[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

R-R-L
stadsweg

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door R-R-L »

Km357 schreef: wo 06 mar 2024, 20:24 ^^ Zolang je niet een patserbak rijdt met 10 000 cash op zak en je petje op half zeven met wat attitude en swag kom je al een heel eind zonder ooit maar "bonjour" te hebben gezegd.
Zwarte Polo R-line met getinte achterruiten. Auto waarmee ik het wel over mezelf afriep, in Nederland ook bovengemiddelde interesse van de politie. Waarschijnlijk gewoon polootje aan en zonnebril op, op het rijgedrag was niets aan te merken.

Als je dan staande gehouden wordt doet de basis al heel wat, zonnebril af, muziek uit, motor uit, raam alvast open en beleefd groeten. Gok zomaar dat ze alleen op basis daarvan al een snelle scan maken van wie ze voor zich hebben.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Chamborigaud in het departement Gard is een stenen boogbrug van de D906 op 18 maart gedeeltelijk ingestort. Een vrachtwagen ging mee naar beneden, de chauffeur raakte gewond.

De D906 was voor 1973 onderdeel van de N106. Ik zie er op Street View zo snel geen gewichtsbeperking op zitten. Dit is tegenwoordig geen belangrijke weg meer.

In juni 2022 is de brug voor het laatst geïnspecteerd en werd toen geoordeeld als zijnde in goede staat. Ik kon zo snel niet vinden hoe oud deze brug is. Wellicht uit de 19e eeuw. Nabij is ook een groot historisch spoorviaduct die enige bekendheid geniet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik ben anderhalve week in bij mijn tante in Frankrijk geweest. Zij woont in Saint-Cèré, dat ligt nét in Occitanie, vlak bij het drieregiopunt met Auvergne-Rhone-Alpes en Nouvelle-Aquitanie). Saint Cèré kent geen sterke occitaanse traditie, maar desondanks heeft het dorp (en meer dorpen in de buurt) een occitaans plaatsnaambord onder het normale gekregen - soms met het logo van de regio ervoor, maar in dit geval niet. Het dorp heet in het Occitaans Sent Seren.

In Frankrijk is het als opvolging van de boerenprotesten usance om de plaatsnaamborden op zijn kop te zetten. In de directe buurt waar wij waren denk ik dat >90% van de plaatsnaamborden poknijzpo gedraaid is; maar grappig genoeg die in het Occitaans niet, maar verder naar het oosten en noorden was het (ook in rurale gebieden) veel minder.
Afbeelding

Door de regen waren er veel instortingen. Toen we aankwamen (2 mei) waren er 2 instortingen van de rotswand boven de weg D940 net ten noorden van Beaulieu (al het verkeer vanuit Tulle moest over de D12 en D116 via Brivezac) en tussen Gintrac en Carrenac was de D30 voor één rijbaan in de Dordogne gestort, er was maar asfalt tot een meter van de middenstreep, een beetje spannend met een hard stromende Dordogne (die in één nacht 3,5m gestegen was)

De doorgang van Montceau-les-Mines op de N70 is wat chaotisch, ze zijn daar bezig met uitbouw naar vierbaans maar je moet wel heel vaak van rijvak wisselen en doorsteken over midden- of zijbermen. Het zal er wel beter op worden...
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Oh, en Beaulieu-sur-Fordogne heeft een maximumsnelheid Bibeko voor vrachtwagens van ... 35:

https://maps.app.goo.gl/jzonVm65fT93zaYi9

(In Frankrijk gelden borden die aan het kombord zijn bevestigd als zonebord voor de hele kom)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Alleen wordt die 35 tien meter verderop weer teniet gedaan door die 30. Ik zie dan verderop geen einde 30 meer, wel een 50 met Rappel.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

^^ Na die drempel/stoeprand 30, is het voor vrachtwagens dan toch weer 35?
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

De maximumsnelheid is standaard in de Franse bebouwde kom 50, voor de vrachtwagen in dit geval is het 35,
ofwel is het aan de drempel zelf 30 ofwel is het vanaf dat bord tot en met de eerste straat 30 en omgekeerd tot aan het bebouwde kom einde.
En dan daarna voorbij is het dan weer terug 50.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Voetbalsupporters zijn gaan vechten bij het tolstation Fresnes van de A1 ten zuiden van Lille (waar het toltraject naar Parijs begint). Er is volgens de berichten een tolpoort in brand gestoken.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

^^ Er is kennelijk een bus van de supporters in brand gestoken in de tolpoort.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er zijn aangekondigde acties op de grens met Spanje. Boeren willen de belangrijke grensovergangen platleggen op maandag 3 juni.

Het gaat in elk geval om:
* A63 en A9
* Somport en Pourtalet in het westen
* Puymorens, col d’Ares en Puigcerda in het oosten

Ik had net gepland om maandag de grens over te steken, maar even aanzien wat het gaat worden, en of ze niet spontaan allemaal andere blokkades gaan opwerpen.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Chris schreef: za 01 jun 2024, 19:58
Ik had net gepland om maandag de grens over te steken, maar even aanzien wat het gaat worden, en of ze niet spontaan allemaal andere blokkades gaan opwerpen.
Een hele leuke en mooie rit is de doorsteek van de Tunel Bielsa - Aragnouet. Ik weet niet of dat enigszins op je route ligt; de tunnel kent wel blockabfertigung, als alle andere overgangen dicht zitten kan er wel een wachttijd ontstaan.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik had gepland om de grensovergang van de A63 te nemen, maar die is sowieso geblokkeerd. Wel heb je in dat gebied een heleboel achterafweggetjes die de grens over gaan, dus er zijn daar wel opties.

Als ze overal in Frankrijk wegen gaan blokkeren zoals eerder wordt het wel minder grappig. Ik boek maar niet alvast een hotel over de grens in Spanje.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Andere optie is om Frankrijk over te slaan en richting HR te gaan. Palance kan daar vast genoeg over schrijven :mrgreen:
Autostrada
autoweg

Chris schreef: za 01 jun 2024, 20:09 Ik had gepland om de grensovergang van de A63 te nemen, maar die is sowieso geblokkeerd. Wel heb je in dat gebied een heleboel achterafweggetjes die de grens over gaan, dus er zijn daar wel opties.
Prachtige omgeving; als je achteraf de grens over gaat kun je kijken of je nog de puf hebt om La Rhune / Larrun te beklimmen, vanaf daar heb je fenomenaal uitzicht. Er gaat een treintje vanaf de Franse kant, maar je kunt ook wandelen vanaf een parkeerplaats aan de Spaanse zijde. Je steekt de grens dan over via de D404, die uitkomt op de NA-1310 (je zit daar net in Navarro ipv Euskadi).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb maar een hotel geboekt in Bayonne, die ik tot 18 uur kan annuleren. Maar even aanzien wat het wordt, ik ben bang dat er ook spontaan elders blokkades opgeworpen gaan worden. Dan heb ik ook wat tijd om binnendoor te rijden mocht dat gebeuren. Ik ben nu in Tours.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Enkele jaren terug verbleef ik in Abaurrepea in de vallei van Aezkoa in Navarra, ik ben toen op aanraden van de hoteluitbater eens naar deze ruïnes van een oude wapenfabriek gaan kijken, die vertelde me dat het op een oude smokkelroute naar Frankrijk lag en inderdaad... als je verder doorrijd kom je langs bergwegen met een prachtig uitzicht in Frankrijk terecht.
Wat verder heb je ook cromlechs waar elk jaar in de zomer een feest plaatsvind met de Spaanse en Franse dorpen. Men zegt dat elke steen een van de dorpen in de valleien symboliseert. Meer info hier op p. 2
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Uiteindelijk blijft de blokkade beperkt tot drie grensovergangen in de Pyrenées-Atlantiques: A63, Somport en Pourtalet. In het oosten is de A9 wel al vanaf Leucate afgesloten.

Ik ben toch maar naar Spanje gereden, via lokale wegen in het noorden van Navarra. Wel tijdrovend en het lijkt dat de lokale grensovergangen in Hendaye open zijn gebleven. Ondanks de grote files daar was dat misschien toch wel sneller geweest, maar goed. Wel wat gezien van Baskisch Navarra, mooie streek wel.

Op de A63 werd overigens vrijwel niks gemeld over de afsluiting. Een eindje na Bordeaux stond twee keer 'border closed', maar daarna niks tot ik er bij Bayonne af ging. Wel viel op gegeven moment op dat er bijna geen vrachtverkeer meer in de tegenrichting was.

Aan Google Maps te zien wijkt vrachtverkeer uit op de N-135 van Pamplona naar Saint-Jean-Pied-de-Port, een veel oostelijker route, met veel stukken vertraagd verkeer. Ik ging via de N-121-B en daar heb je ook een bergpas waar vrachtverkeer reed dat daar niet thuis hoort (en heel langzaam ging, 30 km/h).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Pfoe, Saint Jean Pied du Port. Da’s leuk voor de Camino de Santiago, maar daar zou ik geen vrachtverkeer willen hebben. Daar zitten toch wel wat flink bochtige stukjes bij. Maar goed, zeker voor het vele verkeer dat normaal de N-121-A pakt naar Pamplona (en dan via Soria tolvrij afzakken naar Madrid) kan de N-135 in kilometers natuurlijk wel aantrekkelijk zijn. De N-121-B en andere kleinere passen rond Bayonne zullen ook wel niet beter zijn…
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb vanmiddag deze route gereden, van Pamplona naar Pau via de Spaanse N-135 en de Franse D933 (en een aantal andere routes).

Ik snap wel waarom Waze zelfs nog 20 kilometer op de N-135 na Pamplona mij terug wilde hebben naar de stad, en via Bayonne wilde laten rijden, want deze route is enorm tijdrovend. Hij gaat niet eens over echt hoge bergpassen, net aan 1.000 meter, en er liggen ook niet eens overdreven veel bebouwde kommen op de route. Maar de weg is zeer bochtig en zoals gebruikelijk ondertussen ligt het Franse deel vol rotondes waardoor het 'lekker binnendoor rijden' ook niet echt meer zo als vroeger is. Daar komt bij dat dit soort streken veel bejaarden hebben en dus veel mensen die erg langzaam door de bochten gaan en op rechte stukken 60-70 rijden waar je 80 of 90 mag.

De D933 heeft wel een paar inhaalstroken, maar die zijn kort. En dat zijn uiteraard precies de plekken waar zo'n slome duikelaar ineens wel weet waar het gaspedaal zit. Vrachtverkeer reed er niet op deze route. De N-135 in Spanje is wel redelijk breed (breder dan aan Franse zijde), maar zeer bochtig. Waze ging uit van een gemiddelde van 60 km/h, waardoor je uiteindelijk 3 uur doet over wat hemelsbreed maar 115 kilometer is.

Waze wilde mij het hele stuk tot Pau over departementale routes laten rijden, maar ik was dat na ruim 2 uur wel zat, en heb gekozen voor een iets langere route over de A64, die wel een paar minuten sneller was.

Afbeelding
Autostrada
autoweg

Pamplona - Pau is eveneens 3 uur rijden via de A-21 en N-330 richting Oloron Sainte Marie. Je komt dan wel via de zuidelijke kant Pau binnen, dus voor bestemmingen langs de A64/A65 en verder is het niet de allerbeste optie.
Deze variant wordt nog iets sneller als de A-21 gecompleteerd is.

Het blijft een feit dat er gewoon geen goed uitgebouwde route op de as Zaragoza - Pau/Toulouse zit. De enige twee grensovergangen via een snelweg die Frankrijk met Spanje kent zijn de AP-7 en AP-8, er zit in een rechte lijn 380 km tussen die twee grensovergangen en via de weg is het zelfs een schunnige 545km. Ik betwijfel of er -behoudens de Scandinavische landen- ergens anders in de EU binnengrenzen zo'n enorme afstand zit tussen twee snelweg grensovergangen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ik ben ooit vanuit omgeving Pamplona naar Saint-Jean-Pied-de-Port gereden op zoek naar wat Camino-bestemmingen - Roncesvalles bijvoorbeeld. Dat was best aardig, maar schoot inderdaad voor geen meter op. Was ook de tijd dat mijn dochter nog wel eens last had van wagenziekte, en dit was zo’n stuk om het nog maar iets rustiger aan te doen, extra pauzeren voor koffie etc.

De Franse kant van de rit van Chris ken ik niet, maar het is nog een behoorlijk heuvelachtige streek waarin je nou niet à la minute een weg aanlegt waarover je lekker doorrijdt. En omdat er geen verbindingen zijn die er echt uitspringen, is er dus ook niet eentje uitgebouwd om de hele regio dan maar goed te ontsluiten. Initiatieven om ook aan Franse kant de Somport nog eens goed uit te bouwen liggen alweer lang stil, en uiteindelijk is het belang ook te klein - al zou het bijvoorbeeld de A63 en de regio San Sebastián nog best redelijk kunnen ontlasten. Maar goed, als de vraag naar een extra Frans-Spaanse snelwegovergang zo groot is, zou ik beginnen met de A66/C-16.
Autostrada
autoweg

Ooit waren er plannen om de A-14 door te trekken naar Vielha; dan was er toch wel een heel aardig alternatief ontstaan richting de A645. De Spanjaarden hebben dat project laten varen, zo heel veel urgentie voor een extra verbinding zal er dus niet zijn - uiteraard omdat men ook door lastig terrein moet bouwen. Ook de Fransen zullen weinig baat hebben bij een extra snelweg naar Spanje, zelfs een voor de hand liggende verbinding tussen de A66 en C-16 zal zeker aan Franse zijde behoorlijk wat investeringen vereisen. In de tussentijd wordt het dal van de N20 geteisterd door verkeer op een weg die eigenlijk niet geschikt is als transit route. Aan Spaanse zijde is eea duidelijk beter uitgebouwd.

Toch blijft het opmerkelijk dat het hele Iberisch schiereiland met slechts 2 snelwegen aan de rest van Europa vast zit; langdurige werkzaamheden of een onvoorziene stremming op 1 van de 2 doorgangen zal dus snel een fors effect hebben. Gegeven het belang van de verbindingen vermoed ik wel dat men in het geval van problemen wel snel in actie zal komen, zeker aan Spaanse zijde (vrijwel alle agrarische export vanuit Spanje verlaat het land via Biriatou of Le Boulou).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op de A64 staat hier mooi de afrit 'Saragosse' aangegeven, ik heb dat vanmiddag nog gezien. Maar vervolgens kom je over de omslachtige rondweg van Pau (met veel rotondes) en voordat je Oloron-Sainte-Marie voorbij bent denk je dat de Spaanse grens al snel volgt gezien de tijd die dan verstreken is sinds het verlaten van de A64. Maar dat valt bar tegen.

Het probleem van de beide grenssnelwegen is dat de alternatieve routes daarvoor meteen kronkelige bergwegen zijn.

Wel typerend voor de gehele Pyreneeën is dat de weg aan Spaanse zijde eigenlijk altijd beter is uitgebouwd. Sowieso altijd breder, maar vaak ook moderner, alhoewel niet altijd, in geval van de N-135 en N-121-B. Maar bijvoorbeeld de N-330, A-136 en A-138 zijn stukken beter dan aan Franse zijde. De N-230 is erg bochtig maar heeft wel flink wat klimstroken en is meer free-flow.

Het helpt natuurlijk dat aan Spaanse zijde de bevolkingsdichtheid veel lager is. In Frankrijk is het nooit tot verbeterde tracébouw gekomen, hooguit is ergens een rondweg met rotondes aangelegd, maar nergens is er een soort voie rapide aangelegd.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Eventueel zou je de C-16 / N20 route nog als "alternatief" kunnen beschouwen, alleen ligt die relatief dicht op de AP-7/A9, dat even doorrijden eigenlijk wel een stuk comfortabeler is
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Die N20-route zie ik vooral als een alternatief voor Le Perthus. Eentje die in combinatie met de A20 wellicht ook nog wat verkeer van de route A71/A75/A9 zou kunnen houden, maar vraag of die het nou echt zo hard nodig heeft. Somport zou meer een game changer kunnen zijn, maar de uitbouw ligt eigenlijk al sinds het ontstaan van serieuze plannen voor de tunnel extreem gevoelig aan de Franse kant. Terwijl de Spanjaarden vrolijk toehapten op de mogelijkheid die de verbinding bood - er zitten ook nogal wat Europese structuurgelden in deze corridor die zo’n beetje werd uitgetekend toen Spanje bij de EG kwam. In Frankrijk vreest men hoofdzakelijk de transit.

Inmiddels begint er wel enig momentum te ontstaan voor een bypass van Oloron en dorpsbypasses op de N134 ten zuiden van Oloron. Maar als men nog iets wil met de corridor, moeten de A650-plannen weer uit de ijskast. Ik schat zo in dat het stuk direct ten zuiden van Pau ook het meest dramatische is…

Overigens: wat stukken van deze geschiedenis toegevoegd op de Wegenwiki.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Canfranc heeft, helaas, dan ook een stuk geschiedenis dat inderdaad gevoelig ligt (hint: heel klein dorpje, maar een massief groot treinstation)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Toen ik daar de eerste keer langs kwam, dacht ik ook 'wtf is dit nou weer dan'.

Dat mega station lijkt helemaal out of place op zo'n locatie.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Toch is het er met mooie intenties neergezet: Franse en Spaanse douane onder één dak terwijl dat in die tijd nog verre van vanzelfsprekend was. Elders werd je gewoon de trein uitgetrapt en stond je buiten (terwijl de emplacementen van grensstations vaak vergelijkbaar groot zijn). Er was ook vrij idealistisch een hele dorpsgemeenschap omheen gebouwd met tweetalige scholen enzo. De twintigste eeuw kwam naar een regio die van de hele voorafgaande vooruitgang nog niets had meegekregen. Maar ja, de reden dat de moderne tijd aan die regio voorbij was gegaan was natuurlijk ook de reden dat de Somport-spoorlijn altijd maar beperkt belang zou kunnen krijgen (net zoals de moderne E07). En dat maakt van die mooie Beaux Arts-bouw ook een licht gevalletje grootheidswaanzin. Wel een gevalletje dat nog ergens op mijn bucket list staat…

Van de donkerder jaren onder Franco staat dit trouwens los. Behalve dat je natuurlijk kunt zeggen dat het over dit Pyreneeën-geitenpaadje onopvallender smokkelen was dan via Hendaye. Wat gelukkig ook twee kanten uit werkte.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is ruig weer in de Alpen. De D1091 naar de Col du Lautaret is onderbroken vanwege een rotsverschuiving.

Afbeelding

La Bérarde aan het einde van de D530 aan de voet van de Écrins is getroffen door een modderstroom. Het is niet meer bereikbaar over de weg, reddingshelikopters zijn ingezet.

Afbeelding
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ De nadelen van in de bergen wonen... :| Mooi hoor, maar o wee als de natuur gek doet door bijvoorbeeld dus overvloedige regenval.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel