Ik heb vanmiddag deze route gereden, van Pamplona naar Pau via de Spaanse N-135 en de Franse D933 (en een aantal andere routes).
Ik snap wel waarom Waze zelfs nog 20 kilometer op de N-135 na Pamplona mij terug wilde hebben naar de stad, en via Bayonne wilde laten rijden, want deze route is enorm tijdrovend. Hij gaat niet eens over echt hoge bergpassen, net aan 1.000 meter, en er liggen ook niet eens overdreven veel bebouwde kommen op de route. Maar de weg is zeer bochtig en zoals gebruikelijk ondertussen ligt het Franse deel vol rotondes waardoor het 'lekker binnendoor rijden' ook niet echt meer zo als vroeger is. Daar komt bij dat dit soort streken veel bejaarden hebben en dus veel mensen die erg langzaam door de bochten gaan en op rechte stukken 60-70 rijden waar je 80 of 90 mag.
De D933 heeft wel een paar inhaalstroken, maar die zijn kort. En dat zijn uiteraard precies de plekken waar zo'n slome duikelaar ineens wel weet waar het gaspedaal zit. Vrachtverkeer reed er niet op deze route. De N-135 in Spanje is wel redelijk breed (breder dan aan Franse zijde), maar zeer bochtig. Waze ging uit van een gemiddelde van 60 km/h, waardoor je uiteindelijk 3 uur doet over wat hemelsbreed maar 115 kilometer is.
Waze wilde mij het hele stuk tot Pau over departementale routes laten rijden, maar ik was dat na ruim 2 uur wel zat, en heb gekozen voor een iets langere route over de A64, die wel een paar minuten sneller was.