Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen
Normaal is dit een goed uur rijden van Bolzano Sud naar Verona Nord:

-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik had nooit eerder gehoord over zulke verkeersproblemen op Onbevlekte Ontvangenis. Maar Italianen weten hun lange weekenden altijd wel te vinden. Ik geloof dat het ook wel mooi weer was voor een weekend weg. Wat betreft files voor de Gotthard: ik weet niet of dat dan specifiek gaat om kerstmarkten en dergelijke. Kunnen ook dingen als familiebezoek zijn of bezoek aan vrienden. Wat dat betreft is er toch een forse doorlopende stroom emigratie vanuit Italië; en dan niet op de klassieke manier van de armere arbeiders, maar juist van goed geschoolde jongeren.
-
Chris
- Moderator
Ik had dat ook zo niet in beeld. Het is wel zo dat het een veelbelovende start van het skiseizoen was in de Alpen de afgelopen weken. Maar nu stijgen de temperaturen weer flink.Pino schreef: ma 08 dec 2025, 19:18Ik had nooit eerder gehoord over zulke verkeersproblemen op Onbevlekte Ontvangenis.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Mijn aardrijkskundeleraar van 30+ jaar geleden, die ook lid was van de Friese Elfsteden, werd altijd blij als er in november een goede koude periode was. Daar werd, in zijn woorden, dan de basis gelegd voor goede ijsperiodes later in de winter. Moet je natuurlijk nog wel ergens een goed stabiel hogedrukgebied hebben waarbij koude lucht wordt aangevoerd, maar dan vriest het tenminste snel dicht zodra die omstandigheid zich voordoet. Je kunt er vast ook naar kijken als de spiegel van wat in de zomer gebeurt in juni en begin juli, maar dan met opwarming en lange warme periodes.
-
Chris
- Moderator
Het is druk op de weg in Europa, met name op de routes die arbeidsmigranten massaal rijden (richting Balkan, Roemenië, Polen). Maar extreme congestie is er ook weer niet, ik denk doordat kerst relatief laat in de week valt, men wat meer gespreid terug reist. Als het in of vlak na het weekend valt, gaat iedereen dezelfde vrijdag rijden.
-
Autostrada
- autoweg
Totaal verkeerde timing natuurlijk, maar zo zal de reis voor menigeen gisteren verlopen zijn vermoed ik. Ik had hem nog geappt "neem de route naar Eindhoven bij Antwerpen en dan volg je Luik, Verviers en ga je naar Saarbrücken" (dit scheelt slechts 9 km tov de route Brussel / Luxemburg) maar dat was aan dovemansoren gericht.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Mijn broer vraagt geregeld advies en weet daardoor ellende te vermijden. Gelukkig kan hij zich zonder navigatie ook nog behoorlijk oriënteren.
-
Autostrada
- autoweg
Mijn broer maakt zich niet druk. Hij is een beetje type "golfsurfer", rijdt in zo'n (een tot de nok volgeladen) oude Volvo stationwagen (die door de ANWB al een keer van Orléans naar Nederland is versleept, maar dat terzijde) en ziet het dan wel.Pino schreef: za 20 dec 2025, 9:10Je moet toch een keer zo’n ervaring hebben om echt te gaan plannen.
Het viel hem wél op dat 'ie ter hoogte van Rotterdam Airport door een nieuwe tunnel was gekomen
Vandaag staan ze op de snowboards, denk dat 'ie die file bij Brussel al wel vergeten is (en er komende zomer vrolijk opnieuw instaat)...
-
Chris
- Moderator
Je moet ten eerste kennis hebben van het wegennet en waar steden liggen (dit heeft bijna niemand meer), én je moet je navigatiesysteem negeren (dit durft bijna niemand meer).
Hier op het forum hebben velen nog kennis die redelijk algemeen was in de jaren '90, maar de massa heeft deze kennis niet meer of überhaupt nooit opgedaan. De generatie die in 2005 al een TomTom in de auto had hangen.
Hier op het forum hebben velen nog kennis die redelijk algemeen was in de jaren '90, maar de massa heeft deze kennis niet meer of überhaupt nooit opgedaan. De generatie die in 2005 al een TomTom in de auto had hangen.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik zag gisteren op de M40 nog zeer ruim voor de kruising met de M25 al een DRIP staan met “CHANNEL TUNNEL LONG DELAYS”. Dat is al best behoorlijk ver van de tunnel af. En ik vraag me af waarom hier al, als je met de trein wilt dan zul je niet snel hier al uitwijken voor een veerdienst vanuit Harwich ofzo. En wil je toch naar Dover dan zit je vrijwel helemaal nog op dezelfde route zodat je dan eventueel anders zou kunnen beslissen bij Folkestone. Maar dat is nog erg ver vanaf dit punt.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik weet nog wel dat ik het ook op deze DRIP heb zien staan: M25 tussen de M40 en M4, richting zuid.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Chris
- Moderator
De drukte komt op gang in Europa, met name in Duitsland en Frankrijk.
Morgen is het eerste drukke wisselweekend in de Alpen.

Morgen is het eerste drukke wisselweekend in de Alpen.

-
Autostrada
- autoweg
Het is alweer vroeg erg druk op de weg in de Alpen; met lange files op de gebruikelijke plekken (Arlberg, Fernpass, Kufstein, A8, A7).
Ook staan er lange files om het Zillertal uit te komen (en in overigens ook, waarschijnlijk dagjesmensen die willen profiteren van het zonnige weer in de Alpen).
Onderweg komen de vakantiegangers gelukkig geen grote ellende op de weg tegen; die concentreert zich momenteel namelijk in Midden-Nederland (qua sneeuwval). Mogelijk gaat het later vandaag serieus sneeuwen in het Sauerland (lokaal kan daar tot een halve meter sneeuw vallen); toch lopen de doorreisroutes hier natuurlijk niet doorheen.
Ook staan er lange files om het Zillertal uit te komen (en in overigens ook, waarschijnlijk dagjesmensen die willen profiteren van het zonnige weer in de Alpen).
Onderweg komen de vakantiegangers gelukkig geen grote ellende op de weg tegen; die concentreert zich momenteel namelijk in Midden-Nederland (qua sneeuwval). Mogelijk gaat het later vandaag serieus sneeuwen in het Sauerland (lokaal kan daar tot een halve meter sneeuw vallen); toch lopen de doorreisroutes hier natuurlijk niet doorheen.