Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door waldo79 » za 23 jul 2016, 11:55

En heeft het weer nog invloed op het filebeeld?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 23 jul 2016, 13:43

Chris schreef: In Frankrijk is het druk geworden op de noord-zuidroutes, nog geen extreme vertragingen maar wel veel stukken met langzaamrijdend verkeer op de A6-A7, A71-A75, A20 en A10.Ik zou het typeren als druk, maar niet extreem. Alleen in het Rhônedal zijn lange vertragingen.
Vinci meldt om 13.00 uur een 1.40 uur vertraging tussen Lyon en Orange. Verderop richting Narbonne en Spanje nog eens een uur, terwijl de schade richting Cote d'Azur zich beperkt tot een half uur. Rond elven waren de vertragingen nog ietsje langer, totaal een half uur of zo. Ik ben blij dat ik er niet sta, maar het kan veel erger. Op een paarhonderd kilometer Duitsland of bij het passeren van de Alpen kun je meer vertraging oplopen dan op een rit naar Zuid-Frankrijk.

Intussen maakte men zich op de Nederlandse radio natuurlijk buitengewoon vrolijk over de melding "90 kilometer file in het Rhônedal." Lekker kort door de bocht.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 jul 2016, 18:06

In Frankrijk is dan ook nauwelijks sprake van overlast door wegwerkzaamheden. Er zijn op dit moment bijna geen verbredingsprojecten en regulier onderhoud plannen ze veelal buiten het piekseizoen. Ik heb al regelmatig door heel Frankrijk gereden om dan maar 1 of 2 wegwerkzaamheden tegen te komen. In Duitsland lukt dat op veel routes al niet op een traject van 100 kilometer.

Daarnaast zitten de Franse snelwegen overwegend goed in de capaciteit. Veel trajecten zijn alleen vanwege de zomerperiode al naar 2x3 rijstroken verbreed. Echte 2x2 knelpunten die het hele jaar door filegevoelig zijn heb je nauwelijks in Frankrijk. Alhoewel ik denk dat Duitsland ook veel minder files kon hebben als de wegwerkzaamheden niet zoveel overlast gaven.

De A7 in het Rhônedal is wel het meest structurele knelpunt van Frankrijk. Het hoeft maar een beetje vakantie te zijn ergens in Europa om hier al vertraging op te lopen, veel meer dan elders in Frankrijk. Op de A9 zijn het vooral ongevallen en de tolstations bij Montpellier en Perpignan die voor vertraging zorgen. Voor wat betreft de A7 vraag ik me wel eens af wat zinvoller is, die vaag geplande A79 als parallelle route van Lyon naar Montpellier, of gewoon een verbreding van de A7 zelf, naar 2x4 of 2x5 rijstroken. In parallelsystemen met rijstroken voor vrachtwagens zie ik niet zo veel, het zal ook duurder zijn dan een gewone verbreding. Het deel bij Valence is wat lastiger te verbreden, maar misschien kunnen ze de A7 daar asymmetrisch verbreden met een uitstekend viaduct boven de Rhône. Vast niet goedkoop, maar een geheel nieuwe A79 is nog veel duurder.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 23 jul 2016, 19:31

Chris schreef:Echte 2x2 knelpunten die het hele jaar door filegevoelig zijn heb je nauwelijks in Frankrijk.
Eigenlijk alleen op niet-tolwegen in stedelijk gebied. O.a. de A31 van de Luxemburgse grens naar Nancy, delen van de A86 rond Parijs, de A6b bij Parijs en de A10 direct ten zuiden van Parijs.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 jul 2016, 19:38

In Frankrijk zijn de files grotendeels beperkt tot de grootstedelijke gebieden, met name Parijs, Lyon, Bordeaux en enkele steden waar minder doorgaand verkeer is (zoals Marseille of Nantes). En buiten de spits is vaak nog vrij goed door te rijden in die steden.

In Duitsland daarentegen maakt het niet uit of je in stedelijk gebied zit, of op trajecten tussen de steden, of je in de spits zit of niet, het staat altijd wel vast. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een langer stuk door Duitsland heb gereden zonder in de file te komen (of files te moeten vermijden door een andere route te kiezen). En dan rij ik eigenlijk nooit in de spitsuren of tijdens de vakantieuittochten door Duitsland.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 23 jul 2016, 19:52

De term Stautobahn is al te vinden in Google zoekresultaten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 jul 2016, 19:53

Baustellende dan? :p

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 23 jul 2016, 20:01

Chris schreef:De A7 in het Rhônedal is wel het meest structurele knelpunt van Frankrijk. Het hoeft maar een beetje vakantie te zijn ergens in Europa om hier al vertraging op te lopen, veel meer dan elders in Frankrijk. Op de A9 zijn het vooral ongevallen en de tolstations bij Montpellier en Perpignan die voor vertraging zorgen. Voor wat betreft de A7 vraag ik me wel eens af wat zinvoller is, die vaag geplande A79 als parallelle route van Lyon naar Montpellier, of gewoon een verbreding van de A7 zelf, naar 2x4 of 2x5 rijstroken. In parallelsystemen met rijstroken voor vrachtwagens zie ik niet zo veel, het zal ook duurder zijn dan een gewone verbreding. Het deel bij Valence is wat lastiger te verbreden, maar misschien kunnen ze de A7 daar asymmetrisch verbreden met een uitstekend viaduct boven de Rhône. Vast niet goedkoop, maar een geheel nieuwe A79 is nog veel duurder.
Rond Valence duiken af en toe wel plannen op, al dan niet als A749, om iets te doen aan de drukke snelweg door de stad. Het meest waarschijnlijke is een oostelijke rondweg, hoewel een tunnel of westelijke omlegging van de A7 ook zouden kunnen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 23 jul 2016, 21:44

Chris schreef:In Frankrijk zijn de files grotendeels beperkt tot de grootstedelijke gebieden, met name Parijs, Lyon, Bordeaux en enkele steden waar minder doorgaand verkeer is (zoals Marseille of Nantes). En buiten de spits is vaak nog vrij goed door te rijden in die steden.

In Duitsland daarentegen maakt het niet uit of je in stedelijk gebied zit, of op trajecten tussen de steden, of je in de spits zit of niet, het staat altijd wel vast. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een langer stuk door Duitsland heb gereden zonder in de file te komen (of files te moeten vermijden door een andere route te kiezen). En dan rij ik eigenlijk nooit in de spitsuren of tijdens de vakantieuittochten door Duitsland.
Duitsland zit demografisch niet superhandig in elkaar wat dit betreft. Veel middelgrote plaatsen die kris-kras door het land verspreid liggen; dat resulteert in een relatief hoge vervoersvraag binnen regio's/deelstaten en lange stukken snelweg die worden geraakt door forensisme. Gooi daar nog een beetje vakantie-beweging bij en je hebt een vrij dramatisch weekend. Frankrijk is dunbevolkt en de grote bevolkingscentra liggen grotendeels aan de randen van het land. Scheelt veel, wat je merkt aan de manier waarop je je kunt verplaatsen tussen de grote steden in Frankrijk. En die paar grote steden die wel landinwaarts liggen kunnen wat makkelijker oplossing krijgen voor transit-verkeer, omdat het er niet veel zijn. Doordat de Franse economie relatief sterk draait om een paar grote steden bestaan vermoedelijk ook ietsje meer alternatieven voor de auto. Het zorgt allemaal voor een wat lagere verkeersdruk op de grote doorgaande snelwegen dan je uit Duitsland gewend bent.

Totdat je uiteraard terecht komt op een dag van een grote vakantie-uittocht, want dan is het netwerk eigenlijk niet fijnmazig genoeg en kan ook uitbouw van de grote noord-zuidroutes tot 2x3 blijkbaar niet helpen. De oplossingsrichtingen zijn vrij kostbaar voor een paar uittocht-dagen die ook verder geen grote economische schade opleveren. Dat lijkt aan een A79 in de weg te staan, maar ook verdere verbreding van de A7 zal niet de allermakkelijkste kosten-batenanalyse hebben. Da's trouwens ook iets voor een paar Duitse probleemgevallen. Voor projecten op overbelaste verbindingen tussen grote steden krijg je op enig moment wel de handen op elkaar. Vroeg of laat staat er ook in Duitsland een Telegraaf op die de kolommen volschrijft over de economische schade die het land oploopt doordat de overheid zo ongelooflijk weinig prioriteit geeft aan het snelwegennet. Maar met wegen die hoofdzakelijk overbelast raken door vakantiegangers is die business case alweer veel moeilijker te maken. Zeker het meest oostelijke stuk van de A8 zou daar wel eens onder kunnen lijden ...

Nogal ongerelateerd: vandaag ook enorme files in Engeland op weg naar Dover. Deze werden veroorzaakt door verscherpte (Franse) veiligheidscontroles op de veerboten, waar de bewuste terminals niet op voorbereid waren. De Kanaaltunnel kon de extra checks op zich best aan, maar daar koop je natuurlijk weinig voor als je op de M20 volledig stil staat. Anyway, ik hoop dan maar dat er veel mensen tussen stonden die voor Brexit stemden omdat er dan betere grenscontroles mogelijk zouden zijn.
Laatst gewijzigd door Pino op za 23 jul 2016, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 23 jul 2016, 21:51

Chris schreef:Baustellende dan? :p
Ellende is geen Duits woord. Staustelle bestaat wel. ;)

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » zo 24 jul 2016, 9:35

De rust op Franse rurale wegen buiten de vakantiepieken is inderdaad wel extreem. Ik ben wel eens op doordeweekse dagen buiten de vakantieperiode op pad geweest, dat zijn toch de momenten dat je op 2x2-snelwegen rijdt die in Nederland op de nominatie zouden staan voor afwaardering naar 1x2 wegens veel te lage intensiteit. Er ligt me een dinsdag bij dat de A31 tussen Langres en Nancy op twee plaatsen vanwege werkzaamheden naar 2x1 rijstrook werd teruggebracht en waar de enige vertraging de lagere maximumsnelheid was.

Het past niet helemaal in onze belevingswereld om wegen te verbreden voor kortstondige pieken die maar op een handvol dagen in het jaar voorkomen. Maar het is toch zeker prettig dat de A31 van Langres naar Dijon verbreed is naar 2x3. Doordeweeks slaat dat nergens op, maar de zeldzame keren dat ik er in het hoofdseizoen kom, is het hard nodig.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 24 jul 2016, 16:49

Coen Tunnel schreef:Waarom moet dat nou weer op zo'n dag? En waarom kan Poetin niet met een helikopter daar naar toe? Dat zou veel minder overlast veroorzaken.
Ik denk dat je daar niet heel makkelijk een helikopter neer kunt zetten. Sowieso niet op de pas zelf en al helemaal niet bi het bedoelde kapelletje. Dat gaat desalniettemin een onnodige chaos geven volgende week.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 24 jul 2016, 22:09

Begin eens met naar vliegveld Lesce te vliegen, dat is al een stuk dichterbij en daarom de hinder waarschijnlijk al duidelijk kleiner.

Verder is er op voor zover ik kan zien bij Kranjska Gora best plek als je een stuk van de parkeerplaatsen bij de skilift vrij houdt... Dan is er nog maar een klein stukje over de weg nodig, de overlast zal beperkt blijven en ik denk dat het voor Poetin ook veiliger is.

edit: Ook lullig als je net zo'n belachelijk duur Vignet gekocht hebt voor Slovenië en er dan pas achterkomt.....

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 jul 2016, 14:05

De afsluiting van de Karawankentunnel en Sloveense A2 zal vermoedelijk tot zeer grote verkeersoverlast leiden aan de zuidkant van de Alpen. Zaterdag 30 juli wordt de tunnel afgesloten in verband met het staatsbezoek van Putin aan Slovenië. Op dit moment is nog niet duidelijk hoe lang de tunnel dicht gaat, men rekent veiligheidshalve van 8 tot 18 uur.

* in het geval van een afsluiting van de tunnel wordt de Oostenrijkse A11 al vanaf het Knoten Villach afgesloten voor al het verkeer.
* Vanaf vandaag worden tekstkarren en VMSs rond het Knoten Salzburg ingezet met informatie over de afsluiting.
* Langs de A10 van Salzburg naar Villach wordt op de VMSs de afsluiting aangekondigd
* De uitwijkroutes zijn via Graz en Spielfeld, of via Italië.
* Bij het tolstation St. Michael (tussen Tauern- en Katschbergtunnel) worden folders verspreid met informatie over de afsluiting
* Bij het Knoten Villach zullen werknemers van Asfinag ingezet worden om water te verdelen. Men verwacht een flinke file voor het Knoten Villach, mede omdat de boog vanaf de A10 richting A2 naar Italië maar 1 rijstrook heeft.
* De Asfinag heeft ook de automobielclubs in Duitsland en Nederland geïnformeerd, evenals de media. De afsluiting is door de ANWB al enkele dagen geleden opgepikt.

Het grootschalig omleiden van vakantieverkeer naar de grensovergang Spielfeld (A9) zal naar verwachting extra vertraging veroorzaken op de Sloveense A4 vanaf Maribor. De afgelopen weekenden stond hier al 20 kilometer file voor de wegwerkzaamheden / grensovergang met Kroatië, en bij extra verkeersaanbod kan dit nog verder terugslaan.

Sowieso is het af te raden om op zaterdag door Oostenrijk te rijden. Baden-Württemberg en Bayern krijgen dit weekend zomervakantie en naar verwachting is er ook nog een behoorlijke stroom verkeer vanuit elders in verband met het wisselweekend. Hier zal gelden; hoe later hoe beter.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 jul 2016, 14:21

^^ Echt, wat geweldig gepland... :geenlach: Een belangrijke tunnel richting Slovenië/Kroatië en de rest van de Balkan gaat in één van de drukste vakantieweekenden dicht vanwege een staatsbezoek. :facepalm:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 27 jul 2016, 15:13

Zijn de bergpassen wel open (Wurzenpas en Loibl/Ljubelj)? Je rijdt je dan overigens wel ergens vast.

Geen slimme planning allemaal :(
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 jul 2016, 15:27

De hele route Ljubljana - Vršičpas is afgesloten. Dus via de Wurzenpass / Loibl kom je alsnog in de problemen. Naar verwachting zal het secundaire wegennet parallel aan de A2 al overbelast zijn met lokaal verkeer.

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 27 jul 2016, 15:59

Er is Engelstalige informatie, inclusief omleidingen via Italië of Hongarije
Dars.si schreef:This year marks the 100th anniversary of tragic events under the Vršič pass, in memory of which the Russian Chapel was built. The highest-level security measures are planned due to the attendance of high officials.

Karavanke tunnel

Due to the measures to be taken, traffic in the Gorenjska region (in the broader area of the Jože Pučnik Airport, on the Gorenjska motorway between Ljubljana and the Karavanke Tunnel and on the A-road between Jesenice and the Vršič pass) and in Ljubljana (on the northern bypass) will be disrupted as roads will be fully closed at times on the route travelled by the protected persons. It will be possible to drive on parallel or bypass roads, but heavy traffic is expected The heaviest traffic and worst delays are expected at midday and in the afternoon.

In the area, traffic will be restricted for heavy vehicles weighing over 3.5 tonnes. For this purpose, a special Decree on road traffic restrictions in the Republic of Slovenia will be issued.

“” We advise those coming from the Western and Northern Europe who will be travelling towards Croatia to take the road through Italy; those travelling in the opposite direction should take the road through Italy or through Ljubljana and Maribor towards Graz. We recommend to avoid travelling through the Karavanke Tunnel on the A2 motorway between Slovenia and Austria on 30 July because the tunnel will be closed in both directions on several occasions during the day.

Those travelling the A10 motorway from Salzburg are recommended to take the road towards Italy (A23 motorway towards Tarvisio-Udine-Palmanova) at the Villach junction and then continue towards Slovenia (we recommend to take the A34 motorway, the Villesse–Gorizia section, and then the H4 highway, the Vrtojba–Razdrto section in Slovenia). Drivers should pay special attention to the changed traffic signs which will be displayed even at the entrance to Salzburg.

“” Those returning towards the north are recommended to take the mentioned Italian motorway or the Koper–Ljubljana section of the A1 motorway and then head towards Maribor and Graz. Drivers coming from Dalmatia (A3) are recommended to use the Croatian A4, the Hungarian M7 and the Slovenian A5 towards Maribor and then Austria. Alternatively, they can take the A2 motorway in the Dolenjska region (Obrežje–Ljubljana). From Ljubljana, they can continue towards Postojna on the A1 motorway and then drive through Italy towards Austria, or take the Ljubljana eastern bypass (A1) towards Maribor and Graz.

Due to the road closures and increased traffic, access to the Ljubljana Jože Pučnik Airport will be obstructed. Passengers travelling on that day are recommended to leave for the airport earlier than usual.

Slovenian president Borut Pahor has invited Russian president Vladimir Putin to attend the commemoration to mark 100th anniversary of the Russian Chapel, which will take place on 30 July 2016 below Vršič. All the necessary measures have been put in place by the competent government services to ensure security, given the attendance at such a high level, as well as to minimize inconvenience for the citizens.

Drivers can also find information about road closures at the Traffic Information Centre (PIC) website: www. promet.si

Autosnelwegen.net

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 27 jul 2016, 17:21

Belachelijke situatie. kan Vladimirtje niet lekker opzouten naar Siberië? Hoe kun je nou zoveel mensen deze ellende aan doen alleen omdat zo'n over het paard getrokken achterbakse leugenaar de belangrijke meneer uit wilt hangen? En er zijn uiteraard helemaal geen andere oplossingen mogelijk...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 28 jul 2016, 17:14

Naar verwachting zal de Karawankentunnel op 30 juli vanaf 11:00 uur afgesloten worden voor het verkeer. Daartoe wordt de Oostenrijkse A11 vanaf 09:00 uur al afgesloten, zodat de wachtrij kan oplossen voordat de tunnel langdurig dicht gaat. Naar verwachting gaat de tunnel om 18:00 uur weer open.

Op de A2 en A10 worden als voorzorgsmaatregel afsleepdiensten paraat gezet, zodat deze bij ongevallen of pechgevallen direct een voertuig kunnen afslepen. De Asfinag heeft ook monteurs ter plekke die eventuele problemen in de regio Villach direct kunnen oplossen.

Mogelijk wordt het vrijdagmiddag, avond en in de nacht drukker vanwege mensen die de afsluiting voor willen zijn. Vanwege omrijdend verkeer is mogelijk ook sprake van een langere wachttijd voor de enkelbuizige tunnels van de A9. Ook is mogelijk extra vertraging op de A8 van Passau naar Wels omdat daar wegwerkzaamheden zijn, en dit de omleidingsroute vanuit Duitsland naar de Oostenrijkse A9 is.

Men verwacht de grootste problemen rond het Knoten Villach. Hier zal zich naar verwachting grote filevorming gaan voordoen. De kortste alternatieve route via Italië gaat namelijk via één rijstrook.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 28 jul 2016, 17:45

^^
De normale verbinding vanaf de A10 richting Karawankentunnel (A11) heeft toch ook maar slechts één rijstrook?!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 28 jul 2016, 17:48

^^ Klopt, maar het is natuurlijk niet zo dat er normaal geen enkel vekeer op de boog richting A2 is...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 28 jul 2016, 18:11

Het Knoten Villach is sowieso niet het best ontworpen knooppunt. Het nadeel van deze afslaande verbinding is dat verkeer moet invoegen op de A2, en op de A2-A23 wordt sowieso al een sterk verhoogd verkeersaanbod verwacht door vakantieverkeer vanuit Wenen en Centraal-Europa naar Italië, dat nu dus moet mixen met vakantieverkeer vanuit Duitsland naar Kroatië. De verwachting is dat er een grote 'Rückstau' gaat staan op de A10 voor het Knoten Villach.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 28 jul 2016, 18:19

^^ Sowieso zit er op de A10-A2 ook al het nodige vakantieverkeer richting Italië, Slovenië en Kroatië. Niet alleen verkeer dat sowieso al de Karawankentunnel vermijdt, maar bv. ook naar Venetië en alles ten oosten daarvan; dan is de A10-A2 een kortere en snellere route dan over de Brennerpas.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 29 jul 2016, 14:38

Het is al goed druk aan het worden in Duitsland. Op de A3 de gebruikelijke file-parade tussen Frankfurt en Würzburg. Op de A3 van Nürnberg naar Regensburg 11 km file voor de wegwerkzaamheden, ook loopt het daarom op de A6 richting Amberg vast, dit is de uitwijkroute. Op de A5 van Gießen richting Hattenbach een aaneenschakeling van files, de typische vrijdagmiddag-leegloop van Frankfurt. Op de A6 bij Heilbronn in beide richtingen fikse vertragingen door werkzaamheden, richting westen 14 km file en richting oosten 17 km file. Op de A8 van Stuttgart naar Karlsruhe 1,5 uur vertraging bij Pforzheim vanwege een ongeval. Op de A8 van München naar Salzburg circa 30 kilometer langzaam rijdend verkeer. Op de A8 van Stuttgart naar Ulm ook in beide richtingen een half uur vertraging vanwege werkzaamheden nabij Hohenstadt. Verderop langs de zuidkant van Stuttgart nog eens een half uur vertraging. De gecumuleerde vertraging van Ulm naar Karlsruhe is bijna 2,5 uur.

In het noorden van Duitsland is het zeer druk rond Bremen, met een half uur vertraging op zowel de A1 richting zuiden als de A27 richting noorden voor het Bremer Kreuz. Ook loopt het vast op de stadsautoweg door Bremen in beide richtingen. Het onderliggend wegennet ten oosten van Bremen is ook vastgelopen. Op de A7 in beide richtingen veel vertraging tussen Hamburg en Hannover. Ook de passage van Hamburg kent in beide richtingen langzaam rijdend verkeer over grote afstanden.

In het oosten van Duitsland voornamelijk overlast door wegwerkzaamheden. Op de A2 van Hannover naar Magdeburg meer dan een half uur vertraging vanaf Helmstedt door werkzaamheden. Op de A9 van Leipzig naar Dessau in beide richtingen 30 - 45 minuten vertraging voor de Baustelle. Op de A14 van Halle naar Magdeburg 12 kilometer langzaam rijdend verkeer voor de Baustelle. Het loopt ook vast op de A12 van Berlin naar Frankfurt/Oder, voor Frankfurt meer dan een half uur vertraging, en op de daarop aansluitende B87 van Beeskow naar Frankfurt/Oder zelfs 1,5 uur vertraging. Verder is er veel langzaamrijdend verkeer op de A24 van Wittstock naar Berlijn.

Voor de Karawankentunnel in beide richtingen file, met een half uur vertraging richting Slovenië en 1 uur richting Oostenrijk. Voor de Gotthardtunnel zowel richting noorden als zuiden 1,5 uur wachttijd. In Frankrijk, Spanje en Italië nog geen grote drukte.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » vr 29 jul 2016, 15:10

TT laat nu ook 4,8 km stilstaand verkeer op de Gotthardstrasse zien tussen Wassen en Göschenen, Waarschijnlijk mensen die file op de A2 willen vermijden.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 29 jul 2016, 19:04

Mijn hemel, morgen is er op de A3 bij Würzburg maar 1 rijstrook richting Nürnberg open tussen 6:30 uur en 15:00 uur. Het is vanwege schade aan het wegdek op de Talbrücke Heidingsfeld. En dat op wat ADAC de drukste dag van het jaar noemt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 29 jul 2016, 20:20

Nu na 8 uur is het al beduidend rustiger op de Duitse Autobahnen. De enige echt lange file is weer op de A3 van Nürnberg naar Regensburg, bij Neumarkt i.d. Oberpfalz 16 kilometer stilstaand verkeer met 1 uur vertraging vanwege het feit dat er maar 1 rijstrook open is. Verder nog wat drukte op de A8 van Rosenheim naar Salzburg. TomTom meldt ook meer dan 2 uur vertraging bij wegwerkzaamheden op de A96 van Memmingen naar München, dat is nou niet de typische vakantieroute.

Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat qua vrijdag in zuid-Duitsland, de drukste dag was toen de staten Hessen en Rheinland-Pfalz vakantie kregen 2 weken geleden. Toen resulteerde dat in echt extreme congestie, met op bijna alle Autobahnen één of meerdere files met meer dan 1 uur vertraging, wat tot diep in de nacht aanhield. De afgelopen 2 vrijdagen waren zeker geen pretje, maar niet zo extreem als 15 juli.

Het is nog even aanzien in hoeverre het vannacht gaat vastlopen. Bayern en Baden-Württemberg hebben dit weekend vakantie gekregen. De ADAC waarschuwt voor het drukste weekend van het jaar omdat er ook veel terugkerend vakantieverkeer is. Over een week beginnen de scholen in Niedersachsen al weer.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 29 jul 2016, 21:53

Als ik dit draadje lees ben ik toch weer blij dat ik pas op 11 september richting het zuiden ga... Dit soort reizen doe ik echt nooit in de zomervakantie.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 29 jul 2016, 22:18

Nu na 22 uur is het over het algemeen geen extreme drukte in Duitsland, maar her en der zijn nog grote vertragingen;

* A1 Bremen - Osnabrück: bij Lohne/Dinklage 45 minuten richting zuiden en 30 minuten richting noorden
* A3 Frankfurt - Würzburg: vanaf Marktheidenfeld 30 minuten
* A3 Nürnberg - Regensburg: vanaf Kreuz Altdorf 2 uur
* A8 Stuttgart - Ulm: bij de Albaufstieg 30 minuten
* A8 Augsburg - München: na Augsburg 30 minuten
* A9 München - Berlin: langs Nürnberg 30 minuten
* A12 Berlin - Frankfurt/Oder: voor de Poolse grens 2 uur
* A61 Bonn - Koblenz: bij Mending 80 minuten

Frankrijk is het bijna overal free-flow. De verwachting is dat het na middernacht snel drukker gaat worden.

In Oostenrijk 80 minuten vertraging op de A9 richting Graz, voor de tunnel. Schijnbaar zijn daar wegwerkzaamheden. Dat wordt nog wat morgen dan. Voor de Karawankentunnel 40 minuten wachttijd richting Slovenië, 30 minuten richting Oostenrijk. In Slovenië ruim een half uur vertraging op de A4 vanaf Maribor tot de Kroatische grens. In Zwitserland 30 minuten wachttijd voor de Gotthardtunnel richting zuiden, slechts een kleine vertraging richting noorden. In Spanje en Italië is niks aan de hand.