[A050] Eindhoven - Ewijk
Moderator: Moderatoren
-
- Voorzitter
Re: [A050] Eindhoven - Ewijk
Helemaal mee eens. De linker brug richting noorden zou verboden moeten worden voor vrachtverkeer, net als bijvoorbeeld de hrb van de A9 naar de A1 in KP Diemen richting Almere/Amersfoort.
Zoiets dus: https://www.google.nl/maps/@52.3267071, ... ?entry=ttu
En hoewel niet strikt noodzakelijk, zou ik de A15-bestemmingen uitsluitend via de rechter brug aangeven. Er zit nog geen 500 meter tussen de samenvoeging van de rijbanen van de linker en rechter brug tot de eerste pijl voor rechtsaf richting A15 en daarna het begin van de blokmarkering (waarom staat daar überhaupt een pijl voor de blokmarkering begint?).
Alles bij elkaar is er nog meer dan een kilometer om op te schuiven, maar vlak na zo'n brug, bij de nadering van een knooppunt met veel afslaand verkeer, waarbij de weg eerst naar rechts buigt en dan naar links, kun je alle verkeer dat twee of meer rijstroken moet opschuiven missen als kiespijn.
Zoiets dus: https://www.google.nl/maps/@52.3267071, ... ?entry=ttu
En hoewel niet strikt noodzakelijk, zou ik de A15-bestemmingen uitsluitend via de rechter brug aangeven. Er zit nog geen 500 meter tussen de samenvoeging van de rijbanen van de linker en rechter brug tot de eerste pijl voor rechtsaf richting A15 en daarna het begin van de blokmarkering (waarom staat daar überhaupt een pijl voor de blokmarkering begint?).
Alles bij elkaar is er nog meer dan een kilometer om op te schuiven, maar vlak na zo'n brug, bij de nadering van een knooppunt met veel afslaand verkeer, waarbij de weg eerst naar rechts buigt en dan naar links, kun je alle verkeer dat twee of meer rijstroken moet opschuiven missen als kiespijn.
-
- expressweg

Eerst zeg je dat vrachtverkeer na de brug pas moet weven, om daarna te zeggen dat al het verkeer al voor de brug moet weven. In mijn hoofd past dat niet.
-
- Voorzitter

Dus mijns inziens kun je prima alle vrachtverkeer over de rechter brug sturen, plus het verkeer richting A15 daar naartoe geleiden (als een soort van voorsorteren). Het voordeel daar is dat dat stuk weg tussen KP Ewijk en de rijbaansplitsing voor de brug kaarsrecht is en veel overzichtelijker dan het stuk waar je knooppunt Valburg nadert. Waardoor je liever hebt dat vrachtverkeer en het verkeer naar de A15 daar al naar rechts opschuift, in plaats van dat er in het slingerende stuk na de brug nog een substantieel aandeel verkeer is dat ineens toch twee rijstroken naar rechts wil opschuiven om de A15 te pakken.
-
- autoweg

Ook ik zie, rij dat stuk weg een beetje te vaak naar mijn zin op dit moment, regelmatig gebeuren dat een (vracht) auto vanuit de A73 gelijk naar de 1e of 2e rijstrook doorsteken. Net zo goed zie je ook veel (vracht)auto's op rijstrook 1 of 2 blijven hangen als ze vanuit de richting Eindhoven komen. Zal ongetwijfeld te maken hebben met de richting keuze na de brug over de Waal.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- 2x2 autosnelweg
Ik zie wel wat in je voorstel.Coen Tunnel schreef: ↑di 19 sep 2023, 18:08Volgens mij niet. Ik zeg dat vrachtverkeer over de rechter brug moet. Verkeer naar de A15 blijft dan op de meest rechter rijstrook rijden, verkeer naar de A50 moet na de brug dan één rijstrook naar links opschuiven, maar dat is alleszins beter dan dat verkeer over de linker brug gaat. Het klopt dat vrachtverkeer vanaf de A50 vanuit Oss na KP Ewijk naar rechts moet opschuiven. Dat vind ik echter een veel geschikter punt dan na de brug, waar het door allerlei redenen wat chaotischer is. In beide gevallen is het niet ideaal, door de nabijheid van een knooppunt en de rijbaansplitsing van de brug, maar na KP Ewijk en voor de brug is wat mij betreft veel geschikter dan na de brug in de nadering van KP Valburg, omdat dat een veel essentiëler beslispunt is dan de rijbaansplitsting voor de brug.
Dus mijns inziens kun je prima alle vrachtverkeer over de rechter brug sturen, plus het verkeer richting A15 daar naartoe geleiden (als een soort van voorsorteren). Het voordeel daar is dat dat stuk weg tussen KP Ewijk en de rijbaansplitsing voor de brug kaarsrecht is en veel overzichtelijker dan het stuk waar je knooppunt Valburg nadert. Waardoor je liever hebt dat vrachtverkeer en het verkeer naar de A15 daar al naar rechts opschuift, in plaats van dat er in het slingerende stuk na de brug nog een substantieel aandeel verkeer is dat ineens toch twee rijstroken naar rechts wil opschuiven om de A15 te pakken.
Wel ben ik benieuwd hoe je het qua bewegwijzering voor je ziet.
In je voorbeeld bij Diemen staat een vorkbord met aparte rijbanen (met en zonder vrachtwagenverbod) die naar hetzelfde doel (:KP: Muiderberg) leiden. Behoudens het onderscheid op het vorkbord mag je voor dat doel elke rijstrook gebruiken.
Als je op de A50 de portalen voor de brug wilt gebruiken om verkeer naar de A50 en A15 te scheiden, dan zul je daarbij gelijk óók iets moeten doen met wens 2 om al het vrachtverkeer over de rechter rijbaan over de brug te leiden. Je kunt het onderscheid voor vrachtwagens op een apart bord plaatsen, maar als dit in conflict is met de doelen op de portalen dan wordt het onduidelijk voor vrachtwagens en zal een deel alsnog ongewenst de linker rijbaan kiezen.
De enige manier die ik zie is om zo'n conflict te voorkomen is door op de portalen alléén het linker bord aan te passen, door hier het doel Rotterdam weg te halen. Zodat het voor vrachtverkeer duidelijk blijft dat de rechter rijbaan óók gebruikt kan worden richting de A50 Arnhem/Zwolle. Op het rechter bord zou je nog een A15-schildje kunnen toevoegen of (A15) achter Rotterdam kunnen plaatsen.
Hoe je de verplichte rijbaan voor vrachtwagens het beste aangeeft weet ik eigenlijk niet. Voor een vorkbord kun je het onderste deel van het bord bij Diemen 1:1 overnemen, maar komen de lijnen daarna samen tot één pijl of twee aparte pijlen? En welke bestemmingen komen daar dan boven?
Wat ik me kan voorstellen is iets als dit, maar het blijft een rommeltje. En weer met name verwarrend voor niet-vrachtverkeer:

-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- expressweg
Het kloterige is gewoon dat tussen strook 2 en 3 over de volledige lengte een blokkenlijn ligt. Dus nergens zijn er 4 doorgaande rijstroken, het zijn twee doorgaande rijstroken en 2 weefstroken/uitvoegstroken.
Gewoon tussen de lichtbakken boven rijstrook 1 en 2 een
hangen.
Maar ja. Dan krijg je dus vrachtwagens die van de A50 afkomen en twee rijstroken naar rechts moeten en moeten weven met auto's die daar met 100 van de A73 afkomen met alle gevaar vandien.
Dan op zijn minst een
op de linker brug.
Gewoon tussen de lichtbakken boven rijstrook 1 en 2 een

Maar ja. Dan krijg je dus vrachtwagens die van de A50 afkomen en twee rijstroken naar rechts moeten en moeten weven met auto's die daar met 100 van de A73 afkomen met alle gevaar vandien.
Dan op zijn minst een

-
- dorpsstraat

Als je dan boven rijstrook 3 en 4 Zwolle erop laat en Tiel toevoegd ben je er. Wat mij betreft neem je A15, wat toch al E31 is, gewoon prominent op om verkeer meer te verleiden de rechterbrug te pakken voor de A15 en de linkerbrug voor de A50.
Optioneel zou je nog zelfs een doorgetrokken streep ten noorden van de brug kunnen leggen tussen rijstrook 2 en 3 totdat de A15 eraf is om meer rust te geven om een oversteek van rijstrook 1 naar rijstrook 4 of soms zelfs 5x als men erg laat wisselt, te voorkomen.
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo
Ps. De groeten van Playertwo
-
- 2x2 autosnelweg

Zo nee dan is het fysiek splitsen van dit deel in twee aparte rijbanen de meest effectieve manier om het verkeer te verdelen over beide bruggen.
Als 1km tussen

- SPOILER: TOON
-
- expressweg
2x2 (wat je dan op een groter gedeelte hebt) heeft natuurlijk minder capaciteit als 1x4. In beide oplossingen (2x2 tot de brug of 2x2 vanaf de brug) krijg je vrachtwagens op de beide rechterbanen van het 2-strooks gedeelte, en die gaan ook inhalen (goed, dat kun je oplossen door een inhaalverbod).
En in beide gevallen krijg je grote bewegingen van vrachtwagens: weven voor de brug: A73->A50 moet twee rijstroken naar links en A50->A15 moet twee rijstroken naar rechts, weven na de brug: A73->A50 moet één rijstrook naar links, A50->A15 moet twee rijstroken naar rechts.
Dan denk ik dat het efficienter is om een vrachtwagenverbod op de linkerbrug te maken. Vanuit de rechterbrug heb je toch de rechterstrook die automatisch richting A15 gaat en de linker die automatisch op de A50 blijft.
Dan heb je voor de brug A73->A50 blijft rechts, A50->A15 moet twee rijstroken naar rechts, na de brug A50->A15 zit al rechts, A73->A50 moet één rijstrook naar links. Dan is het geen weven meer maar in- en uitvoegen.
En de linker brug rijdt beter door omdat er geen langzaam verkeer is.
En in beide gevallen krijg je grote bewegingen van vrachtwagens: weven voor de brug: A73->A50 moet twee rijstroken naar links en A50->A15 moet twee rijstroken naar rechts, weven na de brug: A73->A50 moet één rijstrook naar links, A50->A15 moet twee rijstroken naar rechts.
Dan denk ik dat het efficienter is om een vrachtwagenverbod op de linkerbrug te maken. Vanuit de rechterbrug heb je toch de rechterstrook die automatisch richting A15 gaat en de linker die automatisch op de A50 blijft.
Dan heb je voor de brug A73->A50 blijft rechts, A50->A15 moet twee rijstroken naar rechts, na de brug A50->A15 zit al rechts, A73->A50 moet één rijstrook naar links. Dan is het geen weven meer maar in- en uitvoegen.
En de linker brug rijdt beter door omdat er geen langzaam verkeer is.
-
- 2x2 autosnelweg
Heeft een extra stuk 1x4 in dit specifieke geval nog steeds meer capaciteit dan 2x2 wanneer er binnen die 1 (of 1,5) km (intensief) van rijstrook gewisseld wordt?
-
- Moderator
De MIRT-verkenning A50 Paalgraven - Ewijk is afgerond: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... paalgraven
Er is een ontwerp-structuurvisie vastgesteld. Dit wordt binnenkort ter inzage gelegd.
Hierbij hoort ook een ontwerp-voorkeursbeslissing:
i. Een volledige verbreding van de A50 tussen knooppunt Ewijk (hectometrering 147,9) en knooppunt Paalgraven (hectometrering 129,5). Dit tracé wordt uitgebreid met één extra rijstrook in beide rijrichtingen. In totaal betekent dit 3 rijstroken per rijrichting (2x3).
ii. Ter hoogte van de brug over de Maas wordt dit gerealiseerd door de huidige twee losse brugdelen aan elkaar te koppelen waardoor er één breed brugdek ontstaat voor toepassing van 3 rijstroken met een versmalde vluchtstrook per rijrichting.
iii. Voor het langzaam verkeer wordt een nieuwe brug voorzien aan de Niftrikse zijde van de A50, met een aparte strook voor landbouwverkeer en een aparte strook voor fietsers.
iv. Het viaduct over de spoorlijn Tilburg-Nijmegen wordt vervangen, zodat de uitbreiding naar 2x3 rijstroken mogelijk is (zowel in zuidelijke als noordelijke rijrichting).
v. Vervanging van de kunstwerken over de A50: Schaijkseweg, Hamstraat, Berghemseweg, Hernenseweg, Rijsvenseweg, Klapperstraat.
vi. De aansluiting Ravenstein wordt aan beide zijden van de A50 aangepast (zie nadere omschrijving in 3.4.1).
vii. Aanleg enkelstrooks rotonde ter hoogte van de toe- en afrit op de Erfsestraat.
viii. Verbreding van de afrit van de A50 richting de A326 (oost) bij knooppunt Bankhoef van een enkele naar een dubbele rijstrook. Dit geldt ook voor de andere rijrichting (A326 – A50) in combinatie met het rechttrekken van de verbindingsboog. Om deze verbreding in te passen wordt op de A50 in zuidelijke richting kort vóór de samenvoeging van A50 en A326 het aantal rijstroken teruggebracht naar 2. Vervolgens voegen de twee wegen samen tot 4 rijstroken, die kort voor de Maasbrug worden teruggebracht naar 3 rijstroken.
ix. Aanleg van extra parkeerplaatsen op verzorgingsplaatsen De Ganzenven en De Gagel.
x. Daarnaast wordt in de toekomstige planuitwerking de afwikkeling van het verkeer op het onderliggende wegennet bij knooppunt Paalgraven verder onderzocht. Ook wordt er gekeken naar de afwikkeling van het fietsverkeer vanaf de Maasbrug bij het dorp Niftrik.
Financiën
Voor het project A50 was bij de start van de Verkenning, in 2020, € 75 min gereserveerd. Gedurende de Verkenning zijn uiteindelijk 2 kansrijke alternatieven nader uitgewerkt, geraamd en op effecten beoordeeld. Vanuit deze kansrijke alternatieven is het voorkeursalternatief samengesteld en geraamd. Op basis van deze ramingen heb ik besloten om vanuit de Woningbouwmiddelen uit het Regeerakkoord Rutte III een aanvullend bedrag van € 365 mln. toe te voegen aan het projectbudget. De totale kosten voor het Rijk bedragen € 435 mln.
Er is een ontwerp-structuurvisie vastgesteld. Dit wordt binnenkort ter inzage gelegd.
Hierbij hoort ook een ontwerp-voorkeursbeslissing:
i. Een volledige verbreding van de A50 tussen knooppunt Ewijk (hectometrering 147,9) en knooppunt Paalgraven (hectometrering 129,5). Dit tracé wordt uitgebreid met één extra rijstrook in beide rijrichtingen. In totaal betekent dit 3 rijstroken per rijrichting (2x3).
ii. Ter hoogte van de brug over de Maas wordt dit gerealiseerd door de huidige twee losse brugdelen aan elkaar te koppelen waardoor er één breed brugdek ontstaat voor toepassing van 3 rijstroken met een versmalde vluchtstrook per rijrichting.
iii. Voor het langzaam verkeer wordt een nieuwe brug voorzien aan de Niftrikse zijde van de A50, met een aparte strook voor landbouwverkeer en een aparte strook voor fietsers.
iv. Het viaduct over de spoorlijn Tilburg-Nijmegen wordt vervangen, zodat de uitbreiding naar 2x3 rijstroken mogelijk is (zowel in zuidelijke als noordelijke rijrichting).
v. Vervanging van de kunstwerken over de A50: Schaijkseweg, Hamstraat, Berghemseweg, Hernenseweg, Rijsvenseweg, Klapperstraat.
vi. De aansluiting Ravenstein wordt aan beide zijden van de A50 aangepast (zie nadere omschrijving in 3.4.1).
vii. Aanleg enkelstrooks rotonde ter hoogte van de toe- en afrit op de Erfsestraat.
viii. Verbreding van de afrit van de A50 richting de A326 (oost) bij knooppunt Bankhoef van een enkele naar een dubbele rijstrook. Dit geldt ook voor de andere rijrichting (A326 – A50) in combinatie met het rechttrekken van de verbindingsboog. Om deze verbreding in te passen wordt op de A50 in zuidelijke richting kort vóór de samenvoeging van A50 en A326 het aantal rijstroken teruggebracht naar 2. Vervolgens voegen de twee wegen samen tot 4 rijstroken, die kort voor de Maasbrug worden teruggebracht naar 3 rijstroken.
ix. Aanleg van extra parkeerplaatsen op verzorgingsplaatsen De Ganzenven en De Gagel.
x. Daarnaast wordt in de toekomstige planuitwerking de afwikkeling van het verkeer op het onderliggende wegennet bij knooppunt Paalgraven verder onderzocht. Ook wordt er gekeken naar de afwikkeling van het fietsverkeer vanaf de Maasbrug bij het dorp Niftrik.
Financiën
Voor het project A50 was bij de start van de Verkenning, in 2020, € 75 min gereserveerd. Gedurende de Verkenning zijn uiteindelijk 2 kansrijke alternatieven nader uitgewerkt, geraamd en op effecten beoordeeld. Vanuit deze kansrijke alternatieven is het voorkeursalternatief samengesteld en geraamd. Op basis van deze ramingen heb ik besloten om vanuit de Woningbouwmiddelen uit het Regeerakkoord Rutte III een aanvullend bedrag van € 365 mln. toe te voegen aan het projectbudget. De totale kosten voor het Rijk bedragen € 435 mln.
-
- Forumbeheerder
Op zich een mooi voornemen. De vraag is wanneer het er van komt gezien alle bouwperikelen. Ik heb alleen een slecht gevoel bij die afvallende rijstroken in zuidelijke richting bij Bankhoef. Zit toch nog redelijk wat vrachtverkeer op de A50 en als dat twee keer achter elkaar moet gaan schuiven is dat gewoon een recept voor ellende. Dus dat valt en staat echt bij de manier waarop dat ontworpen wordt.
-
- Moderator
Uit de categorie: mooi, maar een open deur en twintig jaar te laat.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Moderator
Eerder in die MIRT verkenning was ook een conclusie dat 2x3 rijstroken niet voldoende zijn voor de wat langere termijn gezien de al zeer hoge verkeersintensiteiten en verkeersgroei in die corridor.
Maar bij 2x4 zou de Maasbrug volledig vervangen moeten worden en dat kan nu nog vermeden worden.
Er rijden nu al bijna 100.000 voertuigen per dag over de Maasbrug, dat zou wel eens het drukste 2x2 wegvak van Nederland kunnen zijn nu.
Maar bij 2x4 zou de Maasbrug volledig vervangen moeten worden en dat kan nu nog vermeden worden.
Er rijden nu al bijna 100.000 voertuigen per dag over de Maasbrug, dat zou wel eens het drukste 2x2 wegvak van Nederland kunnen zijn nu.
-
- Forumbeheerder

-
- expressweg

Svenlo
-
- 2x3 autosnelweg
Maar daar zit in beide richtingen een weefvak op de brug dus dat kan je niet echt vergelijken.sven_engelen schreef: ↑di 31 okt 2023, 10:4291.200 mvt/etmaal. Dat is veel maar de A73 bij Hout Blerick heeft er nog 2.000 meer.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 2x5 autosnelweg
Ook wel fijn dat ze de beroerde inrichting bij Paalgraven verder gaan onderzoeken.
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Sinds kort zijn er nu 2 locaties op de A12 waar verkeer op zijn Duits/Frans naar links moet invoegen, ik ben benieuwd of het bij Bankhoef ook zoiets wordt.captain007 schreef: ↑di 31 okt 2023, 10:25 Op zich een mooi voornemen. De vraag is wanneer het er van komt gezien alle bouwperikelen. Ik heb alleen een slecht gevoel bij die afvallende rijstroken in zuidelijke richting bij Bankhoef. Zit toch nog redelijk wat vrachtverkeer op de A50 en als dat twee keer achter elkaar moet gaan schuiven is dat gewoon een recept voor ellende. Dus dat valt en staat echt bij de manier waarop dat ontworpen wordt.
Wat dat betreft ben ik ook heel benieuwd of de nieuwe viaducten al voorbereid worden op verbreding naar 2x4 of 2x5.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x3 autosnelweg
En die file kan de hele dag door ontstaan in noordelijke richting, het stokt zelfs na 19.00 uur nog regelmatig. Overigens in zuidelijke richting in mindere mate ook bij Bankhoef - maar die is na 18.30 over het algemeen wel weg.captain007 schreef: ↑di 31 okt 2023, 10:40Vaak loopt het nu al net na 6 uur in de ochtend vast bij Bankhoef. Wat dat betreft is met de verbreding bij Ewijk het probleem verplaatst en op bijna zelfde zwaarte gekomen als voorheen voor de brug over de Waal het geval was. Ik mijd de route als het even kan en rij altijd binnendoor naar de A2 en dan naar het zuiden.
-
- expressweg
Ik ben wel benieuwd naar de reden waarom de viaducten over de A50 tussen KNP Paalgraven en de Maasbrug bij Ravenstein ook vervangen worden, omdat de viaducten hier volgens mij lang genoeg zijn voor 3 rijstroken met vluchtstrook. Misschien wil men bij het werk alvast rekening houden met een verdere verbreding naar 4 rijstroken.
-
- 4x3 autosnelweg
De kunstwerken zijn inmiddels aardig op leeftijd en deze verbreding komt voorlopig niet tot uitvoering.
-
- expressweg
Daar heb je inderdaad een punt, maar waarom wordt de Maasbrug dan niet vervangen?
-
- Moderator
De Maasbrug dateert van 1975. Dat is oud, maar ook weer niet bejaard. Het is net een andere categorie dan de jaren '60-bruggen. Als de brug 10 jaar ouder was geweest, dan was de motivatie om het toch te vervangen wellicht groter geweest.
Ik neem aan dat ze wel goed hebben berekend of de voorgenomen oplossing met het koppelen van beide bruggen tot één brugdek wel kan zonder dat je binnen een paar jaar in de problemen geraakt door overbelasting. Zoals in Duitsland wel eens gebeurd is na een verbreding.
Ik neem aan dat ze wel goed hebben berekend of de voorgenomen oplossing met het koppelen van beide bruggen tot één brugdek wel kan zonder dat je binnen een paar jaar in de problemen geraakt door overbelasting. Zoals in Duitsland wel eens gebeurd is na een verbreding.
-
- Moderator
Op de A2 tussen knooppunt Deil en knooppunt Empel speelde hetzelfde probleem: 2x2 rijstroken, ook tegen 90.000 voertuigen per dag en een rivierbrug die wel naar 2x3, maar niet naar 2x4 verbreed kon worden zonder vervanging.
En daar is toen ook gekozen om het naar 2x3 te verbreden terwijl verkeersprognoses aangaven dat 2x4 rijstroken al snel noodzakelijk zou zijn. En dat gebeurde ook, al 7 jaar na de verbreding is een verkenning gestart om dat traject nogmaals te verbreden.
De vraag is of niet dezelfde fout met de A50 wordt gemaakt. Het zou verstandig zijn om wel alle kunstwerken (behalve de Maasbrug) al te dimensioneren op 2x4 rijstroken, zodat eventueel later nog besloten kan worden om er tegen weinig meerkosten 2x4 van te maken als op enig moment de Maasbrug vanwege de leeftijd vervangen moet worden.
En daar is toen ook gekozen om het naar 2x3 te verbreden terwijl verkeersprognoses aangaven dat 2x4 rijstroken al snel noodzakelijk zou zijn. En dat gebeurde ook, al 7 jaar na de verbreding is een verkenning gestart om dat traject nogmaals te verbreden.
De vraag is of niet dezelfde fout met de A50 wordt gemaakt. Het zou verstandig zijn om wel alle kunstwerken (behalve de Maasbrug) al te dimensioneren op 2x4 rijstroken, zodat eventueel later nog besloten kan worden om er tegen weinig meerkosten 2x4 van te maken als op enig moment de Maasbrug vanwege de leeftijd vervangen moet worden.
-
- 2x5 autosnelweg

Toch heb ik niet het idee dat die viaducten tussen Paalgraven en Bankhoef zo slecht zijn. Volgens mij allemaal nu 50 jaar oud en ogen solide, maar het zal wel berekend zijn.
Komt er ook signalering hier? Zou ik ook jammer vinden want het is nu nog zo'n mooie basic snelweg zonder verlichting en portalen.
-
- Moderator
Onder 'potentiële versoberingskansen' wordt het volgende genoemd daarover:
Kunstwerken
Drie kunstwerken over de A50 die in het ontwerp zijn meegenomen om te vervangen, kunnen eventueel toch behouden blijven. Het betreft de kunstwerken Schaijkseweg, Hamstraat en Berghemseweg. Bij een nadere verkenning van deze versobering dient onderzocht te worden of/hoe het ontbreken van een vluchtstrook ter hoogte van de kunstwerken kan worden uitgevoerd zodanig dat de verkeersveiligheid voldoende geborgd is, eventueel door compenserende maatregelen. Aandachtspunt is ook dat dit een wat minder rustig wegbeeld oplevert. Ook vraagt dit om een oplossing voor de doorgang van hulpdiensten, omdat de vluchtstrook dan ontbreekt. De potentiële besparing is € 3 mln. per kunstwerk (totaal € 9 mln.).
Signalering
Voor de toekomstige situatie is rekening gehouden met het realiseren van DVM (dynamisch verkeersmanagement)-maatregelen langs het hele tracé, zoals signalering. Vanwege de ontwikkeling van ‘in-car systemen’ wordt signalering steeds minder noodzakelijk en minder toegepast, mits de verkeersveiligheid niet in het geding is. Het niet of beperkt toepassen van signalering levert een potentiële besparing op van € 30 mln. In de planuitwerking dient, naast dit kostenaspect, breder onderzoek naar de voor- en nadelen te worden gedaan ten behoeve van een integrale afweging.
Kunstwerken
Drie kunstwerken over de A50 die in het ontwerp zijn meegenomen om te vervangen, kunnen eventueel toch behouden blijven. Het betreft de kunstwerken Schaijkseweg, Hamstraat en Berghemseweg. Bij een nadere verkenning van deze versobering dient onderzocht te worden of/hoe het ontbreken van een vluchtstrook ter hoogte van de kunstwerken kan worden uitgevoerd zodanig dat de verkeersveiligheid voldoende geborgd is, eventueel door compenserende maatregelen. Aandachtspunt is ook dat dit een wat minder rustig wegbeeld oplevert. Ook vraagt dit om een oplossing voor de doorgang van hulpdiensten, omdat de vluchtstrook dan ontbreekt. De potentiële besparing is € 3 mln. per kunstwerk (totaal € 9 mln.).
Signalering
Voor de toekomstige situatie is rekening gehouden met het realiseren van DVM (dynamisch verkeersmanagement)-maatregelen langs het hele tracé, zoals signalering. Vanwege de ontwikkeling van ‘in-car systemen’ wordt signalering steeds minder noodzakelijk en minder toegepast, mits de verkeersveiligheid niet in het geding is. Het niet of beperkt toepassen van signalering levert een potentiële besparing op van € 30 mln. In de planuitwerking dient, naast dit kostenaspect, breder onderzoek naar de voor- en nadelen te worden gedaan ten behoeve van een integrale afweging.
-
- Secretaris
De taluds vervangen door damwanden?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Moderator
Verkeerssignalering kost dus kennelijk ongeveer € 1 miljoen per kilometer rijbaan (€ 30 miljoen voor 15 kilometer autosnelweg).
Dat is wel een redelijke som geld eigenlijk. Zeker omdat dit internationaal gezien niet de norm is.
Volgens de statistieken is er ruim 2.900 kilometer rijbaan met verkeerssignalering in Nederland, als dat even duur is (zal wat variëren vanwege de breedte van de rijbaan) praat je dan over zowat 3 miljard euro aan verkeerssignalering.
Dat is wel een redelijke som geld eigenlijk. Zeker omdat dit internationaal gezien niet de norm is.
Volgens de statistieken is er ruim 2.900 kilometer rijbaan met verkeerssignalering in Nederland, als dat even duur is (zal wat variëren vanwege de breedte van de rijbaan) praat je dan over zowat 3 miljard euro aan verkeerssignalering.
-
- autoweg
Dat heeft niet zoveel zin; er staan nog pijlers tussen de rijbaan en het talud: https://maps.app.goo.gl/mCwkTcA31xDYrbV29
Ik zou me eventueel nog een 'hybride' vervanging kunnen voorstellen: rijdek verwijderen, buitenste pijlers afbreken, middenpijler indien nodig verstevigen en nieuwe liggers plaatsen die de afstand tussen de bestaande landhoofden en de middenpijler in één keer overbruggen.
Echter past er volgens mijn timmermansoog ook prima 2x3 met vluchtstroken, zo breed (of eigenlijk smal) als ze nu zijn, onder de huidige viaducten door. Niet ideaal misschien maar zou breed genoeg moeten zijn voor de meeste hulpdiensten. Of de A27-oplossing: https://maps.app.goo.gl/UyRTwFyVZKAgJ1ED9
Mogelijk zijn die viaducten ook helemaal zo zwak nog niet, deze pijler is er een jaar of 10 geleden er onder vandaan gereden door een vrachtwagen, zonder in te storten: https://maps.app.goo.gl/EC5axaumK1oU432Z8