Weer een knap staaltje domheid van de Woerdense bestuurders. Om een citaatje uit het bericht te pakken:
Maximale snelheid 60 km/u
De toegestande maximale snelheid is aangepast van 80 naar 60 km/u. Wethouder De Weger (A12Bravo): “De weg is jaren geleden ontworpen voor 80 km/u. Gezien onder andere de recente discussies over het intensieve landbouwverkeer in de dorpskern van Harmelen, hebben we besloten de snelheid te verlagen naar maximaal 60 km/u. Mocht er in de toekomst een route voor landbouwverkeer komen buiten de dorpskern Harmelen om, dan zal deze randweg daar deel van uitmaken. Dat kan alleen bij een maximum van 60 km/u. Bovendien gaat het om een vrij korte weg van zo’n halve kilometer, die een overgang vormt tussen de Utrechtsestraatweg als 60 km-weg aan de noordkant en de randweg aan de zuidkant waar 80 km/u mag worden gereden.”
Als ik samen mag vatten: we leggen de weg aan op 80km/h, maar maken er 60km/h van omdat er
misschien straks tractoren overheen gaan. Dom idee misschien, maar kan die 60 dan niet worden ingesteld
nadat er een landbouwroute overheen wordt gelegd? Want dat is op dit moment nog onzeker, als ik de formulering goed interpreteer. Scheelt de gemeente de nodige borden en de weggebruiker de nodige irritatie.
Verder snap ik sowieso niet in welk opzicht de combinatie landbouwverkeer en 80km/h pertinent onmogelijk is. De N459 kent ook een limiet van 80km/h, maar daar is gewoon landbouwverkeer toegestaan. Dus dat de combinatie pertinent onmogelijk is, is ook al larie. De enige grotere onzin die ik er in tegen kom, is het woord 'overgangsweg'. In wezen is de hele randweg Harmelen een overgangsweg van de snelweg naar een Zone-30, dus op basis van die argumentatie kun je de hele randweg ook wel 30 maken.
Overigens kan ik hem ook sarcastisch inkoppen: als je de weg preventief naar 60km/h brengt omdat er
misschien ooit landbouwverkeer gaat rijden, is het wellicht ook een idee om alvast een tweede rijbaan aan te leggen. Want
misschien groeit Harmelen ooit wel uit tot een stad van 300.000 inwoners, en dan volstaat 1x2 niet, dus moet je alvast 2x2 aanleggen op basis van die theoretische toekomstige situatie.

Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.