Tapers

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: klaverlus bij Trompetknooppunt

Bericht door Attietattie » zo 28 sep 2014, 20:04

Mandelsoft schreef:
jdb2 schreef: Afbeelding
Het lijkt misschien een kleine aanpassing, maar gevoelsmatig klopt dit wel.
Ik heb zo'n bord maar op één plek gezien: aan het begin van de A9 bij de aansluiting bij Kooimeer. Helaas geen foto van, noch zijn er streetviewbeelden van. Dit bord zouden ze meer moeten plaatsen.
Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Mandelsoft
expressweg

Re: Tapers

Bericht door Mandelsoft » zo 28 sep 2014, 20:18

Die bedoelde ik ja. Bedankt voor het plaatsen van de foto :top:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 28 sep 2014, 21:42

Rene schreef:En bij de gevaarlijkste taper van Nederland:
https://www.google.nl/maps?ll=51.529286 ... 4,,1,-1.17
Is dat echt de gevaarlijkste taper van NL of zeg je dit gewoon omdat er maar 1 rijstrook is waarop ingevoegd wordt (en verkeer op die rijstrook dus niet kan uitwijken)?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 28 sep 2014, 21:45

^^
Je noemt zelf de reden waarom die taper extreem gevaarlijk is.
Zonder uitwijkmogelijkheid is een taper echt niet veilig.
En er is er maar één op deze manier, dus...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 28 sep 2014, 21:50

Zijn de intensiteiten daar dan ook dusdanig dat twee invoegende rijstroken daar nodig zijn?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 28 sep 2014, 21:54

^^
Geen flauw idee.

Maar er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen 1600 en 4000 mvt/uur.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 28 sep 2014, 21:56

Snelwegfreak schreef:Zijn de intensiteiten daar dan ook dusdanig dat twee invoegende rijstroken daar nodig zijn?
Compleet nattevingerwerk van mijn kant maar vanuit BoZ rijdt er behoorlijk wat verkeer naar Breda. In ieder geval gebruikt meer verkeer de linkerrijstrook op de taper dan dat er vanuit de bocht bij knp. De Stok komt. Dat is dan gebaseerd op mijn eigen waarnemingen natuurlijk.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 28 sep 2014, 22:03

^^ Wij bevochtigen de vinger op dezelfde manier. Dat is ook mijn ervaring.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 28 sep 2014, 22:13

Rene schreef:^^
Maar zijn er ook ongevallencijfers beschikbaar dat deze reden bevestigt?

Overigens, is deze niet nog gevaarlijker? http://goo.gl/maps/d6Pk7
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 28 sep 2014, 22:25

Ik blijf invoegende tapers ook verschrikkelijke ondingen vinden die ik zoveel mogelijk vermijd. Geef mij maar het Britse systeem met een dubbele invoeger, werkt net zo goed.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 28 sep 2014, 22:31

^^ Ik heb ook eenmaal een paar weken in GB de invoegsituatie mogen aanschouwen, en die zijn inderdaad erg prettig.

Daarentegen heb ik liever de Luxemburgse of Duitse situatie, waar er rechts steeds een rijstrook afvalt. Kost wel wat meer ruimte, maar volgens mij is het wel veiliger dan een taper.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 28 sep 2014, 22:32

^^ Die Duitse variant vind ik weer ondingen omdat daar de beschikbare capaciteit heel slecht gebruikt wordt. Vrijwel iedereen schiet zou gauw mogelijk naar links en dat zal in Nederland niet veel beter gaan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 28 sep 2014, 23:04

mavas schreef:Maar zijn er ook ongevallencijfers beschikbaar dat deze reden bevestigt?
Op http://ongelukken.staanhier.nl is te vinden dat het aantal ongevallen er wel meevalt, en dat er sinds 2007 één gewonde is gevallen. Dat is niet veel. Maar waar het om gaat, is dat het een intrinsiek onveilig wegontwerp is. Als het door omstandigheden een keer wat drukker is dan normaal, is de kans groot dat er een flinke klapper kan voorkomen.
Overigens, is deze niet nog gevaarlijker? http://goo.gl/maps/d6Pk7
Deze is simpelweg erg kort. Vergelijkbaar met het exemplaar op de A10-Li bij KP Watergraafsmeer, die nooit vanuit beide richtingen tegelijkertijd geopend is...

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 28 sep 2014, 23:25

^^ Die op de A13 is wel overzichtelijker heb ik t idee.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » zo 28 sep 2014, 23:33

Rene schreef:^^
Inderdaad. Bij het andere voorbeeld van de A13 heb je wel een uitwijkmogelijkheid.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 29 sep 2014, 9:21

Maar ik dacht dat er bij die van de A13 geen verbreding plaats heeft gevonden.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 29 sep 2014, 10:54

Die bij Delft-Noord is m.i. te kort. Bovendien moet je bij een toerit vanaf het OWN geen invoegende taper willen hebben, hooguit met een andere snelwegrijbaan.
En een taper omwille van een TDI lijkt me al helemaal een slechte zaak - dan beter de TDI verder stroomopwaarts op de toerit plaatsen en wat minder opstelcapaciteit voor de TDI, gevolgd door een afstreping.

Techum
verkeersader

Bericht door Techum » ma 29 sep 2014, 11:50

Snelwegfreak schreef:Zijn de intensiteiten daar dan ook dusdanig dat twee invoegende rijstroken daar nodig zijn?
Bij te lage intensiteiten op de doorgaande richting voor een extra rijstrook is deze oplossing veiliger en eleganter:
http://goo.gl/maps/lUXc6 (geen taper)
http://goo.gl/maps/aLDal (ritsen vanaf hier)

Kost je iets meer asfalt maar je hebt niet meer een keihard punt waar conflicten kunnen ontstaan.
Bij Emmeloord is het driestrooksvak ruim uitgevoerd in mijn beleving. Ik stel me voor dat dit ook een stuk korter kan als de hoeveelheid extra asfalt een bezwaar is.

[offtopic]
Bij Emmeloord is de situatie in de richting Lelystad vergelijkbaar.
Waarom men er dan bij dit soort constructies niet voor kiest om de rechter rijstrook af te laten vallen als uitvoegstrook is mij een raadsel.
[/offtopic]
Laatst gewijzigd door Techum op ma 29 sep 2014, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 29 sep 2014, 11:53

Is uiteraard geen snelwegdeel meer na de omlegging van de N7, maar dit is ook geen fijne, al heb ik hier nog nooit het volledig gebruikt gezien:

Europaplein Groningen
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 29 sep 2014, 12:02

mhkamp schreef:Europaplein Groningen
Veel te kort, en geen uitwijkmogelijkheid naar rechts. Dit is dus geen veilige taper.

Doet me denken aan een soortgelijke veel te korte taper zonder vluchtstrook die er tijdelijk heeft gelegen op de N242-Li bij de toerit van de N508.
Gelukkig heeft de provincie dat ding binnen enkele weken na ingebruikname opgeruimd.
Wie goed kijkt kan de markeringsrestanten ervan nog zien op streetview: https://www.google.nl/maps?ll=52.64073, ... 59,,0,4.85

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 29 sep 2014, 13:18

Davy schreef:Ik blijf invoegende tapers ook verschrikkelijke ondingen vinden die ik zoveel mogelijk vermijd. Geef mij maar het Britse systeem met een dubbele invoeger, werkt net zo goed.
Ik heb zelfs plaatsen in GB gezien waar met 3 rijstroken op die manier wordt ingevoegd, waarbij meestal de meest linkse rijstrook doorloopt als extra rijstrook op de hoofdrijbaan.

Ondanks dat dit systeem wel duidelijk is en weggebruikers wat meer de tijd geeft om op elkaar te anticiperen heeft het ook wel een nadeel: met zulke lange toeritten kun je bijvoorbeeld over een wat langere afstand geen langzamer voertuig inhalen. Ik vraag me af als zo'n systeem hier toegepast zou worden, of veel mensen dan niet hun geduld zouden verliezen en de doorgetrokken strepen gaan negeren. Ik zie nu al regelmatig dat dat nog wel eens mis gaat in Nederland doordat mensen ofwel de doorgetrokken streep tussen de taper en de invoegende rijstrook ernaast negeren, ofwel (nog erger) dat er überhaupt geen doorgetrokken streep ligt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 sep 2014, 16:25

Rene schreef:Taperborden op hoofdrijbaan:
https://www.google.nl/maps?ll=51.978692 ... 4,,0,10.64
Die staat 'gedraaid' ten opzichte van de hoofdrijbaan. Had ook bij de invoeger kunnen staan...
Rene schreef:Die bij Delft-Noord is m.i. te kort. Bovendien moet je bij een toerit vanaf het OWN geen invoegende taper willen hebben, hooguit met een andere snelwegrijbaan.
Wat is er dan mis met deze taper? Gezien het feit dat dit een drukke aansluiting is, is het wel nodig, en tegenwoordig heeft de hoofdrijbaan al drie doorgaande rijstroken en gaat na deze aansluiting de rechterrijstrook van de invoeger door als rechterrijstrook van de hoofdrijbaan.

Bovendien haal je op deze plek al redelijk makkelijk de Vmax van 100 km/u, dus het is niet dat je met een groot snelheidsverschil bij de taper komt.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 29 sep 2014, 16:57

Veelal doseren VRI's toch al het aanbod vanaf het OWN. Vaak kan dan best met een afstreping worden volstaan. Dat zal bij langdurig groene verkeerslichten best af en toe wat samenvoeg-wrijvingen geven, maar het kruispunt benedenaan zal er niet door vastlopen. Als je dan kunt constateren dat de doorstroming op het OWN er weinig baat bij heeft, maar de verkeersveiligheid op het HWN niet meer zo fijn is, dan mag je je best afvragen waarvoor zo'n taper vanaf het OWN er zou moeten komen.

Ik kan me voorstellen dat als er uit simulatiemodellen blijkt dat er zonder taper een probleem optreedt, terwijl een taper amper tot verkeersveiligheidsverlies leidt op het HWN, men wellicht een andere keuze maakt. Maar dan nog neem je een hypotheek op de toekomst. Zeker als je de meest zuidelijke toerit van het OWN naar het HWN zo ruim uitvoert, dan weet je wat er op het OWN gaat gebeuren als het verkeer toeneemt en er daardoor op de snelweg zelf een file gaat ontstaan als gevolg van die taper. Je krijgt dan een zichzelf versterkend effect:
- veel verkeer neemt zuidelijke toerit
- taper leidt tot congestie A28
- door file A28 loopt verkeer dat verder stroomopwaarts invoegt vertraging op
- verkeer uit de stad naar de snelweg gaat manieren zoeken om via onderliggend wegennet naar meest zuidelijke afrit toe te gaan
- taper levert meer congestie op
- etcetera

Als die taper nu andere delen van het HWN helpt die in een netwerkvisie hoog scoren, dan valt dat te billijken. Vaak is dat echter niet zo bij toeritten vanaf het OWN. Dan wil je liever juist bufferen op de toerit, om het hele systeem (waar het HWN een belangrijke rol in heeft) een beetje draaiende te kunnen houden.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 29 sep 2014, 17:16

Nu er toch even over tapers gesproken wordt: weet iemand waarom de dubbele uitvoeger van de N11 weer is 'verenkeld'? Op het asfalt zijn de oude pijlen nog terug te vinden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 29 sep 2014, 17:48

Rene schreef:
Veel te kort, en geen uitwijkmogelijkheid naar rechts. Dit is dus geen veilige taper.
De "middenstrook" wordt altijd m.b.v. signalering afgesloten vanuit een van beide richtingen. Het is dus nooit een "echte" taper.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 29 sep 2014, 17:50

RSK schreef:Nu er toch even over tapers gesproken wordt: weet iemand waarom de dubbele uitvoeger van de N11 weer is 'verenkeld'? Op het asfalt zijn de oude pijlen nog terug te vinden.
Gokje: de kruising erna is nu ongelijkvloers geworden. Er zijn geen ophopingsproblemen meer. Dus de vluchtstrook kon gewoon weer vluchtstrook worden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 sep 2014, 18:10

harry schreef:
Rene schreef:
De "middenstrook" wordt altijd m.b.v. signalering afgesloten vanuit een van beide richtingen. Het is dus nooit een "echte" taper.
Ah, dus net als bij Neerbosch (waar vrijwel altijd de linkerstrook in de verbindingsweg Venlo -> Ewijk is afgekruist).

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 29 sep 2014, 18:38

harry schreef:
RSK schreef:Nu er toch even over tapers gesproken wordt: weet iemand waarom de dubbele uitvoeger van de N11 weer is 'verenkeld'? Op het asfalt zijn de oude pijlen nog terug te vinden.
Gokje: de kruising erna is nu ongelijkvloers geworden. Er zijn geen ophopingsproblemen meer. Dus de vluchtstrook kon gewoon weer vluchtstrook worden.
Zijn dat niet de restanten van de werkzaamheden van 1, 2 jaar geleden?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 30 sep 2014, 0:01

De kruising is ongelijkvloers sedert mei 2004. Maar nader historisch Streetview-onderzoek leert me dat het resten zijn van gele strepen ten tijde van de verbreding van de A12 in de zomer van 2010. Ik heb niets gezegd.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.