Buitenlandse plaatsen op Nederlandse wegwijzers

Moderator: Moderatoren

Wanneer moet welke buitenlandse plaats op de Nederlandse borden staan?

Geen enkele moeite met verre doelen: op de A 2 meteen naar Luxemburg en op de A 16 naar Parijs.
10
21%
Systeem is eigenlijk wel goed zo. Misschien niet helemaal logisch, maar het garandeert dat niet al te ver, maar ook niet al te kort voor de grens een buitenlands doel op de borden komt.
13
27%
Een goed excuus om nu eindelijk het systeem van eindbestemmingen af te schaffen. In Nederland steeds naar een control city rijden en als de laatste Nederlandse control city voorbij is, pak je een buitenlandse.
8
17%
Neem het op het eerste bord ná de grens genoemde doel als eindbestemming (continuïteitsbeginsel).
4
8%
Op een vaste afstand voor de grens (50 km bijvoorbeeld) wordt het tijd voor één of twee buitenlandse doelen.
10
21%
Buitenlandse bestemmingen horen niet op Nederlandse borden thuis. Zoveel mogelijk beperken.
0
Geen stemmen
Iets anders (zo ja, wat?)
3
6%

Totaal aantal stemmen: 48

Pino
2x5 autosnelweg

Buitenlandse plaatsen op Nederlandse wegwijzers

Bericht door Pino » do 17 mar 2005, 19:41

Kondigde deze post al aan in een andere discussie (die ik liever on topic hield).

Het Nederlandse bewegwijzeringssysteem voor snelwegen kiest ervoor om voor de doorgaande weg altijd een regionaal centrum en de eindbestemming van de weg aan te geven. Ik heb daar zo mijn gedachten over, maar we zullen het ermee moeten doen.

Nu hebben wij in Nederland de nodige wegen die een duidelijke eindbestemming hebben, namelijk midden in een stad of op een andere weg. Voor sommige wegen geldt dat niet en daarbij denk ik met name over wegen die de grens overgaan. Neem je bijvoorbeeld de A 2, dan valt best te betogen dat die weg tot aan Marseille doorloopt. Of misschien wel tot in Zuid-Spanje, want het ophouden van een weg is eigenlijk alleen maar afhankelijk van het toch vrij arbitraire wegnummer dat aan een weg wordt gegeven.

Die keuze voor een eindbestemming is voor het Nederlandse systeem echter niet nodig, want er wordt standaard gekozen voor een Nederlandse eindbestemming.
- A 2 Maastricht;
- A 7 Groningen;
- A 12 Arnhem;
- A 16 Breda.

Ik wil niet zeggen dat je Eysden, Nieuweschans, Zevenaar en Zundert op alle borden moet neerzetten, maar de huidige keuze heeft iets onlogisch, want de gebruikte plaatsen zijn helemaal geen eindbestemming.

Pas zodra er geen regionaal centrum meer komt vóór de aangegeven eindbestemming, komen buitenlandse bestemmingen in beeld (kortom, de eindbestemming van een weg verandert ineens).
- A 2: vanaf Stein komt Luik op de borden;
- A 7: Oldenburg (toegevoegd met dank aan Vinny)
- A 12: vanaf Utrecht komt Oberhausen op de borden (is dat trouwens wel de control city aan de Duitse kant?);
- A 16: vanaf Dordrecht komt Antwerpen op de borden.

Vandaar de vraag: wanneer moet welke buitenlandse plaats op de Nederlandse borden staan. Ikzelf ga voor keuze 3 (control cities). Merk daarbij op dat goed moet worden nagedacht over de keuze van de control cities, maar da's een andere discussie (denk aan omvang steden, afstand tussen control cities onderling en of een weg meer van Europees, nationaal of regionaal belang is). In ieder geval moet er niet geforceerd worden om nog net een Nederlandse stad op de borden te kunnen krijgen. Gewoon een buitenlandse stad aangeven, wanneer er eigenlijk geen belangrijke Nederlandse stad meer volgt.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 18 mar 2005, 9:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 17 mar 2005, 20:52

Op de A 7 staat dus Oldenburg als eindbestemming :?
Ja volgens mij moet dat dus óf Leer zijn of Bremen. Maar kennelijk is dat zoals de Duitsers het op hun A 280 ook doen.
Ik ben wel tevreden met buitenlandse bestemmingen de meeste andere wegen. Op de A 16 moeten ze geen Gent of Lille aangeven (en zeker geen Parijs). Antwerpen is een stad die bijna net zo groot is als Rotterdam en dus absoluut eindbestemmingswaardig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 17 mar 2005, 21:41

Soms lijkt het erop dat men een soort angst heeft om meer dan 1 plaatsnaam die over de grens ligt op de borden te zetten. Daar zou je kritiek op kunnen hebben, want soms worden vrij grote plaatsen die net over de grens liggen, nauwelijks aangegeven, bijv. Maldegem, Zelzate, enz. Daar zou je kritisch naar kunnen kijken.

Verder vind ik dat we het in Nederland best aardig doen. Een andere bestemming op de A16 lijkt me niet nodig, het enige dat je kunt zeggen, is dat Antwerpen al vanaf het Terbregseplein op de borden moet, als werkelijk einddoel van de A16 (en een stuk A1). Gent/Parijs/Brussel of Lille ofzo lijkt me onnodig.

Toch vind ik het op zich niet slecht wanneer er altijd gebruik wordt gemaakt van een redelijk grote plaats in Nederland op de bewegwijzering tot aan de grens. Je zou kunnen beargumenteren dat Zundert op de A16, Klazienaveen op de A37, Zevenaar op de A12 of Winschoten op de A7 voor de gebruiker met de kaart van Nederland op schoot nuttiger zijn dan plaatsen in het buitenland die 150 km verderop liggen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 17 mar 2005, 21:45

Ik ben wel voor verdere afstanden op de borden.
A7->Oldenburg, Bremen
A1->Osnabrück, Hannover (wordt meteen ná de grens aangegeven, dus waarom niet ervoor?
A12->Oberhausen, Köln
A77->Moers, Köln
A67->Duisburg, Dortmund
A61->Mönchengladbach, Köln
A76->Aachen, Köln
A2->Liége, Luxembourg (Na maastricht)
A67->Turnhout, Antwerpen
A16->Antwerpen, Brussel
A4->Antwerpen, Brussel

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 17 mar 2005, 23:43

Maldegem en Zelzate :?
Die hoeven wat mij betreft niet met nadruk te worden aangegeven.
Op de A 76 wordt nu toch gewoon Antwerpen en Brussel vermeld?
Op de A 1 zou men Osnabrück kunnen toevoegen maar echt nodig is het niet. Voor de rest zou ik het willen houden zo.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 18 mar 2005, 7:57

OP de A2 na Maastricht staat Brussel ook aangegeven. Kan ook best zo blijven. Osnabruck staat par vanaf KP Buren aangegeven, een beetje laat naar mijn mening. Dat kan best al heel wat eerder (bv. nar KP Beekbergen). Hannover kan er dan ook wel bij. Oberhausen wordt immers ook al vlak na Utrecht aangegeven.

Antwerpen kan inderdaad al vanaf KP Terbregseplein verschijnen. Het rare doet zich dan wel voor dat Rotterdam->Antwerpen via de A16/A1 gaat, terwijl je, als je vanuit Antwerpen naar Rotterdam wilt rijden, je via de A12/A4/A58/A17 wordt geleid.

A77: Staat er in Duitsland niet toevallig Krefeld? Dan kan dat ook vanaf KP Rijkevoort.

Brussel aangeven vanuit de snelwegen uit Noord-Brabant gaat wat ver. Zelfs vraag ik me af in hoeverre het nodig is op Brussel op de A2 te vermelden. Maar waarschijnlijk komt dat omdat de Belgen dat ook doen op de A25.

En wat te denken van de A76 richting België? Daar staat nu alleen Antwerpen. Daar zou Hasselt, of zelf Leuven ook wel bijkunnen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 18 mar 2005, 9:18

Vinny schreef:Maldegem en Zelzate :?

Dat zei ik ook niet. Ik bedoelde niet dat die plaatsen vanaf Den Helder al op de bewegwijzering moeten verschijnen. Ik vond het vreemd dat dit soort redelijk grote plaatsen soms op een afstand van 2 km niet worden aangegeven, omdat alleen Gent wordt aangegeven als 'de' plaats in België.

Ik zie dat veel mensen enthousiast zijn over het noemen van buitenlandse plaatsen. We leven in een democratie, dus laten we het dan maar gelijk over de uitvoering hebben. :)
Zouden die plaatsen dan moeten komen als doel van een weg in plaats van het Nederlandse einddoel? Dus bijvoorbeeld op de A2 vanaf Amsterdam Luik(Liège) aangeven in plaats van Maastricht. Of op de A1 Osnabrück in plaats van Hengelo. Of moeten die buitenlandse plaatsen gewoon worden toegevoegd?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 18 mar 2005, 10:10

Ds79m schreef:Je zou kunnen beargumenteren dat Zundert op de A16, Klazienaveen op de A37, Zevenaar op de A12 of Winschoten op de A7 voor de gebruiker met de kaart van Nederland op schoot nuttiger zijn dan plaatsen in het buitenland die 150 km verderop liggen.
Oldenburg is vanaf Groningen op de borden gekomen om de Duitsers van dienst te zijn. Er zijn nogal veel Duitse bezoekers in Groningen in de weekends. Die herkennen Oldenburg veel beter dan Hoogezand, Winschoten of Nieuweschans.
Palance schreef:Zelfs vraag ik me af in hoeverre het nodig is op Brussel op de A2 te vermelden. Maar waarschijnlijk komt dat omdat de Belgen dat ook doen op de A25.
Nee, dat doen ze niet (zie een andere thread). Daarom is er op de grens een bord "Brussel volg Luik/Liège" nodig.

Brussel staat op de A2 omdat men zo weinig mogelijk verkeer op de wegen ten westen van Maastricht wil hebben. Dergelijke "politieke omweggetjes" kom je wel meer tegen, bijvoorbeeld Doetinchem op de A15 (via A50 en A12).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » vr 18 mar 2005, 10:28

harry schreef:
Palance schreef:Zelfs vraag ik me af in hoeverre het nodig is op Brussel op de A2 te vermelden. Maar waarschijnlijk komt dat omdat de Belgen dat ook doen op de A25.
Nee, dat doen ze niet (zie een andere thread). Daarom is er op de grens een bord "Brussel volg Luik/Liège" nodig.

Brussel staat op de A2 omdat men zo weinig mogelijk verkeer op de wegen ten westen van Maastricht wil hebben. Dergelijke "politieke omweggetjes" kom je wel meer tegen...
Klopt, Brussel (of Bruxelles) staat niet aangegeven op de A25, zoals ik in een andere thread heb gezegd.
Maar het vreemde is dat in Maastricht zelf nergens - ook niet op de ringweg - Brussel staat aangeduid. Wat voor zin heeft het dan om Brussel op de A2 tussen Maastricht en de grens aan te geven? Misschien voor het verkeer vanuit Gulpen (N278)? :P

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 18 mar 2005, 12:05

Oldenburg is vanaf Groningen op de borden gekomen om de Duitsers van dienst te zijn.
En waarom dan niet gewoon Leer, of zijn de Duitsers écht zo dom... ;)
Daarom is er op de grens een bord "Brussel volg Luik/Liège" nodig.
Ik weet zeker dat ik ergens in Nederland Brussel op een normale manier op de bewegwijzering heb zien staan. Als ik mij niet vergis was dat op de A 76 ten westen van Kerensheide. Maar ik weet het niet meer zeker en ik kom ook niet iedere dag in Limburg. Zelf denk ik dat van dat punt je naar Brussel ook beter via de A 76 en de E 314 kan dan via Maastricht en Luik. Op de Belgische N 2 bij Veldwezelt staat als ik me goed herinner ook geen Brussel. Ik dacht alleen Hasselt aangegeven. Op de N 278 in Maastricht wordt verwezen naar Tongeren.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 mar 2005, 12:36

Ds79m schreef:
Vinny schreef:Maldegem en Zelzate :?

Dat zei ik ook niet. Ik bedoelde niet dat die plaatsen vanaf Den Helder al op de bewegwijzering moeten verschijnen. Ik vond het vreemd dat dit soort redelijk grote plaatsen soms op een afstand van 2 km niet worden aangegeven, omdat alleen Gent wordt aangegeven als 'de' plaats in België.

Ik zie dat veel mensen enthousiast zijn over het noemen van buitenlandse plaatsen. We leven in een democratie, dus laten we het dan maar gelijk over de uitvoering hebben. :)
Zouden die plaatsen dan moeten komen als doel van een weg in plaats van het Nederlandse einddoel? Dus bijvoorbeeld op de A2 vanaf Amsterdam Luik(Liège) aangeven in plaats van Maastricht. Of op de A1 Osnabrück in plaats van Hengelo. Of moeten die buitenlandse plaatsen gewoon worden toegevoegd?
Ik zou niet vanaf Amsterdam al Luik aangeven, dat kan wel vanaf Eindhoven. Vanaf Amsterdam gewoon Utrecht, Den Bosch en Maastricht. Als einddoel gewoon de controlcity aanhouden, en geen onzin van Nieuweschans, De Lutte, Eijsden ofzo. Naar die plaatsen gaat toch bijna niemand.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 mar 2005, 22:15

Overigens staat op de A7 richting Bremen Oldenburg op de volgende manier aangegeven: Oldenburg (D). Die (D) kan wat mij betreft echt wel weg. Iedereen weet dat dat in Duitsland ligt, en zo niet: het is gewoon de volgende Control City (meer dan Leer, die vind ik daarvoor eigenlijk niet groot genoeg).
Overigens zou ik buitenlandse namen zo aangeven: Luik/Liége of Luik (Liége). Dus in ieder geval met de lokale naam erbij. Voor Brussel/Bruxelles is dit wat lastiger, maar Luik/Liége ligt duidelijk in Franstalig gebied.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 18 mar 2005, 22:24

Je zou het alleen hoeven te doen op wegen waar heel veel verkeer naar het buitenland gaat, zoals de A12 en de A16. Op bv. de A7 is er veel minder verkeer dat de grens overgaat en dan kun je de buitenlandse plaatsen pas veel korter voor de grens aangeven.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » za 19 mar 2005, 9:03

Chrizz schreef:Ik ben wel voor verdere afstanden op de borden.
A7->Oldenburg, Bremen
A1->Osnabrück, Hannover (wordt meteen ná de grens aangegeven, dus waarom niet ervoor?
A12->Oberhausen, Köln
A77->Moers, Köln
A67->Duisburg, Dortmund
A61->Mönchengladbach, Köln
A76->Aachen, Köln
A2->Liége, Luxembourg (Na maastricht)
A67->Turnhout, Antwerpen
A16->Antwerpen, Brussel
A4->Antwerpen, Brussel
Op de A77 staat al Koln aangeven. Ook op de A67 staat vanaf Eindhoven al Duisburg op de borden en bij Venlo staat richting Eindhoven al Antwerpen aangegeven. Op de oprit naar de A61 is Monchengladbach de verste bestemming (die in NL staat aangegeven) terwijl in Duitsland meteen Koblenz op de borden verschijnt.

Luik staat vanaf Knooppunt Kerensheide op de borden (A2). Luxembourg zou een goede toevoeging zijn, omdat immmers bij Amsterdam ook één bord Luxembourg staat.

Op de A76 richting Heerlen staat bij Knp. Kerensheide al Aachen en een bordje "Koln via A76". Bij Heerlen (vanaf de Grens) staat al een bord Antwerpen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 mar 2005, 9:30

Ik wist wel wat er op die borden stond hoor, ik wou het alleen even completeren zegmaar. Mijn visie.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » za 19 mar 2005, 9:35

Chrizz schreef:Ik wist wel wat er op die borden stond hoor, ik wou het alleen even completeren zegmaar. Mijn visie.
:top:

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 19 mar 2005, 13:10

Buitenlandse bestemming pas aangeven bij de laatste Nederlandse stad voor de grens. Dus "Antwerpen" aangeven bij Breda, "Oberhausen" bij Arnhem etc. En uiteraard in de taal van het land waarin de volgende bestemming ligt, dus "Aachen" en niet Aken.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 mar 2005, 13:15

Waarom dan pas vanaf de laatste Nederlandse control city? Dan lijkt het net of er niets is na Breda, terwijl het voor de Europese eenwording wel handig is om buitenlandse steden aan te geven, feitelijk zijn de grenzen nog maar puur administratief.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 19 mar 2005, 13:28

Chrizz schreef:Waarom dan pas vanaf de laatste Nederlandse control city? Dan lijkt het net of er niets is na Breda, terwijl het voor de Europese eenwording wel handig is om buitenlandse steden aan te geven, feitelijk zijn de grenzen nog maar puur administratief.
Als je een buitenlandse bestemming eerder aangeeft, kan het bord waarop die bestemming vermeld moet worden te druk worden: teveel vermeldingen op 1 bord.

Bovendien vind ik het niet nodig en is m.i. een aanduiding van de buitenlandse bestemming bij de laatste NL-stad voor de grens veel duidelijker. Doe je dit niet, dan ontstaat er al gauw een rommeltje en staat er bijv. bij Amsterdam al Liege op de borden, maar is Oberhausen niet vermeld op borden bij Den Haag.

Kortom: wees consequent en duidelijk = aanduiding buitenlandse bestemming eerst bij de laatste Nederlandse stad voor de grens.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 mar 2005, 13:32

Bedoel je dan afstandsborden, of overhead signs? Ik zou op de afstandsborden de volgende afslag, met de volgende 3 grote plaatsen, al dan niet via een andere snelweg wel willen zien. Dus vanaf Utrecht Oberhausen.

Maar op de overheads 1 of 2 grote verderopgelegen steden. Dan hoeft Oberhausen pas vanaf Arnhem op de borden. Op de overheads moet idd niet teveel staan. Maar op afstandsborden mogen wel 4 vermeldingen.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 19 mar 2005, 13:41

Laat ik het zo zeggen:

In Nederland de laatste bestemming van de snelweg al bij het begin ervan vermelden. Dus bij Amsterdam "Maastricht" en bij Den Haag "Arnhem". Pas bij die stad aangekomen, staat de volgende grote bestemming op het bord, resp. "Liege" en "Oberhausen".

En ik heb het over de normale bewegwijzeringsborden zoals die in de berm staan of aan portalen hangen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 19 mar 2005, 19:04

Hajo schreef:Als je een buitenlandse bestemming eerder aangeeft, kan het bord waarop die bestemming vermeld moet worden te druk worden: teveel vermeldingen op 1 bord.

Bovendien vind ik het niet nodig en is m.i. een aanduiding van de buitenlandse bestemming bij de laatste NL-stad voor de grens veel duidelijker. Doe je dit niet, dan ontstaat er al gauw een rommeltje en staat er bijv. bij Amsterdam al Liege op de borden, maar is Oberhausen niet vermeld op borden bij Den Haag.
Maar wat rechtvaardigt dan dat er bij Amsterdam al wél Maastricht op de borden staat en niet Eindhoven en ook niet Liège? Niet meer dan dat het kort voor de grens ligt. Met andere woorden: die hele eindbestemmings-fictie staat me niet aan. Ik spreek over een fictie, omdat de gemiddelde eindbestemming op de Nederlandse borden helemaal geen eindbestemming is, maar een stad die bij het einde van een weg of bij de grens in de buurt ligt.

Borden moeten verwijzen naar een stad, waar mensen ook daadwerkelijk naartoe rijden. Als bij Amsterdam mensen mensen op weg zijn naar Luik, moet dat op de borden komen te staan, buitenlands of niet.

Ben het verder wel met je eens dat borden niet al te vol moeten komen te staan, met name die vóór een afslag. Ik zou dan zeggen: gooi die Nederlandse fictieve eindbestemming er dan af. Maar goed, dat is een andere discussie.

Tenslotte nog één voorbeeld hoe het absoluut niet moet. "S.A. Border" (waarbij S.A. voor South Australia staat) moet natuurlijk nooit een doel op de borden zijn. Gebruik een bestemming, waar mensen wél naartoe rijden. Toch is het in het Australische Northern Territory (andere staten doen het anders) meer regel dan uitzondering dat bestemmingen in andere staten niet worden aangegeven. Mag je bijna blij zijn dat hier nog naar plaatsen over de grens staan aangegeven.

Afbeelding
Foto Michael Greenslade - http://www.hotkey.net.au/~krool/photos/index.htm

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 mar 2005, 12:06

Borden moeten verwijzen naar een stad, waar mensen ook daadwerkelijk naartoe rijden. Als bij Amsterdam mensen mensen op weg zijn naar Luik, moet dat op de borden komen te staan, buitenlands of niet.
Maar er rijdt helemaal niemand naar Luik vanuit Amsterdam. Na Maastricht is het uitgestorven op de E 25. En de mensen die er rijden (en al vanaf Amsterdam op de A 2 rijden) hebben meestal een bestemming die veel verder weg gelegen is.
Voor Eindhoven heb je een punt. Dat is ook fysiek een eind van de A 2 (daarna moet je via dubbelgenummerde wegen je naar Leenderheide zien te verplaatsen). Ik denk dat men in Nederland in sommige gevallen te blind staart op het wegnummer als einde van een weg (Zaanstad als 'eindbestemming' op de A 7); maar soms ook helemaal niet (Leeuwarden op de A 7 via de N 31). Ook let men niet op fysiek rechtdoor rijden (Anders zou de A 2 als eindbestemming Eindhoven hebben, en de A 28 Emmen). Kortom echt eenduidig zijn onze regels idd. niet. Maar zolang het continuïteitsbeginsel in acht wordt genomen is er opzich geen probleem.

Ik stel de volgende wijzigingen voor.
Ik zou op de A 2 trouwens vanaf het noorden Eindhoven als control-city opnemen i.p.v. 's Herthogenbosch
Op de A 7 tussen Joure en Sneek zou ik 'Den Helder' als eindbestemming via de N 99 meenemen.
Verder moeten de bestemmingen in West-Brabant logischer worden gekozen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 20 mar 2005, 12:12

Ik denk dat je de hele EU qua bewegwijzering gewoon als 1 land moet zien. In 1 land geef je toch ook geen kleine plaatsjes aan de grens van een staat/provincie aan? Gewoon door bewegwijzeren alsof Luik, Osnabrück etc in Nederland ligt. Dat is wel het meest logisch denk ik. Zeker nu er eigenlijk geen fysieke grenzen meer zijn. Er staat een bordje met Nederland, maar dat is dan ook alles, behalve dat de taal anders is. Maar dat is in Friesland, België en Zwitserland ook. (niet EU, maargoed)
Je geeft toch ook geen Wolvega ver van tevoren op de A32 aan omdat dat de grens is met Friesland?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 mar 2005, 12:24

toch ook geen kleine plaatsjes
Met alle respect, maar Groningen, Hengelo, Venlo, Maastricht en Breda kun je met geen mogelijkheid kleine plaatsjes noemen! Bovendien geven ze zeer goed de richting aan van de weg die je neemt. Als ze Brussel als eindbestemming geven is dat veel minder duidelijk. Vandaar dat ik ook voor Den Helder ben op de bewegwijzering als eindbestemming voor wegen richting het uiterste Noord Westen (Noord-Holland Noord). Verder worden bovenstaande plaatsen als bekend verondersteld en met bestemmingen als Oldenburg, Osnabrück en Liége kan dat niet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 20 mar 2005, 12:27

Ik doelde ook meer op plaatsen zoals Nieuweschans en Oldenzaal. overigens is dit in Duitsland nog erger. Zoals Waidhaus of Forst.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 mar 2005, 12:30

Nou heb ik toevallig afgelopen maand voor het eerst op de A 7 gereden tussen de aansluiting met de N 33 en Winschoten. Toen heb ik even op de bestemmingen gelet en daar staat écht Oldenburg als eindbestemming en níet Nieuweschans. Ik dacht dat Nieuweschans niet eens op de bewegwijzering stond.

Op de A 1 staat na Hengelo ook Duitse bestemmingen aangegeven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 20 mar 2005, 12:36

Dat vind ik dus persoonlijk vrij laat. Mag van mij wel vanaf Beekbergen of Deventer Osnabrück aangeven, en vanaf Hengelo Hannover erbij. Als Osnabrück in Nederland lag zou dat ook wel wat eerder dan Hengelo aangegeven worden...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 20 mar 2005, 12:45

Vinny schreef:
Maar er rijdt helemaal niemand naar Luik vanuit Amsterdam. Na Maastricht is het uitgestorven op de E 25. En de mensen die er rijden (en al vanaf Amsterdam op de A 2 rijden) hebben meestal een bestemming die veel verder weg gelegen is.
Voor Eindhoven heb je een punt.
Denk dat we het met elkaar eens zijn. Wat betreft Luik, zie mijn gebruik van het woord "als". Ik pleit er dan ook niet voor om Luik al bij Amsterdam op de borden te zetten, evenmin als Luxemburg, Parijs en wat voor verre bestemmingen dan ook.

Maar goed, Maastricht staat op de borden omdat het als fictief eindpunt van de A 2 is genomen. Die logica ontgaat me. Sterker nog, als we op een 'pull through sign' in beginsel maar twee bestemmingen willen opnemen, wordt dus één logische bestemming vervangen door een onlogisch. Daar moet iets aan gedaan worden, en dat kan naar mijn mening alleen door het afschaffen van het aangeven van eindbestemmingen ten gunste van het aangeven van control cities.

Probeer je het aangeven van eindbestemmingen maar eens in Duitsland voor te stellen, bij voorkeur op de A 7.
Vinny schreef:Kortom echt eenduidig zijn onze regels idd. niet. Maar zolang het continuïteitsbeginsel in acht wordt genomen is er op zich geen probleem.
Daarmee doel je op het beginsel dat op ieder bord in beginsel dezelfde bestemmingen staan aangegeven? Ben er natuurlijk voor dat dat als uitgangspunt wordt genomen, maar consequent onlogisch is nog altijd voor verbetering vatbaar.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 20 mar 2005, 12:49

De A2:
Amsterdam - Utrecht, Den Bosch, Maastricht
Utrecht - Den Bosch, Eindhoven, Maastricht
Den Bosch - Eindhoven, Maastricht
Eindhoven - Maastricht, Aachen, Luik/Liége
Sittard (A76) - Maastricht, Luik
Maastricht - Luik, Brussel, Luxembourg