Afbeelding

Tapers

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

Re: klaverlus bij Trompetknooppunt

Bericht door Rene » do 18 sep 2014, 22:19

Het verkeer bij Watergraafsmeer heeft anders helemaal geen problemen met de nieuwe taper van de A1 naar de A10-Re.
Maar die is dan ook mooi ruim van opzet. Ook bij grote drukte kunnen tapers prima functioneren.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 18 sep 2014, 22:44

^^Het is inderdaad een mooie overzichtelijke taper (Er is zelfs meer overzicht dan de video nu weergeeft). Tijd genoeg om elkaar een plekje te gunnen al houdt een enkeling wel van wat spanning.

[youtube]cIkgZzVF5pg[/youtube]

De files die er nu 's ochtends nog staan rond Watergraafsmeer zijn te wijten aan of ongevallen of terugslag van normale spitsfiles op de Zuid-as

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » do 18 sep 2014, 22:57

Invoegende tapers mogen dan wel de doorstroming verbeteren, ik vind als leek toch maar onveilige constructies.
De eerste keer dat ik (als niet-Nederlander) moest invoegen op de linkerrijstrook van een taper, was het toch even schrikken dat mijn rijstrook in plotseling ophield.
Het lijkt me vooral te werken wanneer in grote drukte bij vertraagd verkeer (zodat je voldoende tijd hebt om een gat te vinden) of juist bij heel rustig verkeer. Bij relatieve verkeersdrukte waarbij het verkeer toch met behoorlijke snelheid dicht op elkaar rijdt, heb je weinig tijd en overzicht om een opening te vinden om in te voegen. Ik heb invoegende tapers buiten Nederland ook nooit gezien, zou daar een reden voor zijn?
De gebruiksvriendelijkste oplossing lijkt me gewoon om de linkerrijstrook van de invoegstrook al eerder te laten ophouden.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 18 sep 2014, 23:17

In het buitenland heb je vaak "zoek het maar uit" samenvoegingen van rijstroken, zonder enige markering of wig.
Frans voorbeeld: https://www.google.nl/maps?ll=48.716707 ... 34,,0,7.54

Of je hebt het andere uiterste: getrapt invoegen, zoals in Groot-Brittanië. Alleen kost dat veel lengte en breedte, en die is er vaak niet.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 18 sep 2014, 23:40

Persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van het Franse 'zoek het uit'. Dat vind ik meer rust geven dan een taper. Ieder zijn ding. ;)
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » vr 19 sep 2014, 8:36

jdb2 schreef:Ik heb invoegende tapers buiten Nederland ook nooit gezien, zou daar een reden voor zijn?
Ahem...

Afbeelding

In de UK en Denemarken komen ze geregeld voor. Sterker nog; het lijkt daar zelfs de standaard te zijn! In de UK is het vaak erger omdat er vrij vaak gewoon twee rijstroken ophouden bij de invoeging...

Toch is de UK een van de veiligste landen van Europa als het gaat om verkeersveiligheid, verbazingwekkend genoeg...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 19 sep 2014, 8:40

Vergeet niet dat veel forummers geen ervaring hebben met het VK.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » vr 19 sep 2014, 9:33

^^
Ok, misschien had ik iets te snel gesproken. ;)
Rene schreef:In het buitenland heb je vaak "zoek het maar uit" samenvoegingen van rijstroken, zonder enige markering of wig.
Frans voorbeeld: https://www.google.nl/maps?ll=48.716707 ... 34,,0,7.54
.
Dit komt in België ook regelmatig voor: http://goo.gl/maps/Mcdct
Dit heb ik nochtans minder erg ervaren als de Nederlands tapers. Ik merk dat in situaties waarin je het zelf moet uitzoeken, de andere weggebruikers gewoon meer rekening houden met elkaar t.o.v. daar waar alles strak afgelijnd is.

Andere mogelijkheid: 2x achter elkaar invoegen (misschien nadelig voor vrachtwagens)
https://goo.gl/maps/U0JZg

Edit: voorbeelden toegevoegd

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 19 sep 2014, 10:27

jdb2 schreef:Ik merk dat in situaties waarin je het zelf moet uitzoeken, de andere weggebruikers gewoon meer rekening houden met elkaar t.o.v. daar waar alles strak afgelijnd is.
Dat lijkt maar zo. Tot je op het moment komt dat de brede strook steeds smaller wordt en je dat niet beseft, en er rechtsachter in je dode hoek iemand rijdt - iemand die je niet gezien hebt omdat je vooral op de situatie voor je en in je linkerspiegel concentreerde. Juist om dat verkeer wat rechts zit te beschermen, kun je verkeer in de linker strook het beste zo snel mogelijk tot invoegen in de hoofdstroom verleiden. Waarbij het zo is dat wanneer men niet kan invoegen en alsnog naar rechts moet, men op basis van het wegbeeld voor hen op basis van de markering meteen weer beseft dat naar rechts gaan betekent dat daar nog verkeer kan rijden.

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » vr 19 sep 2014, 10:44

Rene schreef:
jdb2 schreef:Ik merk dat in situaties waarin je het zelf moet uitzoeken, de andere weggebruikers gewoon meer rekening houden met elkaar t.o.v. daar waar alles strak afgelijnd is.
Dat lijkt maar zo. Tot je op het moment komt dat de brede strook steeds smaller wordt en je dat niet beseft, en er rechtsachter in je dode hoek iemand rijdt - iemand die je niet gezien hebt omdat je vooral op de situatie voor je en in je linkerspiegel concentreerde. Juist om dat verkeer wat rechts zit te beschermen, kun je verkeer in de linker strook het beste zo snel mogelijk tot invoegen in de hoofdstroom verleiden. Waarbij het zo is dat wanneer men niet kan invoegen en alsnog naar rechts moet, men op basis van het wegbeeld voor hen op basis van de markering meteen weer beseft dat naar rechts gaan betekent dat daar nog verkeer kan rijden.
Het legt gevoelsmatig wel meer verantwoordelijkheid bij verkeer op de rechter rijstrook van de invoeger. Als er op de linker rijstrook niets gebeurt, deelt invoegend verkeer vanaf dat punt één rijstrook. Terwijl de (in gevallen wat meer onzekere) weggebruikers op de rechter rijstrook van de invoeger bij een taper zullen denken 'ik zit goed, mij overkomt niks', en geen ruimte maken als links niet kan invoegen. Misschien lijkt dat maar zo, maar ik zou me zelf als rechter-invoegstrook-bereider meer relaxed voelen als die belijning gewoon doorliep, waarmee ik minder scherp ben op een situatie waarbij ik iemand anders uit de problemen kan/moet helpen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 19 sep 2014, 11:59

bereider
Volgens mij maak jij geen invoegstroken klaar (bereiden), maar berijd je ze enkel :mrgreen:
Ik ben voornamelijk bekend met de taper in knooppunt Everdingen richting 's-Hertogenbosch. Ben daar niet gecharmeerd van...Maar ik kan me voorstellen dat het goed kan werken.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 19 sep 2014, 12:40

We hebben al meerdere topics over tapers:
In/uitvoegen, in/uitvoegstroken, tapers
Tapers
Ritsen vanuit het midden

Specifiek Zuid-Holland:
(Weinig) tapers in Zuid-Holland
Tapers Zuid Holland

Bewegwijzering:
Bewegwijzering tapers
Taper-bord gespot

Me dunkt dat er wel wat afgesplitst en samengevoegd kan worden in plaats van doordiscussiëren over tapers in dit topic over klaverlussen in trompetknooppunten... :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 19 sep 2014, 12:48

jdb2 schreef:Andere mogelijkheid: 2x achter elkaar invoegen (misschien nadelig voor vrachtwagens)
https://goo.gl/maps/U0JZg
Lijkt op deze situatie in België. Als je daar helemaal rechts rijdt is het wel schrikken, want ineens houdt die strook op en vlak daarna houdt de linker invoegstrook ook op, en dat zonder enige markering of bebording en terwijl je daar met gemak met 120 km/u door de verbindingsboog kan rijden. Verkeer komt dus op een hoge snelheid hier aan en moet op een drukkere weg vrij abrupt invoegen.
Rene schreef:Of je hebt het andere uiterste: getrapt invoegen, zoals in Groot-Brittanië. Alleen kost dat veel lengte en breedte, en die is er vaak niet.
Zoiets als deze situatie bedoel je? Waar de rijstroken van de invoegende weg door een verdrijvingsvlak worden opgesplitst en na elkaar invoegen? Op zich wel prettig, en iets wat je niet (of nauwelijks) in andere landen ziet. In de uitvoegende variant komt het in Groot-Brittanië ook frequent voor, maar verder ken ik het alleen uit Duitsland (zoals hier bij Keulen.
Jackbauer1350 schreef:Zoals bijvoorbeeld bij Eindhoven, daar lagen de bekende krappe lussen in Batadorp en de Hogt terwijl uiteindelijk juist via die lussen de belangrijkste verkeersstromen gingen. De A2 sloot ook aan op de A58 en A67 die doorgaand waren.
Daar is de A2 inmiddels leading geworden en de krappe lussen zijn verdwenen waardoor het verkeer stukken beter doorstroomt.
De klaverlus voor het doorgaande verkeer van de A2 bij De Hogt was al in de jaren '80 vervangen door een directe verbindingsboog. Het viaduct van de oude klaverlus is wel blijven staan tot de ombouw van de Randweg Eindhoven.

KP Diemen is ook nog een mooi voorbeeld waar de belangrijkste afslaande verkeersstroom door een tweestrooks (!) klaverlus gaat, maar dat wordt ook omgebouwd.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 19 sep 2014, 12:49

Kaaiman schreef:Me dunkt dat er wel wat afgesplitst en samengevoegd kan worden
Via tapers uiteraard. ;)

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 22 sep 2014, 7:19

jdb2 schreef:Invoegende tapers mogen dan wel de doorstroming verbeteren, ik vind als leek toch maar onveilige constructies.
De eerste keer dat ik (als niet-Nederlander) moest invoegen op de linkerrijstrook van een taper, was het toch even schrikken dat mijn rijstrook in plotseling ophield.
Je hebt toch altijd een voorwaarschuwing met dit bord?
Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 22 sep 2014, 18:20

^^ Die borden staan er inderdaad altijd. Ik zou ze overigens ook wenselijk vinden voor de hoofdrijbaan (maar dan 45 graden gedraaid :) )
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Victor
autoweg

Bericht door Victor » ma 22 sep 2014, 18:23

^^ Kwestie van de pijlen kantelen. Maar - zie ik dat nou goed op dat bord, dat de kleine pijl verder geknikt is dan de schuinstand van de grote pijlen? :)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 22 sep 2014, 19:03

Wouter N14 schreef:Die borden staan er inderdaad altijd. Ik zou ze overigens ook wenselijk vinden voor de hoofdrijbaan (maar dan 45 graden gedraaid )
Ik heb wel het idee dat die ook bestaan (al kan ik me niet even een voorbeeld voor de geest halen).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 sep 2014, 19:55

^^ Het komt wel voor dat die borden voor het invoegende verkeer zo dicht bij de hoofdrijbaan staan dat ze vanaf de hoofdrijbaan prima te zien zijn, zoals hier bij KP Eemnes, hier bij KP De Baars of hier bij KP Everdingen. Dan kun je als weggebruiker op de hoofdrijbaan natuurlijk al prima anticiperen op wat komen gaat.

Ik heb zo gauw geen voorbeeld kunnen vinden waar de borden er voor de hoofdrijbaan staan.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 22 sep 2014, 22:31

Palance schreef:
Wouter N14 schreef:Die borden staan er inderdaad altijd. Ik zou ze overigens ook wenselijk vinden voor de hoofdrijbaan (maar dan 45 graden gedraaid )
Ik heb wel het idee dat die ook bestaan (al kan ik me niet even een voorbeeld voor de geest halen).
Dat klopt. Die bestaan ook.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » di 23 sep 2014, 12:43

Egbert schreef: Je hebt toch altijd een voorwaarschuwing met dit bord?
De betekenis van dit bord ken pas sinds ik dit forum las. ;)
Daarvoor vond ik dit maar een cryptisch uitziend bord. Ik denk dat een kleine aanpassing (zoals hierboven al gezegd is) de boodschap beter overbrengt.
Afbeelding
Het lijkt misschien een kleine aanpassing, maar gevoelsmatig klopt dit wel.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 23 sep 2014, 13:26

^^ Niet als je van de taper zelf afkomt.

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » di 23 sep 2014, 17:26

^^ Dan maar het afschot van de weg aanpassen zodat het wel vanaf beide kanten altijd klopt?

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » di 23 sep 2014, 20:09

jdb2 schreef: Afbeelding
Het lijkt misschien een kleine aanpassing, maar gevoelsmatig klopt dit wel.
Ik heb zo'n bord maar op één plek gezien: aan het begin van de A9 bij de aansluiting bij Kooimeer. Helaas geen foto van, noch zijn er streetviewbeelden van. Dit bord zouden ze meer moeten plaatsen.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Victor
autoweg

Bericht door Victor » di 23 sep 2014, 21:45

Ondertussen zijn op heel pagina 2 van dit topic de woorden "klaverlus" en "trompetknooppunt" nog niet genoemd...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 23 sep 2014, 21:45

Jawel, in de post hierboven. :mrgreen:

Victor
autoweg

Bericht door Victor » di 23 sep 2014, 21:53

^^ deur stond wagenwijd open, en toch trap je hem in! :lol:

harry
Wegnummerfotograaf

Re: trompetlus bij Klaverknooppunt

Bericht door harry » di 23 sep 2014, 23:28

^^ Beide woorden staan ook boven iedere posting op deze bladzijde. Behalve deze dan.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 10:47

^^ Geniaal! :lol: :rofl2:

Kaaiman
Secretaris

Tapers

Bericht door Kaaiman » wo 24 sep 2014, 12:41

Harriïsme alom! :rofl2: