Algemene tunneldraad

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

paolie
expressweg

Re: Algemene tunneldraad

Bericht door paolie » wo 01 jun 2022, 18:04

^^ buiten dat: onder de gehele Arena zit links en rechts van die “tunnel” ook een tweelaags parkeergarage. Welke wet-en regelgeving geldt daar dan voor?

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 01 jun 2022, 21:38

In het kader van externe veiligheid, en dan met name het groepsrisico, is een strengere beoordeling dan normaal wel aan te bevelen lijkt me.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 17 jun 2022, 22:10

Er zijn in NL talloze tunnels voor de beschermde dieren, denk aan de padden e.d., maar hoeveel 'praktische' tunnels voor vee(oversteken) zullen er nu zijn in ons land?

Ik kwam er dus vanochtend achter dat er voor koeien een ondertunneling ligt in de N802, Barneveld -> Scherpenzeel. Het is dat ik ze eruit zag komen lopen.. want op het oog heb ik het nooit zo waargenomen, alle keren dat ik over die weg ben gereden.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 18 jun 2022, 0:38

De N386 tussen Bunne en Peize had een veetunnel net ten noorden van de Heideweg, maar die is zo'n 10 jaar geleden in onbruik geraakt. Nu staat de tunnelbak vol modder en water.

Onder de N381 door is een schapentunneltje bij Westerbork, ter hoogte van de westelijke puntstukken van de aansluiting Westerbork (N374). Maar op luchtfoto's ziet het er sinds 2017 niet al te toegankelijk meer uit. De noordelijke tunnelmond is nog wel te zien, maar de zuidelijke niet meer. Zal het een andere keer nog eens nader onderzoeken.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 19 jun 2022, 9:50

Durashift schreef: vr 17 jun 2022, 22:10 Ik kwam er dus vanochtend achter dat er voor koeien een ondertunneling ligt in de N802, Barneveld -> Scherpenzeel. Het is dat ik ze eruit zag komen lopen.. want op het oog heb ik het nooit zo waargenomen, alle keren dat ik over die weg ben gereden.
Ik denk dat je deze tunnel bedoelt.
:arrow: https://www.google.nl/maps/@52.1057797, ... 192?hl=nl]

De N226 bij Leusden heeft er ook een, maar die is niet meer in gebruik en volledig overwoekerd.
:arrow: https://www.google.nl/maps/@52.1073132, ... 8192?hl=nl

Op oudere Streetview-beelden is het tunneltje in de N226 beter zichtbaar.
:arrow: https://www.google.nl/maps/@52.1073411, ... 6656?hl=nl

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 19 jun 2022, 23:04

^^ Ja, die eerste link, die heb ik in gebruik gezien.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 20 jun 2022, 13:42

Kaaiman schreef: za 18 jun 2022, 0:38Zal het een andere keer nog eens nader onderzoeken.
De schapentunnel onder de N381 dateert van de aanleg van de N381 en zit er nog steeds, maar wordt niet meer regulier gebruikt.

De koeientunnel onder de N386 dateert van oktober 1992 en is niet door de provincie zelf, maar in opdracht van de boer aangelegd.

Onder de N34, in de bossen tussen Eext en Annen (bij km 96,8) blijkt in 2008 nog een paardentunnel te zijn aangelegd door de provincie.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 30 jun 2022, 23:07

Van de week had Eénvandaag radio het tunneldoseren in de rubriek feit of fictie.

Wellicht geen nieuws voor hier / in dit draadje.. maar de uitkomst is dát er in de nieuwste tunnels in ons land best een file mag staan, wettelijk is er geen beletsel, alleen heeft RwS het liever niet en daarom heeft men de inrichting zo gemaakt dat tunneldoseren praktisch bestaand beleid is geworden.

https://www.nporadio1.nl/podcasts/feit- ... iles-staan

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 01 jul 2022, 8:34

Een argument tegen files in tunnels (of eigenlijk files na de tunnel die terug slaan in de tunnel) is onder meer dat door de langsventilatie eventuele rook van achter in de tunnel naar voren wordt gestuwd over de in de file staande auto's heen. Ik kan me voorstellen dat huiverige gemeentes daarom als (extra) vergunningseis stellen dat er geen files in de tunnel mogen komen te staan.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 01 jul 2022, 10:21

Op zich is dat voor mij wel nieuws. Ik dacht altijd dat tunneldoseren iets uit de wet was.
Wat mij betreft dan zo snel mogelijk afschaffen als het toch niet wettelijk verplicht is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 04 okt 2022, 22:00

De IJtunnel in A'dam is bijna 2 volle dagen afgesloten geweest in Zuid-Noord richting. Omroepsysteem deed het niet.. :nahzeg:

https://www.at5.nl/artikelen/217119/ijt ... -verholpen

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 05 okt 2022, 8:24

En geen back-up of andere mogelijkheid om het verkeer door te laten?
Zie verder geen details in de AT5-berichten staan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 16 jan 2023, 2:13

mavas schreef: wo 01 jun 2022, 15:35 4 ton aan euro's alleen al voor 6 vluchtdeuren. Wat een geld voor al die tunnels :o
(..)
Komt nog wat extra geld bij voor extra verlichting..zodat die nieuwe vluchtdeuren beter zichtbaar zijn. ;)

Oh ja.. vanwege de werkzaamheden is de tunnel aankomende dagen deels afgesloten. :woop:
(..)De gemeente laat weten dat er extra verlichting aan wordt gebracht bij de vluchtdeuren van de tunnel onder de Johan Cruijff Arena. "Hierdoor zijn de vluchtroutes en -deuren bij brand beter te vinden."

Op maandag 16 januari is de tunnelbuis richting de Dolingadreef afgesloten van 07.00 tot en met 17.00 uur. Op dinsdag 17 januari 2023 is de tunnelbuis richting de snelweg A2 afgesloten van 07.00 uur tot woensdag 18 januari 2023 17.00 uur. Parkeergarage P1 blijft alle dagen wel bereikbaar. (..)
https://www.at5.nl/artikelen/218606/are ... drie-dagen

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 16 jan 2023, 9:40

Haha heerlijk, gewoon overdag die werkzaamheden. :rofl2:
Het heeft er ook alle schijn van dat Amsterdam de automobilist zo veel mogelijk dwars wil zitten.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 16 jan 2023, 18:59

Buiten de spits is het in die omgeving niet echt druk en is het maximaal een paar minuutjes omrijden. Dat is nog wel te billijken lijkt mij.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 jan 2023, 19:18

Is de tunnel nu nog steeds een autoweg of is dat gewijzigd? Er was indertijd sprake van volgens de Wegenwiki maar ik heb een foto van 2021 bij het artikel gezet waar de :G3: nog zichtbaar is.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » ma 16 jan 2023, 20:27

Verdrietige dag voor tunnelliefhebbers. Vandaag is de naamgeefster van het Gina-profiel overleden.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 16 jan 2023, 21:36

Chris schreef: ma 16 jan 2023, 19:18 Is de tunnel nu nog steeds een autoweg of is dat gewijzigd? Er was indertijd sprake van volgens de Wegenwiki maar ik heb een foto van 2021 bij het artikel gezet waar de :G3: nog zichtbaar is.
Ik ben er vorige week doorheen gereden en er staat daar geen bord :G3: en evenmin een :C9:. Het enige wat er staat is een :C15:, dus feitelijk kan en mag je er met je tractor of brommobiel doorheen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 jan 2023, 21:51

Excuses, ik bedoelde de Piet Heintunnel, had niet goed gelezen dat het hier over de Arenatunnel ging.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 16 jan 2023, 21:57

Tja de PH tunnel ben ik al een tijdje niet doorheen gereden :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 20 jan 2023, 17:36

Beelden van Heijmans van de Piet Heintunnel.

Er staan nog :G3: bij de tunnel.
Link

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 20 jan 2023, 18:43

Leuke video. Hier kun je ook goed zien dat men de stempels van de toeritten vervangen hebben ivm brandwerendheid. Boven de trambaan zijn oude stempels nog aanwezig.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 21 jan 2023, 9:16

Het blijft eigenlijk wel bijzonder dat een grote stad met een relatief fors aantal Tunnelwetplichtige tunnels in beheer geen hectometrering in de tunnels en/of grotere (stroom)wegen heeft. De IJtunnel hàd het overigens wel.

Maar ik zou zeggen: neem een voorbeeld aan de Binnenring Parkstad, met gewoon het S-nummer en een hectometerwaarde.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 21 jan 2023, 14:15

Denk niet dat de tunnel open blijft.. bij het optreden van kinderziektes (in de komende maanden) gaat ie weer dicht. :shutup:
(..)Dat de tunnel nu voor een lange tijd niet meer hoeft te sluiten is nog niet zeker. Van de week schreef wethouder Melanie van der Horst dat er een verhoogde kans is op storingen in de eerste paar maanden. "Ondanks het testprogramma dat doorlopen is, zijn ‘kinderziektes’ helaas niet uit te sluiten", aldus Van der Horst. "De verkeersleiding is zich hiervan bewust." (..)
https://www.at5.nl/artikelen/218705/pie ... or-verkeer

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 21 jan 2023, 14:33

Tja, het verhaal was dat de gemeente eigenlijk clueless was met alle bedrading in de tunnel, dus ik neem aan dat ze veel systemen compleet vervangen hebben. En nieuw systeem is inregelen, en dat zijn processen die je voor opening maar moeilijk echt helemaal af kunt hebben. Hoogstens door nog uitgebreider testen door de sluitingsperiode nog verder te verlengen. Dus we moeten het er maar mee doen.

Inmiddels zelf mijn eerste ritje door de tunnel gemaakt. Zo op het oog weinig veranderd, al is het geluid in de tunnel iets anders dan ik me herinnerde. Wel positief dat de snelheid nog steeds 70 is. In de IJtunnel werd na een onderhoudsbeurt de snelheid richting zuid ineens 50. Je kunt trouwens nog onverminderd prima met 100 door de tunnel…

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 22 jan 2023, 22:48

Kaaiman schreef: za 21 jan 2023, 9:16Het blijft eigenlijk wel bijzonder dat een grote stad met een relatief fors aantal Tunnelwetplichtige tunnels in beheer geen hectometrering in de tunnels en/of grotere (stroom)wegen heeft.
En ondertussen heeft praktisch elke doorgaande weg in de Rotterdamse haven hectometrering. Het kán dus wel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 27 jan 2023, 21:04

Natuurlijk kan het. Gewoon een paar hectometerpaaltjes de grond in mieteren. Of tegen de tunnelwand plakken. Het is gewoon onwil om er geld aan uit te geven. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 19 feb 2023, 0:48

Laatst nog even wat wetenswaardigheden over tunnelveiligheid gehoord.

Tunneldoseren is eigenlijk niks anders dan een file verplaatsingsinstrument. Verlies in reistijdminuten om in of buiten de tunnel in de file te staan is nagenoeg om het even.

Bij evacuatie uit een tunnel..laat de sleutel in je auto zitten.. is handig voor de bergers. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=0mrlg8YQ-uU

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 19 feb 2023, 10:29

Durashift schreef: zo 19 feb 2023, 0:48 Tunneldoseren is eigenlijk niks anders dan een file verplaatsingsinstrument. Verlies in reistijdminuten om in of buiten de tunnel in de file te staan is nagenoeg om het even.
Dat is wat hij zegt. Maar die discussie hebben we hier wel eens gehad, maar bij het voorbeeld bij de Leidsche Rijntunnel ontstaat er meer vertraging door tunneldoseren dan als er 1 file was geweest. Want de A2 stroomt gewoon redelijk af, en de A12 niet, dus het A2-verkeer wordt onnodig tegengehouden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 07 mar 2023, 12:15

In het Friese watersportdorp Heeg bevindt zich een voetgangerstunnel onder het water van De Grêft. Dit vaarwater scheidt de eilanden It Eilân en Gouden Boaijum.

Het tunneltje zorgt voor een korte verbinding van watersportbedrijven en accommodaties met het centrum, terwijl boten met een staande mast er ongehinderd overheen kunnen varen.

Nederland kent wel meer kleine voetgangerstunneltjes (bijvoorbeeld onder snelwegen) en grotere tunnels waar je als voetgangers doorheen mag (zoals de Maastunnel). Een voetgangerstunnel voor recreatief gebruik, met een ontwerp dat meer weg heeft van een aquaduct dan een tunnel, is wel bijzonder. Niet iets dat gelijk een eigen topic op dit forum verdient, volgens mij wel interessant genoeg om hier te delen.

De tunnel ligt wat afgelegen, in een helaas niet al te aantrekkelijk pad. Daardoor is er ook niet zoveel beeldmateriaal te vinden. Hier een greep uit wat ik online heb kunnen vinden:

Locatie op Google Maps

Streetview-beeld van de tunnel
Gezien vanuit een naastgelegen haven

Streetview oostelijk toegangspad
Streetview westelijk toegangspad

Afbeelding
Ingang voetgangerstunnel (bron: Masterplan Heeg 2009.