[N233] Veenendaal - Ochten
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: [N233] Veenendaal - Ochten
Ik ben benieuwd wat de technische staat van de brug is. Moet deze brug niet volledig vervangen (inclusief onderbouw) i.v.m. einde levensduur.
-
- autoweg

Het is niet voor niks dat ik in al mijn uitingen richting provincie, en pers, hamer op de naderende einde levensduur van de brug. Het is niet de vraag of de brug een keertje aan het verkeer moet worden onttrokken maar wanneer. Een gesloten verklaring van verkeer boven de 3,5 ton is niet ondenkbeeldig op (middel)lange termijn.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- expressweg
Is de onderbouw nog wel goed genoeg voor nieuwe overspanningen?
In dat geval zou ook ervoor kunnen kiezen om de overspanningen volledig vernieuwingen op de bestaande onderbouw (met een stevige onderhoudsbeurt) en bij een verbreding naast de huidige brug een nieuwe brug bouwen.
In dat geval zou ook ervoor kunnen kiezen om de overspanningen volledig vernieuwingen op de bestaande onderbouw (met een stevige onderhoudsbeurt) en bij een verbreding naast de huidige brug een nieuwe brug bouwen.
-
- autoweg

Een betonschil om een bestaande pijler maken is lang niet zo duur als een compleet nieuwe pijler als het nodig mocht zijn om iets te doen. De provincie Gelderland is bang om zijn vingers te branden en stapelt in de huidige analyse risico op risico op risico. Goed je huiswerk doen scheelt al een stuk in je kostenramingen.
Met vriendelijke groet,
-
- Moderator
De Rijnbrug Rhenen oogt ook wel enigszins vergelijkbaar met de in Duitsland afgesloten Talbrücke Rahmede van de A45. Die heeft ook zo'n dunne stalen liggerconstructie. De brug bij Rhenen is wel 11 jaar ouder, maar verwerkt een stuk minder vrachtverkeer.
Rhenen:

N233 Rijnbrug Rhenen 06 by European Roads, on Flickr
Rahmede:

Rhenen:

N233 Rijnbrug Rhenen 06 by European Roads, on Flickr
Rahmede:

-
- 4x3 autosnelweg
Men ontkomt toch niet om eens de portemonnee te trekken...hoe langer je aarzelt en treuzelt, hoe duurderPeterSchoeber schreef: ↑vr 24 dec 2021, 17:29...
Een betonschil om een bestaande pijler maken is lang niet zo duur als een compleet nieuwe pijler als het nodig mocht zijn om iets te doen. De provincie Gelderland is bang om zijn vingers te branden en stapelt in de huidige analyse risico op risico op risico. Goed je huiswerk doen scheelt al een stuk in je kostenramingen.

-
- dorpsstraat
Die deed het laatst helaas nog niet, dus zal wel buiten het project zijn gehoudenSteyn_E schreef: ↑za 23 okt 2021, 18:10 Hopelijk pakken ze het waarschuwingslicht aan de brugzijde mee, deze doet helemaal niks meer: https://goo.gl/maps/YS2BR9weCXw1dwLn7
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo
Ps. De groeten van Playertwo
-
- 2x3 autosnelweg
Gisteren reed ik door Rhenen oostwaarts, via de N224. Het was druk en ik kreeg daardoor een indruk van de drukte tijdens de spits, waar zo over geklaagd wordt.
Het zou mijns inziens al heel wat helpen als de verkeerslichten beter worden afgesteld. Uit de richting Leersum komend, moest ik stoppen voor het eerste verkeerslicht voor het viaduct. Toen dat groen werd, werd het verkeerslicht op het viaduct rood.
Dan sta je dus weer stil, terwijl verkeer achter je stilstaat voor een groen verkeerslicht. Terwijl ik op het viaduct dus voor rood stond te wachten, kreeg verkeer van rechts, dat vanaf de brug kwam en richting centrum wilde, groen. Om vervolgens op het viaduct ook voor rood te moeten stoppen.
Uiteindelijk kreeg de wachtrij waarin ik stond groen, maar we konden niet meteen doorrijden omdat de kruising geblokkeerd was. Kortom: een chaos. En dat op een zondagmiddag rond lunchtijd, dus hoe dat in de spits eraan toe moet gaan, valt wel te raden.
Een betere afstelling van de verkeerslichten zou volgens mij al heel wat schelen. Onder andere dus die twee verkeerslichten voor en op het viaduct zo instellen dat als de één groen wordt, de ander dat ook wordt. Aan elkaar koppelen dus, een "groene golf".
Het zou mijns inziens al heel wat helpen als de verkeerslichten beter worden afgesteld. Uit de richting Leersum komend, moest ik stoppen voor het eerste verkeerslicht voor het viaduct. Toen dat groen werd, werd het verkeerslicht op het viaduct rood.

Dan sta je dus weer stil, terwijl verkeer achter je stilstaat voor een groen verkeerslicht. Terwijl ik op het viaduct dus voor rood stond te wachten, kreeg verkeer van rechts, dat vanaf de brug kwam en richting centrum wilde, groen. Om vervolgens op het viaduct ook voor rood te moeten stoppen.

Uiteindelijk kreeg de wachtrij waarin ik stond groen, maar we konden niet meteen doorrijden omdat de kruising geblokkeerd was. Kortom: een chaos. En dat op een zondagmiddag rond lunchtijd, dus hoe dat in de spits eraan toe moet gaan, valt wel te raden.
Een betere afstelling van de verkeerslichten zou volgens mij al heel wat schelen. Onder andere dus die twee verkeerslichten voor en op het viaduct zo instellen dat als de één groen wordt, de ander dat ook wordt. Aan elkaar koppelen dus, een "groene golf".
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Wegnummerfotograaf
Mensen opvoeden dat ze een kruispunt niet moeten blokkeren ook.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Je hebt daar twee regelingen dicht op elkaar zitten. Idealiter zou je die inderdaad goed samen willen laten werken. De situatie die jij beschrijft lijkt beter te kunnen, maar de oplossing is niet zo simpel als "even een groene golf maken". Er zal ook verkeer uit de zijwegen komen dat bij de volgende kruising graag groen wil. En een groene golf is niet per se gunstig voor de totale capaciteit.
En dat laatste lijkt met name het probleem alhier. Veel verkeer, weinig rijstroken en veel kruisingen in een klein gebied is een recept voor gridlocks en geblokkeerde kruispunten.
Volgens mij moet hier meer gebeuren dan een betere VRI-regeling.
Denk aan het afkoppelen van enkele ondergeschikte zijwegen en/of vrijliggende fietspaden die met conflicten met het autoverkeer.
Zeker zo lang de N233 blijft liggen waar die nu ligt.
En dat laatste lijkt met name het probleem alhier. Veel verkeer, weinig rijstroken en veel kruisingen in een klein gebied is een recept voor gridlocks en geblokkeerde kruispunten.
Volgens mij moet hier meer gebeuren dan een betere VRI-regeling.
Denk aan het afkoppelen van enkele ondergeschikte zijwegen en/of vrijliggende fietspaden die met conflicten met het autoverkeer.
Zeker zo lang de N233 blijft liggen waar die nu ligt.
-
- 2x3 autosnelweg

Het is in NL een bekend gegeven: elke VRI is een "eilandje" op zich. Daardoor kun je bij een eerste verkeerslicht groen krijgen, en gaat de volgende iets verderop, naar rood. Weg doorstroming.
Als ik in het buitenland ben, valt mij steeds weer op hoe de verkeerslichten daar staan afgesteld. Neem een willekeurige Duitse stad: je krijgt groen en, als je rechtdoor rijdt, staan bijna altijd de volgende verkeerslichten ook op groen.
Ook in de VS en zelfs in Maleisië is dit het geval.
-
- Secretaris
Mijn ervaring met Duitse verkeerslichten is hetzelfde, maar dan met rood...

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 2x2 autosnelweg
In Zwitserland ook. In Luzern had ik een route met 15-17 verkeerslichten en hoefde daar nooit meer dan drie keer te stoppen.
-
- Moderator
In Nederland is het uitgangspunt kennelijk dat de voertuigverliesuren per VRI laag liggen (geen tak hoeft lang te wachten) maar dat de groentijden daardoor nogal kort zijn, nogal vaak is het zo dat alleen de al bestaande wachtrij door groen mee kan en aanrijdend verkeer weer een cyclus moet wachten.
Aan de andere kant heb ik in Duitsland vaak het gevoel dat ik onnodig wortel sta te schieten voor een richting die groen krijgt maar geen verkeersaanbod heeft, of een heel groot hiaat tussen voertuigen.
Aan de andere kant heb ik in Duitsland vaak het gevoel dat ik onnodig wortel sta te schieten voor een richting die groen krijgt maar geen verkeersaanbod heeft, of een heel groot hiaat tussen voertuigen.
-
- autoweg
Enige maanden geleden, ergens vorig najaar, zijn zowel de verkeerslichten beneden op de Lijnweg alsmede bovenop het viaduct vervangen door zogenaamde "slimme" verkeerslichten. De afstelling zal nog niet optimaal zijn, duurt een aantal maanden, maar als ik erlangs kom dan krijg ik regelmatig op de vreemdste momenten groen terwijl ik het niet verwacht.
Met vriendelijke groet,
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
-
- autoweg

Nee, de iVRI's die in december zijn gemonteerd zijn geen verbetering, vind ik.
Zoals Peter ook beschrijft: komende vanuit de Betuwe, en je wilt naar Rhenen en er zijn geen fietsers die vanaf de brug rechtdoor willen oversteken.. dan was het altijd zo dat zowel rechtdoor- als afslaand verkeer groen licht hadden. Ik heb het de afgelopen weken regelmatig gehad dat ik het licht voor afslaand verkeer op de brug groen zie branden.. maar naar oranje springt als ik de rijstrook voor rechtsaf betreed. Vervolgens sta ik stil en dan springt het licht weer op groen.
Hetzelfde 'geintje' gebeurt in de (ochtend) spits ook met het licht voor rechtdoor. Ik zie het voor mijn neus gebeuren. Verkeer noord-zuidwaarts rijdt de brug op en af (ik sta dan Rhenen uit te wachten om de brug over naar Kesteren te rijden).. verkeer de brug af naar Veenendaal krijgt 'opeens' rood.. verkeer vanuit Veenendaal kan gewoon doorrijden.. (dus is er geen sprake van kruisend fietsverkeer). Voertuigen staan stil (brug af).. en krijgen weer groen om op te trekken naar Veenendaal. Op het oog is er geen noodzaak tot dosering richting de kruising verderop met het spoor/Achterberg.
-
- autoweg
N225 toch?

Zo was het voorheen niet.. 1x groen vanuit Rhenen richting Wageningen. Alhoewel dat op 'rustige' momenten wel aanzienlijke snelheden de kruising over jakkerend kan opleveren. In mijn herinnering was deze regeling al eerder aangepast.
Wat ze wel hebben aangepast en dat vind ik positief: (weet het niet helemaal goed te omschrijven) maar verkeer dat van de brug af komt en naar Rhenen wil, hoeft geen voorrang meer te geven aan verkeer dat van de overzijde van de straat, uit de Kastanjelaan (meen ik uit het hoofd) komt.
Dat gaf nog weleens conflicten.. want als er geen aanbod vanuit de overkant was.. kon men gewoon het viaduct oprijden..
Was altijd ff opletten, zeker ook als je in de wachtrij stond, op de helling, en er dus weinig zicht was op het kruispunt.
-
- autoweg
Ook de gemeenteraad van Rhenen laat zich horen in de discussie over de verbreding van de Rijnbrug. https://www.gelderlander.nl/rhenen/rhen ... ~a60c5632/
Met vriendelijke groet,
-
- 2x2 autosnelweg
Misschien is het hier al voorbijgekomen, maar hoe verdelen de meerkosten zich eigenlijk over de noordoever, brug en zuidoever?
Dat overheden betalen voor de meerkosten t.b.v. hun eigendom (grondgebied/beheer) lijkt een redelijk uitgangspunt. Dat de provincies nu tegenover elkaar staan heeft uiteraard ook te maken met de rol van het rijk (die er niet is).
Dat overheden betalen voor de meerkosten t.b.v. hun eigendom (grondgebied/beheer) lijkt een redelijk uitgangspunt. Dat de provincies nu tegenover elkaar staan heeft uiteraard ook te maken met de rol van het rijk (die er niet is).
-
- 2x3 autosnelweg
Als er intelligente verkeerslichten staan, hebben die nog wel de nodige kinderziektes. De afstelling klopt gewoon niet.
Dat een verkeerslicht bij geen aanbod van verkeer op rood gaat, is in NL ook normaal. Dit noemt men de "wachtstand". Het idee erachter is dat het verkeer bij groen met te hoge snelheid de kruising of splitsing over rijdt. Gevaarlijk voor voetgangers en fietsers.
Maar ook hier is de afstelling van de verkeerslichten voor verbetering vatbaar. Als een voertuig groen krijgt en het voertuig erachter is niet snel genoeg, waardoor de inductielus onbezet is, gaat het verkeerslicht meteen naar de wachtstand: rood. Verkeerslichten zijn vaak heel strak afgesteld.
Terug naar de brug.
Dat een verkeerslicht bij geen aanbod van verkeer op rood gaat, is in NL ook normaal. Dit noemt men de "wachtstand". Het idee erachter is dat het verkeer bij groen met te hoge snelheid de kruising of splitsing over rijdt. Gevaarlijk voor voetgangers en fietsers.
Maar ook hier is de afstelling van de verkeerslichten voor verbetering vatbaar. Als een voertuig groen krijgt en het voertuig erachter is niet snel genoeg, waardoor de inductielus onbezet is, gaat het verkeerslicht meteen naar de wachtstand: rood. Verkeerslichten zijn vaak heel strak afgesteld.
Terug naar de brug.

-
- 4x3 autosnelweg
Aan de zuidoever hoeft mijns inziens weinig te gebeuren. Ik weet alleen niet of het talud aan de Kesterenkant nog verbreed moet worden om bijvoorbeeld 2x2 mogelijk te maken tot aan de aansluiting met de N320. Het deel zuidelijk van de N320 laat zich niet verbreden.Schelpenpaadje schreef: ↑di 01 feb 2022, 8:13 Misschien is het hier al voorbijgekomen, maar hoe verdelen de meerkosten zich eigenlijk over de noordoever, brug en zuidoever?
-
- Secretaris

Wel zag men in de geldbeluste jaren rond de eeuwwisseling de kans schoon om aan de Craaienhof nog wat woningen stijf tegen het talud aan te plakken. En het wijkje ten noorden daarvan is ook nog zo'n stukje waar strak tegen de perceelsgrens is gebouwd.
Kortom: het kan nog steeds wel, maar door geldwolverij van 20 jaar geleden nu niet meer voordelig.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
De N233 en omgeving in Rhenen kun je ook niet als bepaald toekomstbestendig bestempelen. Al gaan die keuzes langer terug. Ik kan me voorstellen dat Gelderland daar niet (extra) aan mee wil betalen.
Blijft interessant:
En gaat het puur om gestegen bouwkosten c.q. te positieve eerdere ramingen? Of komt het door nieuwe wensen/eisen?
Blijft interessant:
Welk deel van die 60 miljoen is toe te schrijven aan de brug en welk deel wordt veroorzaakt door aangrenzende wegen en kruispunten?De verbreding van de brug en de aanpak van de wegen en kruispunten aan de noord- en zuidzijde van de brug, zou aanvankelijk 81 miljoen euro kosten. Dat prijskaartje valt zo’n 60 miljoen hoger uit.
En gaat het puur om gestegen bouwkosten c.q. te positieve eerdere ramingen? Of komt het door nieuwe wensen/eisen?
-
- 2x2 autosnelweg
Kan Sywert niet een paar miljoen bijdragen? Hij is ten slotte Van Lienden...
-
- 4x3 autosnelweg
Volgens mij zouden alle partners (provincies Gelderland, Utrecht, gemeenten Rhenen, Neder Betuwe en Buren) naar rato van hun belang bij aan de financiering van de verbreding. Als Gelderland terugkrabbelt komt meteen het project op losse schroeven te staan.
-
- autoweg
Vandaag vond er, vooruitlopend op de volgende week te houden Statenvergadering, een hoorzitting plaats over de Rijnbrug in Rhenen. In totaal waren er 7 insprekers waaronder André Toonen en ondergetekende namens de commissie Rijnbrug Rhenen. https://channel.royalcast.com/gelderlan ... 20220209_5 voor de link.
Met vriendelijke groet,