Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.
Is het niet "gewoon" veel makkelijker om over snelwegen deels overkappingen te maken waar zonnepanelen op liggen?
Een beetje zoals sommige geluidswallen, maar dan met zonnepanelen?
Je zou zelfs kunnen beargumenteren dit te doen over fietspaden, rijden fietsers ook meteen beschut.
Edit: Zoals men op de A16 bij Dordrecht gedaan heeft, maar dan met zonnepanelen erop. (https://goo.gl/maps/oLNvQSN8Zigorzbt9)
Gaat geheid efficiënter zijn.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Ach, zo kan ik nog wel wat bedenken:
* Zonnepanelen op bestaande bewegwijzerings/signaleringsportalen
* Zonnepanelen achter op bewegwijzering, kan zelfs schuin bij staalstellingen
* Achtergrondschilden van VRI's, VWS'en DRIP's en signaalgevers volhangen met zonnepanelen aan voor- en achterkant
* Enzovoort...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet @DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
Denk dat dat te hoge kosten zal geven, en op zulke kleine oppervlakten zal het nauwelijks helpen.
Maar zeker op west-oost corridors (A12, A15, A58, A59) zou je er wat profijt van kunnen hebben.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Mijn semi-serieuze suggesties zijn met name geschikt voor stroomgebruik door de infragerelateerde techniek waar ze aan zouden kunnen hangen. 10.000 woningen ga je er nooit mee van stroom voorzien, nee.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet @DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
Kaaiman schreef: ↑vr 19 mar 2021, 19:11
Mijn semi-serieuze suggesties zijn met name geschikt voor stroomgebruik door de infragerelateerde techniek waar ze aan zouden kunnen hangen. 10.000 woningen ga je er nooit mee van stroom voorzien, nee.
Nee, dat snap ik. Maar denk dat door het kleine oppervlak (neem aan dat aan 5 verkeerslichten geen rij zonnepanelen van 6x1 meter komt te hangen), dat de hoek waar de zon er efficiënt op kan schijnen te klein wordt.
Ongetwijfeld horen de niet-veerbare stekjes tot het grote geheel net zoals de stekjes die tussen dikke planken zijn geplant. De stekjes zonder bescherming zijn geen lang leven beschoren omdat ze aan het einde van de zomer kleiner zullen zijn dan het onkruid wat daar weelderig groeit. De ervaring, toevallig op hetzelfde stukje grond, leert mij dat als het onkruid net zo groot is als de twijgjes die er zijn gepoot alles met de grote maaibeurt in het najaar wordt gemangeld door de klepelmaaier.
Wat betreft de braamstruiken iets verderop ben ik bang dat die net zo hard, of mogelijk nog sneller, weer terugkeren. De braamstruiken groeien in de zomer dan ook weelderig over het fietspad en veroorzaken daarbij de nodige overlast voor de fietsers die er te dicht langs rijden en zich bezeren aan de dikke takken.
Fietspad gaat donderdag inderdaad vanaf 7.00 uur dicht. Staat alleen niet bij voor hoelang het dicht gaat. Is het één dag, één week of één maand. Tis in ieder geval niet voor een tweede glasvezelnetwerk op Remmerden want daarvan is nog maar sinds enkele dagen bekend dat dat er komt.
Gokje van mijn zijde, verwijderen van de zonnepanelen en vervangen door asfalt. Vanavond een informatieavond bijgewoond over een plan om 21 hectare zonnepanelen te leggen rondom Remmerden.
De broodnodige uitbreiding van het Bedrijventerrein in dat gebied wordt/werd altijd tegengehouden onder het mom van het milieu en nu zou er zomaar ineens een grote zonneweide kunnen komen? Zonne panelen prima maar dan wel efficiënt grondgebruik en op daken van bedrijfspanden.
Zonneweides op een voormalige vuilstort vind ik geen verkeerd ruimtegebruik.
Natuurontwikkeling hebben we best wel genoeg.. het is alleen niet divers genoeg.
Minder landbouwgronden zal er ook moeten komen... immers zal de veestapel verkleind moeten worden ivm de emissies.
Alleen maar zonnepanelen op daken.... ik weet niet.. brandgevaar wordt er wel groter door.. volgens mij. Zit een hoop goedkope zooi tussen volgens mij.
Berichtdoor Schelpenpaadje » do 03 jun 2021, 10:59
Durashift schreef: ↑wo 02 jun 2021, 22:16
Zonneweides op een voormalige vuilstort vind ik geen verkeerd ruimtegebruik.
Natuurontwikkeling hebben we best wel genoeg.. het is alleen niet divers genoeg.
Minder landbouwgronden zal er ook moeten komen... immers zal de veestapel verkleind moeten worden ivm de emissies.
Inkrimpen van de veestapel betekent niet automatisch dat er landbouwgrond wordt vrijgespeeld. Naast vermindering van het aantal dieren is het ook belangrijk dat boeren anders omgaan met hun ruimte. Een minder intensieve landbouw die niet afhankelijk is van drijfmest en kunstmest. Meer kruiden in het gras en een gezonder bodemleven. Bevordering van de biodiversiteit door bloemrijke bermen en slootkanten. Teelt van meer duurzame gewassen. Misschien is er in de toekomst minder ruimte voor de landbouw, maar de ruimte die nodig blijft kan op een andere manier waardevol zijn voor mens en natuur.
Boeren zitten opgesloten in een systeem waarin (naast de overheid) de banken, zuivelcoöperaties en grote agrochemische bedrijven bepalen hoe zij hun bedrijf runnen. Zembla bestede er begin dit jaar deze twee uitzendingen aan:
Er is/was vandaag weer activiteit nabij het stukje fietspad op zonnepanelen. Volgens de oorspronkelijke borden zou er vandaag gewerkt worden aan het fietspad. Inmiddels staan er nieuwe borden met een nieuw aanvangstijdstip van de werkzaamheden alsmede een verwachte einddatum.
Het fietspad is nu afgesloten van maandag 7 juni 7.00 uur tot en met maandag 14 juni 16.00 uur. Tevens zijn er rijplaten gelegd om het fietsverkeer over om te leiden.
^ volgens mij komen er gewoon nieuwe panelen in. Met een andere slijtlaag.
Is toch een 'innovatie/ subsidie' project.. dus de provincie gaat wel betalen voor dit fiasco.... vrees ik.
Anders zou ik niet weten waarom dit stuk een week lang (weer) open moet..
'ze' hadden vandaag dus het fietspad dicht om de tijdelijke fietspad (weer) in te leggen...
Panelen zijn eruit. Ligt grit in als opvulling (in vaste vorm). Zal niet glad zijn..
Evenwel gaat de provincie in Maartensdijk een nieuwe poging wagen:
Fietsen over een pad van zonnepanelen, binnenkort kan het in Maartensdijk. In opdracht van de provincie Utrecht legt Struckton daar een 350 meter lang energie-opwekkend pad aan. Als de proef succesvol blijkt volgen meer fietspaden.
De voorbereidende werkzaamheden beginnen volgende week. Een week later wordt daadwerkelijk begonnen met de aanleg van het panelenfietspad. Half juli moet de klus zijn geklaard. (..)
Ik denk dat jij je "een klein beetje" vergist. De bestaande panelen zijn begin vorige week behandeld met een nieuwe coating. Ik heb op tenminste twee ochtenden gezien dat men met een grote roller bezig was met het "schilderen" van het oppervlak.
Sinds het weekeinde is het fietspad weer open, openstelling is geruisloos gegaan ergens in het weekeinde denkelijk illegaal omdat de afzetborden maar halfslachtig zijn verwijderd in eerste instantie.
^ Kan ook. Het ziet er nu niet als een zonnepaneel uit, is gewoon een stukje grindweg geworden, in mijn ogen.
Maar goed, wellicht kan tzt de wegbeheerder opening van zaken geven?
Durashift schreef: ↑ma 14 jun 2021, 22:13
Evenwel gaat de provincie in Maartensdijk een nieuwe poging wagen:
Fietsen over een pad van zonnepanelen, binnenkort kan het in Maartensdijk. In opdracht van de provincie Utrecht legt Struckton daar een 350 meter lang energie-opwekkend pad aan. Als de proef succesvol blijkt volgen meer fietspaden.
De voorbereidende werkzaamheden beginnen volgende week. Een week later wordt daadwerkelijk begonnen met de aanleg van het panelenfietspad. Half juli moet de klus zijn geklaard. (..)
In Noord-Holland moet er blijkbaar opnieuw een zonnefietspad komen om opnieuw te zien wat er allemaal fout kan gaan.
Eerder was de locatie in Krommenie op het fietspad N203 volgens mij mislukt.
Zonnefietspad N232 gaat energie opwekken
(09 mei 2022)
In het wegdek van het fietspad langs de Schipholweg (N232) bij Vijfhuizen in de gemeente Haarlemmermeer, komen zonnepanelen.
Provincie Noord-Holland wil hiermee meer leren over deze techniek van duurzame opwekking van zonne-energie en de ontwikkeling van energiewinning op wegen versnellen.
Duurzame ambitie
De CO2-uitstoot in Nederland moet omlaag. Door te investeren in en ruimte te maken voor duurzame energieopwekking heeft de provincie Noord-Holland de doelstelling de uitstoot van CO2 met 50% in 2030 te verminderen ten opzichte van 1990. Het is daarom belangrijk dat er nieuwe manieren van duurzame energiewinning wordt ontwikkelt. De provincie ziet in zonnefietspaden grote kansen. Een voordeel van zonnepanelen in het wegdek is dat het geen extra ruimte kost. Het fietspad krijgt een dubbele functie, zowel mobiliteit als het genereren van zonne-energie.
Het zonnefietspad langs de N232 wordt zo’n 400 meter lang en moet minimaal 80.000 KwH per jaar opleveren. Daarmee kunnen ongeveer 20 huishoudens voorzien worden van energie. BAM Infra verzorgt de uitvoering, de werkzaamheden zijn naar verwachting medio 2023 afgerond.
Leren als doelstelling
In de ontwikkeling van zonnefietspaden werkt de provincie werkt samen met de provincies Noord-Brabant en Zuid-Holland. Zo komt er ook een zonnefietspad langs de N285 bij Wagenberg (Noord-Brabant). De provincies onderzoeken gezamenlijk vragen zoals: wat betekenen de zonnepanelen voor het onderhoud van het fietspad, hoeveel energie kan worden opgewekt en hoe kan met deze nog relatief kostbare techniek op termijn een sluitende businesscase worden gemaakt?