[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Joshua
autoweg

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Joshua »

Ik kan niet inbeelden dat Fransen zoiets nodig hebben.

Wel in Vlaanderen zou dat dan een no(di)g / goed idee zijn.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Zolang er maar een doorlopende witte streep naast ligt is het prima, dan mogen ze alle kleuren van de regenboog gebuiken. In het Spaanse voorbeeld gaat het om 2x1 wegen. Er zitten er ook ribbels in de markering, dus de gemelde daling in ongevallen zal eerder daardoor komen dan de kleur.
https://maps.app.goo.gl/vK9BkGzDpUwqrr9q8

Als je toch in Spanje bent zou ik eerder voor dit ding opletten. Dat zie ik nog wel naar het noorden overwaaien als dat succesvol is (lees: veel boetes oplevert).
🍉
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat is vergelijkbaar met de groene streep op Nederlandse autowegen. Het is wat dat betreft geen nieuws; op de oude 'routes nationales' zag je al een rode band tussen de twee wegvakken in de jaren '90:
https://maps.app.goo.gl/wFStgAUr8uBNvLqE6
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Koning van de clickbait meldt nu zelf dat de eerdere berichten over de rode streep clickbait waren (van anderen). Pot verwijt de ketel.
https://www.hln.be/nieuws/rode-middenst ... ~a8c0d066/
🍉
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Ubi volentia est, via est
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

Somewhere on Autoroute A1 towards Paris. it's quite new in France...

https://actu.fr/societe/perche-sur-des- ... 44497.html
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^

Je suis assis, donc je suis.
Ubi volentia est, via est
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

I seen that actually biggest speed bump in France. But, it's just a flyover.
Most motorists are angry and especially for some foreigners didn't understand about this speed bump. Btw, it's actually the renovation of the existing bridge and reinforce that. Nothing justify about the speed limit.

https://france3-regions.franceinfo.fr/p ... 80525.html

Bridge view.
https://www.google.com/maps/@43.5703611 ... FQAw%3D%3D
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Maar waarom is het dan wel gemarkeerd alsof het een verkeersdrempel is?
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Omdat dat het ook gewoon is. Anders hadden de hellingen heel wat minder steil geweest.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas »

Flinke drukte aan de zuidkant van Parijs momenteel. Sinds 11 uur vanmorgen wordt het wegdek vernieuwd op de A126 en A6, stad uit. Op de toeleidende wegen vanaf de BP staat het daardoor ook goed vast.
Deze werkzaamheden duren nog t/m 1 augustus, m.u.v. weekenddagen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Snelwegen bij Marseille zijn afgesloten vanwege natuurbranden. Het risico op branden is zo extreem dat alle bos- en berggebieden zijn afgesloten voor het verkeer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De D1532 (ex-N532), de oude weg van Valence naar Grenoble, is al een jaar lang afgesloten vanwege een grote landverschuiving van 1 miljoen kubieke meter bij La Rivière, bij een groeve aan de voet van de Vercors.

Er is geen lokale omleiding mogelijk, de snelste route gaat via de A49, maar vereist tol, en anders moet je via de D1092. Lokale aanwonenden willen gratis tol op de A49. Al kan je beargumenteren dat de D1092 route niet onacceptabel ver om is.

Afbeelding
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Maar zijn ze de landverschuiving wel aan het opruimen of zijn ze bang dat er nog meer naar beneden komt als ze dit materieaal gaan verwijderen?
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Is dit niet geschikt als omleidingsroute dan? :woop:
Het dorp waar ik nu ben (Abriès, in de Hautes Alpes), werd in de winter van 2017-2018 een al bekende aardverschuiving gereactiveerd waardoor de énige weg naar 3 dorpen afgesneden is. Daar hebben ze in no-time een noodweg voor gemaakt (in de eerste instantie om-en-om, 7 minuten per half uur doorgang, nu uitgebouwd tot nette en veel minder steile weg). Dat zou hier door die boomgaarden ook wel kunnen lijkt me.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Chris schreef: za 02 aug 2025, 20:10 De D1532 (ex-N532), de oude weg van Valence naar Grenoble, is al een jaar lang afgesloten vanwege een grote landverschuiving van 1 miljoen kubieke meter bij La Rivière, bij een groeve aan de voet van de Vercors.

Er is geen lokale omleiding mogelijk, de snelste route gaat via de A49, maar vereist tol, en anders moet je via de D1092. Lokale aanwonenden willen gratis tol op de A49. Al kan je beargumenteren dat de D1092 route niet onacceptabel ver om is.
Tussen de aansluitingen van de A49 ligt er nog de D35 met een brug over de Isère. Die sluit wel op de D1092 aan, waardoor de omleidingsroute via de D1092 tussen Saint-Gervais en Saint-Quentin-sur-Isère 3 km korter is dan de route via de A49. Dus ik snap wel dat het departement geen zin heeft om dan voor ritten op de A49 te gaan betalen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Grote branden in het gebied tussen Narbonne en Perpignan. De A9 is dicht, de D900 is/was dicht.

Afbeelding

Afbeelding
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ De file op de A9 vanuit Nimes richting zuiden is volgens TomTom inmiddels opgelopen tot meer dan 4 uur vertraging, voor wat het waard is. De vertraging over de D-weg die parallel aan de A9 loopt tussen Narbonne en Perpignan (en die nog wel open lijkt) is meer dan 2,5 uur en dat lijkt me ook een vrij hopeloos verhaal. Verder inmiddels ook een lange file op de A61 in de richting van de A9 en op het volledige OWN in de hele regio Narbonne / Perpignan. Heel veel noord-zuidverbindingen zijn er ook op het OWN niet en als dan ook nog eens de enige snelweg is afgesloten plus een deel van de lokale wegen die in het binnenland liggen, dan is het gevolg dat het overal muurvast staat.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A11 bij Chartres staat onder water na hevige regenbuien.

Afbeelding
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

^^ It was happen about the rain and storm in Southern France. I went to Cannes, it’s pretty beautiful city and it is known for its Festival de Cannes. The weather is cloudy and a several minutes later the rain and storm begin falling when I eat at McDonald’s.

When I was going from Cannes to Grenoble, the rain stopped while 1-2 hours. After Orange (A7), the big rain is falling again. So, I had to slow down, I drove at 80-90 km/h and several kilometers later, I hit the traffic jam on 19 kilometers long.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Ik weet niet of anderen deze ervaring ook delen, maar ik heb me deze zomer verbaasd over het rijgedrag van (sommige) Fransen. Veel ongeduld, bumperkleven en met grootlicht knipperen, en dan niet omdat je zelf onnodig links of te traag rijdt, maar gewoon bij normale inhaalmaneuvers, als je zelf al net over de limiet zit. En dan heb ik het niet over drukke agglomeraties, zoals Parijs, maar gewoon op een snelweg als de A75, of A1 in the middle of nowhere. Om dan vervolgens wel zelf te gaan middenplakken... Echt bizar.
Ook 2x een akkefietje voorgehad met bestuurders die meende dat ik een rijstrook moest opschuiven omdat hij zich achter een vrachtwagen had vastgereden. Tja, waarom zou je anticiperen en gas terugnemen zodat je vlot kunt aansluiten op middenstrook achter het inhalende voertuig waar ruimte zat is, als je ook gas kunt bijgeven om parallel met het voertuig naast je te blijven in de hoop dat die naar de derde rijstrook opschuift?
De vorige keren dat ik Frankrijk noord-zuid doorkruiste heb ik dat geen één keer voorgehad. Toenemende frustraties vanwege het flitsbeleid daar?
🍉
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat herken ik ook niet eigenlijk, maar reed je niet op een drukke reisdag? In mijn ervaring kan zoiets een groot verschil maken in het rijgedrag, bij intensief verkeer zitten bestuurders meer gefrustreerd achter het stuur.

Ik probeer lange reizen altijd zo te plannen dat ik niet op vrijdagmiddag of zaterdag een lang stuk door Europa hoef.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Herkenbaar inderdaad, uit alle landen. Toevallig zag ik afgelopen weekend in Schotland een bord met de strekking “Frustration causes accidents”, met een verdere aansporing om je niet gek te laten maken. Het stond langs de A702, de veelgebruikte enkelbaans verbinding tussen Edinburgh en de M74/M6-verbinding naar het zuiden - typisch zo’n weg waar de frustratie wel kunt uittekenen (overigens wel apart dat het bord stond vlak voordat de verlossing in de vorm van de snelweg kwam).

EDIT: ik denk dat het deze DRIP was. Er loopt een bredere Schotse verkeersveiligheidscampagne gericht op de gevaren van driver distraction. Ik denk inmiddels dat de DRIP-boodschap meer uit die hoek kwam dan door het feit dat weggebruikers op de A702 mogelijk frustraties oplopen doordat dat een typische weg is waar je zoekt naar inhaalmogelijkheden die er bij wat drukker verkeer vaak niet zullen zijn.
Laatst gewijzigd door Pino op do 21 aug 2025, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Of een bord "Tourists go home" bij de grens. :lol:

Ik doorkruis Frankrijk altijd op een zaterdag, dit keer heen in juli en terug in augustus. Het was druk, maar wel grotendeels free flow, buiten enkele bouchons bij de tolstations van Le Perthus en Clermont-Ferrand (ik vermijd de A6-A7 en A10). Als je minimaal de limiet wilt rijden ben je op dat soort momenten sowieso veroordeeld tot de linkerstrook omdat de rechterstrook één kolonne is van vrachtwagens, caravans en mobilhomes.
🍉
Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas »

Chris schreef: wo 20 aug 2025, 19:39 De A11 bij Chartres staat onder water na hevige regenbuien.

Afbeelding
Een bijna stationair regengebied tussen Tours en Parijs was hier de oorzaak van. Gisteren reed ik zelf terug vanuit de regio Bordeaux naar huis, over de A10. Die lag onder hetzelfde regengebied als de A11. Gelukkig hier geen overstroming, maar wel zeer intensief rijden, met heel veel water op de weg. Met caravan achter de auto, vier kinderen achterin en nog een flinke reis voor de boeg was ik toch wel erg blij dat het op de N118 vrijwel droog werd...
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

jdb2 schreef: do 21 aug 2025, 10:57 Of een bord "Tourists go home" bij de grens. :lol:
Subtiele manier om te zeggen "en kom vooral ook niet meer terug". Positiever geframed wat dat betreft was de reclame die jarenlang bij Hazeldonk heeft gestaan van een beddenfabrikant: "Ha, vanavond weer lekker in mijn Oase bed".
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Pindaklaas schreef: do 21 aug 2025, 11:18 Een bijna stationair regengebied tussen Tours en Parijs was hier de oorzaak van. Gisteren reed ik zelf terug vanuit de regio Bordeaux naar huis, over de A10.
Gister ook van Bordeaux via Parijs naar huis laten rijden, in de 300km/h deelauto met chauffeur van Ouigo en Eurostar. Vooral ten noorden van Bordeaux (vertrek 13:46) afwisselend hoosbuien en zon, maar ten noorden van Tours (ik passeerde rond 15:00) vooral druilerig weer. Gelukkig maar want mijn ervaring is dat zeer slecht weer ook impact kan hebben op TGV's.
RSK
Penningmeester

Bericht door RSK »

https://www.francebleu.fr/infos/environ ... es-2127780

Twee doden en twee gewonden door een vallend rotsblok op de N205 bij Passy, ten westen van Chamonix. Een rotsblok is op een auto gevallen, een jong koppel op de achterbank is daarbij om het leven gekomen. De ouders van het meisje zaten voorin en zijn gewond. Het betreft het bochtige gedeelte van Chamonix naar het westen, waar stijgend verkeer gebruik maakt van het Viaduc des Egratz. Men heeft het viaduct voorlopig in gebruik voor beide rijrichtingen.

Flinke aardverschuivingen en steenslag lijken de laatste tijd vaker voor te komen. Men wijt dat in de media veelal aan klimaatverandering; door iets hogere gemiddelde temperaturen zouden er met name op de minder hoge hellingen (tussen pakweg 500 en 1.000 meter hoog) in de winter vaker vries-dooi-cycli voorkomen, waardoor de bergen meer gaan werken. Wat je ook vaak ziet bij deze incidenten, is dat er een roep komt om meer veiligheidsmaatregelen, tunnels, of in het huidige geval een tweede viaduct. Ik vraag me toch af hoe reëel dat is; je kunt moeilijk elke weg langs de bergen overkappen of in een tunnel leggen. De belangrijkste risicopunten zijn vaak al beveiligd, maar dat is niet altijd voldoende, zoals eerder bleek op de N90 bij Moûtiers.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Spijker op zijn kop, dat je niet alles kunt beschermen tegen alles. Maar daar mogen analyses niet ophouden. Dat is een beetje liberaal wensdenken: alles terugbrengen naar zelfredzaamheid en "zo is het leven", en op die manier lekker stil blijven zitten als overheid en politiek.

In het verleden heeft men veiligheidsmaatregelen getroffen op basis van toenmalige risico-inschattingen over hoe instabiel hellingen zouden zijn, gebaseerd op het toenmalige klimaatprofiel. Ik zou die inschatting opnieuw laten maken op basis van wat we zien bij de hogere temperaturen van tegenwoordig. En wat er wat dat betreft nog komen gaat. Op die basis moet je in ieder geval in kaart hebben welke stukken weg de hoogste risico's kennen. En als je dan concludeert dat je, zou je de weg nu nieuw aanleggen, ter plaatse een maatregel als overkapping zou treffen, dan ligt dus ook ergens voor de hand dat je die investering nu alsnog eens gaat maken. Al is het decennia na de aanleg van de weg.

Wordt uiteraard wel een dure exercitie, zulk na-werk. Maar welkom in de wereld van klimaatverandering die we zelf hebben versterkt door heel lang weg te kijken en altijd naar anderen te wijzen.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

jdb2 schreef: do 21 aug 2025, 10:06 Ik weet niet of anderen deze ervaring ook delen, maar ik heb me deze zomer verbaasd over het rijgedrag van (sommige) Fransen. Veel ongeduld, bumperkleven en met grootlicht knipperen, en dan niet omdat je zelf onnodig links of te traag rijdt, maar gewoon bij normale inhaalmaneuvers, als je zelf al net over de limiet zit. En dan heb ik het niet over drukke agglomeraties, zoals Parijs, maar gewoon op een snelweg als de A75, of A1 in the middle of nowhere. Om dan vervolgens wel zelf te gaan middenplakken... Echt bizar.
Grappig, wij hebben juist precies het tegenovergesteld ervaren deze zomer. Mijn vrouw en ik zeiden juist tegen elkaar dat het net leek of Fransen steeds rustiger, zeg eigenlijk maar gewoon ronduit langzaam, zijn gaan rijden. Vaak was ik, nota bene met aanhanger, zowat de enige die op expresswegen de maximum snelheid van 110 reed. En ook op de snelwegen moest ik veelvuldig inhalen, omdat op de rechter rijstrook vaak veel regulier autoverkeer erg langzaam reed. Voordeel is wel dat het allemaal heel relaxed reed, zelfs langs Parijs.

Maar blijkbaar is het maar net wat je toevallig aantreft...