Tapers

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Tapers

Bericht door Coen Tunnel » di 24 aug 2021, 0:31

Wouter N14 schreef: ma 23 aug 2021, 18:37 Toch maar eens dit topic afstoffen :)

Met Nba worden uitvoegende tapers aangeduid zodat ze beter herkenbaar zijn en dus ook beter gebruikt zouden moeten worden, maar mijn ervaring is dat het niks uitmaakt en deze tapers nog steeds ontzettend slecht worden benut. Je zou dus kunnen stellen dat dit deel van Nba is mislukt. Ik vraag mij af of dat ook echt zo is en of er nog wordt gekeken naar eventuele aanpassingen. Ik ben erg benieuwd of extra markering zou helpen, en wel een combipijl op de meest rechter doorgaande rijstrook. Volgens mij passen sommige landen dat al toe. De nadelen van markering zijn mij bekend, het gaat mij vooral om de vraag of dit het gebruik van tapers ten goede zou kunnen komen. Is dat bv. al eens onderzocht?

Snelle schets:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Goed plan, en graag ook een doorgetrokken streep. Tapers als deze vind ik vervelend om te gebruiken, omdat verkeer dat al op de uitvoegstrook zit ook zo naar links kan schieten, doordat er geen doorgetrokken streep is hebben ze het idee dat ze er dan voorbij kunnen en zo wordt de taper niet benut zoals die bedoeld is, en is het ook nog eens onveilig.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 aug 2021, 8:50

^^ Naar mijn gevoel was die doorgetrokken streep standaard (beter gezegd: zo’n markering waarbij je mag uitvoegen naar rechts maar niet naar links), maar kennelijk niet. Roept ergens de vraag op of daar richtlijnen omheen bestaan op het moment. Het lijkt mij wel zo veilig om standaard met zo’n systeem te werken.

Dit was hoe dan ook een onderdeel van de markering die indertijd in die RWS-enquête zat.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 24 aug 2021, 9:10

Die streep is inderdaad laaghangend fruit waarvan je je afvraagt hoe het kan dat het nog niet overal is toegepast. Overigens is dat geen garantie op succes, op :KP: De Stok van mijn printscreen heb ik een tijdje terug iemand gehad die vlak voor de taper zo goed als haaks naar links kwam omdat die naar Roosendaal-West moest. Beetje jammer dat ik net met 140 de taper op reed. Hoe weet ik niet, maar het ging net goed.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 24 aug 2021, 9:10

Pino schreef: di 24 aug 2021, 8:50Roept ergens de vraag op of daar richtlijnen omheen bestaan op het moment.
Staat wel in de CROW-richtlijn 207. Er staat dat het de capaciteit verhoogt en er is geen afbeelding te zien waar de doorgetrokken streep niet op staat. Er staat echter nergens dat het een verplichting is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 24 aug 2021, 9:19

Pino schreef: ma 23 aug 2021, 19:15(tenzij je te maken hebt met iemand rechts van je die de markering negeert en door de doorgetrokken streep van de afvallende rijstrook naar de taper gaat)
Vlak dit gevaar niet uit. Het komt nog veel te vaak voor dat doorgetrokken strepen bij tapers genegeerd worden. Dat maakt menigeen toch aarzelend om de volgende keer een taper te gebruiken.
Wouter N14 schreef: di 24 aug 2021, 9:10Die streep is inderdaad laaghangend fruit waarvan je je afvraagt hoe het kan dat het nog niet overal is toegepast.
En dit dus.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 24 aug 2021, 11:03

Het is zelfs bij het vernieuwen van het asfalt op de A4, naar de A5 toe niet veranderd. Er ligt daar nog steeds een taper met normale markering (!)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 24 aug 2021, 12:26

mavas schreef: di 24 aug 2021, 11:03 Er ligt daar nog steeds een taper met ABnormale markering (!)
:mrgreen:

Nog net te zien op deze foto van afgelopen juli.
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.