[A050] Eindhoven - Ewijk
Moderator: Moderatoren
-
- Secretaris
Re: [A050] Eindhoven - Ewijk
Bijzonder, een jaartal 1975 op een viaduct dat duidelijk nog in de jaren '60 is ontworpen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- expressweg

Of de vormgeving uit de jaren zestig heeft. Het kan zijn dat deze viaducten door ontwerpers ontworpen zijn met oude ontwerpideeen.
De viaducten van de A50 \ A1 bij Apeldoorn of A9 bij Amstelveen zijn rond 1968 - 1971 gebouwd en deze zijn voor hun tijd er modern uit.
-
- autoweg

Ik vind het opvallend dat de A50 tussen Eindhoven en Paalgraven allemaal in situ gestorte viaducten zijn, terwijl destijds (jaren 2000) prefabliggers al lang en breed de standaard waren. Mogelijk omdat er een betonbouwer op dit tracé sowieso al bezig was met de rijbaan (doorgaand gewapend beton onder het asfalt). Levert mooie slanke constructies op in ieder geval.
-
- dorpsstraat
Een deel loopt over de voormalige N265. Ik kan me herinneren dat er voor 2000 ook al werd gebouwd aan dit deelvande A50, dus zijn de plannen van ver daarvoor natuurlijk.
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo
Ps. De groeten van Playertwo
-
- Moderator
Het voordeel van prefab liggers is vooral dat ze snel geplaatst kunnen worden. Dat is belangrijk op wegen die al in het verkeer zijn. Op geheel nieuwe tracés heb je minder baat bij dat snelheidsvoordeel omdat het toch een paar jaar duurt voordat het in gebruik is. Dan is er wel tijd om buiten het verkeer een in-situ gestorte brug te bouwen.
Toen hier net buiten Zwolle de N35 werd omgelegd over een nieuw tracé hebben ze daar ook voor gekozen in plaats van prefab liggers. Ook bijvoorbeeld de N303 rond Voorthuizen heeft viaducten die gestort zijn in plaats van met liggers. Toen de N322 bij Beneden-Leeuwen werd omgelegd zijn daar ook in-situ betonnen bruggen gebouwd in plaats van liggers.
Ik vraag mij af of er een noemenswaardig prijsverschil zit tussen bruggen die uit prefab liggers bestaan of die in-situ gestort worden.
Toen hier net buiten Zwolle de N35 werd omgelegd over een nieuw tracé hebben ze daar ook voor gekozen in plaats van prefab liggers. Ook bijvoorbeeld de N303 rond Voorthuizen heeft viaducten die gestort zijn in plaats van met liggers. Toen de N322 bij Beneden-Leeuwen werd omgelegd zijn daar ook in-situ betonnen bruggen gebouwd in plaats van liggers.
Ik vraag mij af of er een noemenswaardig prijsverschil zit tussen bruggen die uit prefab liggers bestaan of die in-situ gestort worden.
-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- expressweg

Svenlo
-
- Moderator
Dat klopt, maar voor sommige projecten zijn dat soort voordelen niet van belang, als je in het vrije veld aan het bouwen bent en een project een doorlooptijd van 2 of 3 jaar heeft.
-
- Forumbeheerder
Je hebt ook geen speciaal transport nodig. Gewoon wat betonpompen en mixers aanrukken en je kan het werk uitvoeren.
-
- 2x2 autosnelweg
Hoe verhoudt de levensduur van gestorte kunstwerken zich tot prefab? Leuk dat een gestort dek efficiënter is om te bouwen buiten verkeer, maar het is ook lastiger te vervangen.
Bijvoorbeeld bij de Ring Zuid in Groningen zie je dat bij oude kunstwerken liggers eenvoudigweg konden worden uitgehesen (en elders hergebruikt). Een gestort viaduct zul je ter plaatse moeten slopen en breken.
Bij ditzelfde project worden in het nieuwe Julianaplein dive-unders gestort en bedekt met aarde. Gaat men eruit dat dit knooppunt voor de eeuwigheid wordt gebouwd, of wordt het over een jaar of 50-75 zeer ingrijpend om de kunstwerken te vervangen?
Bijvoorbeeld bij de Ring Zuid in Groningen zie je dat bij oude kunstwerken liggers eenvoudigweg konden worden uitgehesen (en elders hergebruikt). Een gestort viaduct zul je ter plaatse moeten slopen en breken.
Bij ditzelfde project worden in het nieuwe Julianaplein dive-unders gestort en bedekt met aarde. Gaat men eruit dat dit knooppunt voor de eeuwigheid wordt gebouwd, of wordt het over een jaar of 50-75 zeer ingrijpend om de kunstwerken te vervangen?
-
- Moderator
Je hebt met in-situ gestorte bruggen ook iets meer vrijheid om qua esthetiek wat te doen. De bruggen kunnen slanker zijn, of bijzondere vormgeving hebben.
Maar voor wat betreft de A50 ligt het meer voor de hand dat prefab liggers gebruikt worden gezien dat ze daar niet buiten het verkeer gebouwd zullen worden. Ze spreken dus over € 3 miljoen per viaduct, ik vind dat eigenlijk niet zo duur. De potentiële besparing door een versoberd ontwerp is niet zo groot, terwijl een krap profiel qua doorstroming (zeker gezien de intensiteiten daar) ook nadelen heeft.
Maar voor wat betreft de A50 ligt het meer voor de hand dat prefab liggers gebruikt worden gezien dat ze daar niet buiten het verkeer gebouwd zullen worden. Ze spreken dus over € 3 miljoen per viaduct, ik vind dat eigenlijk niet zo duur. De potentiële besparing door een versoberd ontwerp is niet zo groot, terwijl een krap profiel qua doorstroming (zeker gezien de intensiteiten daar) ook nadelen heeft.
-
- Voorzitter
Goede vraag. Prefab kun je natuurlijk in ideale omstandigheden fabriceren. Bij in situ storten zal de eindkwaliteit afhankelijk zijn van weersinvloeden: temperatuur, luchtvochtigheid. Ik weet niet in hoeverre dat invloed heeft op de levensduur, maar bij prefab kun je die zaken natuurlijk tot in detail controleren.Schelpenpaadje schreef: ↑do 02 nov 2023, 19:54 Hoe verhoudt de levensduur van gestorte kunstwerken zich tot prefab?