[N233] Veenendaal - Ochten

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

PeterSchoeber
autoweg

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door PeterSchoeber » do 22 dec 2022, 21:26

^^ De gemeente Veenendaal, en haar inwoners, wordt dus blij gemaakt met een dooie mus. Is trouwens het enigste stukje Rondweg Oost dat zonder problemen kan worden verdubbeld omdat er slechts aan één zijde een geluidswal ligt. Wordt vanaf de tankstations richting Rhenen nog een hele uitdaging met veel passen en meten om het tussen de beide geluidswallen in te passen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 22 dec 2022, 22:12

Ja, dat schiet lekker op. Op die manier kan het nog wel eens aantrekkelijk worden om vanaf de A12 linksaf te slaan naar Groenpoort om vlotjes bij het winkelcentrum van Oost te parkeren (verder rijden kan dan niet). Gaan de bewoners daar weer over klagen :roll:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 23 dec 2022, 12:50

^^ maakt men dan een doorsteek over het fietspad?

Ik ken de tekeningen niet maar ik heb de vrees dat het er wel weer op uit zal draaien dat de Dragonderweg niet bereikbaar wordt voor gemotoriseerd verkeer.. want dat zou natuurlijk te makkelijk zijn voor verkeer om via de Buurtlaan-Oost rap naar o.a. Ede te kunnen. :dyn_hyp:

Een VRi tussen de A12 en de brandstofstations.. dát zit toch er dicht op elkaar... in de spits zal het terugslaan tot op de A12, zoals de laatste tijd al vaak het geval is (okay, komt mede door afsluiting Pakhuislaan, welke vandaag voor het laatst is, als het goed is.).

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 23 dec 2022, 13:00

^^ In de berichtgeving is consequent gesproken over een knip bij het winkelcentrum, dus dan zou er inderdaad een kruising met de Spitsbergenweg (fietsstraat, zal wel fietspad worden) moeten komen.

Wat het Pakhuisviaduct over de A12 betreft zijn ze nu bezig met de om-en-omregeling waar protest tegen is, maar omdat gemeente Ede het zo graag wil wordt het een proefopstelling. Die gaat nog geëvalueerd worden. Als de vlakbij gelegen kruispunten worden geblokkeerd door een wachtrij is de proef niet geslaagd, concludeer ik even voorzichtig.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 28 dec 2022, 23:56

Durashift schreef: vr 23 dec 2022, 12:50 ^^ maakt men dan een doorsteek over het fietspad?

Ik ken de tekeningen niet maar ik heb de vrees dat het er wel weer op uit zal draaien dat de Dragonderweg niet bereikbaar wordt voor gemotoriseerd verkeer.. want dat zou natuurlijk te makkelijk zijn voor verkeer om via de Buurtlaan-Oost rap naar o.a. Ede te kunnen. :dyn_hyp:

Een VRi tussen de A12 en de brandstofstations.. dát zit toch er dicht op elkaar... in de spits zal het terugslaan tot op de A12, zoals de laatste tijd al vaak het geval is (okay, komt mede door afsluiting Pakhuislaan, welke vandaag voor het laatst is, als het goed is.).
Helaas gaat de afsluiting van het Pakhuisviaduct "ietsjes" langer duren dan gepland. Daarna een proef met om en om rijden om ruimte te maken voor het gewenste snelfietspad.
Met vriendelijke groet,

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 feb 2023, 11:43

Provincie Gelderland schreef:Doorstart project verbreden Rijnbrug Rhenen

Wij gaan door met het project verbreden Rijnbrug Rhenen. Provinciale Staten (PS) stemden hiermee in op 8 februari 2023.

Extra kosten gedekt

We hadden met provincie Utrecht samen € 80 miljoen gereserveerd. In 2021 werd duidelijk dat er € 60 miljoen extra nodig was. Provincie Gelderland had daar geen investeringsruimte voor. Dat leidde tot het besluit van PS begin 2022 om te stoppen met het project. Ook vroegen PS ons om € 40 miljoen te reserveren om de verkeersproblemen op en rond de Rijnbrug op te lossen. Ten slotte riepen PS ons toen ook op om te lobbyen in Den Haag om extra geld vrij te maken voor het verbreden van de brug. De Rijnbrug is van het Rijk. Die lobby was succesvol en leidde tot een bijdrage van het Rijk van € 40 miljoen. Dit verkleinde het Gelderse tekort. We sparen jaarlijks door geld van dit budget opzij te zetten tot we € 10,5 miljoen hebben, dan is ons Gelderse deel gedekt.

Verbreden Rijnbrug Rhenen

Het verkeer op de N233 loopt daar in de spits vast. De Rijnbrug is daarmee een knelpunt voor de bereikbaarheid, de economische ontwikkeling en de leefbaarheid van de regio. Het verbreden van de Rijnbrug bij Rhenen van 2 keer 1 rijstrook naar 2 keer 2 rijstroken is de best mogelijke oplossing.

Kruising N233 en N225 in Rhenen

Na het verbreden van de Rijnbrug kunnen in Rhenen bij de kruising N225 en N233 weer knelpunten ontstaan. Met provincie Utrecht spraken we af dat zij dan kijken naar passende maatregelen. Provincie Utrecht neemt daarvoor die kruising op in de studieprojecten in hun Meerjaren-investeringsplan Mobiliteit.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 16 feb 2023, 14:47

En zo gaan ze van kruispunt tot kruispunt de boel aanpassen, waardoor de hele verbinding op zijn Duits tot ver in de jaren 30 zal duren voordat deze op fatsoenlijk niveau is voor de doorstroming.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 16 feb 2023, 15:00

Ik ben al blij dat Gelderland erkent dat 2x2 rijstroken de beste oplossing is.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » do 16 feb 2023, 19:04

Inderdaad, het is al heel wat dat in ieder geval de oeververbinding straks 2x2 rijstroken heeft. Dat betekent dat het meest kostbare deel alvast verbreed is. Bij vervolgprojecten wordt het dan vanzelf interessanter om dat gedeelte te verlengen. Ja, het zal wel even duren maar dit is echt wel een stap in de goede richting.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 16 feb 2023, 19:24

Zowel de provincie Utrecht, en ook de provincie Gelderland, zijn er al lange tijd van overtuigd dat een 2 maal 2 brug de enigste oplossing is voor de file problematiek aan beide zijde van de Rijnbrug in Rhenen. Namens de Bedrijvenkring Rhenen heb ik toen ter tijd in de klankbordgroep over de Rijnbrug gezeten waardoor ik er het nodige vanaf weet. Het grote probleem nu is dat er vanuit 3 richtingen, Rhenen/Veenendaal/Wageningen in de avondspits verkeer over één rijstrook verder moet de Betuwe in. Mede op mijn verzoek is er toen ter tijd door de provincies onderzocht, toen de tidal-flow technisch niet mogelijk bleek, wat de effecten zouden zijn als de binnenste twee rijstroken van de vierbaansbrug voor het verkeer tussen Veenendaal en de Betuwe zou worden bestemd en de beide buitenste rijbanen voor het in/uitvoegend verkeer van/naar Rhenen en Wageningen. Uit de toen uitgevoerde studies is toen gebleken dat er mettertijd beperkte verkeersproblemen te verwachten zijn voor het verkeer tussen de Betuwe en Wageningen. Voor de overige relaties zijn er in eerste instantie geen problemen te verwachten, dat de tegenstanders van een nieuwe brug dat bestrijden doet niks af aan de onderzoeken die er gedaan zijn.

De geplande verbreding loopt vanaf de N225 tot aan de N310, provinciale weg Kesteren-Culemborg, waardoor er volop gelegenheid is te weven/ritsen voor het verkeer. De rest van het traject aanpakken is nog niet direct noodzakelijk omdat tellingen/metingen hebben uitgewezen dat slechts 5% van het verkeer doorgaand verkeer is. Al het overige verkeer heeft als herkomst, of bestemming, de Betuwe of Rhenen en omgeving.
Met vriendelijke groet,

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 feb 2023, 19:30

Is er een idee hoe die verbreding plaats zou moeten vinden? Gaan ze er een tweede brug naast bouwen, of het bestaande brugdek vervangen door een breder dek? En zo ja, hoe doen ze dat zonder het verkeer lange tijd lam te leggen? De Moerdijkbrug-methode lijkt mij hier niet haalbaar (segmenten in een weekend vervangen).

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 16 feb 2023, 20:50

^^ De "Moerdijk" methode met het vervangen van de Rijnbrug in Rhenen kun je nooit en te nimmer toepassen omdat het grootste deel van de brug over de uiterwaard ligt. Wat je wel kunt doen is aan de ene zijde van de brug, op hulppijlers, de nieuwe brug bouwen en dan tijdens een kort weekeinde van 24 uur de oude brug uitschuiven, ook weer op hulppijlers, en de nieuwe brug inschuiven. Dit is een kunstje wat ze iets meer dan 40 jaar geleden bij Culemborg ook hebben gedaan met de oude spoorbrug.
Afbeelding28430068-B 74 Culemborg 7 november 1982
by peter_schoeber, on Flickr

In principe is het de bedoeling dat de huidige pijlers worden hergebruikt, de spoorwegen bouwden twee eeuwen geleden voor de eeuwigheid dus deze pijlers moeten met gemak nog heel lang mee kunnen.

Als het goed is dan wordt dit ook de insteek met de vervangingsoperatie die ergens in 2025 of 2026 zal moeten plaatsvinden. Het eerste deel aan de Kesterense zijde zou je ook met platformwagens kunnen uitwisselen. Vanwege de breedte beperkingen in de sluizen aan weerszijden van Rhenen zul je nooit met echt grote prefab stukken werken. Je zult hoe dan ook de nodige stalen delen in het veld moeten samenbouwen tot een groot geheel.
Met vriendelijke groet,

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 16 feb 2023, 23:01

PeterSchoeber schreef: do 16 feb 2023, 19:24 (..)

De geplande verbreding loopt vanaf de N225 tot aan de N310, provinciale weg Kesteren-Culemborg, waardoor er volop gelegenheid is te weven/ritsen voor het verkeer. De rest van het traject aanpakken is nog niet direct noodzakelijk omdat tellingen/metingen hebben uitgewezen dat slechts 5% van het verkeer doorgaand verkeer is. Al het overige verkeer heeft als herkomst, of bestemming, de Betuwe of Rhenen en omgeving.
Inderdaad zal de filedruk in Rhenen zelf minder zijn als er continue uitstroom mogelijk is richting Betuwe. Inkomend (doorgaand) verkeer blijft 'last' houden van de toerit naar Veenendaal (vanaf de N225) + de verkeerslichten voor fietsers en voetgangers. Denk dat die toch gelijk met de verbreding ondergronds (of bovengronds, op één of andere manier) moet wil je werkelijk wat doen aan de opstroping voor de brug.

Die 5% doorgaand verkeer vind ik wel mager. Wát was de definitief van doorgaand verkeer én wat was de kadering van 'de betuwe' als bestemming?

Als ik de wijdrijkte van de Betuwe eens lees op Wikipedia.. dan is dat een flink gebied.
(..)De Betuwe wordt onderverdeeld in drie kleinere landstreken; dit zijn de Tielerwaard (het westelijke deel), de Neder-Betuwe (het middelste deel) en de Over-Betuwe (het oostelijke deel). De Tielerwaard bestaat uit het stadsdeel Gornichem-Oost (gemeente Gorinchem) en de gemeentes West Betuwe en Tiel. De Neder-Betuwe wordt gevormd door de gemeentes Culemborg, Buren en de gelijknamige gemeente Neder-Betuwe. De Over-Betuwe bestaat uit de gemeente Overbetuwe, het stadsdeel Nijmegen-Noord (gemeente Nijmegen), het stadsdeel Arnhem-Zuid (gemeente Arnhem) en het volledige grondgebied van de gemeente Lingewaard afgezien van de Middelwaard. (..)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Betuwe

Is verkeer naar Arhnem (Zuid) en Nijmegen of naar Gorinchem (west) nog wel als niet-doorgaand te bestempelen?

Er is ook veel (vracht) pendelverkeer over de N233. Denk aan de logistieke bedrijven in o.a. Tiel (K&N, Loos,) welke in de regio Veenendaal / Ede ook magazijnen of klanten hebben. De blokvrachten vanaf de Riedel in de Loos trailers gaan onder meer naar Tiel toe om daar weer herverdeeld te worden voor de diverse retailers.

De Leerdammer kaas pendelt ook tussen Leerdam en Wageningen, via de A15.
De veevoerder en brandstoffen handel rijdt ook op en neer tussen Wageningen en de Betuwe..
De stenenrijders..

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 17 feb 2023, 7:59

Deze weg staat niet op mijn uitwijklijstje. Teveel plaatsen waar ik op m'n rem moet en een belabberde doorstroming

De combi van N325 / A325 staat dat wel, net als de Maas en Waalweg (A15 - > A73)

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 17 feb 2023, 8:02

Omdat ik in Wageningen werk, kom ik met enige regelmaat op de N233. Gezien de tijdwinst die ik kan boeken leg ik €2,30 neer voor het pontje bij Opheusden. Dit kan wel uit.

Maar ik pak liever A59 A50.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 17 feb 2023, 11:49

Ik denk ook dat de belabberde doorstroming een remmend effect heeft op doorgaand, uitwijkend verkeer. Dan kiezen mensen toch liever voor de omliggende snelwegen. Daarnaast is de N233 een verbinding tussen twee regio's die niet ontzettend veel binding met elkaar hebben. Hoewel Food Valley en de Betuwe wel logistiek aan elkaar verbonden zijn zoals eerder gezegd.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 17 feb 2023, 12:13

Durashift schreef: do 16 feb 2023, 23:01 Die 5% doorgaand verkeer vind ik wel mager. Wát was de definitief van doorgaand verkeer
Ik zou dat definiëren als verkeer dat vanuit een gebied ten noorden van de grote rivieren naar een gebied ten zuiden van de grote rivieren rijdt v.v. Bij Rhenen kan je de Rijn over, bij Echteld kan je de Waal over, maar vervolgens bots je op de Maas waar geen aansluitende vaste oeververbinding is. Doorgaand verkeer zal dus vooral via Utrecht-'s-Hertogenbosch (A2) of Arnhem-Oss (A50) rijden. Dan vind ik 5% doorgaand verkeer op de Rijnbrug bij Rhenen geen raar getal.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 17 feb 2023, 21:33

Je kan de Rijnbrug bij Rhenen wel verbreden voor meer capaciteit, maar de capaciteit van aansluiting met de N225 is door de aanwezigheid van bebouwing aan beide zijden van de weg amper uit te breiden. Is het daarom geen beter idee om de N225 om te leggen aan de noordzijde van Rhenen. Hierdoor kan je onder meer de recreatieve waarde vergroten van de Grebbeberg en wordt de leefbaarheid in Rhenen verbeterd. Middels deze link https://www.openstreetmap.org/direction ... 691/5.5667 heb ik een getracht een mogelijk alternatief te schetsen.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 17 feb 2023, 21:57

^^ Buiten de bebouwde kom omleggen van de N225 in Rhenen is een no go vanwege alle milieu beperkingen die men in Rhenen helaas kent. Om de stad Rhenen heen ligt een zogenaamde rode contour en als je er ook maar naar wijst dan staat de mileumaffie al op zijn/haar achterste benen. Je kunt/mag niks op dat gebied in Rhenen omdat wij worden "gegijzeld" door alle milieu beperkingen.
Met vriendelijke groet,

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 17 feb 2023, 22:40

Ooit heb ik ook al eens zo'n rondweg voorgesteld. Het oostelijke deel via de Cuneraweg acht ik nog wel haalbaar met wat politieke wil en is ook wel eens onderzocht door de provincie dacht ik. Het westelijke deel via de Autoweg is inderdaad kansloos. Daar komt bij dat de N225 westelijk van Rhenen qua functie ook meer lokale ontsluiting dan regionale verbinding is. Beter gewoon maar zo laten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 18 feb 2023, 6:48

Met wat goede wil (en geld) is aan de huidige situatie best wat te verbeteren.

Het station en vooral de bijbehorende parkeerplaatsen slokken flink wat ruimte op. Misschien valt hier wat mee te schuiven zodat je ten zuiden van de N225 en ten oosten van de N233 ruimte vrijspeelt.

De fietsstructuur loopt nu op meerdere plaatsen door de aansluiting heen.
Je zou voor het doorgaand fietsverkeer langs de N225 kunnen kiezen voor een eenzijdig vrijliggend fietspad aan de noordkant van de N225.
De fietspaden langs de N233 zou je idealiter buiten de op- en afritten om willen laten lopen. Aan de westkant bijvoorbeeld door van de Spoorbaanweg een fietsstraat te maken.

Verder het aantal zijstraten en erfaansluitingen dat direct aansluit op de N225 zo veel mogelijk beperken.

Perfect zal het nooit worden en je zult waarschijnlijk naar het totale verkeer en inrichting binnen Rhenen moeten kijken om ruimte vrij te maken en verkeersstromen te ontvlechten waar mogelijk.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 18 feb 2023, 7:44

Schelpenpaadje schreef: za 18 feb 2023, 6:48 De fietspaden langs de N233 zou je idealiter buiten de op- en afritten om willen laten lopen. Aan de westkant bijvoorbeeld door van de Spoorbaanweg een fietsstraat te maken.
De N233 is relatief vlak, de Spoorbaanweg niet. Die helling is te veel voor de Nederlandse plattelandsalpinist. Idem voor de route aan de andere kant van de N233.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 18 feb 2023, 11:22

^^ Jup, was ook mijn idee.
nederland24 schreef:(..)Middels deze link https://www.openstreetmap.org/direction ... 691/5.5667 heb ik een getracht een mogelijk alternatief te schetsen.(..)
Sympathieke poging. :top: Zal er niet van komen en ik ben ook van mening dat dit de problemen niet oplost. Verkeersstromen west-oost (vv) zijn toch een stuk beperkter dan noord-zuid.

De autoweg wordt wel voor regionaal verkeer gebruikt maar dan, naar mijn waarnemingen en eigen keuzes, als richting voor Veenendaal-oost / of door het buitengebied naar Ede (Maanderdijk aansluiting).

Over een paar weken zal de weg door de Rhenense stadsbossen wel weer afgesloten worden in de avonduren vanwege de paddentrek. :woop:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 18 feb 2023, 11:38

boe! schreef: za 18 feb 2023, 7:44
Schelpenpaadje schreef: za 18 feb 2023, 6:48 De fietspaden langs de N233 zou je idealiter buiten de op- en afritten om willen laten lopen. Aan de westkant bijvoorbeeld door van de Spoorbaanweg een fietsstraat te maken.
De N233 is relatief vlak, de Spoorbaanweg niet. Die helling is te veel voor de Nederlandse plattelandsalpinist. Idem voor de route aan de andere kant van de N233.
Die Spoorbaanweg heeft een lange helling, maar echt bijzonder vind ik het niet.
https://maps.app.goo.gl/3WXZx1qzzhF2fn1r6

De helling in de Arnhemseweg hier in Ede ziet er op het oog hetzelfde uit, misschien zelfs steiler, en die wordt aardig goed gebruikt door fietsers (met en zonder 'hulp'). Ik kan me zo voorstellen dat ze in Rhenen niet schrikken van een helling, want het barst ervan. Bovendien denk ik dat veel mensen daar ook een e-bike hebben.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 18 feb 2023, 11:45

boe! schreef: za 18 feb 2023, 7:44
Met een elektrische fiets zoef je zo omhoog ;)

En anders wél onder de N225 door en met een ongelijkvloerse krakeling/paperclip à la Stephensonviaduct Leeuwarden langs/onder de op- en afrit door.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 18 feb 2023, 11:52

^^ ja, máár dan.. als je naar het noorden wilt.. moet je stijl omhoog hoor.. zelfs als je naar de rotonde op de Nieuwe Veenendaalseweg wil mag je de kuiten even masseren. ;)

Nee, wil je vlak blijven fietsen.. dan mag je na de paperclip (mooie vondst, ga ik onthouden :top: ) het hek door en langs de nederrijn blijven fietsen.. en dan moet je alsnog bij rest. Moeke omhoog.. :sadley:

Wesso schreef:(..)De helling in de Arnhemseweg hier in Ede ziet er op het oog hetzelfde uit, misschien zelfs steiler, en die wordt aardig goed gebruikt door fietsers (met en zonder 'hulp'). (..)
Ik denk dat je je daarin vergist. Arnhemse weg is misschien vanaf het centrum wat steil.. maar vanaf jouw kant is toch vooral vals plat, in mijn ogen.

Spoorbaanweg maar ook de andere kant, de Kanstanjelaan, in Rhenen is echt wel stuk steiler. In Rhenen hoef je met de personenauto niet te proberen in de derde of vierde versnelling naar boven te rijden, vanaf de N225. Niet bevorderlijk voor je krukaslagers. ;)
Op de Arnhemseweg lukt dat wel. ;) (totdat je die vermaledijde drempel tegenkomt.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 18 feb 2023, 12:31

^^ Ja, ik bedoelde de helling die in Ede-centrum begint.
https://maps.app.goo.gl/W84XEyxxoFMsnV3F6
Mijn gevoel (ook in de ongetrainde benen) zegt me dat het toch wel meevalt met de meeste hellingen in Rhenen. En in zo ver terugschakelen met een personenauto kan ik me ook niet herkennen. Ik rij weliswaar automaat, maar toch, die gaat zonder veel gebrom gewoon die heuveltjes op met 100 pk... maar goed, jij kent Rhenen misschien beter. ;)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 18 feb 2023, 14:24

Durashift schreef: za 18 feb 2023, 11:52
Nee, wil je vlak blijven fietsen.. dan mag je na de paperclip (mooie vondst, ga ik onthouden :top: ) het hek door en langs de nederrijn blijven fietsen.. en dan moet je alsnog bij rest. Moeke omhoog.. :sadley:
Dit verdient uiteraard wat uitwerking richting deze situatie ;)

- Fietspaden van/naar de Rijnbrug direct buiten de op- en afritten van/naar de N225 laten lopen, zo weinig mogelijk hoeft te dalen en weer klimmen;

- Fietspaden van/naar de Rijnbrug verhoogd *over* de op- en afritten laten kruisen om aan te sluiten op de fietspaden langs de N233.
De N233 t.h.v. de in- en uitvoegers eventueel licht verdiepen om de fietsbruggen zo laag mogelijk te houden t.o.v. de omgeving.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 18 feb 2023, 14:41

Wesso schreef: za 18 feb 2023, 12:31 Mijn gevoel (ook in de ongetrainde benen) zegt me dat het toch wel meevalt met de meeste hellingen in Rhenen.
Van de top 10 van zwaarste hellingen in de Provincie Utrecht liggen drie hellingen in Rhenen (en sommige websites vermelden er zelfs vier). De Koerheuvel in het westen van Rhenen staat zelfs in de top 3 van steilste hellingen (een skischans die naar boven toe steeds steiler wordt).

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 18 feb 2023, 16:00

^^ Je hebt er inderdaad een paar kuitenbijters bij zitten. De leraar Aardrijkskunde nam ons een keer mee voor een excursie rond de Grebbeberg, daar zie je een beetje hoe een en ander is ontstaan. De stuwwal en de Rijn hebben daar een belangrijke rol gespeeld.