[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

djiwie
stadsweg

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door djiwie »

Pino schreef: di 25 mar 2025, 10:20 ^^ Dit soort referenda moet je gewoon niet willen. Als je burgerparticipatie wilt in een bepaald soort voorgenomen besluit, kun je beter online inspraak opzetten dan dit soort schertsreferenda en dan roepen dat je een democratisch mandaat hebt.
De vraag is of de respons van dergelijke enquetes dan wel voldoende mandaat biedt voor een besluit. Ik heb als bewonersorganisatie een enquete gedaan in de gemeente Den Haag (met een best goede respons, ruim 10%). Ambtenaren waren hoogstverbaasd dat ons dat gelukt was want normaal haalden dergelijke enquetes slechts 1 a 2%, best case 3% respons rate. Dat is vrijwel gelijk aan dit referendum in Parijs.

Maar zoals ik gisteravond al schreef; had het idee dat dit hele referendum totaal niet leefde. Normaal krijg je van zulke dingen altijd wel iets mee als je ergens rondloopt.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

^^

Deze uitslag moet naar mijn mening ongeldig verklaard worden. Opkomst is veel te laag, waardoor uitkomst te veel op toeval gebaseerd.

Mensen die niet gestemd hebben, hebben mogelijk een ander standpunt.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

En dan? Moet er net zo lang gereferendumd worden tot er wel 30% op komt dagen, en anders mag de gemeente nooit meer besluiten nemen? Zo werkt het niet.

De methode die we in veel democratische landen hebben gekozen is dat we eens in de paar jaar een controlerende raad (gemeenteraad, tweede kamer) kiezen. In sommige landen mag de bevolking ook een bestuur (of vaak alleen de bestuursvoorzitter: president, prefect, burgemeester) kiezen, zo ook in Frankrijk (en in België op gemeentelijk niveau), maar niet in Nederland.
Het al dan niet gekozen bestuur doet beleidsvoorstellen, en de gekozen controlerende raad keurt die voorstellen goed of af, naar gelang "het mandaat van het volk".

In de meeste landen is het uitzonderlijk dat over relatief kleine voorstellen direct de mening van het volk gevraagd wordt, Zwitserland en sommige Amerikaanse staten zijn de bekende uitzonderingen.

Hier heeft de gemeenteraad van Parijs een voorstel gedaan, wellicht gedacht "dit kan controversieel zijn" en dat aan het volk voorgelegd. Kennelijk interesseerde het vrijwel niemand een biet, en heeft er dus niemand gestemd, en wie er gestemd had was ook nog eens in meerderheid voor.

Dat betekent dan volgens mij dat de gemeenteraad door mag gaan met haar plannen, en dat als een meer dan vol mandaat kan zien..
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Een volledig juiste beschrijving. Waarbij ik dan zou aantekenen dat een gemeenteraad die met zoveel woorden afstand doet van zijn primaat om voorstellen tot wet te verheffen door de zaak aan het volk voor te leggen daarbij doorgaans ook zelf de voorwaarden stelt. En die zijn dan van het slag “alleen bindend bij opkomst van tenminste X” naast de vraag of het referendum mogelijk slechts raadgevend is. Ik heb geen idee wat voor afspraken er rond dit referendum precies zijn gemaakt. Ik vermoed dat het referendum niet meer dan raadgevend was en dan zal de meerderheid aan de kant van Hidalgo, die toch al vóór was, nog wat makkelijker voor stemmen. Hoewel hun argumenten er nou niet sterker op worden, zijn ze ook niet zwakker doordat de opkomst zo laag lag.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Stel nou dat 51% tegen was bij 4% opkomst. Zouden ze het plan dan volledig geschrapt hebben? Dit heeft net zoveel democratisch mandaat als verkiezingen in Noord-Korea.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

IIVQ schreef: di 25 mar 2025, 21:23 Kennelijk interesseerde het vrijwel niemand een biet, en heeft er dus niemand gestemd, en wie er gestemd had was ook nog eens in meerderheid voor.
Dat weet je toch niet? Of laat ik zeggen: Dat weet ik niet. Ik heb geen andere informatie dan hier verschenen is. En de waarneming van Djiwie dat er niets van te merken was, en dat 25 van de 26 stemgerechtigden niet zijn komen opdagen, suggereert voor mij op zijn minst ook dat lang niet iedereen op de hoogte was.

Referenda vind ik sowieso ongelofelijke ondingen, maar de enige conclusie die je uit dit referendum kan trekken, is dat de democratie geen dienst bewezen is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Rogier schreef: di 25 mar 2025, 19:48Mensen die niet gestemd hebben, hebben mogelijk een ander standpunt.
Tsja. Dan hadden ze dat kenbaar moeten maken door te stemmen.
Chris schreef: wo 26 mar 2025, 11:11 Stel nou dat 51% tegen was bij 4% opkomst. Zouden ze het plan dan volledig geschrapt hebben? Dit heeft net zoveel democratisch mandaat als verkiezingen in Noord-Korea.
Daarom is het voor de politiek handig om duidelijke grenzen aan te geven wanneer een referendum welke waarde heeft, zoals minimaal 30% opkomst, minimaal 15% van de kiesgerechtigden tegen, en bij 55% van de stemmen tegen herroepen we het. Ofzo, ik zeg maar wat.
Wellicht is dat hier ook gebeurd. Wij zitten er allerlei conclusies aan verbinden, zoals "maar 2% heeft voor gestemd" of juist "maar 2% heeft voor gestemd", maar in feite moet je vooraf een grens aangeven, daaraan voldaan is het Keuze A en anders Keuze B.

Wellicht waren die er ook gewoon en heeft het resultaat nu tot "we gaan door met deze plannen want weinigen stemden tegen" geleid.

Normaal heb ik best zin om obscure buitenlandse regelementen door te spitten om een discussie te beslechten, maar ik heb nuttiger dingen te doen vandaag.

Dit vergelijken met Noord-Korea is nogal absurd. In Noord-Korea zijn verkiezingen niet vrij en bovendien gaat het daar om de "keuze" voor de absoluut heerser.

Hier gaat het om de mogelijkheid een plan van een democratisch gekozen burgemeester én stadsbestuur, die nog eens extra de mogenlijkheid gegeven hebben dit plan weg te stemmen. Dat is écht heel iets anders. Dit bestuur heeft al een democratisch mandaat.

In Nederland heb je rond de grote steden de vervoerregio's, die nemen soms ook best ingrijpende beslissingen en beschikken over behoorlijke budgetten, zonder direct democratisch bestuur. Ergens vreemd, want wat de VRA doet heeft veel meer impact op mijn dagelijks leven dan wat het waterschap doet (ondanks ik op NAP -4,2 woon).
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

En vooral wat de waarde van de uitslag is. Als het raadgevend is, waarom zou je dan stemmen, de politiek doet toch wat ze willen. Als het bindend is, waarom dan een minium opkomstpercentage vaststellen, 2e-kamerverkiezingen zijn ook gewoon geldig als maar 5% komt opdagen.

Je kunt nu vooral zeggen dat het niet leeft bij de burgers. Of er is geen ruchtbaarheid aan gegeven.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

IIVQ schreef: wo 26 mar 2025, 12:27Dit vergelijken met Noord-Korea is nogal absurd.
Ik zie hier verwoede pogingen gedaan worden om dit referendum een democratisch mandaat te vinden. Dit is een schijnvertoning, de uitslag heeft volstrekt niks met een democratisch mandaat van doen. Er hadden vooraf betere regels gesteld moeten worden. En een minimum opkomst is daarvan een heel gebruikelijke. Als bijna niemand er van op de hoogte is, kan je de uitslag ook niet aannemen als een 'sterk mandaat', zoals het nu geframed wordt.

Daarnaast was niet eens vastgesteld waar het referendum op van toepassing is, want die '500 straten' moeten nog vastgesteld worden. Daarmee lijkt het weghalen van parkeerplaatsen en wegen het primaire doel te zijn, in plaats van dat er ergens een vooraf vastgesteld probleem is wat opgelost zou moeten worden. Je weet dus niet eens exact waarvoor je stemt.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik stel voor dat je naar Parijs verhuist en de volgende keer gaat stemmen. In Frankrijk zijn ze bovendien dol op eindeloze polemieken over de democratie, dus wellicht hoeven wij dat niet over te doen. :slotje3:
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Chris schreef: wo 26 mar 2025, 14:00
IIVQ schreef: wo 26 mar 2025, 12:27Dit vergelijken met Noord-Korea is nogal absurd.
Ik zie hier verwoede pogingen gedaan worden om dit referendum een democratisch mandaat te vinden. Dit is een schijnvertoning, de uitslag heeft volstrekt niks met een democratisch mandaat van doen. Er hadden vooraf betere regels gesteld moeten worden. En een minimum opkomst is daarvan een heel gebruikelijke. Als bijna niemand er van op de hoogte is, kan je de uitslag ook niet aannemen als een 'sterk mandaat', zoals het nu geframed wordt.

Daarnaast was niet eens vastgesteld waar het referendum op van toepassing is, want die '500 straten' moeten nog vastgesteld worden. Daarmee lijkt het weghalen van parkeerplaatsen en wegen het primaire doel te zijn, in plaats van dat er ergens een vooraf vastgesteld probleem is wat opgelost zou moeten worden. Je weet dus niet eens exact waarvoor je stemt.
Referenda zijn sowieso ondingen. Ja, sommigen zweren erbij en presenteren het als middel van ultieme democratie, dat het volk over elk wissewasje kan meebeslissen. Wel, we verkiezen volksvertegenwoordigers die we een mandaat geven om voor ons de beslissingen te nemen. Geen burger heeft toch de tijd om zich overal over in te lezen en overal een weloverwogen mening over te vormen?

Ik verwacht dat iedere stemgerechtigde wel een oproep heeft gekregen. Dan zou ik aannemen dat het bekend was dat er een referendum gehouden wordt. Maar ik kan me ook voorstellen dat dit een onderwerp is waar genoeg Parijzenaren geen sterke mening over hebben, zeker omdat nou precies onduidelijk is over welke straten het gaat en wat dan uiteindelijk de impact gaat worden. Dan zul je al gauw in een situatie komen waar het weinig mensen interesseert, de opkomst laag is, en er geen sterke voor- of tegenstanders zijn.

Het is wel een risico, want dit plan gaat nu natuurlijk verder uitgewerkt worden, en op een gegeven moment zal wel duidelijk zijn welke straten en parkeerplaatsen betroffen zullen zijn. En dan kan er wel tegenstand komen. Als de gemeente dan gaat schermen met "Ja, maar in maart 2025 hebben we een referendum gehouden en toen werd er voor gestemd," dan kan dat verkeerd vallen.

Wat mij betreft worden referenda zoveel mogelijk vermeden. Als de opkomst zó laag is, dan geeft dat ook wel aan dat een referendum hier eigenlijk geen enkele toegevoegde waarde heeft.

Overigens zie je in Nederland ook wel dat bij referenda die onder de 30% opkomst zijn gebleven. De burgemeestersreferenda in Utrecht (2007) en Eindhoven (2008) waren een farce: er was in beide gevallen slechts een keuze tussen twee kandidaten van dezelfde partij, en in beide gevallen werd de 30% opkomst niet gehaald. In Utrecht was 16% van de stemmen ongeldig en was de opkomst maar 9%. In beide gevallen is de gemeenteraad wel doorgegaan met het voordragen van de "winnaar" van het referendum. Maar op zo'n manier heb je natuurlijk helemaal niks aan een referendum.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

En waarvoor is het tonen van een slotje nu nodig? De discussie blijft binnen keurige grenzen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: wo 26 mar 2025, 14:00
Dan lees je in ieder geval mijn posts verkeerd. Wat ik zeg (en IIVQ volgens mij ook) is dat de beslissingsmacht ligt een gemeenteraad met een heel duidelijk democratisch mandaat, wat bepaald niet tot stand is gekomen op basis van een schijnvertoning. Leden van een gemeenteraad mogen aan raadgevende referenda iedere waarde toekennen die ze willen; ook dat hoort bij het democratische mandaat.

Ik geloof dat we het erover eens zijn dat het gewicht van dit raadgevende referendum voor de stemming in de gemeenteraad heel klein behoort te zijn. Maar dat is dan meteen het verschil ten opzichte van Noord-Korea: hier stond het iedereen vrij om niet te komen en hier staat ieder gemeenteraadslid vrij om dit resultaat te interpreteren voor zijn stem zoals hem goeddunkt. Het gemeenteraadslid dat blind voorstemt vanwege vermeende brede steun in het referendum, of dat nu spreekt over een ‘sterk mandaat van de kiezer’, is geen knip voor de neus waard. Maar dat zegt dan alles over het individu of een partij die altijd al voor was en frames zoekt. Niet over een systeem - in tegenstelling tot hoe Noord-Korea werkt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Pino schreef: wo 26 mar 2025, 15:39 Wat ik zeg (en IIVQ volgens mij ook) is dat de beslissingsmacht ligt een gemeenteraad met een heel duidelijk democratisch mandaat, wat bepaald niet tot stand is gekomen op basis van een schijnvertoning.
Dat is evident, maar kennelijk heeft deze gemeenteraad besloten om hun plannen democratisch te willen legitimiseren. Met een kennelijk zeer obscuur referendum met 4% opkomst is dat dus niet gelukt. Laat staan dat je een conclusie zou kunnen trekken dat er brede steun is voor de plannen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ En daarover zijn we het volledig eens. De uitslag en bovenal de opkomst van dit ding legt de bal volledig bij de leden van de gemeenteraad. En nergens anders.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Correct, ik ben wel benieuwd naar de exacte uitwerking van het plan.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Chris schreef: wo 26 mar 2025, 11:11 Dit heeft net zoveel democratisch mandaat als verkiezingen in Noord-Korea.
Noord-Korea heeft stemplicht en een opkomst van 99%. Technisch gezien is het mandaat in Noord-Korea dus veel grote, behalve dat je daar nog minder keuzes hebt dan bij dit ja/nee-referendum. :rofl2:
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Waarbij de "Grote Leider" altijd met 99,8% van de stemmen wordt herkozen. :nahzeg:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

En de consequenties van tegenstemmen zijn onaantrekkelijk.
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

Savoie-Route planned the re-opening high Alpine passes in France.

https://savoie-route.fr/conseils-aux-usagers
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

Today, I saw this speed camera overturned on RD1201 at Mont-Sion pass.

AfbeeldingOverturned speed camera by FreewayAllan., sur Flickr
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Daar was iemand boos. Misschien doet-ie het nog en staat je kenteken 90 graden gedraaid op de foto. Kom je er nog niet mee weg. :rofl2:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

Yesterday, there are some roads covered by the hail in Doubs region.

https://www.francebleu.fr/infos/meteo/e ... ra-5037480
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Boeren hebben autosnelwegen in Noord-Frankrijk geblokkeerd:

Afbeelding
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

De Telegraaf waarschuwt vandaag met koeienletters voor een boete van €750 als je in Frankrijk een rode markering overschrijdt. Nu blijken er inderdaad proeven met rode markering gehouden te worden op de A7. Naar verluidt omdat dit een succes zou zijn in Spanje. Het is mij niet duidelijk of de rode markering tussen de vluchtstrook en de rechter rijstrook staat, of tussen rijstroken zelf. Inhalen is ieder geval verboden. Daar bestaat ook een regulier verkeersbord voor, maar dat doet tegenwoordig blijkbaar niets meer.

https://www.20minutes.fr/societe/415317 ... ge-risquez
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit bericht doet sinds een week of 2 de ronde in de internationale media, maar het lijkt nergens op gebaseerd te zijn. Ik ben gisteren ook wezen zoeken naar een bron van deze berichtgeving, maar niet gevonden. VINCI Autoroutes heeft er geen bericht over, en APRR heeft een vergelijkbaar bericht vorig jaar ontkracht als zijnde onzin. Ik kon geen enkele foto vinden van de A7, alle artikelen gebruiken AI afbeeldingen of van één of andere weg in Spanje.

In sommige berichten wordt de naam ASF (Autoroutes du Sud de la France) gebruikt, terwijl die merknaam al 10+ jaar niet meer gecommuniceerd wordt, het is onderdeel van VINCI Autoroutes.

Het idee dat je niet mag inhalen op een autosnelweg is ook raar. Volgens mij klopt dit gewoon niet, misschien is het een voorbeeld van AI slop dat journalisten in heel Europa driftig aan het overschrijven zijn zonder factchecking.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Zelfs een toeristenbond als de ANWB tuinde in het bericht.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

De ANWB zijn sowieso oplichters, zéker als er iets te verkopen valt. Vorig jaar nog stond op hun site dal alcoholtesters in Frankrijk verplicht waren en dat er flinke boetes op stonden (al sinds 2020 niet meer verplicht en er is nooit op beboet).

Overigens zijn er ook nu nog sites (https://www.betervoorbereid.nl/pbm/blaa ... hol-tester) die zeggen dat het verplicht is.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Chris schreef: wo 21 mei 2025, 11:16 Het idee dat je niet mag inhalen op een autosnelweg is ook raar. Volgens mij klopt dit gewoon niet
Het is alleen verboden aan doorlopende wegmarkeringen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Chris schreef: wo 21 mei 2025, 11:16 Dit bericht doet sinds een week of 2 de ronde in de internationale media, maar het lijkt nergens op gebaseerd te zijn. Ik ben gisteren ook wezen zoeken naar een bron van deze berichtgeving, maar niet gevonden.
[...]
Het idee dat je niet mag inhalen op een autosnelweg is ook raar. Volgens mij klopt dit gewoon niet, misschien is het een voorbeeld van AI slop dat journalisten in heel Europa driftig aan het overschrijven zijn zonder factchecking.
De Franse kwaliteitskrant Le Figaro heeft er een artikel over. "Des lignes rouges sur les autoroutes françaises : itinéraire d’une fake news"