Algemene tunneldraad
Moderator: Moderatoren
-
- Penningmeester
Re: Algemene tunneldraad

Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- 2x5 autosnelweg
De A28 bij de Vollenhoventunnel had daar ook last van, maar volgens mij is dat bij het groot onderhoud van een paar jaar geleden definitief opgelost.
-
- expressweg
Andere voegen erin en het probleem is volgens mij opgelost.
Bij de A28 was gewoon sprake van achterstallig onderhoud.
De hoge leeftijd van de voegprofielen was volgens mij de hoofdoorzaak van het lekkage probleem bij de A28.
Bij het groot onderhoud zijn de voegprofielen vervangen, waarmee het probleem opgelost is.
Echter dat had al 5 jaar eerder moeten gebeuren. Dan had je minder overlast gehad en waren de kosten ook lager geweest.
Nog een reden om achterstallig onderhoud te voorkomen!!
Bij de A28 was gewoon sprake van achterstallig onderhoud.
De hoge leeftijd van de voegprofielen was volgens mij de hoofdoorzaak van het lekkage probleem bij de A28.
Bij het groot onderhoud zijn de voegprofielen vervangen, waarmee het probleem opgelost is.
Echter dat had al 5 jaar eerder moeten gebeuren. Dan had je minder overlast gehad en waren de kosten ook lager geweest.
Nog een reden om achterstallig onderhoud te voorkomen!!
-
- 2x3 autosnelweg
De provincie begint op korte termijn de renovatie van de Abdijtunnel om deze aan de eisen aan de Tunnelwet te laten voldoen. De Abdijtunnel is de bustunnel tussen De Hoek (bij Hoofddorp) en Schiphol en loopt onder de A5, A4, een taxibaan van Schiphol en een paar kleinere wegen door. Het gesloten deel van de tunnel is ruim 1300 meter lang en is daarmee de vijf na langste wegtunnel in Nederland (na de Westerscheldetunnel, de Roertunnel, de Leidsche Rijntunnel, de Hubertustunnel en de Piet Heintunnel).
noord-holland.nl schreef:Start renovatie Abdijtunnel in de Haarlemmermeer
De provincie Noord-Holland gaat van start met de renovatie van de Abdijtunnel in de Haarlemmermeer, zodat de tunnel aan nieuwe veiligheidseisen voldoet. De renovatie wordt gecombineerd met onderhoudswerkzaamheden en is naar verwachting begin 2016 gereed.
Gedeputeerde Elisabeth Post: “Alle tunnels in Nederland moeten in mei 2019 voldoen aan strengere landelijke wetgeving voor veiligheid van tunnels. Dit betekent voor de Abdijtunnel dat we twee nieuwe nooduitgangen en een aantal installaties moeten toevoegen, inclusief dag- en nachtbediening en bewaking. Dankzij een goede samenwerking met de markt, kunnen we snel van start met de werkzaamheden en voldoet de tunnel volgend jaar al aan de nieuwe eisen.”
Meerjarige samenwerking
Op 13 februari 2015 tekenden de provincie Noord-Holland en de Combinatie Cofely-Dekker een samenwerkingsovereenkomst voor de renovatie van de tunnel en meerjarig onderhoud tot 1 januari 2028. Het beheer, de bediening en bewaking verzorgt Arcadis. Hiermee zorgt de provincie voor toekomstbestendig beheer en onderhoud in samenwerking met marktpartijen.
-
- 2x3 autosnelweg
Aangegeven wordt dat er veel achterstallig onderhoud is en systemen vaak stuk zijn of vervangen hadden moeten worden. Veel meer info is hier en hier te lezen.rtvnh.nl schreef:AMSTERDAM Het onderhoud aan de Velser-, Wijker-, Zeeburger-, en Schipholtunnel laat ernstig te wensen over. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag en RTV NH. Volgens een groot aantal deskundigen komt dat doordat onderhoud niet de prioriteit heeft en dat kan desastreuze gevolgen hebben.
Wat er echter niet bijstaat is dat, voor zover ik weet, alle vier die tunnels nog aangepast moeten worden om te gaan voldoen aan de Tunnelwet en dat men hier nog tot 2019 de tijd voor heeft. Wat dat betreft zou het niet geheel juist zijn om deze tunnels nu te toetsen aan de criteria van de Tunnelwet (al haal ik uit de artikelen niet of RTVNH en 1Vandaag dit ook hebben gedaan).
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg
EenVandaag? Dus vanavond kunnen we er beelden van zien?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Moderator
Het vervangen van tunneltechnische installaties kost veel geld (honderden miljoenen euro's). Het is dus logisch dat zo'n investering niet in één keer gedaan wordt, maar over verschillende jaren. Dat tunnels van decennia oud niet aan de eisen vanaf 2019 voldoen, lijkt me evident. Dat maakt een tunnel nog niet meteen onacceptabel onveilig.Wouter N14 schreef:Dat ze nog aangepast moeten worden aan de laatste eisen en dat ze hier nog even voor hebben is geen vrijbrief om de tunnels in matige staat te laten c.q. ondermaats te onderhouden.
Vorige keer was er ook zo'n ophef over de Velsertunnel, dat bleek toen ook wat overdreven. De technieken staan niet stil en tunnels moeten periodiek daarop opgewaardeerd worden, dat is niet meer dan logisch. Er is nou eenmaal een overgangsperiode nodig.
2019 is overigens formeel alleen voor de tunnels in het Trans-Europese wegennet. Alleen Nederland heeft dat zo streng gemaakt dat het voor alle tunnels moet gelden.
-
- 2x3 autosnelweg
Ja, om 18:15 als ik het goed begrijp.mavas schreef:EenVandaag? Dus vanavond kunnen we er beelden van zien?
Een op de radio gegeven toelichting van de onderzoekers journalisten is inmiddels hier te beluisteren. En hier zijn wat beelden te vinden.
Het blijkt dat men op basis van de Wob documenten heeft opgevraagd en het lijkt dat de conclusies met name daarop gebaseerd zijn.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb het stukje ook gezien en verbaasde me nogal over de drogredering van de woordvoerder van Rijkswaterstaat. Maar goed, dat de zaak waarschijnlijk genuanceerder ligt dan de media voorstelt, dat kun je van te voren ook aannemen 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik zag in de beelden onder meer rapporten uit 2009 liggen. Als die de basis zijn van de getrokken conclusies 

-
- 2x5 autosnelweg
Vanavond gaan ze verder met het onderwerp in EenVandaag.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x5 autosnelweg
Na het gedoe rond de Velsertunnel enige maanden geleden, gaat men nu bij de Schipholtunnel verder:
Volgens mij is er vooral veel herrie, maar is er feitelijk weinig aan de hand, althans dat is mijn aanname.Haarlems Dagblad schreef:Vraagtekens bij Schipholtunnel
24-2-2015
Hoe gevaarlijk is de Schipholtunnel in snelweg A4 en wat doet Haarlemmermeer om de veiligheid te vergroten. Dat is kort gezegd wat PvdA’er Bert den Elzen vraagt aan burgemeester en wethouders. Den Elzen reageert daarmee op publicaties over de veiligheid van verkeerstunnels in de Randstad.
Bron en verder lezen: http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal ... _regionaal
-
- 4x5 autosnelweg
Ach, RTV Noord Holland en de regionale Telegraaf-kranten weer. Die voeren al jaren een hetze met veel kabaal.
Zag je ook ten tijde van de Coentunnel-kleinigheidjes. Werden door hen ook gigantisch opgeblazen.
Zag je ook ten tijde van de Coentunnel-kleinigheidjes. Werden door hen ook gigantisch opgeblazen.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik zou dan toch een andere woordvoerder nemen. Vandaag raaskalde deze man weer verder in het luchtledige. Of zorg gewoon voor een inhoudelijk stevig verweer. Ik krijg zelf een enorm kriebelig gevoel als allerlei tunnelprojecten vanwege "raadselachtige" veiligheids- en sofware systemen vele jaren vertraagd raken, terwijl daarna de basisveiligheid nog steeds niet goed is.
-
- 2x5 autosnelweg

-
- autoweg
-
- 2x5 autosnelweg
@Albaufstieg:
mavas op 23 februari schreef:EenVandaag? Dus vanavond kunnen we er beelden van zien?
-
- 4x5 autosnelweg
Het is natuurlijk tweeledig. Maar ik ben niet zo blij met de woordvoering door Rijkswaterstaat, dit kwam niet zo erg best over op televisie. Aan de andere kant, ze zijn wellicht ook minder gewend om in de spotlights te staan dan bijvoorbeeld ProRail, waar elk wissewasje genoeg aanleiding geeft tot een karrevracht aan Telegraafartikelen en de nodige kamervragen...waldo79 schreef:Ik kan me Rene's standpunt anders wel indenken. De journalistiek is zo oppervlakkig en gericht op scoren. Welke persvoorlichter je er ook tegenover zet. Telegraaf-style "hoer"nalisten krijg je ook niet overtuigd.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik moet zeggen dat ik de reportage van vandaag wat zorgwekkender vond dan die van gisteren. Je gaat er vanuit dat de nieuwe en gemoderniseerde tunnels met al die systemen veiliger dan veilig zijn, maar blijkbaar zijn er toch nog best wel wat punten die niet op orde zijn of althans waar journalisten best serieuze vragen over kunnen stellen. En daarbij ook nog dat stuntelige interview met de RWS man, dat voelt niet echt lekker......
-
- 4x5 autosnelweg
Er blijven blijkbaar mensen die koste wat kost hun zin willen doordrijven inzake sprinklerinstallaties in tunnels.
Ja, sprinklers kunnen voordelen bieden. Er zijn in de VS en in Japan bemoedigende onderzoeken geweest naar de toepassing van sprinklerinstallaties in tunnels.
Maar wisten jullie dat:
- de kans op een Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion (BLEVE) vooral bestaat in tunnels waar LPG-tankwagens zijn toegestaan, en dat (op de Schipholtunnel na) alle snelwegtunnels in Noord-Holland een geslotenverklaring hebben voor LPG-tankwagens ?;
- bij inzet van sprinklerinstallaties benzine op het water kan wegdrijven wat vervolgens ergens anders in de tunnel alsnog kan ontbranden, wat tot meerdere brandhaarden kan leiden ?;
- sprinklerinstallaties zorgen voor een zodanige kokend hete stoomvorming die vele inzittenden van voertuigen, ook op enige afstand van het vuur, direct brandgevaarlijk kan verwonden ? Daarmee is de veiligheid voor brandweermensen ook allerminst gegarandeerd bij toepassing van sprinklerinstallaties;
- in Japan sprinklers pas handmatig worden ingezet als de weggebruikers al uit de tunnel zijn geëvacueerd ?;
- de inzet van schuim-sprinklers vereist dat het verkeer eerst wordt stilgezet, want verkeer ziet niets meer als het systeem eenmaal in werking treedt. Dat duurt tot bijna 10 minuten;
- sprinklersystemen daarom ook gekoppeld moeten worden aan brandmeldingssystemen èn tunnelafsluitingssystemen, met alle onbetrouwbaarheidsgevolgen van dien;
- er daarmee ook een gerede kans is op forse ongevallen in een tunnel als de sprinklerinstallatie ten onrechte in werking treedt;
- sprinklerinstallaties niet effectief zijn bij een (beginnende) brand in een voertuig ?;
- sprinklerinstallaties ondanks hun beperkte effecten en bijkomende nadelen ook nog eens enorm duur zijn in onderhoud ?
De verschillende brandweerkorpsen lijken aan bovenstaande echter meestal geen boodschap te hebben...
Kosteneffectiviteit is het toverwoord, en dan is het scheiden van tankwagens van andere voertuigen de beste oplossing. En dat is dus gedaan.
Ja, sprinklers kunnen voordelen bieden. Er zijn in de VS en in Japan bemoedigende onderzoeken geweest naar de toepassing van sprinklerinstallaties in tunnels.
Maar wisten jullie dat:
- de kans op een Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion (BLEVE) vooral bestaat in tunnels waar LPG-tankwagens zijn toegestaan, en dat (op de Schipholtunnel na) alle snelwegtunnels in Noord-Holland een geslotenverklaring hebben voor LPG-tankwagens ?;
- bij inzet van sprinklerinstallaties benzine op het water kan wegdrijven wat vervolgens ergens anders in de tunnel alsnog kan ontbranden, wat tot meerdere brandhaarden kan leiden ?;
- sprinklerinstallaties zorgen voor een zodanige kokend hete stoomvorming die vele inzittenden van voertuigen, ook op enige afstand van het vuur, direct brandgevaarlijk kan verwonden ? Daarmee is de veiligheid voor brandweermensen ook allerminst gegarandeerd bij toepassing van sprinklerinstallaties;
- in Japan sprinklers pas handmatig worden ingezet als de weggebruikers al uit de tunnel zijn geëvacueerd ?;
- de inzet van schuim-sprinklers vereist dat het verkeer eerst wordt stilgezet, want verkeer ziet niets meer als het systeem eenmaal in werking treedt. Dat duurt tot bijna 10 minuten;
- sprinklersystemen daarom ook gekoppeld moeten worden aan brandmeldingssystemen èn tunnelafsluitingssystemen, met alle onbetrouwbaarheidsgevolgen van dien;
- er daarmee ook een gerede kans is op forse ongevallen in een tunnel als de sprinklerinstallatie ten onrechte in werking treedt;
- sprinklerinstallaties niet effectief zijn bij een (beginnende) brand in een voertuig ?;
- sprinklerinstallaties ondanks hun beperkte effecten en bijkomende nadelen ook nog eens enorm duur zijn in onderhoud ?
De verschillende brandweerkorpsen lijken aan bovenstaande echter meestal geen boodschap te hebben...
Kosteneffectiviteit is het toverwoord, en dan is het scheiden van tankwagens van andere voertuigen de beste oplossing. En dat is dus gedaan.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat soort nuances zijn te ingewikkeld voor interviews.
@Vinny: zelf volg ik Een Vandaag niet. Tijdstip is onhandig.
-
- expressweg
Goed verwoord en voor een belangrijk deel eens. De enig reden voor een sprinklerinstallatie te plaatsen, die alleen de constructie koelt, is om te voorkomen dat de tunnelconstructie gaat bezwijken en hierdoor een belangrijke verbinding voor jaren afgesloten is (sloop en nieuwbouw tunnel).Rene schreef:Er blijven blijkbaar mensen die koste wat kost hun zin willen doordrijven inzake sprinklerinstallaties in tunnels.
Maar wisten jullie dat:
-
- 4x5 autosnelweg
Ja kijk, ik heb zelf dus echt totaal 0,0 verstand van sprinklerinstallaties. Dat heeft nooit in mijn opleidingspakket gezeten. Ik moet dan dus afgaan over wat deskundigen te melden hebben. En als die komen met het verhaal dat de veiligheid niet deugt omdat er geen sprinkler in een tunnel zit dan heb ik dat gewoon maar aan te nemen als gemiddelde televisiekijker...waldo79 schreef:Dat soort nuances zijn te ingewikkeld voor interviews.

-
- Forumbeheerder
Wat dan weer typerend is, is dat men bij spoortunnels welke een veel minder strenge beveiliging hebben weer gaat klagen dat de beveiliging te streng is....
-
- Penningmeester

Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- expressweg
De problemen bij de treintunnels zijn treingerelateerd. Stof ontstaat omdat er te lang geen trein langs rijdt (aantal voertuigen in een treintunnel is een fractie van die van een autotunnel) en vonken veroorzaakt door staal-staal contact (remmen, slippende wielen). Dat zijn allemaal oorzaken die bij autotunnels niet kunnen gebeuren.captain007 schreef:Wat dan weer typerend is, is dat men bij spoortunnels welke een veel minder strenge beveiliging hebben weer gaat klagen dat de beveiliging te streng is....
Autotunnels hebben andere problemen. Er is spraken van brandbare vloeistoffen (benzine, diesel) en er zijn veel voertuigen tegelijkertijd in de tunnel. Daar hebben treintunnels dan geen last van.
Als de gevaren en de risico's anders zijn, is het logisch dat ook de maatregelen anders zijn. Ik ben een leek qua tunnels, maar het lijkt mij op dit moment goed om de huidige regels te handhaven. Misschien dat in de treintunnels de sensoren iets minder scherp moeten worden afgesteld.
-
- 2x3 autosnelweg
Het is wel opvallend dat het wat betreft de treinen steeds de Schipholtunnel is. Er zijn meer spoortunnels maar daar hoor je weinig problemen over volgens mij.
-
- 4x5 autosnelweg
Schipholtunnel heeft een centrale positie in het netwerk, er rijden heel veel treinen door heen, en bovendien geldt bij veel incidenten dat de hele tunnel dicht moet in plaats van een gedeelte. Dat is mij een doorn in het oog, maar dat heeft dus o.m. te maken met doorgeslagen veiligheidsfilosofien.
-
- 4x5 autosnelweg
Er zijn regelmatig incidenten in de tunnel bij Barendrecht (hoewel het de laatste tijd wel veel minder wordt). We hebben dan natuurlijk nog Delft en zeer recent was er nog wat bij Rijswijk. Het gebeurt bij elke tunnel, alleen hoor je zelden over de andere incidenten.Jackbauer1350 schreef:Het is wel opvallend dat het wat betreft de treinen steeds de Schipholtunnel is. Er zijn meer spoortunnels maar daar hoor je weinig problemen over volgens mij.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net