[REISVERSLAG] Roadtrip Balkan
Moderator: Moderatoren
-
- Wegnummerfotograaf
Re: [REISVERSLAG] Roadtrip Balkan
Mooi verslag met mooie foto's!
(Doet me deels weer terugdenken aan mijn vakantie in 2012.)
Heb je met al die langzame weggetjes überhaupt nog tijd gehad voor musea?
Vinden jullie het erg als ik een paar (een stuk of 5) foto's gebruik voor deze site: http://notab.outducks.org/europa/ ?
(Met "Hanno en Wouter" als fotograaf of zo)
(Doet me deels weer terugdenken aan mijn vakantie in 2012.)
Heb je met al die langzame weggetjes überhaupt nog tijd gehad voor musea?
Vinden jullie het erg als ik een paar (een stuk of 5) foto's gebruik voor deze site: http://notab.outducks.org/europa/ ?
(Met "Hanno en Wouter" als fotograaf of zo)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Moderator
Dank je 
We hebben een paar lange dagen gemaakt, tot wel 11 uur soms. Was niet helemaal gepland, maar ja veel keus hadden we niet. We hebben af en toe wel wat dingen laten vallen of ingekort maar verder hebben we bijna alles volgens het vooraf bedachte plan gedaan
Gebruik van foto's is prima

We hebben een paar lange dagen gemaakt, tot wel 11 uur soms. Was niet helemaal gepland, maar ja veel keus hadden we niet. We hebben af en toe wel wat dingen laten vallen of ingekort maar verder hebben we bijna alles volgens het vooraf bedachte plan gedaan

Gebruik van foto's is prima

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x5 autosnelweg
Jajce ligt vlakbij de entiteitengrens, dus het zou goed kunnen. Het huis op je eerste foto lijkt me gewoon vervallen, maar op het tweede lijkt het me wel oorlogsschade. Je ziet dat in BiH ook nog meer dan in Kroatië. En je komt inderdaad veel verlaten dorpjes tegen (maar wel bebouwde kom met snelheidsrestricties en snelheidscontroles!). Ik was vorig jaar in Mostar, maar het verschil met mijn bezoek 10 jaar daarvoor was gigantisch, er is in die 10 jaar daar zeer veel opgelapt. Ik was vorig jaar op vakantie in de regio Konavle tussen het vliegveld van Dubrovnik en Montenegro, dat is in de oorlog compleet weggevaagd, maar nu zie je er amper wat van.Hanno schreef:Wat opviel waren de vele verlaten huizen in het buitengebied rond Jajce. Is dat een erfenis van de oorlog in de jaren 90? Zo reed je door hele verlaten dorpen.
Het is op de Balkan echter wel gebruikelijk om een huis 'langzaam' te bouwen: telkens als er geld is komt er weer wat bij op of aan het huis. Huizen die niet af zijn lijken dus beschadigd te zijn, maar dat hoeft lang niet altijd zo te zijn.
Zeker omdat de talen Kroatisch/Bosnisch/Servisch zo dicht tegen elkaar aanliggen (simpel gezegd is het verschil net zo groot als tussen Brits en Amerikaans Engels) is cyrillisch het middel om je te onderscheiden van 'de ander'. In noord-Montenegro heeft men meer binding met Serviërs dan rond de kust waar men toch meer internationaler gericht is. Neum wordt geheel door Kroaten bevolkt, dus is Servisch (cyrillisch) niet zo welkom. Ik zag vorig jaar zelfs dat ze de portaalborden bij de verkeerslichten in het centrum onder handen hadden genomen, best knapHanno schreef:Verder zie je zo rondrijdend heel wat culturele verschillen, heel veel moskeeën, zelfs ook in het zuiden van Servië, maar ook orthodoxe kerken en natuurlijk het gebruik van cyrillisch schrift in sommige gebieden. Wat daarin opviel was dat we in het noorden van Montenegro regelmatig cyrillisch schrift tegenkwamen, terwijl dat aan de kust helemaal niet zo was. Misschien weet Palance waar dat mee te maken heeft? Overigens was het cyrillisch in het Bosnische Neum aan de kust vaak weggespoten met graffiti.

Ook de religieuze gebouwen zijn natuurlijk een uiting van het volk waartoe men zich wil rekenen. Sommige gebieden zijn vrij eenzijdig (soms ook al voor de oorlog, zeker na de oorlog), dus zijn er gebieden waar je alleen moskeëen, kathedralen etc tegenkomt, soms zijn gebieden toch gemixt of hebben teruggekeerde vluchtelingen iets opgebouwd. In zuid-Servië woont een groote islamitische gemeenschap in de regio Sandžak. Ten tijde van de Balkanoorlogen probeerde Servië hiermee de schuld van de oorlog volledig in de schoenen van de moslims in Bosnië te schuiven: want hoe kon het immers dat daar oorlog was, maar de moslims in Sandžak geen haar is gekrenkt?
Dank voor de extra foto's trouwens!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Ik heb dat wel eens gelezen inderdaad, ook van Roemenië. Die huizen worden dus langzaam gebouwd, maar als het eenmaal af is, heeft de eigenaar vaak een eigen woning zonder hypotheek (en dus amper woonlasten). Het schijnt dat veel gastarbeiders in het buitenland werken en van dat geld een huis bouwen in hun thuisland.Palance schreef:Het is op de Balkan echter wel gebruikelijk om een huis 'langzaam' te bouwen: telkens als er geld is komt er weer wat bij op of aan het huis. Huizen die niet af zijn lijken dus beschadigd te zijn, maar dat hoeft lang niet altijd zo te zijn.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb het ook bij familie gezien. Elk jaar dat we langskwamen was er weer iets bij: een deur, een raam op zolder (dat tot dan toe dus open was gebleven), een trapleuning, etc.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
-
- Moderator
Griekenland vergelijkbaar. Daar zie je veel woningen met alleen een begane grond, en dan wat bewaping uitsteken voor de volgende verdieping die pas veel later gebouwd wordt. Schijnt gunstiger te zijn met de belastingen.
Hier wat meer foto's en info over dat motel in Miljevina. Het blijkt in de Balkanoorlog gebruikt te zijn als uitvalsbasis voor Bosnisch-Servische soldaten bij het uitvoeren van hun etnische zuiveringen
http://www.28dayslater.co.uk/forums/sho ... eport-2013
en http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... index.html
Hier wat meer foto's en info over dat motel in Miljevina. Het blijkt in de Balkanoorlog gebruikt te zijn als uitvalsbasis voor Bosnisch-Servische soldaten bij het uitvoeren van hun etnische zuiveringen

http://www.28dayslater.co.uk/forums/sho ... eport-2013
en http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... index.html
-
- Moderator
Pff, lastig! Het stuk bij Mokro was erg fraai, en ook rijtechnisch erg leuk. Langs het Skadarmeer was ook fraai. En zeker ook de klim vanuit het dal naar Dormitor. En dit was ook heel mooi:Chris schreef:Wat vond je het mooiste?

-
- Moderator
Wat algemene bevindingen van mij:
- het rijgedrag van de lokalen viel mij erg mee. Eigenlijk niks op aan te merken. Ik was vooraf benieuwd of ze daar niet rare capriolen zouden uithalen met bijvoorbeeld inhalen zoals ik in Polen of Tjechië wel eens heb gezien.
- heel veel snelheidsbeperkingen waar ook weinig logica in leek te zitten. Zowel in Kroatië, Bosnië en Montenegro. 40, 50, 60, 70 het komt allemaal voor op de bubeko-wegen waar je 80 mag. Zelfs voor de oude en versleten autootjes daar leken veel limieten wel erg laag.
- obscure parkeermannetjes. Op een aantal toeristische plaatsen zoals Jajce en Stari Bar heb je parkeerterreinen waar een mannetje rondloopt die dat terrein beheert en dus ook geld int. Het leek nergens echt officieel maar je doet toch maar mee. In Mostar zijn we echt belazerd door zo'n figuur. We waren daar op zaterdagavond en het officiële parkeerterrein ging om 19:30 dicht. We werden naar een ander terreintje verwezen gelegen direct aan de voetgangerszone van het oude centrum maar daar bleek niks te zijn. Een vrouw van een hotel regelde met een jongen dat we op het terrein van hotel mochten staan. Maar die beste jongen vroeg er 5 euro voor en beloofde daar de hele avond te blijven, het maakte niet uit hoe laat het zou worden. Dus je raadt het al... toen we tegen tienen terugkwamen was er niemand te bekennen.
- vriendelijke en behulpzame mensen. In het Engels of het Duits kwamen we er bijna altijd wel uit met de lokalen. Grote verrassing was dat we verdwaald in de steile buitenwijken van Sarajevo in het Frans werden geholpen.
- vlotte grensovergangen. Natuurlijk zaten we nog voor het hoogseizoen maar het viel mij echt mee hoe makkelijk het ging. Ze wilden overal de paspoorten en autopapieren zien maar dat was het ook. Alleen toen we vanuit Bosnië Kroatië inreden op weg naar Split, wilden ze even de achterbank zien. Ik had echt gedacht dat we wel ergens een keer de kofferbak hadden mogen uitpakken.
- teleurstellende wegenkaarten. We hadden vooraf een paar goede kaarten gekocht maar die bleken toch niet altijd accuraat. Ook Google Maps bleek niet altijd juist. Soms ontbrak op de kaart een goede weg, soms stond er juist een belangrijke verbindingsweg ingetekend die niet bleek te bestaan. We hebben regelmatig moeten zoeken naar de goede weg, ook in bekendere gebieden als het buitengebied van Sarajevo.
- het rijgedrag van de lokalen viel mij erg mee. Eigenlijk niks op aan te merken. Ik was vooraf benieuwd of ze daar niet rare capriolen zouden uithalen met bijvoorbeeld inhalen zoals ik in Polen of Tjechië wel eens heb gezien.
- heel veel snelheidsbeperkingen waar ook weinig logica in leek te zitten. Zowel in Kroatië, Bosnië en Montenegro. 40, 50, 60, 70 het komt allemaal voor op de bubeko-wegen waar je 80 mag. Zelfs voor de oude en versleten autootjes daar leken veel limieten wel erg laag.
- obscure parkeermannetjes. Op een aantal toeristische plaatsen zoals Jajce en Stari Bar heb je parkeerterreinen waar een mannetje rondloopt die dat terrein beheert en dus ook geld int. Het leek nergens echt officieel maar je doet toch maar mee. In Mostar zijn we echt belazerd door zo'n figuur. We waren daar op zaterdagavond en het officiële parkeerterrein ging om 19:30 dicht. We werden naar een ander terreintje verwezen gelegen direct aan de voetgangerszone van het oude centrum maar daar bleek niks te zijn. Een vrouw van een hotel regelde met een jongen dat we op het terrein van hotel mochten staan. Maar die beste jongen vroeg er 5 euro voor en beloofde daar de hele avond te blijven, het maakte niet uit hoe laat het zou worden. Dus je raadt het al... toen we tegen tienen terugkwamen was er niemand te bekennen.
- vriendelijke en behulpzame mensen. In het Engels of het Duits kwamen we er bijna altijd wel uit met de lokalen. Grote verrassing was dat we verdwaald in de steile buitenwijken van Sarajevo in het Frans werden geholpen.
- vlotte grensovergangen. Natuurlijk zaten we nog voor het hoogseizoen maar het viel mij echt mee hoe makkelijk het ging. Ze wilden overal de paspoorten en autopapieren zien maar dat was het ook. Alleen toen we vanuit Bosnië Kroatië inreden op weg naar Split, wilden ze even de achterbank zien. Ik had echt gedacht dat we wel ergens een keer de kofferbak hadden mogen uitpakken.
- teleurstellende wegenkaarten. We hadden vooraf een paar goede kaarten gekocht maar die bleken toch niet altijd accuraat. Ook Google Maps bleek niet altijd juist. Soms ontbrak op de kaart een goede weg, soms stond er juist een belangrijke verbindingsweg ingetekend die niet bleek te bestaan. We hebben regelmatig moeten zoeken naar de goede weg, ook in bekendere gebieden als het buitengebied van Sarajevo.
-
- 4x5 autosnelweg
*Stof*Hanno schreef:Op de satellietfoto lijkt duidelijk een tracé zichtbaar om een deel van de bochtige en smalle M18 te omzeilen. Dit viaduct ligt het aan het noordelijke begin van dat tracé. snup M18Palance schreef: https://picasaweb.google.com/wegenfotog ... 7016046466
Interessant, dat viaduct. Het is mij niet meteen helder wat hier de bedoeling van is/was.
Ik kwam onderstaand filmpje tegen over de zeer slechte staat van de M18 in MNE en BIH. Daar komt dat viaduct ook nog even in beeld, zo rond 1:45 van het filmpje. De bewoner die naast het viaduct woont vertelt dat het er al ruim 20 jaar ligt - het zou net voor de Balkanoorlogen zijn gebouwd - en was toen inderdaad bedoeld als reconstructie of heraanleg van de M18. Maar het is er dus nooit van gekomen om dat viaduct te gebruiken. En niemand kan dus uitleggen waarom niet

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter

-
- Moderator
Het was niet best nee 

-
- 4x5 autosnelweg
BiH heeft niet de beste Magistrale of E-wegen op haar grondgebied, nee (behalve deze M18 hebben we ook de deels zeer smalle en onverharde M5 en M8).
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter
Maar een weg met een E-nummer moet toch wel aan bepaalde minimumeisen voldoen. Nu kan ik me er wat bij voorstellen dat de M18/E762 niet de vereiste wegbreedte heeft, dat is nog niet zo'n ramp, maar er zijn ook gewoon stukken die een grindwegdek lijken te hebben. Misschien is dat tijdelijk, al vraag ik me af hoe lang zo'n tijdelijke situatie duurt en of er niet ergens een (Europees) potje met geld is om deze weg aan te pakken. Het is hoe dan ook wel een internationale verbinding richting Montenegro en Albanië.