SolaRoad: wegdek met zonnepanelen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

jerryhopper
polderweggetje

Re: SolaRoad: wegdek met zonnepanelen

Bericht door jerryhopper » wo 08 feb 2023, 18:14

"Het plan was dat de buurman met zijn zonnepanelen de energie ging leveren, maar de koppeling kwam er nooit."

BAHAHAhahaha! overal hetzelfde.

Dit was dus ook het plan met dit verwarmde fietspad. Alleen trok de initiele partij die warmte zou leveren zich terug, en toen moesten ze alleen nog een andere partij vinden...

Overigenssss......

De Boekeloose brug is ook binnenkort weer Zonnepanelen vrij! *( al was hij dat al bijna, alle solarpanelen zijn weggesleten)

https://www.tubantia.nl/hengelo/technis ... ~ab1bdbef/
Link

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 08 feb 2023, 19:50

Bedankt voor het in beeld brengen van deze innoFAALties. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 08 feb 2023, 19:51

jerryhopper schreef: wo 08 feb 2023, 17:06 Omdat het allemaal een trieste bedoening voor de fietsers is, heb ik geprobeerd de boel een beetje op te leuken.
Ja dat is niet best (understatement) maar het fietspad is niet voor niets afgesloten :idea:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » do 09 feb 2023, 8:24

jerryhopper schreef: wo 08 feb 2023, 17:06 Wat een bofkonten daar in vijfhuizen, ik kan niet wachten tot het er ligt!

Gelukkig ben ik frequent bezoeker van de innovaties langs de N211, en zo ziet het er na 3 jaar uit:
Liggen daar ook zonnepanelen in de vangrail (en is er daar eentje van weg?). Je zou de gemeente eens kunnen vragen hoeveel kWh het heeft opgebracht.
En omdat ik er toch was, heb ik ook maar even het ThermoPath gefilmt.
:facepalm: Maar er staat wel netjes een :C15: bij, dus je mag er niet komen. :heygrr:

jerryhopper
polderweggetje

Bericht door jerryhopper » do 23 feb 2023, 16:53

Egbert schreef: do 09 feb 2023, 8:24
jerryhopper schreef: wo 08 feb 2023, 17:06 Wat een bofkonten daar in vijfhuizen, ik kan niet wachten tot het er ligt!

Gelukkig ben ik frequent bezoeker van de innovaties langs de N211, en zo ziet het er na 3 jaar uit:
Liggen daar ook zonnepanelen in de vangrail (en is er daar eentje van weg?). Je zou de gemeente eens kunnen vragen hoeveel kWh het heeft opgebracht.
En omdat ik er toch was, heb ik ook maar even het ThermoPath gefilmt.
:facepalm: Maar er staat wel netjes een :C15: bij, dus je mag er niet komen. :heygrr:

Dat navragen is niet nodig. in het onderhoudsrapport van jaar 1 werd al aangegeven dat de opbrengst meer dan ondermaats was.
Daarnaast blijkt 'wonderbaarlijk' iemand de meter los hebben getrokken, dus men kon even niet meten.

Ja, er is een zonnepaneel daar weg (gestolen, de schroeven liggen er na 1.5 jaar nog steeds naast). Het Solar-fietspad is al 3 jaar een grote glasbak. En van de 16 'USB' aansluitpunten in de wegrottende houten bushokjes werken er nog 4.
(Meer fotos & video hier: https://foryourinformation.nl/page/1/?s=n211)

Daarnaast nog even een opmerking betreft het fietsen aldaar:

Er is sinds December een belangerijke fietsader richting den-haag afgesloten met als oorzaak jarenlange grove nalatigheid door de provincie.
Zwart op wit staat in het onderhoudsrapport uit 2020 dat: Er geen warmtebron is gevonden voor het fietspad.
Ook staat daarin dat het 'warmte uit wegdek' project is vervallen. Daarna is er niets gedaan. de provincie heeft met 2 zachte winters domweg mazzel gehad.

De provincie sluit de weg, en informeerd lokale media met onjuiste informatie over niet bestaande innovaties, en zet in op een onderzoek door de producent. Die producent lacht zich krom. Immers: het product is goed - tenzij je het niet aansluit op een warmtebron natuurlijk.
Het heeft na 3 jaar nog lang geduurt. Vorig jaar was er al 1 beschadiging in het wegdek door lichte vorst, dit jaar was het jackpot.

Het 'duurzame' verwarme fietspad van prestige-project N211 wat al 3 jaar (sinds het neerleggen) niet op een warmtebron is aangesloten waar men wel co2 op afschrijft gaat het enige duurzame aan het fietspad (namelijk de dagelijkse fiets forens) niet tegenhouden om ondanks de gaten in het wegdek (verkeerstechnisch) de veiligste en snelste route te pakken.

Om een idee te geven, dit is de situatie in poeldijk :
Afbeelding
En check voor de grap eens het aantal (fiets) ongelukken langs die weg....

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 20 mar 2023, 7:57

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 20 mar 2023, 11:54

Zonnepanelen tussen de rails werd al eerder geopperd. Ik ben benieuw hoe goed dit vast blijft zitten als er een paar flinke goederentreinen overheen denderen. En de aansluitingen moet je natuurlijk ook nog handmatig doen.
En ik denk dat zonnepanelen tussen de rails heel snel vervuilen.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » ma 20 mar 2023, 18:28

^^ Het Duitse systeem, klein zonnepaneeltje op elke biels lijkt me nog wel te doen. Mits goed vastgezet maakt dat elke beweging mee.
Maar bij het Zwitserse systeem, panelen over meer bielzen heb ik mijn twijfels.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 20 mar 2023, 19:44

Het lijkt bij de foto van dat Zwitserse systeem wel alsof er bevestigingsframes tussen de rails worden geklemd in plaats van op de bielzen gemonteerd...

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 20 mar 2023, 21:58

Precies, dat had ik in gedachten met "of dat wel blijft zitten".
Dat moet dan op veerdruk gaan, en als er 20 ton aslast overheen dendert heb je een zwaar veertje nodig om dat op zijn plek te houden.