De B56 is een belangrijke OWN-verbinding in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. De weg begint bij de Nederlands-Duitse grens noordelijk van Sittard en loopt door het zuiden van de deelstaat, men doorkruist daarbij achtereenvolgens het Rheinland, Bonn en het Bergische Land. Daarbij doet de weg ook een aantal middelgrote plaatsen aan als Jülich, Düren en Euskirchen. Oostelijk van Bonn/Siegburg doet de weg slechts nog dorpjes aan en voert in noordoostelijke richting door heuvellandschap naar de aansluiting met de A4 t.h.v. Bielstein. Een eindje verderop gaat de B56 nog een stukje verder vanaf de aansluiting Gummersbach om daar te eindigen op de B256 naar die plaats.
Kaartje van het verloop van deze verkeersader, welke in totaal zo'n 150 kilometer lang is:
De weg is een oost-west-verbinding en vooral van belang voor interregionaal verkeer. De B56n is deels nog in aanleg, momenteel zijn twee delen berijdbaar: van Selfkant-Wehr tot aan het buitengebied van Gangelt, en van Rövenich (Zülpich) tot aan de aansluiting met de A1 bij Euskirchen. In de toekomst moet de verbinding N297-B56 voor een snelle verbinding zorgen tussen Midden-Limburg en de A46 ri. Mönchengladbach/Düsseldorf. De planning ligt momenteel op 2017. Het deel in Duitsland zal geheel als 2+1 variant worden uitgebouwd. Verder zijn er o.a. bij Düren plannen voor een rondweg.
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op za 13 mei 2017, 12:28, 6 keer totaal gewijzigd.
Een paar weken terug heb ik wat foto's gemaakt van de rondweg langs Geilenkirchen. Ten noordwesten van die plaats takt de 56 vanuit het westen aan op de B221 maar gaat verder als B56. De weg ligt ruim om Geilenkirchen heen en is als 2+1 oplossing aangelegd. Bij Immendorf aangekomen vervolgden we onze weg over de B57n.
Ah mooi. 2+1-wegen lijken ook steeds op grotere schaal toegepast te worden in Duitsland zelfs bij nieuwbouw. Nu nog even de Nederlandse verkeerskundigen hier aan laten wennen zodat er hopelijk meer van dat spul wordt aangelegd in Nederland.
Lijkt het maar zo, of rij je echt heel Duitsland kris-kras door?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Valt op zich mee, ik denk dat dit scenario eerder op Chris van toepassing is. Ik ben vorig jaar pas begonnen met foto's maken, desalniettemin ben ik in de meeste uithoeken van Duitsland wel geweest. Alleen het uiterste zuidwesten (Saarland e.o.) en een stukje "niemandsland" in het oosten ben ik nog niet geweest (de Oberpfalz, globaal Chemnitz - Hof - Deggendorf), net als zuidelijk van München en (noord)oostelijk van Berlijn. De rest heb ik in grote lijnen gezien, sommige gebieden meer dan dat.
Verder ben ik het natuurlijk met je eens wat 2+1 betreft.
Op de terugreis eind augustus nog een stukje B56 meegepakt tussen Aldenhoven en Jülich. Dit ging deels ook over de L136. Vermoedelijk was dat vroeger ook gewoon B56? In ieder geval heb ik er wat foto's van gemaakt.
Op de terugreis eind augustus nog een stukje B56 meegepakt tussen Aldenhoven en Jülich. Dit ging deels ook over de L136. Vermoedelijk was dat vroeger ook gewoon B56?
Het is nooit de B56 geweest.
Vroeger was het de B1. Toen werd die vervangen door de A44 en eind jaren 70 gedegradeerd, maar de B55 (die ophield in Jülich) werd doorgetrokken tot de B56 (die toen nog de B1 kruiste en naar het zuidoosten doorliep). Later werd de B56 omgelegd naar de huidige route en de B55 werd naar het noorden verlegd (beide wegens mijnbouw), en dit stuk werd de L136.
Overigens is de oude B55 minstens 8 jaar onderbroken geweest, toen de mijnbouw begonnen was maar de nieuwe weg nog niet klaar was.
* 'volgens plan' is een beetje misplaatst. De aanleg is jaren vertraagd. In het topic over de Nederlands N297 werd gesproken van een openstelling eind 2012, toen eind 2014 en nu is dat dus ergens in 2016.
Chris schreef: 'volgens plan' is een beetje misplaatst. De aanleg is jaren vertraagd.
Je kunt natuurlijk altijd de plannen zo aanpassen dat het 'volgens plan' gaat. Dat wordt vaak zo gedaan. Meest extreme voorbeeld: de A4 Zürich - Zug werd in 2009 i.p.v 1978 geopend, toch was dat zelfs 'eerder dan gepland' omdat men de planning (ik denk in de jaren 90) naar 2015 verschoven had.
De Rheinische Post meldt dat de aansluiting tussen de A46 en B56n bij Heinsberg volgende week in aanleg gaat. In 2017 moet de B56n dan te berijden zijn.
Het artikel gaat ook uitgebreid in op de geschiedenis van de A46 tussen Mönchengladbach en Heinsberg.
Op http://www.verkehr.nrw.de/ staat dat de werkzaamheden aan de aansluiting Heinsberg (overgang B56n > A46) op 21 januari 2017 klaar moeten zijn. De A46 begon hier op een kruispunt met de B221, de A46 was indertijd niet voorbereid op een verlenging richting Nederland.
Klopt, de A46 begint-eindigt daar op een VRI geregelde kruising. Ik kan me dat herinneren van een rit over de B221 vanaf Kaldenkirchen naar Aachen, maar heb dat punt toen net gemist qua foto´s maken. Nu gaat dus in januari volgend jaar de halfklaverbladaansluiting open begrijp ik. Het sluitstuk tot aan het huidige einde van de B56 tussen Vinteln en Langbroich staat nog steeds voor de zomer op het programma?
Klinkt eigenlijk best wel logisch. Voor Düsseldorf-Antwerpen en Düsseldorf Brussel is het een stuk korter en sneller. Heerlen en omgeving zou stukken beter bereikbaar worden vanuit het oosten, terwijl enkel Sittard er goed op achteruit gaat ten opzichte van de huidige plannen. Weet jij de rede waarom men uiteindelijk voor het huidige tracé is gegaan?
Kaaiman schreef:Ik heb wel eens op een oud kaartje gezien dat de A46 had moeten uitkomen op wat nu als westelijke Buitenring Parkstad wordt aangelegd.
Wat dat betreft zou het wel interessant zijn om te weten hoe men dat allemaal ooit bedacht had. Hoe bijvoorbeeld Nederland ingevuld zou zijn in het onderstaande kaartje, met een A46 en A54 richting Brunssum (bron).
In Ravenstein Strassen 1976 houdt de A46 bij de A56 op (en ook alleen op de overzichtskaart).
Op de kaart van het Landschaftsverband Rheinland van 1980 is de verlenging van de A46 vanaf de B221 alleen nog als Bundesstrasse gepland tot de B56 net ten westen van de B56.
Op mijn andere kaarten houdt de geplande snelweg bij de B221 op.
Chris schreef:Op http://www.verkehr.nrw.de/ staat dat de werkzaamheden aan de aansluiting Heinsberg (overgang B56n > A46) op 21 januari 2017 klaar moeten zijn.
Het is vertraagd, de Baustelle staat er nu tot 30 april 2017 in.
Dat zou eens tijd worden en hopelijk heeft Nederland het lef om Duitsland een stevige rekening van een paar ton te sturen i.v.m. renteverliezen. Het Nederlandse deel richting de grens is volgens mij al bijna 10 jaar klaar, maar kan door Duitse incompetentie niet gebruikt worden.
Rogier schreef:Het Nederlandse deel richting de grens is volgens mij al bijna 10 jaar klaar, maar kan door Duitse incompetentie niet gebruikt worden.
Staat in artikel vermeld: "Der Bau der B 56 n auf deutscher Seite ist in drei Abschnitte unterteilt. Der erste zur niederländischen Grenze wurde 2008 freigegeben, der zweite 2011 fertiggestellt."
Eerste Duitse deel opende dus in 2008. Toen werd ook het Nederlandse deel opengesteld (of zelfs iets eerder). Je veronderstelling dat het Nederlandse deel niet gebruikt kan worden klopt dus niet.