[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Allan C
verkeersader

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Allan C »

I was in a car and today, I came across this rather unusual alternating traffic system.

AfbeeldingCirculation Alternée by FreewayAllan., sur Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Die dingen zijn vrij gebruikelijk in diverse landen, volgens mij ook in Frankrijk. In Nederland niet, maar ik kom ze in het buitenland toch vrij vaak tegen.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Ik vermoed dat het ongebruikelijke hier niet het systeem is, maar het feit dat je door de berm moet banjeren.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Maar dat lijkt mij geen sompig Hollandse (winter) berm maar wel een redelijk verhard stuk grond.

De alternatie met een verkeerslicht kennen wij in Nederland toch ook.wel, dacht ik. Alleen geen aftelklok.erbij. Is misschien wel handig om ook bij ons te gaan gebruiken. Want ruim 2 en een halve minuut wachten (ik denk dat ie bij 3 minuten is gaan aftellen) komt regelmatig voor bij ons, naar mijn ervaring.
tompie
autoweg

Bericht door tompie »

Dit zie je in België zeer vaak. Door de aftelklok heb je naar mijn gevoel ook minder roodrijders
belgie is zo slecht nog niet
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Ik herinner mij het één keer gezien te hebben, maar ik weet niet meer waar. Ik moet er wel een foto van hebben.
R-R-L
stadsweg

Bericht door R-R-L »

Het bijzondere van het Franse systeem is dat het getal lang niet altijd het aantal seconden betekent, maar ook kan zijn hoe vaak het cirkeltje rond gaat. Hoe dan ook geeft het wel een duidelijk beeld van hoe lang je nog op groen moet wachten.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De N24 is al twee dagen afgesloten ten westen van Rennes vanwege overstromingen.

Afbeelding

De Périphérique van Nantes (N844) is ook al twee dagen afgesloten vanwege overstromingen.
Afbeelding

Met name de rivier de Vilaine is buiten zijn oevers getreden, dit is in Guipry, even ten zuiden van Rennes.
Afbeelding
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Blub...
:denk:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
RSK
Penningmeester

Bericht door RSK »

https://www.ledauphine.com/transport/20 ... -sur-place

Het zit niet mee in de Savoie de laatste tijd. Na de vallende rotsblokken op de N90 van 1 februari is er vanmorgen rond 9:45 uur een vrachtwagen met zwavelzuur gekanteld op de VRU van Chambéry, om precies te zijn op de verbindingsweg van de N201 uit het zuiden richting de A43. Het is zodoende al de hele dag druk. Men is eind van de middag begonnen met bergen, de verwachting is dat de weg vanavond weer vrij is.

Afbeelding
Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

In de buurt van Nancy is een zwaar transport (van een industriële ketel met een gewicht van 165 ton :s ) verongelukt op een brug.

Er was een overspanning over de brug gemaakt (rijplaten op een stalen buigframe, zo te zien) om het brugdek zelf te ontlasten maar die constructie verzakte..

In de link een video.

Het hekwerk van de brug is ooit deugdelijk gemaakt. ;)

https://www.ladepeche.fr/2025/02/25/les ... 534063.php
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bizarre beelden

Afbeelding

Afbeelding
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

^^ I hope the truck driver was okay.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Is een dag later uit het ziekenhuis ontslagen.
Er zijn twee kranen onderweg, een om de ander op te bouwen.

Het gaat om de Rue Gabriel Fauré in Jarville-la-Malgrange (voorstad van Nancy), over het Canal de la Marne au Rhin, dat ook gestremd is.

Nieuwsberichten van France 3 Grand Est:
https://youtu.be/w8Ptbx58U4o Gister
https://youtu.be/dL3I4geJQ90 Vandaag

Zo te zien zijn er twee noodbruggen over de echte brug geplaatst om het gewicht op te vangen, en is één daarvan doorgebogen. De ander staat nogal krom omhoog, ik weet niet of dat oorspronkelijk zo wad of dat dat is omdat de vrachtwagen met kettingen aan deze brug vastgemaakt is.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Als het zo is als op de foto lijkt me dat voorspanning en een boog om ervoor te zorgen dat hij niet doorzakt. De reden van de noodbrug zal wel zijn om het gewicht op de vaste grond te houden.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

De kraan heeft de verwarmingsketel opgetild en die is op een andere vrachtwagen verder gegaan (3/1)
https://youtu.be/qQoy35f8H6Y?si=2RZrTzgGthPhQsda

Ik neem aan dat de weg nog even geblokkeerd is omdat de kraan nog afgebroken moet worden.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

https://maps.app.goo.gl/zJGrbF9NtRRSzdq28

Deze brug dus. Er staat geen bijzondere gewichtsbeperking aangegeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dan zal het wel vrijgegeven zijn voor algemeen verkeer tot 44 ton. Echter zo'n zwaar transport heeft zeer waarschijnlijk een ontheffing nodig, ook als er geen gewichtsbeperking aangegeven staat. En dan zal beoordeeld zijn dat je zo'n groot gewicht niet over de brug kan rijden, en er een tijdelijke overspanning nodig is die het gewicht niet op de brug zelf laat rusten.

Aan dit soort transporten gaat vaak vele maanden voorbereidingstijd aan vooraf. Misschien wel bijna een jaar.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Vinny schreef: ma 03 mar 2025, 21:39 https://maps.app.goo.gl/zJGrbF9NtRRSzdq28

Deze brug dus. Er staat geen bijzondere gewichtsbeperking aangegeven.
In Nederland hebben de meeste bruggen ook geen bijzondere gewichtsbeperking, maar voertuigen mogen maar 50 ton wegen. Dus elke brug heeft toch wel een impliciet maximum, want gebouwd voor de omstandigheden.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik weet niet precies wat de limiet is, maar ik vermoed dat 165 ton er nét boven zit ;-)
bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 »

De, door de lokale gemeente gevreesde, fuik op de A2 net over de grens België/Frankrijk is weer terug.

https://www.lavoixdunord.fr/1563570/art ... usqu-quand

Actueel: +30 minuten vertraging.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

https://nos.nl/artikel/2560910-parijzen ... -4-procent

Was afgelopen weekend in Parijs en ik moet zeggen dat ik hier helemaal niets van heb meegekregen, geen verkiezingsposters, flyers of iets dergelijks. Het leek niet erg te leven wat ook wel bevestigd wordt in de extreem lage opkomst van minder dan 4 procent.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Een opkomst van 4% is niet representatief. Dit referendum zou daarom in mijn ogen ongeldig verklaard moeten worden.

Maar ik denk dat Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs, het daar niet mee eens zal zijn en de maatregel om 500 wegen autovrij te maken gewoon doordrukt. Ze heeft een reputatie hoog te houden. Citaat uit het NOS artikel: "Burgemeester Anne Hidalgo stelt desalniettemin dat de "waarde van deze stem niet mag worden gedevalueerd"." :nahzeg: Dat zegt al genoeg, denk ik.

Ik denk overigens dat het referendum mede is mislukt omdat niet precies werd aangegeven welke wegen autovrij zouden moeten worden.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Als je een referendum opstelt, moet je vóóraf de spelregels opstellen. Hier is géén minimumopkost aan verbonden, dat kan je ook uitleggen als: kennelijk boeit het 96% van de Parijzenaars niet zo, en is minder dan 2% het er zo mee oneens dat ze hun tegenstem hebben laten horen, wat dus betekent dat de gemeente met haar plannen door mag gaan.

Zulke referenda hebben trouwens wel een klein democratisch probleem: de parkeerplaatsen en wegen zijn van belang voor 2 groepen: bewoners en passanten (zowel te voet/fiets als te auto/parkeerders) van buiten Parijs, en die laatste mogen niet stemmen.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Mee eens, je kan niet opeens iets ongeldig verklaren als je ervoor niet hebt bepaald dat dit daartoe aanleiding zou geven. Dan ben je willekeur aan het toepassen en het proces aan het manipuleren (wat nog altijd slechter is, ook voor de geloofwaardigheid, dan een lage opkomst honoreren). Vraag me ook af of dezelfde suggestie zou worden gedaan als twee derde tegen had gestemd.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ik weet ook niet of dit bedoeld was als een formeel referendum of eerder een soort volksraadpleging. Je zou zeggen dat Hidalgo op zich geen referenda nodig heeft voor haar verkeerspolitiek en de oppositie heeft nou niet het wettelijke instrument van een correctief referendum in handen. Dat telt in zoverre wel op naar de kritiek van de oppositie dat Hidalgo hier een soort schijn-sausje van steun onder het volk voor zichzelf probeert te creëren. De 4% opkomst duidt daarbij noch op support noch op kritiek; alleen op een “zal wel”. Zal ook wel niet helpen dat de 500 straten zelf nog moeten worden aangewezen.
IIVQ schreef: di 25 mar 2025, 7:16 Zulke referenda hebben trouwens wel een klein democratisch probleem: de parkeerplaatsen en wegen zijn van belang voor 2 groepen: bewoners en passanten (zowel te voet/fiets als te auto/parkeerders) van buiten Parijs, en die laatste mogen niet stemmen.
Die laatste groep wil je toch eerder in parkeergarages laten parkeren dan in woonstraten. Maar goed, dat vergt uiteindelijk ook wel een wat omvattender beleid. Mooie krantenkoppen bouwen op alleen het schrappen geeft symboolpolitiek. Die doet het lekker in referenda, maar lokaal verkeer en parkeren in goede banen leiden vergt toch wel wat meer balans.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Een opkomst van 3,89% van wie 2/3 iets vindt. Gecorrigeerd voor niet-stemgerechtigden zit je dan ruim onder de 2% die aangeeft ergens voor te zijn.

Dan kun je heel principieel praten over een democratisch mandaat, maar moet je niet gek opkijken dat door zulke schertsvertoningen het vertrouwen in de politiek afneemt en populistische figuren profiteren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Welk referendum is in Amsterdam gehouden om de Nieuwendijk, Dam en Kalverstraat autovrij te maken? Ofwel: moet je een referendum houden om iets te besluiten?

Het is wel duidelijk dat het niet leeft, dus er is ook geen oppositie die tegen is.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dit soort referenda moet je gewoon niet willen. Als je burgerparticipatie wilt in een bepaald soort voorgenomen besluit, kun je beter online inspraak opzetten dan dit soort schertsreferenda en dan roepen dat je een democratisch mandaat hebt. In de verschillende online enquêtes die ik in Amsterdam zoal langs heb zien komen (N=1, want mijn woonplaats, maar het is vast geen specifiek hoofdstedelijk fenomeen) kun je als bewoner ook een stuk meer nuance en ideeën aanbrengen dan een simpel ja of nee. Daarbij vind ik in Amsterdam de vraagstelling door de gemeente af en toe behoorlijk suggestief en gesloten - en zoveel ruimte is er dan niet om in het opmerkingen-vak aan het einde nog eens te zeggen hoe je het echt ziet - maar het is nog altijd genuanceerder dan de blinde keuze van een referendum.

Met dit soort referenda werk je absoluut populisme in de hand. Al zijn de populisten aan de macht natuurlijk zelf nog net een stukje erger op het gebied van schijndemocratie. Toch, meneer "2.5 miljoen mensen hebben mij gekozen, dus het moet gebeuren op mijn manier" en meneer "Ik ben verkozen als president, dus onverkozen rechters moeten weg als ze mijn besluiten in strijd achten met de wet"?