- SPOILER: TOON
Algemene tunneldraad
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Algemene tunneldraad
Enkele foto’s van de (buitenzijde) van de Michiel de Ruijtertunnel die onder het Centraal Station in Amsterdam loopt.
-
- Moderator
In 1987 was er nog tegenverkeer met alleen bakens tussen de rijrichtingen. Tegenverkeer in tunnels mag volgens de tunnelwet niet meer.

-
- 2x5 autosnelweg
In 1987 was het leven een stuk minder gecompliceerd en was men nog niet zo verzand in veiligheidsdenken. Ik ga er vanuit dat je hier dan maar 70 km/h mocht rijden.
-
- Penningmeester
Is dat een Nederlands verzinsel of gaat de Mt. Blanc-tunnel over een paar jaar dicht als er geen tweede buis is?Chris schreef:Tegenverkeer in tunnels mag volgens de tunnelwet niet meer.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- 2x5 autosnelweg
Ga er maar vanuit dat het een rigide interpretatie van de Tunnelrichtlijn is, die als zodanig de Nederlandse tunnelwet heeft gehaald 

Wegenwiki.nl schreef:Binnen de EU heeft de richtlijn met name gevolg voor een groot aantal bestaande tunnels in Alpenlanden, met name Oostenrijk en Frankrijk. In deze twee landen zijn in de jaren volgend op de publicatie van de richtlijn de meeste tunnels aanzienlijk verbeterd. Dit proces is nog steeds gaande. In Oostenrijk heeft men veelal gekozen voor de bouw van een tweede tunnelbuis voor het wegverkeer bij middellange tunnels waar gezien de verkeersintensiteiten een tweede buis sowieso al noodzakelijk was. De tunnels tussen Frankrijk en Italië vereisen geen tweede tunnelbuis voor het wegverkeer gezien de lage intensiteiten. In plaats daarvan zijn vluchtbuizen parallel aan de verkeersbuizen geboord. Dit geldt vooral voor de Mont Blanctunnel, Fréjustunnel en de Arlbergtunnel.
-
- 2x3 autosnelweg
Volgens Nederlandse regelgeving is tegenverkeer nog wel toegestaan indien dit fysiek, geografisch of verkeerstechnisch niet anders kan. Op zich zie ik in veel situaties dan nog wel mogelijkheden voor tegenverkeer. Voorwaarde is dan wel dat de Vmax 70 km/h is en dat er continu tunnelbewaking is. NB: voor de Schipholtunnel lijken mij er voldoende mogelijkheden om verkeersstromen via andere buizen (of wegen) te geleiden waardoor van die bepaling geen gebruik gemaakt zal kunnen worden.
Zie artikel 10 Besluit aanvullende regels veiligheid wegtunnels.
Zie artikel 10 Besluit aanvullende regels veiligheid wegtunnels.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
Bij de aankomende renovatie van de Velsertunnel wordt dan dus niet aan een van deze voorwaarden voldaan, want daar is niet voor tegenverkeer via een tunnelbuis gekozen.Rein schreef:Volgens Nederlandse regelgeving is tegenverkeer nog wel toegestaan indien dit fysiek, geografisch of verkeerstechnisch niet anders kan. Op zich zie ik in veel situaties dan nog wel mogelijkheden voor tegenverkeer. Voorwaarde is dan wel dat de Vmax 70 km/h is en dat er continu tunnelbewaking is.
-
- Voorzitter

-
- autoweg
Aanvraag openstellingsvergunning Stadsbaantunnel
Eindelijk! Hopelijk duurt het niet lang meer. Maar dat is vooral eigen belang
Volgende week zaterdag (31e) is er weer een infodag mbt Leidsche Rijn, eens vragen wat de huidige planning is tot openstelling.
Eindelijk! Hopelijk duurt het niet lang meer. Maar dat is vooral eigen belang

Volgende week zaterdag (31e) is er weer een infodag mbt Leidsche Rijn, eens vragen wat de huidige planning is tot openstelling.
-
- 2x3 autosnelweg
Meer info over de Stadsbaantunnel.
B22 Adviesbureau schreef: Om het centrumgebied van Leidsche Rijn verkeersluw te maken, wordt het autoverkeer ondergronds afgewikkeld via deze Stadsbaantunnel. De tunnel ligt pal naast de bestaande A2-tunnel in het toekomstige plan Leidsche Rijn Centrum.
De tunnel wordt 22 m breed en 600 m lang met daarin twee tweebaanswegen. De wandhoogte varieert tussen de 5 en 6 m. Ca. 500 m van de tunnel wordt overdekt en over de resterende 100 m komt bij de zuidelijke tunnelmond een pergola.
De verwachting is dat de luchtwervelingen rond deze pergola de luchtkwaliteit gunstig zullen gaan beïnvloeden.
De tunnel is gefundeerd op een kleine 1600 prefab-palen en 300 trillingsarme funderingspalen.
Een aparte afslag voor vrachtverkeer maakt ondergrondse bevoorrading van het winkelgebied en de voorzieningen mogelijk. De tunnel is een omvangrijk bouwwerk en een technisch hoogstandje. Het is de eerste tunnel in Nederland waarop bebouwing kan worden ontwikkeld. Naast winkels komt er op het dak onder andere een centraal bedienings- en bewakingsgebouw
De Stadsbaantunnel wordt waarschijnlijk in de tweede helft van 2015 opengesteld voor verkeer.
-
- Moderator
Uhm, de Sijtwendetunnel even vergeten?B22 Adviesbureau schreef:technisch hoogstandje. Het is de eerste tunnel in Nederland waarop bebouwing kan worden ontwikkeld.

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- autoweg

Daar liggen toch alleen een stadsparkje, wat wandelpaden en een rotonde bovenop?
-
- Moderator
Nee: https://goo.gl/maps/NSA8J3c5ttu
Het muurtje rechtsboven staat op de tunnelmond.
Ander gezichtspunt: https://goo.gl/maps/t8uH9StuBGt
Andere locatie: https://goo.gl/maps/yF6rH9PbnuE2 de hoogste huizen staan op/tegen de tunnel. Het donkere gebouw op de achtergrond idem aan de andere kant.
Het muurtje rechtsboven staat op de tunnelmond.
Ander gezichtspunt: https://goo.gl/maps/t8uH9StuBGt
Andere locatie: https://goo.gl/maps/yF6rH9PbnuE2 de hoogste huizen staan op/tegen de tunnel. Het donkere gebouw op de achtergrond idem aan de andere kant.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- dorpsstraat
Klinkt als een afslag in een tunnel, dat mag toch niet?Rein schreef:Meer info over de Stadsbaantunnel.
B22 Adviesbureau schreef: Een aparte afslag voor vrachtverkeer maakt ondergrondse bevoorrading van het winkelgebied en de voorzieningen mogelijk. De tunnel is een omvangrijk bouwwerk en een technisch hoogstandje.
-
- verkeersader

Hier in Nederland weet ik het niet, ik kan me niet herinneren ooit een tunnel met een afslag in NL te hebben gezien.
Maar of het verboden is weet ik niet.
In Duitsland is het de gewoonste zaak van de wereld.
Bij tunnels in grote steden is het heel normaal, maar bij bijv. Aschaffenburg heb je het ook.
EDIT
Ik lees op Wegenwiki.nl dat het aantal rijstroken voor de tunnelbuis en in de tunnelbuis dezelfde moeten zijn, met uitzondering van vluchtstroken.
Dus zou het niet mogen, maar blijkbaar is Wegenwiki.nl alweer achterhaald.
http://www.wegenwiki.nl/Richtlijn_2004/54/EG
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln
-
- autoweg

Er zijn in Nederland in ieder geval wat tunnels met een afslag naar een parkeergarage:
- Tunnel onder de Maasboulevard (Maastricht)
- Willemstunnel (Arnhem)
- Weenatunnel (Rotterdam)
-
- 2x4 autosnelweg
Dat zijn wel allemaal stadstunnels met een V-max van 50. In Brussel heb je ze geloof ik ook in tunnels met een V-max van 70, maar dat weet ik niet zeker.
-
- Voorzitter
De Willemstunnel is korter dan 250 meter, dus de tunnelwet is niet van toepassing. De afritten bij de Maasboulevardtunnel naar de parkeergarage Mosae Forum liggen nog net voor de tunnel.JB81 schreef:
Er zijn in Nederland in ieder geval wat tunnels met een afslag naar een parkeergarage:
- Willemstunnel (Arnhem)
-
- dorpsstraat
-
- 2x5 autosnelweg
Als ik die Stadsbaantunnel zoek kom ik oa het volgende tegen:
Configuratie lijkt 2+1+1 te worden, waarbij buitenste enkele rijstrook kruispunt krijgt:
http://phitech-solutions.com/wp-content ... nnel22.png
Nogmaals zichtbaar dat configuratie 2+1+1 wordt:
http://www.leidscherijncentrum.nl/asset ... 00x400.png
Configuratie lijkt 2+1+1 te worden, waarbij buitenste enkele rijstrook kruispunt krijgt:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Moderator
In de Maasboulevardtunnel in Maastricht liggen de afritten naar het Mosae Forum inderdaad net voor de tunnel, waar ze worden gescheiden. Wel is er een afrit in de tunnel voor bevoorrading van de winkels, uiteraard niet voor al het wegverkeer toegankelijk.Coen Tunnel schreef:De Willemstunnel is korter dan 250 meter, dus de tunnelwet is niet van toepassing. De afritten bij de Maasboulevardtunnel naar de parkeergarage Mosae Forum liggen nog net voor de tunnel.JB81 schreef:
- Willemstunnel (Arnhem)
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
- 2x2 autosnelweg

De toerit vanuit de parkeergarage Mosae Forum naar de tunnel in zuidelijke richting mondt daarnaast ook gewoon met een invoegstrook in de tunnel uit.
-
- Moderator

https://goo.gl/s6VCIJ
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
- autoweg
Klopt, 2 stroken naar het noorden en 1+1 naar het zuiden.mavas schreef:Als ik die Stadsbaantunnel zoek kom ik oa het volgende tegen:
1 strook is doorgaand verkeer, de andere is voor distributie naar Leidsche Rijn Centrum. Staat een slagboom buiten de tunnel, vrachtwagen moet zich daar melden en mag dan de tunnel inrijden richting laden/lossen. Zo werd het verteld op de open dag aldaar

Ik moet nog maar zien hoe het gaat werken als straks het doorgaande verkeer doorheeft dat dat een hele mooie sluiproute is om tunneldosering in de A2 te ontwijken...
-
- autoweg
-
- 2x3 autosnelweg
Persbericht van RWS over aanbestede vaste onderhoudscontracten voor 13 tunnels.
RWS schreef:Rijkswaterstaat gunt vast onderhoud tunnels voor drie jaar
Onlangs heeft Rijkswaterstaat de contracten getekend voor het vast onderhoud in dertien tunnels in Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Holland. Het is uniek dat Rijkswaterstaat voor drie regio’s het vast onderhoud voor tunnels in één marktbenadering en dus met één gezicht naar de markt aanbesteedt.
Dit gebeurt met prestatiecontracten, gebaseerd op risico gestuurd beheer en onderhoud. Deze vernieuwde prestatiecontracten zijn een volgende stap in het proces om naast de uitvoering van werkzaamheden ook het onderhoudsmanagement aan opdrachtnemers op te dragen.
De komende drie jaar, vanaf 1 maart 2016, gaat de combinatie VolkerInfra/Vialis de Beneluxtunnel, de Heinenoordtunnels, de Tunnel onder de Noord, de Drechttunnel, de Sijtwende tunnels, de Vlaketunnel en het Dampoort Aquaduct in Zuid-Holland en Zeeland onderhouden. Opdrachtnemer Cofely gaat drie jaar lang bij de Schipholtunnel, de Wijkertunnel en de Zeeburgertunnel in de provincie Noord-Holland in vast onderhoud voorzien
Regierol Rijkswaterstaat
De opdrachtnemers stellen zelf de kaders en benoemen en bestrijden de risico’s. Rijkswaterstaat neemt zo meer afstand maar blijft verantwoordelijk: de directievoering berust bij de drie bovenregionale tunnelteams van Rijkswaterstaat die de tunnels beheren. Met deze contracten is de continuïteit van het vast onderhoud van de betreffende tunnels voor de komende drie tot vijf jaar geborgd. De contracten kennen een optionele verlenging van tweemaal één jaar.
Vast onderhoud
De prestatiecontracten betreffen uitsluitend het vast onderhoud aan de tunnels. Het variabel onderhoud is apart aanbesteed.
-
- Moderator
Rijkswaterstaat heeft schijnbaar in 1999 de 'RWS curve' ontwikkeld, één of andere rating voor tunnelbranden. Bij een RWS curve wordt de maximale temperatuur in korte tijd bereikt. Het fijne weet ik er ook niet van. De RWS curve wordt internationaal gebruikt, ik kwam het tegen naar aanleiding van een tunnelbrand in de Skatestraumtunnel in Noorwegen eerder dit jaar, dat een 'RWS level fire' was.

-
- Forumbeheerder
De VID is van mening dat tunneldosering tot teveel en onnodig extra file leidt. klik
Ik dacht altijd dat tunneldosering een vereiste was in de nieuwe regelgeving, ongeacht de veiligheidssystemen, maar dat blijkt dus anders te zijn volgens de VID. Blijkt dit achteraf nu een verkeerde bezuiniging...?
Ik dacht altijd dat tunneldosering een vereiste was in de nieuwe regelgeving, ongeacht de veiligheidssystemen, maar dat blijkt dus anders te zijn volgens de VID. Blijkt dit achteraf nu een verkeerde bezuiniging...?
-
- polderweggetje
Ik word helemaal gek van die tunneldosering bij de Coentunnel. Om de haverklap springen die lichten aan en ontstaat een file. Er is geen peil op te trekken.