Van wie is de wegwijzer?

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester

Van wie is de wegwijzer?

Bericht door RSK » vr 25 jul 2014, 22:26

Een vraag die me vanmiddag te binnen schoot: welke instantie is nu eigenlijk 'eigenaar' van de bebording en de wegwijzers? Ik kwam daar op toen ik nieuwe borden zag staan bij de aansluiting Moordrecht, uiteraard redesign. Laten we de theoretische uitgangssituatie als volgt stellen: een gemeentelijke weg komt bij een (T-)kruising uit op een provinciale weg, waar de borden naar een nabijgelegen snelweg verwijzen. Je zou dan drie eigenaren kunnen beredeneren:
  • De gemeente, aangezien de info van belang is voor verkeer vanaf hun weg
  • De provincie, aangezien het bord langs hun weg staat
  • Het rijk, aangezien het bord naar hun weg verwijst
De laatste optie valt af, gelet op het vele naar rijkswegen verwijzende redesign wat men nog steeds toepast, maar hoe zit het voor de eerste twee? Zo zijn bijvoorbeeld in Bodegraven laatst diverse wegwijzers vervangen langs de N458, om de P-route aan te duiden. Dat is een zuiver lokaal project, maar de wegwijzers staan aan een provinciale weg. Is het dan zo dat de gemeente in zo'n geval een verzoek moet indienen bij de provincie? Of worden die palen/borden gedeeld?

Mij is in ieder geval niet altijd even duidelijk van wie een wegwijzer nu is, terwijl me dat toch zinnige informatie lijkt als er eens een keer iets mee aan de hand is. Dan wil je toch weten waar je zoiets kunt melden.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Van wie is de wegwijzer?

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 jul 2014, 22:34

^^ Volgens mij is de betreffende wegbeheerder eigenaar van alle wegmeubilair, naast wegwijzers bv. ook verkeersborden, bushokjes en vangrails.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 25 jul 2014, 22:39

Rijkswaterstaat plaatst tegenwoordig zijn naam rechtsonderin in het bord wanneer in hun opdracht de wegwijzer is ontworpen en geplaatst. (vroeger: ANWB).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » vr 25 jul 2014, 23:54

^^ RSK heeft het hier over de handwijzers op de rotondes en kruisingen bij de aansluiting. De overige borden zijn wel oldschool en worden door Tebodin ontworpen.

Op handwijzers staat geen Rijkswaterstaat vermelding. Lijken me wijzers in opdracht en eigendom van de wegbeheerder.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » vr 25 jul 2014, 23:56

Het was inderdaad meer een algemene vraag dan op een specifieke situatie doelend. De specifieke situatie die ik aangaf, was slechts aanleiding voor mijn vraag.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 26 jul 2014, 8:34

Wegwijzers zijn in principe van de wegbeheerder op wiens grond ze staan.

Helemaal klopt dat ook weer niet, hier in Brabant is bijvoorbeeld rond 2008 een vervangingsronde geweest waarbij ook veel borden op gemeentelijke wegen naar toeritten van snelwegen zijn vervangen door RWS en conform Richtlijn 2005 zijn uitgevoerd. Hier gaat jouw 3 optie dus wel degelijk voor op.

Een paar voorbeelden van zulke wegwijzers:
https://www.google.nl/maps/@51.533959,5 ... iptyFw!2e0

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 26 jul 2014, 11:58

Hoe zit het bijvoorbeeld met bermdrips? Afgelopen jaren zijn er bijvoorbeeld hier in de regio (Rijnmond) een zooitje langs provinciale en gemeentelijke wegen gezet, maar volgens mij worden ze in ieder geval vanuit de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat (Rhoon) bedient. Is RWS ook dan de beheerder?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 26 jul 2014, 12:15

DAt is natuurlijk weer een hele andere vraag. Maar waar jij het over hebt, de DRIP's zijn in eigendom bij degene waar die staat. Maar deze worden ook bedient vanuit Rhoon:
http://www.bereiknu.nl/regiodesk/artike ... e-overzic/

De Regiodesk zit wel bij RWS, maar ze maken geen onderdeel uit van RWS. De Regiodesk wordt betaald door alle wegbeheerders uit die regio samen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 26 jul 2014, 15:11

Iedere wegbeheerder is eigenaar en beheerder van alles wat op haar beheergebied staat, dat is wat er sinds begin jaren '30 in de Wegenwet is geregeld (art. 16). Eventuele afwijkingen worden tussen wegbeheerders onderling vastgelegd, bijvoorbeeld in de wegenlegger. In BW 6:174 is vastgelegd dat de wegbeheerder aansprakelijkheid draagt inzake weglichaam èn bijbehorende weguitrusting.

In 1981 gold een landelijk contract tussen wegbeheerders en ANWB waarbij de hoogste wegbeheerder alle wegwijzers bij een kruispunt betaalde. Dat contract is in 2003 door het Rijk opgezegd. Sindsdien bestonden er dan ook "grijze wegwijzers": bewegwijzering waarvan de hogere wegbeheerder (lees: het rijk) vond dat ze hiervoor niet langer hoefde te betalen: niet op haar grondgebied en niet langer contractplichtig. De ANWB en lagere overheden vonden het echter wel wegwijzers waarvan het rijk de kosten moest dragen en deden er nogal eens niks aan, dit in tegenspraak tot de hen toebedeelde verantwoordelijkheid volgens de Wegenwet. (UIteraard zijn er ook veel wegbeheerders geweest die beseffende dat ze eigenlijk jarenlang financieel gematst waren "met frisse tegenzin" de kosten van die grijze wegwijzers zelf zijn gaan betalen). Met de vorming van de NBd is het tijdperk ANWB helemaal voorbij, en zullen eigendom, beheer en kostenverrekening in de database hopelijk zo snel mogelijk allemaal op één lijn worden gebracht.

Neemt niet weg dat de algemene stelregel is en blijft: een bord valt onder het beheer van de wegbeheerder langs wiens weg het bord staat. Dat is niet anders dan bij welk ander RVV-bord.

Wel geldt nog dat bij wijzigingen aan bewegwijzering het veroorzakersprincipe.
Dus als wegbeheerder X een groot project uitvoert dat tot aanpassing van bewegwijzering bij wegbeheerders Y en Z leidt, dan betaalt wegbeheerder X alles - ook de borden die in eigendom van de andere wegbeheerders zijn - alleen voor wat betreft realisatiekosten (beheer en onderhoud blijven gewoon voor rekening van de andere wegbeheerder). (De implementatie van de netwerkdoelen is hierop uitgezonderd). Bovendien geldt dat als gemeente A een bepaald lokaal doel B ook bewegwijzerd wil zien op een weg van provincie of rijk (en dat qua aanduidingebeleid ook passend is), de gemeente dat aankaart bij de hogere wegbeheerder. Deze zal na toetsing aan het aanduidingenbeleid in principe het doel gaan verwijzen vanaf de eerstvolgende reguliere vervanging (kan tot 15 jaar duren), en als de gemeente dat te lang vindt duren dan betaalt ze zelf. Zij is immers zelf veroorzaker van het extra te verwijzen lokale doel.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » za 26 jul 2014, 17:56

Bedankt René! Mooi verhaal, compleet met achtergronden en historische context. Mijn vraag is daarmee zeker beantwoord.

Zijn die 'grijze wegwijzers' er overigens de oorzaak van dat je vooral nog oldschool handwegwijzers ziet bij snelwegen? (Dat is mijn ervaring namelijk.)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 26 jul 2014, 18:21

Ik ken een locatie waar een wegwijzer op privégrond staat. Benieuwd wie dan het onderhoud verzorgt ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 26 jul 2014, 18:25

Als het een oldschool bord is zou ik die bewoner vriendelijk doch dringend verzoeken het bord heel netjes te onderhouden en regelmatig schoon te maken. BIj een Redesignbord mogen de kinders het bord wel met wat vuurwerk of iets anders onder handen nemen :dyn_hyp:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 26 jul 2014, 19:28

Het is oldschool, maar ik zie dat de lokatie helaas niet op SV staat. Ik zal eens langsrijden voor een plaatje.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net