Pictogrammen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 26 apr 2005, 21:58

Charles schreef:Ik heb het vanmiddag nog even bekeken.
Naast een fraai huis is op de foto ook een handwegwijzer te zien met daarop het politie-logo:
En ook nog een NS-logo... :(

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 26 apr 2005, 23:18

IQ[] schreef:Bij het MMC in Veldhoven staat er op redesign-borden (even uit mijn hoofd):
rechtsaf: + Eerste hulp
rechtdoor: H MMC
Nu je het zegt: zo heb ik het bij meer ziekenhuizen gezien. Maar ja, dan heb je het ziekenhuis zelf al gevonden. Op weg daarnaartoe moeten we het dus doen met die onduidelijke en internationaal afwijkende "H".

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » wo 27 apr 2005, 0:07

Wicher schreef:
Naast een fraai huis is op de foto ook een handwegwijzer te zien met daarop het politie-logo:
Wie goed kijkt, ziet dat er een verschil is tussen de pijlvormen, dat betekent dus dat de lichtbakken voor 'Politiebureau' en 'P-route Centrum' later zijn geplaatst (na 2003) dan 'Station'. Aangezien ik daar vlakbij woon, weet ik dat dat inderdaad het geval is. ;) In Valkenburg is overigens de grootste symbolen-collectie te vinden die ik ken, voor de geïnteresseerden zeker nog wel een paar foto's waard.
Groet, Charles

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 27 apr 2005, 9:46

Charles schreef:Wie goed kijkt, ziet dat er een verschil is tussen de pijlvormen
Hee ja. De nieuwe pijlen zijn wel beter.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 apr 2005, 9:53

Wicher schreef:
Ja, dat moet tegenwoordig toch een Koplopertreintje worden? :?

In Zwolle al gezien :)
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 apr 2005, 9:55

Klopt, bij de Burgemeester Royensingel (oid) richting het NS station. Ik vind m afschuwelijk, want lang niet alle treinen zijn koplopers. Op het traject Zwolle - Roosendaal rijden niet eens koplopers, maar alleen dubbeldekkers...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 apr 2005, 10:53

Nee, ook ICR (Intercity-wagons achter locomotief) en incidenteel nog wel eens Plan V (oude tweedelige stoptreinstellen). Ook de oude dubbeldekkers met groene bankjes (als de treinen door omstandigheden maar tot bv. Deventer kunnen rijden).

Standaard ICR of DD-IRM (nieuwe dubbeldekkers). En dat is al heel wat voor een lijn die als Sneltrein (en niet als Intercity) te boek staat.

Edit: ICK moest ICR zijn
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 03 mei 2005, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Coen Tunnel

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 27 apr 2005, 13:18

Pino schreef:Nu je het zegt: zo heb ik het bij meer ziekenhuizen gezien. Maar ja, dan heb je het ziekenhuis zelf al gevonden. Op weg daarnaartoe moeten we het dus doen met die onduidelijke en internationaal afwijkende "H".
Daar heb je wel weer gelijk in, al weet in niet in hoeverre de "H" internationaal afwijkt. In Zwitserland bijvoorbeeld zie je de "H's" ook, zelfs voor psychiatrische ziekenhuizen.

Hoe zou het logo voor een station er dan wel uit moeten zien? Ik heb er geen idee van, hoe je dat t beste zou kunnen aanduiden met een logo :?:

peejay
autoweg

Bericht door peejay » wo 27 apr 2005, 13:25

Charles schreef:Naast een fraai huis is op de foto ook een handwegwijzer te zien met daarop het politie-logo:

Afbeelding
Ah, Valkenburg aan de Geul. Behalve een fraai huis en een handwegwijzer zijn op deze fraaie foto ook te zien: rechts de weg richting Hulsberg, en het 'hoes' van Charles, en links een glimp van de boom waar vorig jaar een heks tegenaan is gevlogen (:shock: echt waar, ze heeft er maanden gehangen!)
__ __ __ __ __ __ __ __
IQ[] schreef:Hoe zou het logo voor een station er dan wel uit moeten zien? Ik heb er geen idee van, hoe je dat t beste zou kunnen aanduiden met een logo :?:
:arrow: Met een stilstaande trein? (vrij gebruikelijk bij de spoorwegen :twisted:)
Rij met je hart

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 27 apr 2005, 17:16

Chrizz schreef:Klopt, bij de Burgemeester Royensingel (oid) richting het NS station. Ik vind m afschuwelijk, want lang niet alle treinen zijn koplopers. Op het traject Zwolle - Roosendaal rijden niet eens koplopers, maar alleen dubbeldekkers...
Dit is een beetje een slecht argument. Het vrachtwagen symbooltje laat ook een bakwagen zien, terwijl er ook veel opleggers rondrijden. Zo kun je ook wel onderscheid gaan maken dat er ook niet alleen maar herenfietsen komen op het fietspad.

Ik ben wel voor het nieuwe Redesign-stationssymbool. :)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 27 apr 2005, 17:32

Met een stilstaande trein? (vrij gebruikelijk bij de spoorwegen
Ja, he he. Wat heb je aan een rijdende trein op het station. Dat wordt springen als je er dan in wilt :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » wo 27 apr 2005, 17:39

Vinny schreef:
Met een stilstaande trein? (vrij gebruikelijk bij de spoorwegen)
Ja, he he. Wat heb je aan een rijdende trein op het station. Dat wordt springen als je er dan in wilt :evil:
Stilstaande treinen zijn bij de spoorwegen helaas ook vrij gebruikelijk buiten de stations :(
Rij met je hart

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 28 apr 2005, 12:23

ViaHaaren schreef:Over die campings ben ik met je eens, maar het Postkantoor kan als het TPG is, weer meteen TNT worden. Zo kun je beter een envelop als pictogram invoeren, zeker nu de postwereld ook al geprivatiseerd gaat woden. Politie zou ik gewoon het wetboek met de ontploffing erboven geven.
Ik vind niet dat je pictogrammen moet gebruiken die bij elke naamswijziging van de betreffende instantie weer moeten worden gewijzigd. Dus inderdaad voor postkantoor gewoon een envelop of een posthoorn. Wat maakt het uit dat er tegenwoordig geen posthoorns meer worden gebruikt. Het gaat erom dat iedereen (incl. buitenlandse toeristen) het begrijpen. In Frankrijk gebruiken ze die posthoorn ook, en hoewel ik toch echt van na het posthoorntijdperk ben, begrijp ik precies wat daarmee bedoeld wordt. Er worden tegenwoordig ook meer e-mails verstuurd dan brieven, maar daarom begrijpen velen best nog wat een brief is en dat met een pictogram brief het postkantoor wordt bedoeld.

Het NS logo is misschien niet meer helemaal representatief voor de spoorwegen als geheel (hoewel alle "concurrenten" dochterondernemingen van de NS zijn in samenwerking met busmaatschappijen), maar het logo wordt door het meerendeel van de bevolking toch meer geassocieerd met station dan het onduidelijke nieuwe redesign-logo. Als je het NS logo op de pictogrammen dan toch verandert, maak er dan een duidelijke trein van.

Tot slot zijn er veel te veel pictogrammen. De helft heb ik nog nooit gezien of wordt niet gebruikt. Afvoeren die hap. Pictogrammen moeten dienen als verduidelijking.
Rainier

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 03 mei 2005, 15:51

Riva schreef:Het NS logo is misschien niet meer helemaal representatief voor de spoorwegen als geheel (hoewel alle "concurrenten" dochterondernemingen van de NS zijn in samenwerking met busmaatschappijen), maar het logo wordt door het meerendeel van de bevolking toch meer geassocieerd met station dan het onduidelijke nieuwe redesign-logo. Als je het NS logo op de pictogrammen dan toch verandert, maak er dan een duidelijke trein van.
NoordNed is geen NS-dochter meer, maar sinds 2003 voor 100% van Arriva. Waarschijnlijk wordt dat vanaf 2006 ook de naam en vervalt NoordNed als naam. Alleen Syntus is een samenwerking van NS en Connexxion. Stations De Eschmarke en Glanerbrug worden alleen bediend door Duitse Spoorbedrijven. De stations zijn wel allemaal van de NS.
Coen Tunnel

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 08 mei 2005, 12:53

Afbeelding
Waarom zijn er voor de linkerrichting eigenlijk twee borden terwijl de bestemmingen ook wel op één bord kunnen? Over materiaal- en energiebesparing gesproken... :roll:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 08 mei 2005, 13:00

Ik vind t wel wat overzichtelijker zo. Anders staat t zo dicht op elkaar. Ik denk dat het daarom zo gedaan is. Ik heb er geen problemen mee.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 25 mei 2005, 19:37

Het veerpontsymbool vind ik wel achteruitgegaan:
Afbeelding

Het oude was beter zichtbaar door het vele wit en het ademde nog nostalgie met een rokend bootje. :)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 25 mei 2005, 19:47

Het is wat off-topic, maar ik vind Leeuwarden een wat vreemd doel op de N250. Voor een betere oriëntatie zou ik de voorkeur geven aan bijvoorbeeld Den Oever.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 25 mei 2005, 20:16

Ds79m schreef:Het is wat off-topic, maar ik vind Leeuwarden een wat vreemd doel op de N250. Voor een betere oriëntatie zou ik de voorkeur geven aan bijvoorbeeld Den Oever.
Dat zal waarschijnlijk stammen uit de tijd van rijksweg 9. Die liep van Haarlem (thans A208) via de Velsertunnel (thans A22), Uitgeest (A9), Alkmaar, De Stolpen (N9) naar via Den Helder (met inbegrip van de huidige N250) over Den Oever (thans N99) en de Afsluitdijk (thans A7) en Harlingen (thans N31) naar Leeuwarden (thans A31). Leeuwarden was destijds einddoel, dus dat zal vanaf Den Helder wel verwezen zijn, en Den Oever waarschijnlijk pas later op de route. Bovendien is Den Oever enkel bekend van de Afsluitdijk, en vroeger stelde het natuurlijk helemaal bitter weinig voor. Wellicht allemaal redenen waarom er Leeuwarden staat.

Maar ik ben met je eens: in de tegenwoordige tijd zou Den Oever beter zijn.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 25 mei 2005, 20:21

Ah zit dat zo, bedankt voor de toelichting. :top:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 15 jun 2005, 20:12

Ik vroeg me eigenlijk af of het Almelose stationssymbooltje nog ergens meer is opgedoken? Dat was echt een vaag treintje.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 15 jun 2005, 20:25

Ik heb gehoord dat iemand in IJmuiden een symbooltje van een hovercraft heeft gespot voor de snelle ferryverbinding van Connexxion met Amsterdam. Of het waar is en waar die dan staat, is mij onbekend.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Sjef

Bericht door Sjef » wo 15 jun 2005, 20:31

ViaHaaren schreef:Ik vroeg me eigenlijk af of het Almelose stationssymbooltje nog ergens meer is opgedoken? Dat was echt een vaag treintje.
Iemand misschien een foto?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 15 jun 2005, 20:38

Ja,

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/alg/ ... straat.jpg

Kijk voor een complete bewegwijzeringschaos ook eens in het topic ''Almelo'' bij de Wegenfotografie. :kots:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 15 jun 2005, 21:20

Jeetje! Wat stelt dat voor... :shock:
T doet mij denken aan een mislukte bus, gecombineerd met een autotreinsymbool :? :roll:

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » wo 15 jun 2005, 22:27

Wellicht is dit een proef geweest? Ik heb het elder nog niet gezien in ieder geval.
Groet, Charles

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 16 jun 2005, 11:23

Ik heb gehoord dat iemand in IJmuiden een symbooltje van een hovercraft heeft gespot voor de snelle ferryverbinding van Connexxion met Amsterdam. Of het waar is en waar die dan staat, is mij onbekend.

Ja die staat er. Was het je nog niet opgevallen? Ik zal kijken of ik de volgende keer wanneer ik in IJmuiden ben er een foto van kan maken. Maar ik garandeer niets bij voorbaat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 16 jun 2005, 17:20

IQ[] schreef:Jeetje! Wat stelt dat voor... :shock:
T doet mij denken aan een mislukte bus, gecombineerd met een autotreinsymbool :? :roll:
Het lijkt op een oude Hondekoptrein. :?
Coen Tunnel

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 16 jun 2005, 17:21

Vinny schreef:

Ja die staat er. Was het je nog niet opgevallen? Ik zal kijken of ik de volgende keer wanneer ik in IJmuiden ben er een foto van kan maken. Maar ik garandeer niets bij voorbaat.
Wellicht kom ik eerder in de buurt, ik woon er tenslotte redelijk in de buurt. Waar moet die dan staan? Bij de kruising bij de veerpont in de buurt dan?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 okt 2005, 18:05

ikzelf schreef:Een van de weinige niet-logogebonden politie-pictogrammen die ik ken, is dat in Italië. Al ik het me goed herinner, zie je daar een hoofd met pet en op de schouder mogelijk nog het begin van een sjerp. Maar ja, met dat laatste zie je agenten in Nederland dan weer niet.
Hierbij een plaatje van het Italiaanse symbool. Ik geloof dat er op zich nog onderscheid bestaat tussen "Polizia Stradale", "Carinieri" en gewone politie, maar het gaat om het idee.

Afbeelding

Overigens viel het me op dat in Italië alle symbooltjes in een kader staan. Had wel een zeker rustgevend effect en zou wellicht dus moeten overwogen voor Nederland.

Zowel Nederland als Italië hebben echter het probleem om werkelijk voor alles een symbool te begrijpen. Snijden in die zooi !!!