Moderator
Je moet ten eerste kennis hebben van het wegennet en waar steden liggen (dit heeft bijna niemand meer), én je moet je navigatiesysteem negeren (dit durft bijna niemand meer).
Hier op het forum hebben velen nog kennis die redelijk algemeen was in de jaren '90, maar de massa heeft deze kennis niet meer of überhaupt nooit opgedaan. De generatie die in 2005 al een TomTom in de auto had hangen.
Hier op het forum hebben velen nog kennis die redelijk algemeen was in de jaren '90, maar de massa heeft deze kennis niet meer of überhaupt nooit opgedaan. De generatie die in 2005 al een TomTom in de auto had hangen.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik zag gisteren op de M40 nog zeer ruim voor de kruising met de M25 al een DRIP staan met “CHANNEL TUNNEL LONG DELAYS”. Dat is al best behoorlijk ver van de tunnel af. En ik vraag me af waarom hier al, als je met de trein wilt dan zul je niet snel hier al uitwijken voor een veerdienst vanuit Harwich ofzo. En wil je toch naar Dover dan zit je vrijwel helemaal nog op dezelfde route zodat je dan eventueel anders zou kunnen beslissen bij Folkestone. Maar dat is nog erg ver vanaf dit punt.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik weet nog wel dat ik het ook op deze DRIP heb zien staan: M25 tussen de M40 en M4, richting zuid.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Chris
- Moderator
De drukte komt op gang in Europa, met name in Duitsland en Frankrijk.
Morgen is het eerste drukke wisselweekend in de Alpen.

Morgen is het eerste drukke wisselweekend in de Alpen.

-
Autostrada
- autoweg
Het is alweer vroeg erg druk op de weg in de Alpen; met lange files op de gebruikelijke plekken (Arlberg, Fernpass, Kufstein, A8, A7).
Ook staan er lange files om het Zillertal uit te komen (en in overigens ook, waarschijnlijk dagjesmensen die willen profiteren van het zonnige weer in de Alpen).
Onderweg komen de vakantiegangers gelukkig geen grote ellende op de weg tegen; die concentreert zich momenteel namelijk in Midden-Nederland (qua sneeuwval). Mogelijk gaat het later vandaag serieus sneeuwen in het Sauerland (lokaal kan daar tot een halve meter sneeuw vallen); toch lopen de doorreisroutes hier natuurlijk niet doorheen.
Ook staan er lange files om het Zillertal uit te komen (en in overigens ook, waarschijnlijk dagjesmensen die willen profiteren van het zonnige weer in de Alpen).
Onderweg komen de vakantiegangers gelukkig geen grote ellende op de weg tegen; die concentreert zich momenteel namelijk in Midden-Nederland (qua sneeuwval). Mogelijk gaat het later vandaag serieus sneeuwen in het Sauerland (lokaal kan daar tot een halve meter sneeuw vallen); toch lopen de doorreisroutes hier natuurlijk niet doorheen.
-
S89
- woonerf
Vandaag veel vakantiegangers richting de Alpen en dus is het al vroeg druk. Toch valt het me over het algemeen nog mee.
In Duitsland is het nog vrij rustig en valt vooral de A8 op. Ten zuiden van München langzaam rijdend verkeer en verder op de gebruikelijke plaatsen (Pforzheim, Mühlhausen) file. Ook op het stukje 2x2 ten noorden van Ulm vertraging, het lijkt erop dat de B10 door de stad afgesloten is.
In Oostenrijk 30 minuten vertraging richting Fernpass en 20 minuten op de Brenner, op de S16 richting Arlbergtunnel begint het ook vast te lopen. Op de lokale wegen valt het mij nog erg mee. De toegangswegen naar het Montafon, Zillertal en de skigebieden ten zuiden van Kufstein zijn filevrij. Waarschijnlijk 'helpt' het dat het weer in de Alpen niet fantastisch is, weinig mensen die spontaan een dag of weekend gaan.
In Frankrijk de gebruikelijke files ten oosten van Lyon en op de N90. Italië is opvallend rustig. In combinatie met alle geplande evenementen rond Cortina en Antholz had ik nu al veel vertraging door het Pustertal verwacht. Misschien hebben de OS reguliere vakantiegangers afgeschrikt naar deze regio te gaan.
In Duitsland is het nog vrij rustig en valt vooral de A8 op. Ten zuiden van München langzaam rijdend verkeer en verder op de gebruikelijke plaatsen (Pforzheim, Mühlhausen) file. Ook op het stukje 2x2 ten noorden van Ulm vertraging, het lijkt erop dat de B10 door de stad afgesloten is.
In Oostenrijk 30 minuten vertraging richting Fernpass en 20 minuten op de Brenner, op de S16 richting Arlbergtunnel begint het ook vast te lopen. Op de lokale wegen valt het mij nog erg mee. De toegangswegen naar het Montafon, Zillertal en de skigebieden ten zuiden van Kufstein zijn filevrij. Waarschijnlijk 'helpt' het dat het weer in de Alpen niet fantastisch is, weinig mensen die spontaan een dag of weekend gaan.
In Frankrijk de gebruikelijke files ten oosten van Lyon en op de N90. Italië is opvallend rustig. In combinatie met alle geplande evenementen rond Cortina en Antholz had ik nu al veel vertraging door het Pustertal verwacht. Misschien hebben de OS reguliere vakantiegangers afgeschrikt naar deze regio te gaan.
-
S89
- woonerf
De vertragingen lopen behoorlijk op deze ochtend. In Duitsland blijft een groot deel van de A8 behoorlijk druk. Verder files op de A93 richting Oostenrijkse grens en op de A7 tussen Ulm en Memmingen.
Op de route via de Fernpass is de vertraging opgelopen naar 90 minuten, S16 richting Arlbergtunnel in totaal ca. 60 minuten. Ook vertraging op de routes via Scharnitz en Achensee. In de wintersportdalen op dit moment vooral vertraging 'talauswärts', bijvoorbeeld in het Ötztal, Paznauntal en Zillertal.
In Italië is het ook snel volgelopen. 45 minuten op de A22 bij Sterzing. In het Pustertal ca. 90 minuten vertraging vanaf de A22 richting Antholz en Cortina. In Frankrijk loop de A43 ten oosten van Lyon op verschillende plekken vast. Vanaf Albertville richting Moutiers vervolgens nog een uur vertraging
Op de route via de Fernpass is de vertraging opgelopen naar 90 minuten, S16 richting Arlbergtunnel in totaal ca. 60 minuten. Ook vertraging op de routes via Scharnitz en Achensee. In de wintersportdalen op dit moment vooral vertraging 'talauswärts', bijvoorbeeld in het Ötztal, Paznauntal en Zillertal.
In Italië is het ook snel volgelopen. 45 minuten op de A22 bij Sterzing. In het Pustertal ca. 90 minuten vertraging vanaf de A22 richting Antholz en Cortina. In Frankrijk loop de A43 ten oosten van Lyon op verschillende plekken vast. Vanaf Albertville richting Moutiers vervolgens nog een uur vertraging
-
Chris
- Moderator
Meer dan 3 uur wachttijd voor de Gotthardtunnel. Ook flinke overloop naar de A13.

-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Spannend is ook de verdeling tussen Lötschberg en Vevey-Martigny. In de vroege ochtend waren er wachttijden voor de Lötschberg, maar tegelijkertijd de A9 langs Montreux geheel free-flow. Vervolgens keerde dat beeld in de loop van de dag: Flinke vertraging al vanaf de A12 voor Vevey, en vervolgens over de A9 tot aan Aigle, maar geen wachttijden meer voor de Lötschberg, al lopen de vertragingen langs Montreux op dit ogenblik ook weer terug. De juiste timing is hier alles. Voor de Gotthardroute heb je die mogelijkheid niet: Vroeg of laat, je komt vandaag altijd in de file terecht.
Simplon en Gd-St-Bernard lijken over de gehele dag geen vertragingen te hebben.
Simplon en Gd-St-Bernard lijken over de gehele dag geen vertragingen te hebben.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Chris
- Moderator
Kan je de Lötschbergtunnel op zo'n dag op de bonnefooi doen? Of moet je toch echt vooraf een ticket / reservering kopen?
-
Vahalis
- autoweg
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Veel sneller gaat het met een online ticket bij de kassa ook niet, want het apparaat dat de QR-code moet lezen, heeft in het bijzonder met telefoons - als je niks uit hebt geprint - enorm lastig. Je bent dan sneller via een bemande kassa die het ticket met een externe scanner kan lezen, of waar je gewoon ter plekke met Apple/Google Pay kunt betalen.
Ik snap ook niet waarom de Lötschberg nog steeds geen kentekenherkinng heeft. De Furkatunnel heeft dit inmiddels al enige jaren. Mijn e-mail aan de klantenservice van de BLS bleef hieromtrend ook enorm vaag, alsof het huidige systeem 'prima' werkt. Nee, die QR-codes werken van geen meter. Maar ach, je kunt er 2 CHF mee besparen.
Reserveren kan alleen met de trein van Kandersteg naar Iselle. Daarvoor neemt men de derde rijstrook in gebruik, die normaliter voor verkeer richting Spiez geopend is en bij drukte, zoals vandaag, ook als extra opstelstrook voor de reguliere autotrein naar Goppenstein gebruikt wordt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Het maakte voor mij vorig jaar wel het verschil tussen als voorlaatste passeren en de trein oprijden (ik zag de slagboom in mijn spiegels sluiten) en een half uur wachten op de volgende trein. Soms kan het nét het verschil maken.Pino schreef: vr 03 apr 2026, 20:27En dat betekent feitelijk ook dat je niet in een aparte rij staat ofzo. Alleen het passeren van de kassa gaat sneller. Dus wat er aan wachttijd is, krijg je hoe dan ook op je af.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Dat is enorm veel geluk. Normaliter rijdt de eerstvolgende trein in 15 min, tenzij je er in de randuren was (bijv. 's ochtends vroeg of 's avonds laat) en men heeft bij de Lötschberg wel een paar minuten reservetijd in de dienstregeling om nog de laatste auto's erop te laten. Bovendien snap ik niet helemaal hoe je de slagboom in de spiegels zag sluiten? Er is een slagboom bij de kassa, wat net als een tolpoortje functioneert. Maar voor het oprijden van de autotrein heb je alleen een verkeerslicht die bepaald of je nog op de trein mag rijden of niet. Er kan hoogstens vastgesteld worden dat achter je op de autotrein geen voertuig meer komt.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
martwout2
- stadsweg
Even een vraag. We gaan 23 mei vanaf Bludenz via Worgl naar onze bestemming. Ik zie bij de ANWB dat het die dag oranje is met omschrijving druk ivm Pinksteren. Hoe is de filegevoeligheid op de S16/A12?
-
Autostrada
- autoweg
Aardig druk op de weg momenteel; het staat vast op de gebruikelijke plekken, zowel in NL als in Vlaanderen en NRW.
Ook staat het muurvast op de A58, misschien toch niet de allerbeste timing om de Vlaketunnel dicht te gooien in het vakantieseizoen.
Ook staat het muurvast op de A58, misschien toch niet de allerbeste timing om de Vlaketunnel dicht te gooien in het vakantieseizoen.
-
R-R-L
- stadsweg
Om 13u in de auto gestapt, vanaf omgeving Amsterdam naar het zuiden. Met het idee van nog lekker doorrijden voor de vrijdagmiddagspits op gang kwam. Daar kwam ik toch even bedrogen uit, pas bij het zien van meerdere fietsendragers en volgepakte auto's viel het kwartje...
...volgende week lekker doorrijden