Afbeelding

[VIDEO] Jackbauer1350 z'n belevenissen op de weg

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

Re: [VIDEO] Jackbauer1350 z'n belevenissen op de weg

Bericht door Rene » za 13 sep 2014, 20:38

Jackbauer1350 schreef:Heeft dat met het zicht vanaf de A1 te maken dat niet optimaal is?
Nee. De lengte van de wig is te kort. Daardoor is de kans op sandwichen te groot.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 13 sep 2014, 21:17

En dat gebeurde mij dus bijna een paar weken terug. Ik zag die auto steeds dichter bijkomen tot ze uit schrik besloot maar weer uit te wijken naar links. Aangezien ze zelf van die rijstrook afkomstig was, reed daar gelukkig niemand anders.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 14 sep 2014, 21:55

N305: tussen 4:50 en 5:00 mooie markering 8-)

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 14 sep 2014, 23:46

^^ Dat is alvast de markering voor als het straks 2x2 is. Maar inderdaad, eigenlijk zouden de 1x2 wegen ook die markering weer moeten hebben. :dyn_hyp:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 14 sep 2014, 23:48

^^
Dat weet ik uiteraard. Maar daarom is het wel mooi. ;)

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 18 sep 2014, 21:56

Niet heel veel mensen weten dat je ook via de parallelbaan er langs kan.
[youtube]hLmlnn8FkBU[/youtube]

Ambulance mooi tussen de rijen door

[youtube]fLJ8l5GbMGI[/youtube]

Blijft tricky die afritfiles die terugslaan tot op de vluchtstrook. Ik probeer altijd een gaatje open te houden als ik vanachter iemand aan zie komen met z'n knipper aan, zodat tie er tussen kan en niet op de rechterstrook hoeft stil te te staan. Lukte deze keer niet helemaal omdat er twee aan kwamen.
[youtube]B3z32ZtE-sU[/youtube]

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 18 sep 2014, 22:03

En weer iemand die niet met z'n fikken van de taartpunten af kan blijven

[youtube]NPSG-n-IyAQ[/youtube]

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 18 sep 2014, 22:13

Jackbauer1350 schreef:Ik probeer altijd een gaatje open te houden als ik vanachter iemand aan zie komen met z'n knipper aan, zodat tie er tussen kan en niet op de rechterstrook hoeft stil te te staan.
Dat doe je goed. Doe ik ook altijd. Totdat ik vind dat ze eerder hadden mogen uitvoegen, dan rij ik m dicht.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 18 sep 2014, 22:17

^^ Dichtrijden doe ik op het moment dat je niet meer zonder het puntstuk te overschrijden er tussen kan. Dan is het :doeidoei:

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 19 sep 2014, 0:23

Jackbauer1350 schreef:
Blijft tricky die afritfiles die terugslaan tot op de vluchtstrook. Ik probeer altijd een gaatje open te houden als ik vanachter iemand aan zie komen met z'n knipper aan, zodat tie er tussen kan en niet op de rechterstrook hoeft stil te te staan. Lukte deze keer niet helemaal omdat er twee aan kwamen.
En zo kort op de echte uitvoegstrook hou ik het gat dicht. Ze kunnen achter aansluiten en netjes op hun beurt wachten, zo moeilijk is dat niet. Er staan borden dat de afrit nadert, als je gewoon uit je doppen kijkt kun je ruim op tijd op de vluchtstrook uitvoegen en achteraan sluiten. Is de file veel langer dan vind ik het een andere situatie omdat je dan wellicht niet meer kan verwachten dat iedereen erop zou moeten kunnen anticiperen.
Bovendien, als je een stoere jongen wilt zijn en je wilt voorkruipen, douw hem er dan bij het puntstuk tussen... :shutup:

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 19 sep 2014, 1:06

^^Hier ben ik het niet mee eens. Zoals je al min of meer zegt: Vaak is zo'n file een verrassing. Je kunt meestal ook slecht zien waar de staart van die file zich bevindt. En met veel vrachtwagens op de rechterstrook die het zich wegnemen maakt het ook niet eenvoudiger op. Mensen zitten vaak nog op een van de linkerstroken ruim voor het begin van de uitvoeger en zijn dus te laat om nog achteraan te kunnen aansluiten op de vluchtstrook. In dit geval was de file inderdaad niet heel lang maar achter mij stond evengoed nog een aardig rijtje.
Dat je dan aan het begin van de uitvoeger er tussen gaat vindt ik dan niet meer dan logisch. Dat is ook normaal gesproken de plek dat je de hoofdrijbaan verlaat. Mensen die dan doorrijden tot het puntstuk kunnen van mij wel het heen en weer krijgen. Die rijden maar door tot de aansluiting Breukelen om te keren.
Dit heb ik overigens ook al een paar keer moeten doen omdat ik te laat de laatste auto zag van de file en vanwege mijn snelheid niet meer normaal kon uitvoegen naar de vluchtstrook.
Ik had geen zin om moeite te doen er verderop nog tussen te wurmen, dus doorgesjeesd naar Breukelen en daar gekeerd. Was daarmee eigenlijk ook sneller. Want die hele file uitzitten die ook op de N201 nog tot na de kruising duurt, kost veel meer tijd.

Daarbij zijn er toch een aantal die dan afremmen op de rechterstrook en met de knipper om een plekje vragen. Ruimte laten zodat er tussen gevoegd kan worden is voor de veiligheid wel beter. De kans dat er op de rechterstrook eentje achterin een wachtende auto duikt is niet ondenkbaar.

Ik merk overigens wel dat, met name vrachtverkeer, goed anticipeert op die afritfiles. Velen gaan uit voorzorg al naar rijstrook 4 om niet in de ankers te hoeven voor mogelijke uitvoegers op rijstrook 5.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 19 sep 2014, 8:13

Jackbauer1350 schreef:^^Hier ben ik het niet mee eens. Zoals je al min of meer zegt: Vaak is zo'n file een verrassing. Je kunt meestal ook slecht zien waar de staart van die file zich bevindt.
Nee hoor. De file begint daar waar de laatste auto staat. En als we geen auto's meer kunnen zien op de weg, tsja dan weet ik ook niet of je wel moet autorijden. Het spijt me.
En met veel vrachtwagens op de rechterstrook die het zich wegnemen maakt het ook niet eenvoudiger op. Mensen zitten vaak nog op een van de linkerstroken ruim voor het begin van de uitvoeger en zijn dus te laat om nog achteraan te kunnen aansluiten op de vluchtstrook. In dit geval was de file inderdaad niet heel lang maar achter mij stond evengoed nog een aardig rijtje.
Tsja als je perse tot het laatste moment de linkse strook moet houden om dan op het laatste moment uit te voegen, terwijl je als bestuurder niet goed genoeg bent om ver te kijken en de weg te overzien, dan ben je mijns inziens ook niet goed bezig.
Dat je dan aan het begin van de uitvoeger er tussen gaat vindt ik dan niet meer dan logisch. Dat is ook normaal gesproken de plek dat je de hoofdrijbaan verlaat.
Dus je rijdt al op de snelweg en dan kun je prima langs de file oprijden die je door slecht kijkgedrag in eerste instantie miste maar die je daarna wel degelijk zag, om dan op de normale plaats te doen alsof je neus bloed en voor te kruipen?
Mensen die dan doorrijden tot het puntstuk kunnen van mij wel het heen en weer krijgen. Die rijden maar door tot de aansluiting Breukelen om te keren.
Dit heb ik overigens ook al een paar keer moeten doen omdat ik te laat de laatste auto zag van de file en vanwege mijn snelheid niet meer normaal kon uitvoegen naar de vluchtstrook.
Ik had geen zin om moeite te doen er verderop nog tussen te wurmen, dus doorgesjeesd naar Breukelen en daar gekeerd. Was daarmee eigenlijk ook sneller. Want die hele file uitzitten die ook op de N201 nog tot na de kruising duurt, kost veel meer tijd.
Dus die enkele keer dat een goede chauffeur zich vergist is er een prima mogelijkheid om het op te lossen die wel een beetje brandstof kost maar die tijd spaart. Ok, prima. Dan snap ik helemaal niet meer waarom je het probleem van mensen die vinden dat ze niet in de rij hoeven te staan op moet lossen.
Daarbij zijn er toch een aantal die dan afremmen op de rechterstrook en met de knipper om een plekje vragen. Ruimte laten zodat er tussen gevoegd kan worden is voor de veiligheid wel beter. De kans dat er op de rechterstrook eentje achterin een wachtende auto duikt is niet ondenkbaar.

Ik merk overigens wel dat, met name vrachtverkeer, goed anticipeert op die afritfiles. Velen gaan uit voorzorg al naar rijstrook 4 om niet in de ankers te hoeven voor mogelijke uitvoegers op rijstrook 5.
Met de auto kun je er ook op anticiperen. Bovendien rij je daar met de auto toch slechts 100, wat naar mijn mening een gewone bubeko snelheid is, vanwege de TC. Normaal gesproken is het probleem alleen dat je die auto's daar niet verwacht. Maar je kunt je afvragen waarom beroepschauffeurs die uitkijken strook 5 vermijden. Je kunt ook zien dat er een file op de vluchtstrook staat. Dan kun je ook verwachten dat iemand die op de rechtste strook onderweg is met het knipperlicht aan gaat proberen om domme dingen te doen.
Daarnaast ben ik van mening dat je, als je er verderop tussen wilt, je in de spiegel moet kijken of je op de rechtse strook wel vaart kunt minderen zonder overdreven gevaarzetting voor het verkeer achter je. Ik heb me een aantal jaar geleden een keer vergist bij de A61zuid --> A52oost, ik reed nog een vrij aardige snelheid (150km/h, wat toen sowieso vrij hard was voor mij omdat ik mijn rijbewijs nog niet zo lang had) want ik was een beetje aan de late kant en de A61 was erg rustig maar omdat ik net een paar vrachtwagens die kort op elkaar reden inhaalde in combinatie met een rechtse bocht zag ik de achterkant van de file naar de A52 (die ik daarvoor nooit gezien had daar) net te laat om er met flink remmen nog achter te kunnen. Één blik in de spiegel leerde mij dat er een stel vrachtwagens aan kwam en dat ik dus NIET op de rechtse strook kon afremmen om ertussen te gaan en dat ik dus door moest rijden. Daarna heb ik begrepen dat ik daar gigantisch fout was omdat ik die file te laat zag. Ik heb het tot nu toe ook niemand vertelt want ik schaam me nog steeds kapot voor die blunder. Sindsdien is het mij echter nooit meer gebeurt.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 19 sep 2014, 13:00

Jackbauer1350 schreef:Ambulance mooi tussen de rijen door
Maar was via de vluchtstrook niet handiger geweest?

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 19 sep 2014, 14:44

^^ Dan rijdt tie in een fuik bij de taper verderop.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 19 sep 2014, 22:57

duikgek89 schreef:Nee hoor. De file begint daar waar de laatste auto staat. En als we geen auto's meer kunnen zien op de weg, tsja dan weet ik ook niet of je wel moet autorijden. Het spijt me.
Je begrijpt mij verkeerd. Files op de HRB zijn niet te missen inderdaad, de remlichtjes zie je vanzelf maar een file die alleen op de vluchtstrook staat kan makkelijk te laat opgemerkt worden vanaf de linker rijstroken als er op rijstrook 5, soms 4 en 5, vrachwagens die zicht ontnemen rijden. Wil niet zeggen dat je de file helemaal niet ziet maar wel te laat om nog achter aan te kunnen sluiten. En ja, er zijn uiteraard figuren die gewoon geen zin hebben om achteraan te sluiten en express door kachelen tot begin uitvoeger en daar er tussen willen.
Tsja als je perse tot het laatste moment de linkse strook moet houden om dan op het laatste moment uit te voegen, terwijl je als bestuurder niet goed genoeg bent om ver te kijken en de weg te overzien, dan ben je mijns inziens ook niet goed bezig.
Het is nu eenmaal een gegeven dat veel mensen niet al een paar kilometer van te voren rechts gaan rijden sukkelend achter een vrachtwagen tot het begin van de uitvoeger. Die blijven nog even in rijstrook 4 (of 3) en halen die laatste vrachtwagen(s) nog even in om dan terug te gaan naar rechts en vervolgens uit te voegen. In normale situatie, waarin je mag verwachten dat de uitvoeger gewoon vrij is, zou dit geen probleem moeten zijn. Behalve als er dus een rij van een halve kilometer op de vluchtstrook staat. En ja, dat komt op die plek regelmatig voor in de na-midag/vooravond.

Dan kom je op het punt van weggebruikers die ter plaatste bekend en minder bekend zijn. De eerste groep zou beter moeten weten en heb jij gelijk. Ik ben daar één van ( dagelijkse route werk -> huis) en hou er dan ook rekening mee dat die file er kan staan in de vooravond en ga dus tijdig naar de rechterstrook, Desnoods het laatste stuk sukkelend achter een vrachtwagen. En dan nog neem ik als de file te gortig is het besluit om lekker door te rijden naar Breukelen en te keren.
Maar de ene mens is de ander niet. De één anticipeert beter dan de ander, niet iedereen kan evengoed (of slecht) auto rijden.

Een puntje dat ik vergeten was te noemen is de rijstrooksignalering. Vaak gaat deze aan in de situatie van die vluchtstrookfile met een snelheidsbeperking. Daar kan je ook e.e.a. uit afleiden. Al kan het ook misleidend werken aangezien er dan meestal gedacht wordt aan stagnatie op de HRB zelf, die niet met een eventuele afritfile te maken heeft.

Al met al zijn die afritfiles die terugslaan tot op de snelweg een gebrek van de wegbeheerder(s). In dit geval de provincie Utrecht die de N201 eigenlijk zou moeten aanpassen dat de doorstroming daar vlotter verloopt.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 19 sep 2014, 23:27

Twee flesjes water halen...

Een Pool?? (was in iig een kenteken dat daar op leek) stond met pech langs de hoofdrijbaan, kennelijk koelvloeistof op. Wijselijk besloot hij de parallelbaan over te steken om water uit het meertje te halen aan de linkerkant en dat waarschijnlijk als koelvloeistof te gebruiken
[youtube]3IvCp-MjhQI[/youtube]

Hoe komen er berichten in het nieuws dat er weer eens een voetganger is doodgereden op de snelweg B(

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 20 sep 2014, 0:18

Was dat nou nodig om die sergeantstrepen zo te mishandelen

[youtube]Ne1hQffs7Qo[/youtube]

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 20 sep 2014, 0:32

^^ Had-ie zeker nodig om wakker te blijven.

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » za 20 sep 2014, 0:35

Die heeft er kennelijk weinig van begrepen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 20 sep 2014, 8:40

Jackbauer1350 schreef:
Twee flesjes water halen...

Een Pool?? (was in iig een kenteken dat daar op leek) stond met pech langs de hoofdrijbaan, kennelijk koelvloeistof op. Wijselijk besloot hij de parallelbaan over te steken om water uit het meertje te halen aan de linkerkant en dat waarschijnlijk als koelvloeistof te gebruiken
Hoe komen er berichten in het nieuws dat er weer eens een voetganger is doodgereden op de snelweg B(
Ik mag toch aannemen dat je gelijk 112 of RWS hebt gebeld?

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 20 sep 2014, 9:36

^^Bellen tijdens het rijden?
buiten dat had ik m'n mobiele niet bij mij die rit.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 26 sep 2014, 23:17

Dan maar er tussendoor wurmen

[youtube]d1HPgVsI_Y4[/youtube]

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 26 sep 2014, 23:41

Lijkt mij toch verstandiger wat verder achter die bus te rijden, zeker met een motor
[youtube]AZ_u5DVMOd8[/youtube]

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 27 sep 2014, 0:36

Zo te zien is het een vrij lichte motor (qua motorvermogen). Kan dus goed een beginnende (ergo onervaren) motorrijder zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 29 sep 2014, 21:30

De bekende taperinvoeger van Watergraafsmeer richting de Zeeburgertunnel. De S114 stond vast en dat sloeg terug op het weefvak A1-S114 langs de A10.
Het is mij een raadsel waarom alle uitwisseling persé bij de wig van de taperinvoeger moet plaatsvinden. Bovendien is daar rijstrook 3 van de A10 afgekruist als de taper is opengesteld. En er is een doorgetrokken streep tussen de rechter en linkerstrook van de taper :roll:

[youtube]ZXLCBGCfNlI[/youtube]

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 04 okt 2014, 21:34

Die laatste wilde persé er ook nog voor

[youtube]Saxd1zUVNAA[/youtube]

Niet de manier van uitvoegen volgens het boekje maar als het kan waarom niet.

[youtube]h4pbkMuJDww[/youtube]

En wat brede lading

[youtube]9yRgt7DKLmg[/youtube]

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » zo 05 okt 2014, 9:36

Jackbauer1350 schreef:Niet de manier van uitvoegen volgens het boekje maar als het kan waarom niet.
Zo voeg ik bijna standaard uit van de A12-Re bij Reeuwijk en in mindere mate de A12-Li bij Bodegraven. Niks mis mee, zolang je alles maar in de smiezen houdt en geen ondoordachte dingen doet. Een keer lukte het trucje niet. Dan gooi je hem er dus niet kostte wat kost tussen, maar rij je rustig door naar Waarder om te keren. Het verkeer is een spelletje, dus je moet ook tegen je verlies kunnen als je meespeelt. :)
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 05 okt 2014, 10:29

RSK schreef:Het verkeer is een spelletje
Wel een dodelijk spel. :hm:

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » zo 05 okt 2014, 10:53

^^ Niet zolang iedereen zich aan de spelregels houdt :idea:
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 05 okt 2014, 11:19

Zoals niet rechts inhalen?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje