* Art. 3 RVV
Moderator: Moderatoren
Oh mag dat niet?Attietattie schreef:Zoals niet rechts inhalen?
[youtube]0W9yfBusuG0[/youtube]Uitvoegen kan ook gewoon vanaf de middenstrook. Dat doe je als volgt: Vol in de ankers zodat je achterligger zich de pleuris schrikt en dan ga je naar rechts en dwing je ook degene op het weefvak in de remmen te gaan. Deze aktie voer je bij voorkeur aan het eind van de weefstrook uit zodat je wel over het puntstuk moet.
[youtube]i8Wk8y-Qm7o[/youtube]Ik ben dan geen motorrijder maar het lijkt mij onverstandig om zo er tussendoor te rijden.
[youtube]cg60AivRD-I[/youtube]Met een vrachtwagencombinatie valt dit snel op.
Zolang ze maar netjes binnen de lijntjes blijven he.Jackbauer1350 schreef:Ik ben dan geen motorrijder maar het lijkt mij onverstandig om zo er tussendoor te rijden.
Het is tussen auto's en motoren altijd bijzonder lastig af te tasten waar de grens van 'elkaar iets gunnen' en afgunst ligt. Motoren hebben meer mogelijkheden, maar daar kun je van profiteren of ze misbruiken. Ik ben voorzichtig met dit soort 'grijze' acties, maar als de omstandigheden het mogelijk maken dan doe ik het, maar wel voorzichtig. Het is echt geen gegeven recht om bij de VRI vooraan te mogen staan, maar feit is wel dat motoren doorgaans sneller accelereren dan de andere voertuigen in het rijtje. Voor de algehele doorstroming is het dan dus beter als de motoren allemaal vooraan gaan staan. Zelfde verhaal geldt in de file; als een motor aansluit in de rij, is die rij zomaar een meter of 4 à 5 langer dan wanneer hij er tussendoor gaat.Rein schreef:Een motor is dan wel smaller en flexibeler, maar dat kan dit gedrag nog niet goed praten. Het is bovendien zelfs bijzonder hinderlijk als zo iemand denkt bij een VRI ook maar even vooraan te mogen staan.
Er passen in de breedte ook makkelijk 3 auto's op 2 rijstroken. Dan is de rij zomaar 10 meter korter. Dus als die tweewielers nou even opdonderen uit het midden, dan kunnen ze mooi ruimte maken voor vierwielers.RSK schreef:Zelfde verhaal geldt in de file; als een motor aansluit in de rij, is die rij zomaar een meter of 4 à 5 langer dan wanneer hij er tussendoor gaat.
Voor automobilisten ook. Waar leg je de grens?JJK schreef:Het is overigens gevaarlijk voor motorrijders om achteraan een file aan te sluiten.
Dit is geen grijze actie. Er geldt een inhaalverbod, ook voor motoren.RSK schreef:Ik ben voorzichtig met dit soort 'grijze' acties
Ik trek in mijn auto ook vaak sneller op als mijn voorganger, maar dat geeft mij nog niet het recht om mijn auto dan maar voor mijn voorganger te prakken. Ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat een voordringende motorrijder zat te suffen voor het verkeerslicht en ik eerder aan de overkant was als hij.Het is echt geen gegeven recht om bij de VRI vooraan te mogen staan, maar feit is wel dat motoren doorgaans sneller accelereren dan de andere voertuigen in het rijtje. Voor de algehele doorstroming is het dan dus beter als de motoren allemaal vooraan gaan staan.
Ik denk toch bij het veiligheidsaspect. Je kan beter achterin een auto knallen dan achterin een motor. Denk dat de motorrijder daar slecht vanaf komtAttietattie schreef:Voor automobilisten ook. Waar leg je de grens?
Nee, daarvoor geldt dat wat de motorrijders in het filmpje doen sowieso niet mag. Die overschrijden een doorgetrokken streep voor hun aktie.Attietattie schreef:Dus voor al die regeltjes geldt: zolang je de streep niet overschrijdt mag je doen wat je wil.
Dat is precies wat Attie bedoelt, dan mag het dus wel.Jackbauer1350 schreef:Wat ook wel gebeurt is dat automobilisten meer naar rechts schuiven zodat ze op dezelfde rijstrook er nog net langs kunnen. Dat is denk ik wel het "grijze" gebied wat RSK bedoelt.
[youtube]RWebbXR5SX4[/youtube]Vanuit het opstelvak voor rechtsaf slaat een bestuurder linksaf. Doet tie opzich nog netjes want linksaf had groen.