[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino »

Teetje schreef: do 18 dec 2025, 10:46 Ik geloof heel erg in lokaal produceren voor lokale consumptie, waarbij je ‘lokaal’ ruim moet zien. Ik snap best dat we in NL groenten, fruit en graan uit het buitenland nodig hebben om ons allemaal van voldoende voedsel te kunnen voorzien, maar heel eerlijk, wijn, groenten en fruit uit Afrika of Zuid-Amerika e.d. koop ik bewust niet.
Het gekke is dat de environmental footprint van pak 'm beet besjes uit Peru behoorlijk laag is, ondanks het vervoer. Gewoon omdat Peru de perfecte plek is om die dingen te produceren, qua klimaat, geen last van schimmels etc. Op bepaalde manieren misschien wel lager dan bijvoorbeeld Hollandse boerenkool. Dus voordat we in Nederland maar gaan opschalen om minder te hoeven importeren ... Maar in de serie "helpt elkaar, koopt Nederlandsche waar" kun je de lokale producten van het seizoen wel meenemen in je eetpatronen.
Teetje schreef: do 18 dec 2025, 10:46 boeren die zich werkelijk emotioneel hardop beroepen op hun ‘recht’ om boer te zijn mogen zijn. ‘Welk recht?’ is mijn oprecht verbaasde vraag. Maar zoals je zegt is boer zijn geen baan, maar een levensstijl, en daarmee iets wat, vanuit de boer en zijn gezin ervaren, dus compleet anders is.
Wat ik daar wel lastig aan vind, is hoe boer zijn eeuwenlang gelijk heeft gestaan aan armoede. Aan risico's van mislukte oogsten door alle vormen van natuurgeweld, ziektes, in veel gebieden aan het moeten betalen van woekerpachten aan grootgrondbezitters. Het platteland was op de meeste plaatsen een armenhuis waar honger werd geleden. Waarom trokken in de 19e eeuw zo velen naar de industrieën in de steden? Waar denk je dat de massa-emigratie naar de Nieuwe Wereld hoofdzakelijk vandaan kwam? De schrijnende verhalen uit Ierland (potato famine) en Schotland (Highland clearances) zijn het bekendste, maar kijk naar de Aardappeleters van Van Gogh en je ziet nou ook niet echt een beeld van "boer zijn is een roeping". Lees "Cristo si è fermato a Eboli" over Zuid-Italië in de jaren '30 en de voornaamste roeping die die mensen hadden was New York en de VS.

Pas 20e eeuwse mechanisatie en vooruitgang op het gebied van ziektebestrijding heeft een vorm van verbetering in gebracht. Gekoppeld ook aan vormen van regerings-ingrijpen op het gebied van grootgrondbezit. Collectiveren van risico's -eerst met coöperaties, uiteindelijk via de EU-landbouwpolitiek- Hoewel de ene plattelandsstreek er beter aan toe was dan de ander, vraag ik me toch altijd wel af naar wat die roeping dan precies plaatsvindt. Althans: het land roept, maar de risico's wil men dan vooral door anderen laten oppakken.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

Pino schreef: do 18 dec 2025, 11:40
Teetje schreef: do 18 dec 2025, 10:46Ik geloof heel erg in lokaal produceren voor lokale consumptie, waarbij je ‘lokaal’ ruim moet zien. Ik snap best dat we in NL groenten, fruit en graan uit het buitenland nodig hebben om ons allemaal van voldoende voedsel te kunnen voorzien, maar heel eerlijk, wijn, groenten en fruit uit Afrika of Zuid-Amerika e.d. koop ik bewust niet.
Het gekke is dat de environmental footprint van pak 'm beet besjes uit Peru behoorlijk laag is, ondanks het vervoer. Gewoon omdat Peru de perfecte plek is om die dingen te produceren, qua klimaat, geen last van schimmels etc. Op bepaalde manieren misschien wel lager dan bijvoorbeeld Hollandse boerenkool.
Goh, is dat echt zo ja? Ik had toch altijd vooral de indruk dat het een manier was om de prijs te drukken, omdat arbeid in Zuid-Amerika of Afrika niets kost en de transportkosten naar verhouding ook laag zijn.
Pino schreef: do 18 dec 2025, 11:40
Teetje schreef: do 18 dec 2025, 10:46 boeren die zich werkelijk emotioneel hardop beroepen op hun ‘recht’ om boer te zijn mogen zijn. ‘Welk recht?’ is mijn oprecht verbaasde vraag. Maar zoals je zegt is boer zijn geen baan, maar een levensstijl, en daarmee iets wat, vanuit de boer en zijn gezin ervaren, dus compleet anders is.
Wat ik daar wel lastig aan vind, is hoe boer zijn eeuwenlang gelijk heeft gestaan aan armoede. Aan risico's van mislukte oogsten door alle vormen van natuurgeweld, ziektes, in veel gebieden aan het moeten betalen van woekerpachten aan grootgrondbezitters. Het platteland was op de meeste plaatsen een armenhuis waar honger werd geleden. Waarom trokken in de 19e eeuw zo velen naar de industrieën in de steden? Waar denk je dat de massa-emigratie naar de Nieuwe Wereld hoofdzakelijk vandaan kwam? De schrijnende verhalen uit Ierland (potato famine) en Schotland (Highland clearances) zijn het bekendste, maar kijk naar de Aardappeleters van Van Gogh en je ziet nou ook niet echt een beeld van "boer zijn is een roeping". Lees "Cristo si è fermato a Eboli" over Zuid-Italië in de jaren '30 en de voornaamste roeping die die mensen hadden was New York en de VS.

Pas 20e eeuwse mechanisatie en vooruitgang op het gebied van ziektebestrijding heeft een vorm van verbetering in gebracht. Gekoppeld ook aan vormen van regerings-ingrijpen op het gebied van grootgrondbezit. Collectiveren van risico's -eerst met coöperaties, uiteindelijk via de EU-landbouwpolitiek- Hoewel de ene plattelandsstreek er beter aan toe was dan de ander, vraag ik me toch altijd wel af naar wat die roeping dan precies plaatsvindt. Althans: het land roept, maar de risico's wil men dan vooral door anderen laten oppakken.
Je kunt dat breder trekken: boeren, fabrieksarbeiders, maar b.v. ook mensen in het onderwijs. Wat hebben zij met elkaar gemeen? Dat velen uit deze groepen nog altijd vinden dat de overheid voor hen zorgen moet, voor hun belangen moet opkomen. Een soort gebrek aan persoonlijke verantwoordelijkheid om zelf te zorgen voor voldoende economische basis.

Juist in Frankrijk zie je dat heel sterk terug in al die sociale onrust, dat land is praktisch onbestuurbaar als het gaat over economische of sociale hervorming. Maar het heeft in de vorm van allerlei gelobby in Brussel ook invloed op dezelfde sectoren in ons land. Denk b.v. aan de visserij.
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

Ik heb er weinig sympathie voor. Andere mensen het reizen onmogelijk maken door weg en spoor te blokkeren, altijd boeren die dit steeds denken te kunnen flikken om de meest uiteenlopende “redenen”. 2.1% van de Franse bevolking vindt het ok om die andere 98% het leven zuur te maken. Ik ben ook wel eens boos, maar heb geen trekker om eens even lekker te gaan protesteren.

Sorry voor de rant, maar in andere takken van de economie is winstgevend werken ook gewoon een vereiste. Het probleem is dat de Common Agricultural Policy de marktwerking zodanig heeft verstoord dat boeren nu de verwachting hebben dat de staat ze compenseert als het tegen zit door Mercosur, een virus, te veel regen, te weinig regen enzovoort.

En wat Pino zegt: het boerenleven was tot heel recent een kwestie van overleven, maar ook met een sterke afhankelijksrelatie. Familieleden van mijn Franse vrouw waren tot na de oorlog pachters van de lokale hertog, en de oogst moest afgedragen worden. In ruil daarvoor had je een klein huis en genoeg eten. De staat heeft die rol nu eigenlijk overgenomen. Dus ik snap waar de afhankelijksreflex vandaan komt — maar gijzeling via blokkades is voor mij een brug te ver.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ De staat heeft er wel iets van een functie in om mensen onder redelijke omstandigheden te laten werken, tegen opbrengsten waarvan je redelijk kunt leven. Bij werknemers praat je daar over minimumloon, bij boeren moet je andere factoren loslaten. Kleine producenten een beetje in bescherming nemen tegen oneigenlijke prijsdruk van hetzij consumenten die niet teveel willen betalen, hetzij die van tussenstations in de keten die de producenten uitknijpen, hoort daar ook bij. Ik snap dat de gedachten per land verschillen over hoe ver de overheid daarin moet gaan - het begint met een VS waar men de skid rows wel best vind; leve de zelfredzaamheid. Bescherming tegen de lagere productiekosten van dingen die je importeert uit gebieden met lagere sociale standaarden zit daar dan ergens ook bij. Of je accepteert dat je eigen sector het zal verliezen, wat je weer in andere sociale regelgeving brengt.

Voor zover je praat over nutsfuncties als onderwijs, zorg, defensie en dergelijke praat je hier ook over beroepen met openbaar nut. We moeten er met zijn allen toch ook voor zorgen dat mensen dat werk willen blijven doen. Voedselvoorziening schurkt daar ergens ook tegenaan. Tot zover de theorie. Hoe je het uitwerkt in de praktijk is natuurlijk hoog politiek. Heb in zoverre niets tegen de 2% die de rest in gijzeling neemt. Maar we hebben in mijn optiek ook te maken met een overheid die, in een wens om kool en geit te sparen, te vaak wegkijkt.
Teetje schreef: do 18 dec 2025, 11:57 Ik had toch altijd vooral de indruk dat het een manier was om de prijs te drukken, omdat arbeid in Zuid-Amerika of Afrika niets kost en de transportkosten naar verhouding ook laag zijn.
Die factoren bestaan natuurlijk. Kosten van arbeid laag, transport overzichtelijk en zo kun je je bessen tegen een consument-vriendelijk prijsje in de schappen leggen. Maar de environmental footprint is dus best okee, en ze zorgen er in Peru ook wel voor dat er geen modern slavery etiket op ze kan worden geplakt - verkoopt namelijk niet zo lekker aan de Albert Heijn.

Ik heb trouwens niet het idee dat het Europeanen waren die hun productie verplaatsten. Het waren Peruanen (en vergelijkbaar) die het gat zagen.
hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey »

Eens wat betreft de rol van de staat, maar ik denk dat het in Frankrijk in de agrarische sector echt is doorgeschoten. In plaats van een vangnet als het mis gaat, is het op een of andere manier een structurele noodzaak geworden.

En de CAP beschermt “de kleine boer” ook niet echt. In Frankrijk bestaat niet voor niets het cliché dat de CAP ervoor zorgt dat grootschalige boeren in de Beauce miljonair zijn dankzij subsidies, terwijl kleinere bedrijven in een soort permanente overlevingsstand blijven hangen. Dat “net boven water” (niet ver van de oude feodale structuur) maakt ook dat elke externe schok — ziekte, slecht weer — of elke wijziging in regels/handelsakkoorden (Mercosur) meteen als existentieel voelt. Dan schiet men dus direct in protestmodus.

Een politiek zwakke overheid helpt daar ook niet bij: dan krijg je weer blokkades, gele hesjes, enzovoort. Het patroon is telkens hetzelfde: onacceptabele acties, publieke irritatie, en vervolgens een one-off zak geld tot de volgende crisis.

En dat is precies wat me stoort: het is allemaal zó visie-loos. Begrip voor de klem waarin veel boeren zitten, maar blokkeren om druk te zetten? Mijn sympathie krijg je er niet mee.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Kun je voor dit Mercosur-verdrag natuurlijk ook weer uittellen. Big agri wordt er rijker van; kleine producenten zullen verder uit de markt worden gedrukt, hun werknemers verliezen banen en het platteland wordt weer wat minder levendig. Consumentenprijzen worden er ook door gedrukt, dus bij de politiek doet het het goed. Wat het voor het milieu betekent? Vermoedelijk niet heel veel goeds als je kijkt naar de soja-monocultuur in Mercosurgebied.

Dus ik kan de boosheid goed plaatsen. Maar het houdt ook ergens op met boeren die een gratis verzekering tegen ieder ondernemersrisico willen. En inderdaad: zwakke overheid. Vroeger had je gevoeld ministers en maatschappelijk middenveld die zeiden “tot hier en nu je bek houden”. Met de angst “o jee, als ze maar niet met hun trekkers blokkades bouwen” bouw je alleen maar een platform voor chantage.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

De lonen zijn in de landbouwsector relatief erg laag (ook in Nederland) en veel boerenbedrijven hebben een omzet en een jaarwinst waar je echt van schrikt hoe weinig dat is. Wat ik denk vooral steekt is dat veel andere sectoren (die ook niet persé goed voor het milieu zijn) wel worden gekoesterd door de overheid.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het houdt aan. Het lijkt wel steeds hetzelfde gebied te zijn.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er zijn maar een paar dagen per jaar dat Parijs groen is op Google Maps.

Afbeelding
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

That didn't last long

Afbeelding
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik heb het even opgezocht, maar Tweede Kerstdag is in Frankrijk geen feestdag. In sommige andere landen wordt de heilige Stefanus vereerd op die dag.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is al 3 dagen filerijden op de hele A6-A7 corridor van Parijs naar Marseille. Veel mensen die naar Zuid-Frankrijk reizen en een heel lang stuk A75 door het Massif Central is dicht vanwege boerenblokkades.

Afbeelding
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

I suppose the farmers will do the new year party on the A75 and N88 or not.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Wrong number: they should do this on the A 26 :twisted:
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

The traffic is quite complicated notably in Paris, Rennes and somewhere in Vannes.

Afbeelding
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

The traffic in Paris region is much worse so, more than 900 km the traffic jam were on file according to the barometer in Sytadin (SYnoptique du TrAfic De l'Ile-de-FraNce). It is the new record.

Afbeelding

Check it out the black bar (today), not far to 1000!
Afbeelding

A5 - Gare de péages des Éprunes, apparently two lanes are open in direction to Troyes.
Afbeelding

A4 - Péage de Coutevroult.
Afbeelding

A10 between N104 and A11 interchange, just outside of Paris.
Afbeelding
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik was vandaag in Parijs. Om 12:00 lag er eigenlijk geen sneeuw in de stad, rond 2 uur begon het licht te sneeuwen en om 16:30 uur lag er een cm of 8 en reden bussen allemaal leeg richting depot.

Rond 16:30 reden de metro en treinen eigenlijk nog normaal, rond 17:30 was het één grote chaos op verschillende RER, en de N406 stond parijs-uit totaal vast, zo ver het oog reikte (vanuit de Cable 1)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er zijn eindelijk tal van boerenblokkades opgeheven.

De A75 Saint-Flour - Millau is na meer dan een maand weer toegankelijk.

Volgens de huidige berichtgeving is de A64 bij Carbonne (ten zuiden van Toulouse) nog geblokkeerd, evenals de N124 langs Auch. De blokkades zijn de afgelopen 5 weken vooral in zuidwest-Frankrijk geweest en hebben zich maar beperkt verspreid naar andere gebieden. Alleen bij Lyon was ook een aantal dagen een blokkade op de M7 (voormalige A7).

In Spanje is de AP-7 tussen Figueres en Girona al een tijd geblokkeerd. Dit is te bypassen via de N-II. Deze blokkade heeft minder impact dan als het op de Franse grens zou zijn geweest.
martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 »

Ik kwam gisteren bij toeval erachter dat de befaamde Gorges D'Arly tussen Ugine en Megeve dicht is. Prognose is tot einde winter. Er zijn twee keer weer steenlavwine's geweest. Zie https://www.wintersport.nl/nieuws/05/12 ... nter-dicht voor deel info.