[N014][N440] Hubertustunnel

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N014][N440] Hubertustunnel

Bericht door harry » zo 27 mar 2022, 21:44

Vandaag was de Hubertustunnel ook afgesloten. Geen idee waarom.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N014][N440] Hubertustunnel

Bericht door boe! » zo 27 mar 2022, 21:46


Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N014][N440] Hubertustunnel

Bericht door Rogier » ma 28 mar 2022, 8:35

Een tunnel met kuren. Misschien moeten de heren tunnelbeheerders en de politiek een fundamentele discussie gaan starten of al die elektronica echt extra voordelen biedt m.b.t. de veiligheid of dat je met minder elektronica bijna hetzelfde veiligheidsniveau kunt krijgen. Het langdurig afsluiten van tunnel i.v.m. renovatie levert ook extra risico's op, kost klauwen met geld en levert veel hinder op.

Overigens geloof ik het verhaal m.b.t. dat de renovatie niet zonder langdurige afsluiting kan totaal niet. Men moet echt met goede uitleg komen om mij te overtuigen en de reden is vrij eenvoudig. In 2003 is de Westenscheldetunnel geopend. Deze tunnel is een paar jaar geleden ook aangepakt i.v.m. vernieuwing technische installaties. Alleen hier ging de tunnel amper (hooguit tijdens de nachten en diverse nachten) dicht. Waarom lukte het bij de Westerscheldetunnel het wel om de installaties grotendeels te vervangen en de tunnel aan de nieuwste normen te laten voldoen en is dat bij deze tunnel niet mogelijk, zonder de tunnel voor 1 jaar volledig af te sluiten.
1 reden, geen financiele prikkel. Bij de Westenscheldetunnel heft men tol en het afsluiten van de tunnel kost teveel geld.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N014][N440] Hubertustunnel

Bericht door mavas » ma 28 mar 2022, 8:58

Bij andere wegbeheerders zijn tunnels vaak vergeven in een concessie, die dan door een marktpartij wordt onderhouden. Deze contracten zijn vaak opgesteld op basis van beschikbaarheid.
Ik vraag me dan ook af, of dat bij de Hubertustunnel ook zo is, als deze zo lang dicht gaat.
Wat ook nog kan, is dat het contract afgelopen is, en dat de wegbeheerder hier dus voor een lange afsluiting kiest zodat het goedkoper kan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N014][N440] Hubertustunnel

Bericht door Kaaiman » ma 28 mar 2022, 9:15

Is de wegbeheerder nog altijd de gemeente Den Haag? Of is e.e.a. elders ondergebracht in opdracht van de gemeente?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N014][N440] Hubertustunnel

Bericht door Peter » ma 28 mar 2022, 10:10

Rogier schreef: ma 28 mar 2022, 8:35 Een tunnel met kuren. Misschien moeten de heren tunnelbeheerders en de politiek een fundamentele discussie gaan starten of al die elektronica echt extra voordelen biedt m.b.t. de veiligheid of dat je met minder elektronica bijna hetzelfde veiligheidsniveau kunt krijgen. Het langdurig afsluiten van tunnel i.v.m. renovatie levert ook extra risico's op, kost klauwen met geld en levert veel hinder op.

Overigens geloof ik het verhaal m.b.t. dat de renovatie niet zonder langdurige afsluiting kan totaal niet. Men moet echt met goede uitleg komen om mij te overtuigen en de reden is vrij eenvoudig. In 2003 is de Westenscheldetunnel geopend. Deze tunnel is een paar jaar geleden ook aangepakt i.v.m. vernieuwing technische installaties. Alleen hier ging de tunnel amper (hooguit tijdens de nachten en diverse nachten) dicht. Waarom lukte het bij de Westerscheldetunnel het wel om de installaties grotendeels te vervangen en de tunnel aan de nieuwste normen te laten voldoen en is dat bij deze tunnel niet mogelijk, zonder de tunnel voor 1 jaar volledig af te sluiten.
1 reden, geen financiele prikkel. Bij de Westenscheldetunnel heft men tol en het afsluiten van de tunnel kost teveel geld.
Vermoedelijk is de Westerscheldetunnel (net als de meeste snelwegtunnels) ontworpen voor een tijdelijk 1+1 verkeer (met barrier) of voor tegenverkeer, waardoor je één richting kan openhouden en desnoods per spits veranderen. Zoiets als bij de Maastunnel, maar daar was permanent één richting (naar het ziekenhuis) open. De Westerscheldetunnel is buiten het toeristenseizoen niet waanzinnig druk dus 1+1 past meestal wel. Die barrier past denk ik niet in de Hubertustunnel, althans niet om vrachtverkeer 1+1 te laten rijden. Formeel mag tegenverkeer in een stadstunnel denk ik wel zonder barrier, maar dat zal wel weer eng gevonden worden of niet uit te leggen (omdat het bij snelwegtunnels niet mag).

Het is goed mogelijk dat ze de Hubertustunnel in twee fases gaan doen, waarbij de andere buis (in 2 richtingen) beschikbaar blijft voor hulpdiensten en werkverkeer. Er rijdt nu denk ik geen OV door de tunnel. En dan is er dus ook de kans dat de tunnel in de zomervakantie (bouwvak) open is voor verkeer van en naar Scheveningen en dat het een klus van 2 keer 4-5 maanden is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie