[FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg

Re: [FOTO] toeristenwegen in Frankrijk

Bericht door marcel » zo 08 jan 2023, 11:11

Exact misschien maar daarbij wel de aantekening dat een kilometer in Frankrijk 1800 m lang kan zijn (dan krijg je dus dingen als 2+1700).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 jan 2023, 18:24

Orange is een kleine stad, vooral bekend vanwege de ligging bij het knooppunt A7/A9. Het heeft echter ook bezienswaardigheden, meest prominent de Arc de Triomphe (ongeveer 2000 jaar oud) en het Romeinse amfitheater, ongeveer 1900 jaar jaar oud.

Het amfitheater is via een achterafweg naar een hooggelegen park te bereiken. Je hebt daar uitzicht over Orange en ook richting de Mont Ventoux.

Afbeelding
Orange 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Orange 05 by European Roads, on Flickr

De Arc de Triomphe ligt recht op de N7, in een verkeersplein. Waar overigens niet echt veel verkeer reed, nogal een contrast met de Arc de Triomphe in Parijs. Wel indrukwekkend om zo door en langs een 2000 jaar oud bouwwerk te lopen. Op deze reis had ik ook de arena van Nîmes bezocht, evenals het Maison Carré en de Pont du Gard.

Afbeelding
Orange - Arc de Triomphe 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Orange - Arc de Triomphe 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Orange - Arc de Triomphe 10 by European Roads, on Flickr

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 10 jan 2023, 18:31

Chris schreef: di 10 jan 2023, 18:24 Het amfitheater is via een achterafweg naar een hooggelegen park te bereiken.
Jammer dat ik dat niet wist toen ik er was. Ik dacht toen dat je alleen de binnenkant kon zien door te betalen.
Ik heb dus alleen de "achterkant" gezien:
Afbeelding

Verder vond ik het opvallend dat er in Orange geen enkele verwijzing te vinden was naar het Huis van Oranje.
Orange is toch de reden dat het Nederlands voetbalelftal vaak in oranje kleding speelt...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 10 jan 2023, 18:35

Tot een paar jaar geleden kon je je auto fotograferen op het pleintje en reed je veel dichter rond de Arc. Op zich lijkt het me wel verbeterd nu, maar een kleine parking om het toch openbare monument te bezoeken lijkt me wel handig. Nu is het behelpen in de zijstraten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 jan 2023, 19:05

Er ligt een flinke parkeerplaats direct naast de rotonde, gratis parkeren. :top:

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 10 jan 2023, 19:32

harry schreef: di 10 jan 2023, 18:31 Verder vond ik het opvallend dat er in Orange geen enkele verwijzing te vinden was naar het Huis van Oranje.
In het Rampjaar 1672 is de citadel (aangelegd door Prins Maurits) verwoest door de troepen van Lodewijk XIV, waarbij alle verwijzingen naar het Huis van Oranje verloren zijn gegaan.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 10 jan 2023, 19:38

Chris schreef: di 10 jan 2023, 19:05 Er ligt een flinke parkeerplaats direct naast de rotonde, gratis parkeren. :top:
Da's nieuw, dank je.

Sleepoog
polderweggetje

Bericht door Sleepoog » wo 11 jan 2023, 13:08

Beetje een longshot, maar er zit hier zoveel kennis...
Zo'n twintig jaar geleden ging ik regelmatig met een vriend op vakantie naar Frankrijk. Twee wegen kan ik me daar van herinneren, die ik nooit meer terug heb kunnen vinden.

1. een weg door een vallei, waarbij het opviel dat het paarse bergen waren. Voor mijn gevoel redelijke steile wanden, maar de weg was niet per se een slingerweg. Vrijwel zeker in de driehoek Apt - Aix - Nice. Was geen klein weggetje.

2. een tussen twee steile rotswanden, waarbij in het midden een riviertje loopt. Je kruist het riviertje ook minimaal één keer. Wat ik me kan herinneren is dat ik rechtsaf draaide en toen min of meer tussen de rotsen uitkwam. Was een doorgaande weg. Waarschijnlijk ergens tussen Bollène - Mont Ventoux - Gorges du Verdon.

Zoals gezegd, nogal een longshot, maar misschien dat iemand het herkent :D

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 jan 2023, 13:25

Echt paarse bergen ken ik zo niet, maar okerrood is wel een bekende feature van de Gorges du Cians en Gorges de Daluis die je elders in Zuidoost-Frankrijk niet echt aantreft.

Cians: viewtopic.php?p=1201008#p1201008 en viewtopic.php?p=1201751

Daluis: viewtopic.php?p=1205172#p1205172

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » wo 11 jan 2023, 15:09

harry schreef: di 10 jan 2023, 18:31
Verder vond ik het opvallend dat er in Orange geen enkele verwijzing te vinden was naar het Huis van Oranje.
Orange is toch de reden dat het Nederlands voetbalelftal vaak in oranje kleding speelt...
Er is wel een boom te vinden die in 1952 is geplant door koningin Juliana. Daar vlakbij herinnert ook een straatnaam aan ons koningshuis.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 jan 2023, 17:07

Sleepoog schreef: wo 11 jan 2023, 13:08 Beetje een longshot, maar er zit hier zoveel kennis...
Zo'n twintig jaar geleden ging ik regelmatig met een vriend op vakantie naar Frankrijk. Twee wegen kan ik me daar van herinneren, die ik nooit meer terug heb kunnen vinden.

1. een weg door een vallei, waarbij het opviel dat het paarse bergen waren. Voor mijn gevoel redelijke steile wanden, maar de weg was niet per se een slingerweg. Vrijwel zeker in de driehoek Apt - Aix - Nice. Was geen klein weggetje.

2. een tussen twee steile rotswanden, waarbij in het midden een riviertje loopt. Je kruist het riviertje ook minimaal één keer. Wat ik me kan herinneren is dat ik rechtsaf draaide en toen min of meer tussen de rotsen uitkwam. Was een doorgaande weg. Waarschijnlijk ergens tussen Bollène - Mont Ventoux - Gorges du Verdon.

Zoals gezegd, nogal een longshot, maar misschien dat iemand het herkent :D
Die tweede is qua locatie iets uit de richting, maar ik moest denken aan de Gorges de la Méouge. Je slaat rechtsaf vanaf de N75 (tegenwoordig D1075) en binnen een paar kilometer zit je vlak langs de rotswand: https://www.google.nl/maps/@44.2774992, ... 384!8i8192

Die eerste: wellicht de ex-N202 (tegenwoordig M6202) ten noorden van Nice? https://www.google.com/maps/@43.8935677 ... 384!8i8192

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 11 jan 2023, 18:28

harry schreef: di 10 jan 2023, 18:31 Verder vond ik het opvallend dat er in Orange geen enkele verwijzing te vinden was naar het Huis van Oranje.
Dat is ook niet zo raar als je naar de exacte geschiedenis kijkt. Willem van Oranje erfde slechts het ministaatje, maar was zelf van het huis Nassau. Zijn adelijk huis heet dan ook Oranje-Nassau. De titel is specifiek 'van Oranje', dat wel. De staatje heeft verder geen rol gespeeld, Willem is er ook nooit geweest en het is later stilletjes door Frankrijk ingelijfd. Heraldisch verwijst de blauw-witte hoorn op een geel schild naar de relatie, om maar aan te geven dat de kleur er technisch niet mee verbonden is.

Die verbintenis kwam pas toen Willem alhier volksheld werd tijdens de opstand tegen de Spanjaarden, je zou het bij wijze van spreken een 'geuzenkleur' kunnen noemen. Daarbij speelde de nieuwigheid van de term 'oranje' voor de kleur ook een rol, want die was pas net geïntroduceerd toen de import van de sinaasappels op gang kwam dankzij de zeevaart naar de Oost. In bijvoorbeeld het Engels en Frans zijn de kleur en de vrucht nog steeds een homoniem.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op do 19 jan 2023, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Sleepoog
polderweggetje

Bericht door Sleepoog » do 12 jan 2023, 15:02

Chris schreef: wo 11 jan 2023, 13:25 Cians
Deze foto lijk ik wel te herkennen. Hier heb ik gereden (of iets wat er héél erg op leek). Niet waar ik naar op zoek was, maar mooi herinneringen kwamen weer boven.

Qua paarse bergen zouden het heel goed de gorges kunnen zijn die je benoemde. Misschien in combinatie met hoe de zon stond en vervaagde herinneringen van twintig jaar geleden.
Coen Tunnel schreef: wo 11 jan 2023, 17:07 Die tweede is qua locatie iets uit de richting, maar ik moest denken aan de Gorges de la Méouge. Je slaat rechtsaf vanaf de N75 (tegenwoordig D1075) en binnen een paar kilometer zit je vlak langs de rotswand
Nee, die is het zeker niet. Qua (be)nauw(d)heid lijkt het meer hier op. Misschien iets breder en groener. Maar nogmaals... twintig jaar geleden :|
Coen Tunnel schreef: wo 11 jan 2023, 17:07 Die eerste: wellicht de ex-N202 (tegenwoordig M6202) ten noorden van Nice?
Die ken ik :top: Schitterende weg toen we een 'rondje' gingen doen vanuit Cavalaire. Ben nog over deze brug geweest toen het nog mocht.

Mooie tijden waren dat... das war immer :(

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 17 jan 2023, 20:54

De D901 over de Col du Mas de l'Ayre, een behoorlijk ruig, maar stil achterland in het grensgebied van Gard, Ardèche en Lozère.

Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=44. ... 296/3.9884

Afbeelding
Col du Mas de l'Ayre 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Col du Mas de l'Ayre 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Col du Mas de l'Ayre 04 by European Roads, on Flickr

Er loopt zelfs een spoorlijn hier. Dit is de ligne des Cévennes, gebouwd in de periode 1840-1870. Vanwege het ruige terrein is de gemiddelde snelheid van deze spoorlijn maar 60 km/h, met meer dan 5 uur reistijd van Clermont-Ferrand naar Nîmes. Als ik het zo op de SNCF zie zijn er vanaf het station Villefort maar 3 treinen per dag per richting.
Afbeelding
Col du Mas de l'Ayre 05 by European Roads, on Flickr

Je ziet dat dit nog aardig hoog gaat, het is een stuk hoger dan het Sauerland ofzo. Verderop gaat Mont Lozère tot 1.700 meter.
Afbeelding
Col du Mas de l'Ayre 06 by European Roads, on Flickr

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 17 jan 2023, 21:17

Mooie plaatjes wederom! Die Lignes des Cévennes of Train Cévenol staat nog op mijn to do list om ooit te doen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 jan 2023, 20:14

Vlakbij gaat de D906 (ex-N106) over de stuwdam van het Lac de Villefort.

De N106 verloopt tegenwoordig van Alès naar Mende, maar verliep oorspronkelijk oostelijker via Le Puy naar de N7 ten noorden van Vichy. Daarbij verliep de N106 een lang stuk door bergachtig terrein. Vast een mooie route om eens helemaal te rijden, ik heb er nu alleen het deel tussen Villefort en Langogne van gereden.

De barrage de Villefort is tussen 1957 en 1964 aangelegd en is 70 meter hoog. Het ligt in het riviertje de Altier, die via de Chassezac en Ardèche uiteindelijk in de Rhône stroomt.

Locatie: https://www.google.com/maps/@44.4543985 ... a=!3m1!1e3

Afbeelding
Lac de Villefort 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Villefort 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Villefort 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Villefort 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Villefort 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Villefort 11 by European Roads, on Flickr

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 18 jan 2023, 20:18

Deze foto's zijn uitermate geschikt voor een kalender of een legpuzzel.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 19 jan 2023, 16:48

Nog wat hogerop bij het Lac de Villefort. Het was windstil, het meer was een spiegel.

Op de achtergrond de brug van de D901 naar Mende en de spoorlijn.
Afbeelding
Lac de Villefort 15 by European Roads, on Flickr

De D906 over de stuwdam.
Afbeelding
Lac de Villefort 16 by European Roads, on Flickr

Detail van die bruggen.
Afbeelding
Lac de Villefort 17 by European Roads, on Flickr

De D906 richting Langogne.
Afbeelding
Lac de Villefort 20 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Villefort 24 by European Roads, on Flickr

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 19 jan 2023, 18:37

Het is al weer een tijd geleden, maar ik herinner me de D906 Alès-Langogne als een eerste klas stuurweg waar je als chauffeur tonnen plezier kan beleven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 22 jan 2023, 20:11

Vlakbij de D906 ten noorden van Villefort is een zijweg (vol historische Michelin wegwijzers) naar de Gorges du Chassezac. Fantastisch uitzicht, en er was welgeteld maar één andere bezoeker.

Apart dat dit zo onbekend is, zo dicht bij de overbevolkte Gorges de l'Ardèche. Er is een uitzichtsplatform gebouwd. De kloof is 400 meter diep.

Afbeelding
Gorges du Chassezac 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Gorges du Chassezac 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Gorges du Chassezac 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Gorges du Chassezac 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Gorges du Chassezac 11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Gorges du Chassezac 16 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 29 jan 2023, 11:10

Op zoek naar de bron van de Loire, in de bergen van het departement Ardèche.

Afbeelding
D16 Ardèche - Loire 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
D16 Ardèche - Loire 03 by European Roads, on Flickr

In deze boerderij is de geografische bron van de Loire. In wezen zijn hier een serie vertakkingen die samenkomen op deze helling.
Afbeelding
Source de la Loire 01 by European Roads, on Flickr

1.020 kilometer naar de monding van de Loire in Saint-Nazaire.
Afbeelding
Source de la Loire 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Source de la Loire 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Source de la Loire 05 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 30 jan 2023, 22:16

^^ De berg heet de Mont Gerbier de Jonc (1551 meter) en is een vulkanisch uitstulpsel.

Dat vraagt natuurlijk om een beklimming. Ik had mijn bergschoenen mee en dat was wel nodig ook, het was niet een wandeling, maar een halve bergbeklimming, sommige delen vereisten touwen om omhoog te komen.

Als je dan bovenop staat lijkt het toch hoger dan het vanaf de weg lijkt.

Afbeelding
Mont Gerbier de Jonc 03 by European Roads, on Flickr

De pashoogte is 1.417 meter. Hoogteverschil 134 meter. Maar wel over korte afstand.
Afbeelding
Mont Gerbier de Jonc 04 by European Roads, on Flickr

Aan alle kanten gaat het zo steil omhoog.
Afbeelding
Mont Gerbier de Jonc 05 by European Roads, on Flickr

Mooi uitzicht bovenop.
Afbeelding
Mont Gerbier de Jonc 11 by European Roads, on Flickr

De bron van de Loire. Volgens Wikipedia is dit de op één na meest bezochte bestemming van Ardèche (na de Gorges de l'Ardèche), en er waren ook wel de nodige mensen, maar geen buitenlander te bespeuren (behalve ik).
Afbeelding
Mont Gerbier de Jonc 14 by European Roads, on Flickr

De pashoogte.
Afbeelding
Mont Gerbier de Jonc 16 by European Roads, on Flickr

Bergland richting oosten. Het Rhônedal is vanaf hier nog 45 kilometer oostelijker, met vrij onherbergzaam en dunbevolkt gebied er tussen.
Afbeelding
Mont Gerbier de Jonc 17 by European Roads, on Flickr

Richting noorden. Hier gaat het land al snel over op een plateau, 65 kilometer naar het noorden ligt St. Étienne.
Afbeelding
Mont Gerbier de Jonc 21 by European Roads, on Flickr

Richting westen. Daar zijn de hoogteverschillen niet zo groot, maar het land ligt daar wel relatief hoog op circa 1.100 - 1.200 meter.
Afbeelding
Mont Gerbier de Jonc 09 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 30 jan 2023, 22:40

Je hebt er wat voor over gehad voor die laatste foto's :yes:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 05 feb 2023, 22:02

De 'Col des 4 Chemins'. Volgens Google ligt dat ergens bij Nice, maar er is er ook eentje in de Ardèche. Ik kwam er toevallig na veel gekronkel over secundaire wegen vanaf de N102.

Locatie: https://www.google.com/maps/@44.8441738 ... a=!3m1!1e3

Afbeelding
Ardèche - Col des 4 Chemins 01 by European Roads, on Flickr

Op de achtergrond de 'Suc de Montfol' die 1601 meter hoog is. Eenzelfde vulkanisch uitstulpsel als de Mont Gerbier de Jonc uit de vorige reportage.
Afbeelding
Ardèche - Col des 4 Chemins 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Ardèche - Col des 4 Chemins 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Ardèche - Col des 4 Chemins 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Ardèche - Col des 4 Chemins 09 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 feb 2023, 21:14

De Col du Gerbier de Jonc, op dezelfde plek als de foto's van de bron van de Loire. Hier komen wegen in 4 richtingen samen.

Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=44. ... 409/4.2239

Afbeelding
Col du Gerbier de Jonc 01 by European Roads, on Flickr

Waterscheiding
Afbeelding
Col du Gerbier de Jonc 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Col du Gerbier de Jonc 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Col du Gerbier de Jonc 06 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 15 feb 2023, 22:22

Soms kom je ongepland wat bijzonders tegen. Zoals hier de Pont du Dozon ten westen van Tournon-sur-Rhône in Ardèche. Deze boogbrug dateert van 1871.

Afbeelding
Pont du Duzon 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont du Duzon 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pont du Duzon 05 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 18 feb 2023, 20:52

Een sprong naar de andere kant van de Rhône, de Vercors.

De magistrale balkonweg 'Combe Laval' ten oosten van Valence. Ik ben hier al een aantal keer geweest en had de weg nu vrijwel voor mijzelf. Toch een soort goedbewaard geheim lijkt het.

Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=44. ... 998/5.3335

Afbeelding
Combe Laval 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Combe Laval 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Combe Laval 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Combe Laval 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Combe Laval 14 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Combe Laval 15 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Combe Laval 18 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Combe Laval 22 by European Roads, on Flickr

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 18 feb 2023, 21:13

Er bestaat voor die laatste weg zelfs "Rallye de Monte-Carlo" footage uit de tijd van Groupe B, de turbomonsters. Ik heb de weg toen leren kennen, maar heb hem tot op vandaag nog nooit bereden. 1 van die dingen die op de lijst blijven staan.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 18 feb 2023, 22:36

Chris schreef: za 18 feb 2023, 20:52 Een sprong naar de andere kant van de Rhône, de Vercors.

De magistrale balkonweg 'Combe Laval' ten oosten van Valence. Ik ben hier al een aantal keer geweest en had de weg nu vrijwel voor mijzelf. Toch een soort goedbewaard geheim lijkt het.
Mensen worden waarschijnlijk ook niet collectief enthousiast van het idee dat ze op zo’n smal weggetje op een balkon misschien eens een heel stuk achteruit terugmoeten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 18 feb 2023, 22:39

^^ Niet veel anders dan in een smalle Zone 30 even plaats te moeten maken...Dat hele "enkel rond de kerktoren, ken ik m'n verkeersregels" is echt nefast.