Chris schreef: za 01 aug 2026, 10:03
Zwarte zaterdag: bijna geen file in Duitsland. Je ziet dit elk jaar, het weekend dat Zuid-Duitsland vakantie krijgt is er in Duitsland zelf niet zo veel aan de hand; zij zijn vlug het land uit dus die files staan pas verder in de Alpen. Toch is dit op dit moment ook zeker niet één van de drukste weekenden over de Alpen. Er staan wel wat files, maar weinig lange files. De langste zijn voor de Gotthard en de Karawanken. De Italiaanse A22 lijkt wel druk, maar nog geen grootschalige filevorming, al kan dat later vanochtend wel toenemen.
Was het begin van de Zuid-Duitse vakanties niet ook al vorige week? Je punt over dat de files aan het begin van hun vakanties verder zuidelijk ontstaan wordt er natuurlijk niet minder waar van. Zelfde zie je natuurlijk ook wel elders: als Parijs uitreist, staan de files ook niet daar, maar bij de eerste bottleneck (vroeger de péage van Villefranche, tegenwoordig eerder de zuidkant van Lyon). Voor ons Nederlanders waren de stoplichten bij Maastricht vaak een typische eerste uitreisfile.
Hoe dan ook: je ziet toch mooi dat Noord-Europeanen (Beieren en Schwaben daargelaten) toch een onverbeterlijk stel juilletistes zijn. De zwarte zaterdag in dit weekend is toch veel meer een fenomeen ontstaan in die landen waar een meerderheid eerder in augustus gaat - al heeft die nog wel een rol onder vakantiegangers uit Noord-Europa waar het de Gastarbeiterroute aangaat. In die zin ook de vraag of de files in Noord-Duitsland richting Scandinavië deels ook terugreizende Scandinaviërs zijn. In Noorse en Zweedse vakantiegebieden kun je in augustus namelijk nog net geen kanon afschieten - of de trend in de Benelux en Duitsland om eens niet naar heet Zuid-Europa te gaan moet een wel heel snelle vlucht hebben genomen.
PS Goede wisselzaterdag-files voor de deur van mijn eigen verblijf van het moment, op de SS340. Ik reis zelf pas maandag weer verder.
Gisteren schijnen er wachttijden geweest te zijn van 8 uur op de A3 van Servië naar Kroatië. Ik zag dat het ook het AD had gehaald.
Wat het AD niet haalde is dat de wachttijden aan de grens Kroatië-Montenegro (Debeli Brijeg) nog erger waren: minimaal 10 uur (!) van Kroatië naar Montenegro, de file op de D8 was ruim 20 kilometer (tot bij het vliegveld van Dubrovnik). Uiteindelijk hebben bewoners water uitgedeeld aan de wachtenden (ook daar is het 30+) en zelfs huizen opengesteld om naar het toilet te kunnen.
Omdat veel mensen toch sluiproutes proberen te vinden is het verkeer in Konavle (het gebied ten oosten van Dubrovnik) ook totaal vastgelopen.
Op dit moment is de wachttijd voor grensovergang bij Vitaljina ‘maar’ 4 uur, die voor Debeli Brijeg ‘vele uren’.
Laatst gewijzigd door Palance op zo 02 aug 2026, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wat zou de oorzaak zijn. In het hoogseizoen zijn wachtrijen van 2 uur wel iets wat je ziet, maar dit soort enorme vertragingen zijn wel ongebruikelijk. Zijn de grenscontroles aangescherpt? Of gaat iedereen hetzelfde weekend op vakantie?
Vanuit Hongarije naar Servië en in Roemenië bij het tijdelijk snelwegeinde van de A1 waren de files eigenlijk korter dan wat je wel eens ziet. Dus dit lijkt iets te zijn van de westelijke Balkan.
Ik had wel een theorie dat verkeer naar Servië (en verder) die enorme wegwerkzaamheden op de M1 in Hongarije zou willen mijden door via Kroatië te rijden. Dat zou die mega files op de A3 kunnen verklaren.
Richting Schengen is het nog wel verklaarbaar vanwege het EES.
De andere kant op is dat niet logisch. Ik begreep dat het een combinatie is van factoren: de gebruikelijke vakantiedrukte natuurlijk, maar ook locals die ‘gewoon’ naar huis gaan na een dag werken of boodschappen doen, en veel gastarbeiders op transit. Ik las ergens dat er ook al vele duizenden Albanese kentekenplaten tussen zitten.
En natuurlijk is de capaciteit van de grensposten niet voldoende. Aan de Kroatische kant kunnen nog wel aardig wat poortjes bemand worden, maar de Montenegrijnse kant heeft er maar 2 per rijrichting.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Sinds de nieuwe grenscontroles zijn gestart is elke EU-buitengrens minimaal een bron van ergernis. Zowel ingaand als uitgaand moet iedereen zonder EU-paspoort bij de eerste keer uitstappen voor een gezichtsscan en vingerafdruk. Bedenk hierbij, dat een grensovergang met 2 poorten nu is gesplitst in EU en niet-EU, dat geeft extra vertraging.
Diverse media in Kroatië, Montenegro en Bosnië laten gesprekken zien met wachtenden. Het is nog erger dan de automatische data aangeven: tot 20 uur in de rij staan. Plus de rook van bosbranden in het gebied ...
Ik denk dat je sneller bent als je na Dubrovnik via Trebinje in BiH rijdt en vervolgens Montenegro in, hetzij naar Herceg Novi, hetzij via Nikšić. Ik denk dat je dan sneller bent dan de D8 uitrijden, ook al zit er een extra grenspassage tussen.
Inmiddels is de situatie min of meer genormaliseerd. Na de media-aandacht en de noodroep van de plaatselijke burgemeester is het systeem, dat biometrische gegevens vastlegt, uitgezet zodat de afhandeling veel sneller werd.
In de zomerse weekeinden is een route via Bosnië sowieso sneller, als je onderweg bent naar Montenegro, Kosovo of Albanië.
Vandaag teruggereden vanuit de Elzas, en toch ook nog zeer veel verkeer vanuit de Lage Landen naar het zuiden zien rijden. Met een paar aardige files in de Ardennen richting zuid, bij een tweetal werkzaamheden. Voor ons werd het vanaf Luik druk (al was ik al eerder vanaf Metz over de A30 gereden, vooral vanwege gemelde files bij Thionville). Het stond zowel in de stad als op de E40 als op de Nederlandse A2 zo vast dat ik de tip kreeg om over Hasselt en de N74 te rijden - nou goed, die moest ik toch nog eens een keertje bekijken. Maar ook daar nog zeer veel Nederlands verkeer dat over de N74 naar het zuiden reed, duidelijk om gestuurd door de navigatie vanwege gedoe ten zuiden van Eindhoven.
Nou goed, alle file-vermijdacties en andere vertragingen hebben me misschien een halfuur gekost. Dus niet echt extreem.
Pino schreef: vr 07 aug 2026, 19:00
Vandaag teruggereden vanuit de Elzas, en toch ook nog zeer veel verkeer vanuit de Lage Landen naar het zuiden zien rijden.
Regio Noord heeft nog maar een weekje, Zuid nog 2, maar
Midden nog 3. Met het WK (en Tour de France) voor regio Midden geen gek weekend om nog af te zakken richting het zuiden.
Bedacht ik me ook, maar ik heb toch altijd het idee dat Nederlanders bij voorkeur vroeg in de vakantie gaan. Bij mij in de straat vertrekt ieder jaar de grote meerderheid in (of tussen) de eerste twee weekends, hoe de vakantie ook precies valt. Sowieso zie je in alle zuidelijke vakantieoorden dat het na half augustus snel rustiger wordt. Hoezeer schoolvakanties in veel landen, inclusief de Nederlandse regio die als laatste vakantie krijgt, ook de mogelijkheid bieden voor zo’n late break, er zijn redenen genoeg om die niet te pakken.
Maar goed, al is het een minderheid uit Midden die nu gaat, dat kan bij bottlenecks als werkzaamheden of een ongeval dus nog steeds flink gedoe opleveren. Natuurlijk dubbel op een vrijdag waarop je ook nog wat werkdag-verkeer hebt. Het viel me bijvoorbeeld op dat er nog best veel vrachtverkeer zat op de E411; reed bij Neufchateau rechtdoor, mogelijk richting Kanaalhavens of Antwerpen.
De terugreizen zijn begonnen. Aan de grens van Montenegro naar Kroatië zijn wachttijden van meer dan 5 uur op het moment, van Servië naar Kroatië aan de A3 “meerdere uren”. Van Kosovo naar Albanië zouden nu ook wachttijden van 3 uur zijn. Dat laatste verbaast mij dan weer omdat Kosovo en Albanië een soort mini-Schengen hebben in de zomer.
Op Google Maps ziet het er lang niet zo dramatisch uit als vorige week zaterdag. Ik zat 't ook een beetje te monitoren. De grootste vertraging aan stilstaand verkeer is Debeli Brijeg - Karasovići en daardoor ook Kobila - Vitaljina (dus de kustroute naar Dubrovnik). Op de grens Albanië - Kosovo is eigenlijk helemaal geen sprake van noemenswaardige files. Van en naar Bosnië bij Gradiška en Svilaj is het ook een stuk minder dan vorig weekend. Eentje die wel vast loopt is die hele smalle brug bij Šćepan Polje.
Eentje die ik ook volg is Röszke - Horgoš, dus de primaire grensovergang van Hongarije naar Servië. Daar is al de hele zomer sprake van slechts beperkte vertragingen. De Hongaarse politie geeft aan maximaal 60 minuten wachttijd maar op Google Maps is de wachtrij eigenlijk nooit langer dan 3 kilometer.
Op Google Maps wordt 3 kilometer aangegeven op de grens van Servië en Kroatië. Voorheen was zoiets een wachttijd van een uur of minder. Echter nu wordt er een wachttijd van 5 uur aangegeven.
Google Maps detecteert die files niet, of de doorvoer is extreem langzaam, wat betekent dat het op toekomstige terugreisdagen nog veel langere wachttijden gaat opleveren.
Chris schreef: za 08 aug 2026, 16:57 Op de grens Albanië - Kosovo is eigenlijk helemaal geen sprake van noemenswaardige files.
Ik ben in 2019 van Kosovo naar Albanië gereisd, op de hoofdroute van Pristina naar Tirana. De grenscontrole stelde heel weinig voor, er was geen Kosovaarse uitrescontrole en de Albanese controle ging zeer vlot. Ik kan me goed voorstellen dat het ook nu niet veel meer is dan alleen even de paspoorten scannen. Dat zal misschien 30-60 seconden per auto kosten. Je zit daar natuurlijk niet met EES zoals aan de Schengen-buitengrenzen. Dat kost tijd.