Borden en begroeiing

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Borden en begroeiing

Bericht door RSK » ma 22 sep 2014, 12:57

Het valt me al enige tijd op dat diverse borden slecht leesbaar zijn door begroeiing. Nu is daar niet altijd iets aan te doen, maar soms heb ik het idee dat een simpele oplossing denkbaar is. Voorbeeldje: de A20 bij Moordrecht.

Afbeelding
We naderen nu een portaal. Je hebt hier nog geen idee dat daar een vorkbord op te vinden is, door de dichte bebossing.

Ook op een afstand van amper 100 meter is nog altijd niet het hele bord leesbaar.
Afbeelding
Tegen de tijd dat je het goed en wel kunt zien, heb je geen tijd meer om het te lezen, omdat je er simpelweg al voorbij bent.

Ook langs de N11 en op diverse lokale wegen ken ik dit soort situaties. Zou het in zulke gevallen (als snoeien/kappen te ingrijpend is) een goede oplossing zijn om de borden naar een betere zichtlocatie te verplaatsen? Om in het voorbeeld van de A20 te blijven: op deze manier zou de zichtbaarheid (en daarmee het nut) van het vorkbord sterk vergroot worden, zonder dat daar een hele rij bomen voor hoeft te sneuvelen. Juist omdat de weg enigszins in een boog ligt, hangt hij hier mooi recht voor het verkeer dat aan komt rijden.
Afbeelding

Wat denken jullie? Zijn dit soort verplaatsingen van borden bij bomenrijen een zinnig voorstel waar ik wegbeheerders mee lastig kan vallen, of kan in zulke gevallen beter alles omgehaald worden? :twisted:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Borden en begroeiing

Bericht door Attietattie » ma 22 sep 2014, 13:00

RWS doet dat makkelijk: onderhoudsaannemer, zorg er maar voor dat het in orde is. Zie maar hoe je het oplost.

Dus ik wil je vriendelijk namens de aannemer vragen geen slapende honden wakker te maken. :dyn_hyp:

Nee, dat is onzin want ik weet niet eens wie daar het onderhoud doet. Maar de sancties rijzen de pan uit, dat wel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Borden en begroeiing

Bericht door RSK » ma 22 sep 2014, 13:06

^^ Het gaat me niet specifiek om dit geval, maar in het algemeen om dit soort situaties. Twee gevallen die ik in Bodegraven regelmatig zie, zijn dit bord op de Broekveldselaan en dit exemplaar op de N11. Bij de een is er echt sprake van een zeer domme plaatsing tussen een bomenrij, bij de ander heeft de klimop (na de passage van Google) vooral zijn naam eer aan gedaan, zodat een heggenschaar de klus wel kan klaren.

Kernpunt is dus: is het zinnig om dit te melden, of wordt er toch niets mee gedaan?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Borden en begroeiing

Bericht door Attietattie » ma 22 sep 2014, 13:13

^^ Er wordt wel degelijk iets mee gedaan. In den beginne, de aannemer op z'n kloten geven. Of engineering aan de slag wordt gezet om het bord naar links te verplaatsen weet ik niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Borden en begroeiing

Bericht door Chris » ma 22 sep 2014, 15:02

In Duitsland is dit ook een groot probleem. Er zijn daar ooit in de jaren '70 bomen geplant langs snelwegen die door open gebied zijn aangelegd. Naast het feit dat je niks meer van de omgeving meekrijgt (slecht uitgevoerd landschapsplan) heb je ook veel meer last van stormschade. Ik las laatst dat ze langs de A57 in Krefeld niet meer konden wachten op de verbreding, en per direct bomen gingen kappen omdat bij de volgende storm de snelweg vol takken ligt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Borden en begroeiing

Bericht door Peter » ma 22 sep 2014, 16:05

Dat is weer een ander probleem van bomen, zeker populieren. Hetzelfde geldt voor de spoorbaan. Tegenwoordig snoeit en kapt men wat verder terug dan vroeger is mijn indruk om takken of spoor of weg te voorkomen.

Voor struiken en lage bomen is het vaak meer een kwestie van tijdig snoeien om borden zichtbaar te houden. Als die op een talud staan of achter een geluidscherm, en wellicht aan een particulier of lagere overheid toebehoren heb ik wel een het idee dat de snel-wegbeheerder vergeet (of niet durft) te snoeien.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Borden en begroeiing

Bericht door mhkamp » di 23 sep 2014, 21:53

Afbeelding

Dit bord is sinds een poosje goed leesbaar omdat RWS (?) een strook van plusminus 8m voor het bord heeft weggehaald. En nu ik het er toch over heb : Hier was een armbord wel op zijn plaats geweest.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Borden en begroeiing

Bericht door duikgek89 » di 23 sep 2014, 22:07

Chris schreef:Ik las laatst dat ze langs de A57 in Krefeld niet meer konden wachten op de verbreding, en per direct bomen gingen kappen omdat bij de volgende storm de snelweg vol takken ligt.
Die had 15 jaar geleden al een verbreding nodig. Die weg daar is echt een drama in de spits.
Wat takken betreft, dat klopt ook. Als het een dag flink waait ligt de weg helemaal vol met rommel.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Borden en begroeiing

Bericht door Albaufstieg » di 23 sep 2014, 22:09

@mhkamp: Nieuwe armborden worden volgens mij zelden meer geplaatst bij NBA.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Borden en begroeiing

Bericht door Snelwegfreak » wo 24 sep 2014, 18:22

Armborden? Borden aan een (zweep)mast bedoel je.
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Borden en begroeiing

Bericht door RSK » do 14 jan 2016, 17:04

Vanmiddag even een plaatje van streetview gepikt. Snelwegfreak had geen vijf minuten nodig om de twee dingen die hier fout gaan te ontdekken, maar de gemeente Woerden zet het door naar de vakafdeling.

Afbeelding

Overigens is intussen de A12 tussen Woerden en Gouda rap op weg om alle bomen kwijt te raken, behalve diegenen die in de weg staan. :nahzeg:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Borden en begroeiing

Bericht door Snelwegfreak » do 14 jan 2016, 17:24

Nog geen vijf minuten? Ik had maar 5 seconden nodig man :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Borden en begroeiing

Bericht door Attietattie » do 14 jan 2016, 17:33

RSK schreef:Vanmiddag even een plaatje van streetview gepikt. Snelwegfreak had geen vijf minuten nodig om de twee dingen die hier fout gaan te ontdekken, maar de gemeente Woerden zet het door naar de vakafdeling.
Dat een probleem of fout direct als zodanig herkenbaar is, heeft daar natuurlijk helemaal niets mee te maken. De afdeling die verantwoordelijk is voor de kwestie, kan simpelweg beter, onderbouwd en met kennis van zaken antwoorden. Sterker nog, je krijgt enorm scheve gezichten als je namens een ander gaat antwoorden. Kan ik ook slecht tegen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Borden en begroeiing

Bericht door RSK » do 14 jan 2016, 18:10

Tja, voor die :D1: kan ik het begrijpen. Maar als je een rijtje bomen pal voor de bewegwijzering aanplant (want op oude streetviewbeelden staan ze nog niet!) dan heb je een gigantisch bord voor je kop. En daar dan weer een boom voor. :roll:

Vergelijk: 2009, 2010, 2014 en 2015.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op do 14 jan 2016, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik alsjeblieft de mini-bordjes in je tekst in plaats van de codes, die veel bezoekers niet kennen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Borden en begroeiing

Bericht door Attietattie » do 14 jan 2016, 19:30

De groenvoorziening kan jou precies vertellen hoe dat gelopen is en dat het op 22 februari wordt opgelost en dat de aannemer erop is aangesproken en het op kosten van de aannemer wordt hersteld. De eerste met wie je contact had, had je alleen maar kunnen zeggen dat je gelijk hebt. Ik denk dat je liever antwoord 1 hebt?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Borden en begroeiing

Bericht door RSK » do 14 jan 2016, 19:58

^^ Over het algemeen hoor ik het liefst dat ik gelijk heb. De rest is ook mooi hoor, daar niet van. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie