Wat foto's van de Col de la Bonette. De col zelf is 2.715 meter hoog, de lus rond Cime de la Bonette is 2.802 meter hoog (hoogste doorgaande weg in Europa) en je kunt naar de top van de Cime de la Bonette lopen in een paar minuten op 2.860 meter. Ondanks de grote hoogte vond ik het een beetje tegenvallen. Het uitzicht is panoramisch in alle richtingen, maar je ziet voornamelijk kale rotsen. Er zijn geen bergen met eeuwige sneeuw of gletsjers in deze omgeving, iets wat je noordelijker in de Alpen wel tegenkomt. Ik merkte niet heel veel van de ijle lucht. Omhoog lopen naar de top kostte me iets meer moeite dan normaal.
De bergpas is voor mensen met bergervaring niet bijzonder lastig te rijden. De route is over het algemeen wel wat aan de smalle kant en geleiderails ontbreken bijna overal, dus als je hoogtevrees hebt is het misschien wat minder prettig.
Alle foto's zijn vanaf de zuidkant tot de top genomen. Dit is de M64.
M64 Col de la Bonette-1 by
Chriszwolle, on Flickr
Met een beetje fantasie had dit ook wel Schotland of Wales kunnen zijn had ik het idee.
M64 Col de la Bonette-2 by
Chriszwolle, on Flickr
Er hing nogal wat bewolking (de enige dag dat ik bewolking had), maar gelukkig hoefde ik niet in de wolken te rijden.
M64 Col de la Bonette-3 by
Chriszwolle, on Flickr
De lus rond de Cime de la Bonette.
M64 Col de la Bonette-4 by
Chriszwolle, on Flickr
Zicht vanaf de Cime de la Bonette richting oosten. Aan de rechterkant gaat de weg richting Nice, aan de linkerkant richting Jausiers.
M64 Col de la Bonette-5 by
Chriszwolle, on Flickr
Zoom. De doorgang is de daadwerkelijke Col de la Bonette.
M64 Col de la Bonette-6 by
Chriszwolle, on Flickr
Beide delen van de lus lopen zeer dicht langs elkaar.
M64 Col de la Bonette-7 by
Chriszwolle, on Flickr
Panorama richting noordwesten.
Cime de la Bonette by
Chriszwolle, on Flickr