Tapers

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Tapers

Bericht door harry » di 30 sep 2014, 23:52

RSK schreef:Ik heb niets gezegd.
Dan ik ook niet.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: klaverlus bij Trompetknooppunt

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 okt 2014, 10:47

Mandelsoft schreef:
jdb2 schreef: Afbeelding
Het lijkt misschien een kleine aanpassing, maar gevoelsmatig klopt dit wel.
Ik heb zo'n bord maar op één plek gezien: aan het begin van de A9 bij de aansluiting bij Kooimeer. Helaas geen foto van, noch zijn er streetviewbeelden van. Dit bord zouden ze meer moeten plaatsen.
Op de A5 voor knooppunt Coenplein staat ook zo'n soort bord.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 13 okt 2014, 10:50

^^ Maar daar is helemaal geen taper, das een dubbele (want plusstrook dicht) linkse invoeger :confuuuse:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

lebre7
stadsweg

Bericht door lebre7 » ma 13 okt 2014, 11:15

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 okt 2014, 11:21

keokiracer schreef:^^ Maar daar is helemaal geen taper, das een dubbele (want plusstrook dicht) linkse invoeger :confuuuse:
Je hebt gelijk, geen taper, maar wel een samenkomst van rijstroken en een correct rijstrookbord.
Ja.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 13 okt 2014, 12:26

En die borden moeten daar uiteindelijk weg, want ze deugen helemaal niet.
Die borden staan namelijk ook voor de splitsing van de A5 in hoofdrijbaan en wisselbaan.

Borden die de functie afvallende rijstrook (RVV-L5) hebben, mixen met borden die tot doel hebben de functie van voorsorteren of samenkomen te benadrukken, is intrinsiek fout.
En daar gaat ook wat aan gedaan worden, alleen het duurt nog wel even voordat zoiets uiteindelijk geffectueerd is op alle wegen.

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » di 14 okt 2014, 12:53

Davy schreef:Ik blijf invoegende tapers ook verschrikkelijke ondingen vinden die ik zoveel mogelijk vermijd. Geef mij maar het Britse systeem met een dubbele invoeger, werkt net zo goed.
Hoeft niet altijd zo te zijn. Ik vind invoegende tapers alleen vervelend als ik niet (ruim) van tevoren op de snelheid en verkeersdichtheid van de hoofdrijbaan kan anticiperen bijvoorbeeld door begroeing. Soms wordt invoegen je heel erg lastig gemaakt door de vaak te korte afstanden die bestuurders op hun voorligger aanhouden.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 23 okt 2014, 0:15

Overigens, ik zat net eens te kijken naar wat praktijkvoorbeelden van dubbelboogswegen en in België blijkt het meervoorkomend te zijn om het op deze manier aan te pakken: http://goo.gl/maps/dpkFM. Dus eerst een enkele uitvoegstrook waar dan eigenlijk nog een uitvoegstrook aan vastzit voor de tweede rijstrook. Nadeel is dat je dan eigenlijk twee keer van vak moet veranderen.

Maar wat is verkeerskundig de beste optie?

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 23 okt 2014, 6:54

Ik denk dat dit het beste is. Hoe vaak ik het al niet heb meegemaakt bij de constructie zoals Grijsoord van de A12 oost -> A50 of Zaarderheiken van A67 west -> A73 zuid dat degene die op al op de uitvoegstrook rijdt "rechtdoor" rijdt en dus van rijbaan wisselt en dan ook nog voorrang meent te moeten claimen.
Als hij daar voorrang heeft dan is die constructie nutteloos omdat die niet veilig gebruikt kan worden. Of je moet een doorgetrokken streep neerleggen zoals bij Grijsoord.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 23 okt 2014, 8:40

In zo'n geval als bij Beveren zal je waarschijnlijk hebben dat er (tijdelijk) erg veel verkeer op de linker van die twee stroken zal blijven rijden. Daar zullen namelijk zowel de vroege uitvoegers die 'vergeten' verder naar rechts te gaan als de late uitvoegers die denken nog wel ergens een gat te vinden rijden. Volgens mij maakt het verkeer in zo'n situatie niet optimaal gebruik van de rijstroken en kan het (in het begin) even proppen worden op de linker van die twee stroken. Als het heel druk wordt zal er waarschijnlijk alsnog veel verkeer naar de rechterstrook gaan, maar dat is dan eventjes verder en pas na het punt waar er veel geweef etc plaatsvindt. Met andere woorden: dit lijkt mij niet de meest optimale oplossing.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 23 okt 2014, 12:47

Egbert schreef:Ik denk dat dit het beste is. Hoe vaak ik het al niet heb meegemaakt bij de constructie zoals Grijsoord van de A12 oost -> A50 of Zaarderheiken van A67 west -> A73 zuid dat degene die op al op de uitvoegstrook rijdt "rechtdoor" rijdt en dus van rijbaan wisselt en dan ook nog voorrang meent te moeten claimen.
Als hij daar voorrang heeft dan is die constructie nutteloos omdat die niet veilig gebruikt kan worden. Of je moet een doorgetrokken streep neerleggen zoals bij Grijsoord.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Het nadeel van deze constructie is dat een enorme hoeveelheid mensen al erg vroeg op de rechtse doorgaande strook gaan rijden die dan uitvoegen naar de linkse afslaande strook. Daarmee benut je de capaciteit niet omdat de rechter strook van de uitvoeger niet benut wordt zoals hij benut zou moeten worden. Doe je het met een uitvoegende taper MET een doorgetrokken streep dwing je alle mensen die vroeg rechts rijden om dan ook rechts te houden daar en kunnen andere bestuurders de linker strook nemen om uit te voegen waarmee je de capaciteit van de rechter strook veel beter benut waardoor de linkerstrook (nu de "extra" strook) ook makkelijker tot zijn recht komt.

Een uitvoegende taper ZONDER doorgetrokken streep vind ik gevaarlijk.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 23 okt 2014, 13:39

^^ Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb toch liever zo'n dubbele uitvoegstrook met een taper met doorgetrokken streep dan dat er rechts nog een extra strook bijkomt, zoals bij KP Waterberg (van de A12-west naar de A50-noord) of KP Neerbosch (van de A73-west naar de A73-zuid).

Al maak ik bij die tapers met doorgetrokken streep toch zo nu en dan mee dat er verkeer van de rechter strook is dat meent die doorgetrokken streep te moeten overschrijden.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 23 okt 2014, 13:45

duikgek89 schreef:
Egbert schreef:Ik denk dat dit het beste is. Hoe vaak ik het al niet heb meegemaakt bij de constructie zoals Grijsoord van de A12 oost -> A50 of Zaarderheiken van A67 west -> A73 zuid dat degene die op al op de uitvoegstrook rijdt "rechtdoor" rijdt en dus van rijbaan wisselt en dan ook nog voorrang meent te moeten claimen.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Het nadeel van deze constructie is dat een enorme hoeveelheid mensen al erg vroeg op de rechtse doorgaande strook gaan rijden die dan uitvoegen naar de linkse afslaande strook. Daarmee benut je de capaciteit niet omdat de rechter strook van de uitvoeger niet benut wordt zoals hij benut zou moeten worden. Doe je het met een uitvoegende taper MET een doorgetrokken streep dwing je alle mensen die vroeg rechts rijden om dan ook rechts te houden daar en kunnen andere bestuurders de linker strook nemen om uit te voegen waarmee je de capaciteit van de rechter strook veel beter benut waardoor de linkerstrook (nu de "extra" strook) ook makkelijker tot zijn recht komt.
En de mensen die vroeg naar rechts gaan moeten zich dan weer (op een laat tijdstip, want doorgetrokken streep) naar links wurmen. Dat bevordert de doorstroming ook niet. Bij Grijsoord is dat probleem er niet omdat er geen rechtsaf optie is.
Wat je nu in feite wil is dat de rechterstrook van de hoofdrijbaan de uitvoegstrook voor de 3/4 rond richting wordt. En ook dat is niet bevorderlijk voor de doorstroming. Denk ook aan dat ongeval recentelijk in Aalst. Lekker op de hoofdrijbaan doorscheuren en dan te laat zien dat de uitvoegstrook vol staat.
Uitvoegen doe je op tijd en met beleid en met een dergelijke taperconstructie word je gewoon verleid om het laat te doen. Dat lijkt me pertinent niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid.
Een uitvoegende taper ZONDER doorgetrokken streep vind ik gevaarlijk.
Zaarderheiken dus. Daar geef ik je volledig gelijk in. En dit geeft IMHO precies het probleem weer (of het nu met of zonder doorgetrokken streep is): de linker uitvoeger (hier richting Venray/Nijmegen) is gewoon een erg korte uitvoegstrook. En waarom zou je dat willen toepassen? Dat doe je normaalgesproken nergens.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 23 okt 2014, 14:23

Uitvoegende tapers zonder doorgetrokken streep zijn inderdaad een ellende. De taper bij Knooppunt de Hoek is ook zo'n bekend punt, waar je naar links mag. Daarnaast zijn er ook tapers die volgens mij niet voldoen aan de norm. Ik heb een flauw vermoeden dat in knooppunt Neerbosch altijd een van de rijstroken in beide rijbanen richting het westen dicht moet vanwege te slecht zicht bij de invoegende taper. In plaats van dan die taper te verbeteren hebben ze jaren geleden maar MTM geïntroduceerd.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 23 okt 2014, 14:24

Egbert schreef: Zaarderheiken dus. Daar geef ik je volledig gelijk in. En dit geeft IMHO precies het probleem weer (of het nu met of zonder doorgetrokken streep is): de linker uitvoeger (hier richting Venray/Nijmegen) is gewoon een erg korte uitvoegstrook. En waarom zou je dat willen toepassen? Dat doe je normaalgesproken nergens.
Verschil met een reguliere korte uitvoegstrook is dat je bij een taper nog kan uitwijken naar de rechtse strook en bij een normale enkelstrokige uitvoegstrook niet. Daardoor zal het een wel aanvaardbaar geacht worden en het andere niet.

Maar ik vind het inderdaad ook beter als de uitvoegstrook van de taper zelf iets langer is.

alexanderpas
woonerf

Bericht door alexanderpas » za 01 nov 2014, 1:31

- Uitvoegende tapers: Geweldig, Overal toepassen. (natuurlijk wel met correcte belijning)

- Invoegende tapers: Liever niet, en dan het liefst alleen op locaties waar je van 2x2 strooks naar 1x3 strooks gaat, en dan met genoeg lengte. (Voorbeeld: A16 richting Breda, na de drechttunnel. )

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: klaverlus bij Trompetknooppunt

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 nov 2014, 9:51

Mandelsoft schreef:
jdb2 schreef: Afbeelding
Het lijkt misschien een kleine aanpassing, maar gevoelsmatig klopt dit wel.
Ik heb zo'n bord maar op één plek gezien: aan het begin van de A9 bij de aansluiting bij Kooimeer. Helaas geen foto van, noch zijn er streetviewbeelden van. Dit bord zouden ze meer moeten plaatsen.
Gisteren zag ik ook een bord dat een invoegende taper aangaf vanaf de doorgaande rijbaan, maar die zag er iets anders uit omdat er na de samenvoeging maar twee stroken rechtdoor zijn. Bij KP Ten Esschen op de A76: https://maps.google.nl/maps?q=Heerlen&h ... 66,,0,0.27

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » ma 10 nov 2014, 13:12

Bij afslag Hoofddorp(-Zuid) richting Den Haag mogen ze borden plaatsen dat het een invoegende taper is. Je schrikt je wezenloos als je in het donker tussen een bus en een auto achterkomt dat je rijstrook 'verdwijnt'.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » ma 10 nov 2014, 18:11

^^ Als je met 2 rijstroken gaat invoegen kun je daar natuurlijk al wel op bedacht zijn.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 10 nov 2014, 19:21

Victor schreef:^^ Als je met 2 rijstroken gaat invoegen kun je daar natuurlijk al wel op bedacht zijn.
Volgens mij sla je hier de spijker op zijn kop. We moeten van tapers gewoon de standaard maken wanneer je een meerstrooks invoeger hebt. Dan ben je er tenminste altijd op bedacht.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 10 nov 2014, 19:24

Maar wat is de definitie van een invoeger? De parallelbaan bij Hoofddorp is zelf volwaardig ASW (waar juist invoegers op uit komen). Of wil je ook al dit soort situaties met tapers 'oplossen'. Kan nog leuk worden bij de aansluiting van de A4 op de A10 zuid bijvoorbeeld om maar eens wat te noemen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 10 nov 2014, 19:29

Steyn_E schreef:
Victor schreef:^^ Als je met 2 rijstroken gaat invoegen kun je daar natuurlijk al wel op bedacht zijn.
Volgens mij sla je hier de spijker op zijn kop. We moeten van tapers gewoon de standaard maken wanneer je een meerstrooks invoeger hebt. Dan ben je er tenminste altijd op bedacht.
Ja, ja. Dus van de 6 rijstroken tussen bijvoorbeeld Oudenrijn en Woerden v.v. of de 4/6 rijstroken tussen Rijnsweerd en Lunetten wil jij standaard één rijstrook afhalen. Misschien leuk voor de veiligheid, maar dat aantal rijstroken ligt er natuurlijk niet voor niets. Je creëert files.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » ma 10 nov 2014, 19:44

Het bord waar Tachi op doelt moet er gewoon staan natuurlijk, dat ben ik met hem eens. Maar een beetje snelwegkenner laat zich toch niet verrassen door een taper ;)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 10 nov 2014, 19:46

Steyn_E schreef:
Dat is een vreemde logica. Iets gevaarlijks standaard maken zodat mensen er aan gewend zijn? Ik zou eerder het omgekeerde denken: best zo weinig mogelijk toepassen bij invoegers (tenzij de Britse methode).

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 10 nov 2014, 19:49

Iets gevaarlijks standaard maken zou niet slim zijn inderdaad. Daarom moeten we dat met tapers wel doen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 10 nov 2014, 20:22

En als we het toch over tapers hebben...

[youtube]l4pE5qVgrng[/youtube]
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 11 nov 2014, 2:13

Attietattie schreef:Iets gevaarlijks standaard maken zou niet slim zijn inderdaad. Daarom moeten we dat met tapers wel doen.
Invoegende tapers zijn gewoon potentieel gevaarlijk omdat de rijstrook opeens ophoudt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 nov 2014, 8:14

^^ Ik heb invoegende tapers nooit als gevaarlijk ervaren. Geef gewoon met een bord aan dat de linker rijstrook als taper invoegt.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 11 nov 2014, 8:52

Alfa schreef:
Attietattie schreef:Iets gevaarlijks standaard maken zou niet slim zijn inderdaad. Daarom moeten we dat met tapers wel doen.
Invoegende tapers zijn gewoon potentieel gevaarlijk omdat de rijstrook opeens ophoudt.
Een normale invoeger houdt net zo goed zonder waarschuwing ineens op. En in veel landen zijn invoegers heel wat korter dan in België of Nederland, zonder dat dat tot onoverkomelijke problemen leidt.

Wel zouden er m.i. bij iedere taper, zowel invoegend als uitvoegend, een doorgetrokken streep moeten liggen tussen de rijstroken.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 11 nov 2014, 10:01

Waar een normale invoeger ophoudt, begint meestal de vluchtstrook en heb je een uitwijkmogelijkheid. Waar een taper ophoudt, houdt het ook echt op. En als er zowel op de rijstrook links van je als de rijstrook rechts van je geen mogelijkheid is om uit te wijken, dan heb je toch wel een probleem.