[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Rogier » vr 24 jul 2015, 10:01

^^

Inderdaad wanbeleid.
Eigenlijk moet de Franse overheid de heren van de blokkades oppakken en na 24 uur vasthouden een stevige bekeuring meegeven.
Uiteraard moet de schade (opruimen rotzooi, herstel wegdek) ook op deze heren verhaald worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Jeroen » di 04 aug 2015, 12:57

Franse snelwegparking aka vuilnisbelt...Afbeelding
(A86 aire de Pompidou)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » di 04 aug 2015, 13:32

^^ De meeste aires in de regio Parijs blinken niet uit in netheid, al zijn die twee langs de A1 bij La Courneuve nog redelijk. Bij de aire aan de A3 even na de Porte de Bagnolet ben ik 's avonds wel eens gestopt, maar daar hing allemaal onguur volk rond. Ik ben maar gauw doorgereden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RSK » di 04 aug 2015, 13:52

Het zal kennelijk een typisch verschijnsel zijn voor de brede omgeving van Parijs, ik kom namelijk vooral in het oosten van Frankrijk en taferelen als dit heb ik eigenlijk nooit gezien. Langs het tolvrije deel van de A31 zitten weliswaar zwaar verpauperde en afgetakelde aires, maar uitgebreide vuilstort kom je er niet tegen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » di 04 aug 2015, 16:42

^^ Een aantal zijn de laatste jaren behoorlijk opgeknapt. Aire de Loisy bijvoorbeeld is tegenwoordig niet meer zo'n verpauperde plek als voorheen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » di 04 aug 2015, 17:47

Bij onze franstalige collega's van Wikisara is er een hele polemiek over de staat van de autosnelweginfrastructuur die beheerd wordt door DIR Ile-de-France (maw Parijs en omstreken).

Zo'n vuilnisbelt als die daar op de A86 heb ik zelf ook nog niet gezien, maar ik stop dan ook liever niet op tolvrije aire's.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Ds79m » di 04 aug 2015, 18:22

Als het even kan, is het meestal beter om op de betaalde wegen te stoppen. Al valt het buiten de dichtbevolkte regio's meestal nog wel mee.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » di 04 aug 2015, 18:40

Ds79m schreef:Als het even kan, is het meestal beter om op de betaalde wegen te stoppen. Al valt het buiten de dichtbevolkte regio's meestal nog wel mee.
Ik verwacht niet echt moeilijkheden op de A20 of A75 nee.


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » vr 11 sep 2015, 15:41

Het valt wel op hoeveel voormalige tankstations er nog zijn geweest in Frankrijk. In bijna elk dorp tref je wel een overkapping aan bij een pand waar ooit een tankstation was. Ook lijkt men massaal overgegaan op tanken met een betaalautomaat. Ik heb nu 7 of 8 keer getankt (dat krijg je met een 35 L tank die na 25 L al aangeeft dat hij bijna leeg is...) en ik heb nog maar één keer bij een kassabediende betaald, op de tolweg A6, en dat was omdat het automaat buiten gebruik was. Mijn reguliere pinpas wordt overal geaccepteerd, ik heb de credit card nog niet gebruikt tot nu toe.

Veel secundaire routes départementales zijn wel in matige conditie. Er zitten geen gaten in, maar het wegdek is wel heel oneven waardoor zelfs met 60-70 km/h het al een oncomfortabele rit wordt. Gelukkig betreffen dit voornamelijk de meest secundaire wegen waar je bijna niemand tegen komt.

Flitspalen heb ik eigenlijk ook alleen gezien op de snelwegen en voormalige routes nationales. Op veel RD's die geen RN zijn geweest zie je ze niet. Vermoedelijk omdat daar toch niet genoeg te halen valt. Met een vaste flitspaal is de correctie maar 3% en bekeuren ze direct vanaf 1 km/h te snel, dus ik vermoed dat een groot aandeel snelheidsboetes van de laagste categorie '€ 45' zijn. Politieauto's zie ik maar zelden rijden. Ik vind het met de wegpiraterij nog wel meevallen, waar die minister het laatst over had. Maar misschien baseert hij die term wel op de schandalige snelheidsovertredingen van 94 waar je 90 mocht. Als je die bij elkaar optelt lijkt het wellicht wel alsof er massaal te hard gereden wordt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » za 12 sep 2015, 19:33

Ik heb vandaag Frankrijk van zuid naar noord gereden. De A7 op bij Loriol en de A31 af bij de Luxemburgse grens.

Op die bijna 700 kilometer waren er maar twee (!) wegwerkzaamheden, beiden op de A6 vrij snel achter elkaar tussen Lyon en Beaune twee stukken met een 4-0 systeem. Het leidde niet tot vertraging, alleen even terug naar 90 km/h.

Elders op de heenweg en het rondrijden in de omgeving alleen wegwerkzaamheden tegengekomen op secundaire routes départementales, allemaal asfaltwerk. Ik heb enkele keren een 'circulation alternée' tegengekomen. Soms met mannetjes en een groen/rood bord en portofoon en soms met een verkeerslicht, enkele keren met aftelindicatie.

Afbeelding
Circulation Alternée France by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Vinny » ma 14 sep 2015, 10:16

Coen Tunnel schreef:^^ Een aantal zijn de laatste jaren behoorlijk opgeknapt. Aire de Loisy bijvoorbeeld is tegenwoordig niet meer zo'n verpauperde plek als voorheen.
Het is ietsje beter geworden maar over het algemeen nog steeds slecht. Frankrijk lijdt aan chronische fysieke en sociale verloedering. Het niet onderhouden van aires langs tolvrije snelwegen is daar een symptoom van.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 sep 2015, 10:33

^^ Ik weet niet hoe vaak jij in Frankrijk komt, ik kom er zelf toch al gauw een keer of acht per jaar (of naar Frankrijk zelf, of op doorreis naar Spanje), maar ik ben de laatste jaren op de tolvrije snelwegen en expresswegen toch aardig vaak Aires tegengekomen die recentelijk een opknapbeurt hebben gekregen, met een nieuw gebouw, nieuw tankstation, nieuw restaurant. Laatst nog op de terugweg vanaf Parijs bij Aire de Phalempin aan de A1 vlak voor Lille. Een paar jaar geleden was dat een naargeestige vervallen bende maar nu is het weer prima in orde. Ook La Courneuve, de eerste Aire aan de A1 na de Périphérique, is een paar jaar geleden gemoderniseerd. Loisy aan de A31 had ik al genoemd en ook Bedenac aan de N10 tussen Poitiers en Bordeaux is in een prima staat. Er zijn echt wel grote veranderingen geweest in de laatste paar jaren, al kun je ook nog steeds wel oude troep tegenkomen. Maar de standaard gaat ook op de tolvrije wegen duidelijk omhoog.

Ook nieuwere Aires langs tolvrije snelwegen en expresswegen zijn vaak wel oké. Denk aan de Aires aan de A34 (Ardennes-Woinic), A35 (Haut-Koenigsbourg) en de N165/RCEA (twee moderne Aires tussen La Souterraine en Montluçon).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Vinny » ma 14 sep 2015, 10:37

CoenTunnel schreef:Ook nieuwere Aires langs tolvrije snelwegen en expresswegen zijn vaak wel oké.
Nieuw is altijd wel goed, maar ik vraag me af of ze het lang volhouden. Onderhoud en beheer is wat lastiger voor ze. Gelukkig dat ze nu bezig zijn met het vernieuwen van een aantal verzorgingsplaatsen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 sep 2015, 10:44

^^ Mja, dat is in Frankrijk vaak wat wisselend. Bij Haut-Koenigsbourg zijn de toiletten niet altijd schoon, maar om eerlijk te zijn is dat op de tolwegen ook niet altijd in orde. Ook daar kom je nog wel eens oudere faciliteiten tegen die niet zo schoon en niet zo goed onderhouden zijn. Wat dat betreft scoort Frankrijk beduidend minder dan Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk of Denemarken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » ma 14 sep 2015, 11:37

Het proper zijn van een toilet hangt ook sterk af van diegene die voor jou is geweest, men kan onmogelijk kuisen na iedere toiletbeurt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 sep 2015, 11:47

^^ Dat ben ik met je eens, maar de toiletten van bijvoorbeeld Sanifair in Duitsland hebben een systeem waarbij de wc-bril automatisch gereinigd wordt. Dat helpt al heel erg. Voorts zijn die toiletten zo ingericht dat je niks meer hoeft aan te raken na het wassen van je handen: automatische kranen en papieren handdoekjes uit een apparaat waar een sensor in zit, er is ook nog een dispenser met desinfecterende spray en na het wassen van je handen hoef je ook geen deuren meer te openen met je handen (er is alleen een tourniquet dat je weer moet passeren). Kortom: zo hygiënisch mogelijk. Ja, daar betaal je dan voor (70 cent waarbij je een kortingsbonnetje van 50 cent krijgt), maar dat zou ik in Frankrijk ook graag over hebben voor schonere en beter onderhouden wc's.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » ma 14 sep 2015, 13:17

Op zich zorgt de kost van péage ervoor dat de WC's op de tolwegen gratis zijn, dit extra'tje zou een gezonde investering zijn voor de toekomst ja. Alhoewel ik me soms sterk afvraag hoe mensen er in slagen om de boel zo te verknoeien, niet altijd zeker of het moedwillig is of gewoon "oh ik ben toch niet thuis" maar op sommige aires lijkt het soms of je in een zwembad staat, zo nat dat het er ligt.

Ik ben de laatste jaren nog maar 1 "hurktoilet" tegengekomen en dat was op de A6, het laatste service station voor Lyon na de afrit voor Anse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 sep 2015, 16:25

^^ Die ben ik niet meer tegengekomen in Frankrijk, behoudens bij kleine toiletblokken bij tolstations bij afritten. De enige uitgebreide verzorgingsplaats waar ik in de afgelopen vijf jaar nog een hurktoilet tegen ben gekomen was in Slovenië, bij Jesenice, direct na de Karawankentunnel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 14 sep 2015, 16:58

Persoonlijk zie ik die hurktoiletten zeker niet als nadeel. Het is in principe zelfs hygienischer als een normale toiletpot. Bovendien poep je schoner van je af, zodat je minder toiletpapier nodig hebt. Langs een snelweg heb ik wat dat betreft net zo graag een hurktoilet, want helaas heb je niet overal de schoonheid van Sanifair of menig Zwitserse verzorgingsplaats.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Wesso » ma 14 sep 2015, 17:45

Er hangt een luchtje aan deze draad :nothanks: :lol:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » ma 14 sep 2015, 19:26

SnarfFlevoland schreef:Persoonlijk zie ik die hurktoiletten zeker niet als nadeel. Het is in principe zelfs hygienischer als een normale toiletpot. Bovendien poep je schoner van je af, zodat je minder toiletpapier nodig hebt. Langs een snelweg heb ik wat dat betreft net zo graag een hurktoilet, want helaas heb je niet overal de schoonheid van Sanifair of menig Zwitserse verzorgingsplaats.
Dan ga je er toch van uit dat iedereen zo proper en gedisciplineerd is als jij :top:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door duikgek89 » ma 14 sep 2015, 23:44

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » di 15 sep 2015, 9:44

Km357 schreef:Dan ga je er toch van uit dat iedereen zo proper en gedisciplineerd is als jij
Nou, in Frankrijk of Italië kom ik op campings nog regelmatig hurktoiletten tegen. En zeker als het sanitair niet al te vaak wordt schoongemaakt vind ik het toch best prettig om niet op een bril te moeten zetten, maar ik gewoon m'n behoefte in een gat kan laten vallen, zonder iets aan te raken (behalve m'n voeten de vloer dan ;) ). Al met al vind ik hurtoiletten langs de snelweg dus lang zo gek nog niet.
duikgek89 schreef:Ben ik nu een rare vogel met smetvrees als ik per definitie niet op een vreemd toilet ga zitten?
Nee, ben zelf ook iemand die het liefst niet overal naar het toilet gaat voor een grote boodschap. En als ik ergens wel 'vreemd' moet, zoals bijv. op een camping, dan zoek ik altijd het schoonste en rustigste toilethokje op en bedek de bril geheel met toiletpapier.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » zo 27 sep 2015, 13:48

Een autoloze zondag in Parijs. De burgemeester Hidalgo heeft zo'n beetje de oorlog verklaard aan de auto.

http://nos.nl/artikel/2059908-centrum-p ... uto-s.html

In Frankrijk rijden veel auto's op diesel omdat die brandstof lange tijd door de overheid gesubsidieerd werd. Datzelfde gold voor de productie en verkoop van dieselauto's.

Is diesel echt gesubsidieerd geweest ( = verkoop onder de marktprijs)? Volgens mij is dit weer de zoveelste slecht geresearchde of slecht geformuleerde informatie van de NOS? Volgens mij is diesel alleen minder zwaar belast. Ik vraag me af of brandstof in west-Europa ooit gesubsidieerd is geweest. In Nederland betalen we al brandstofaccijnzen sinds 1931.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door marcel » zo 27 sep 2015, 13:57

Het minder zwaar belasten kun je als subsidie zien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » zo 27 sep 2015, 14:12

Kun je dat echt subsidie noemen? Ze leggen er geen geld op toe, het wordt alleen wat minder zwaar belast.

Brandstofsubsidies worden meestal gezien als een prijs die lager ligt dan de marktprijs, bijvoorbeeld in Indonesië of Venezuela.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » di 29 sep 2015, 20:42

marcel schreef:Het minder zwaar belasten kun je als subsidie zien.
Alleen politici met een verkeerde bril dan toch.

Nu ja Paris en verkeer, de huidige burgemeester wil duidelijk scoren bij de groentjes zodat ze terugkeren naar Paris om te wonen, en na z'n ambtstermijn...wel ja hij is niet het type politici dat zich daar veel van aantrekt. :lol:

Jammer genoeg zet het ook druk op projecten in het hele Ile-de-France gebied en dat zie je aan de staat van de infrastructuur.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Vinny » di 29 sep 2015, 20:53

marcel schreef:Het minder zwaar belasten kun je als subsidie zien.
Misschien is het ook het "Rode Diesel" verhaal van toepassing:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_diesel
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door RSK » vr 23 okt 2015, 9:17

RTL.lu schreef:Dramatesche Crash bei Libourne (F)
Op d'mannst 39 Doudeger bei Accident tëscht Bus a Camion
Schrecklechen Accident e Freiden de Moien op der Héicht vu Puisseguin bei Libourne an der Gironde. E Bus an e Camion sinn do aneneegerannt.
Leschten Update: 23.10.2015, 09:04:09

Ganz uerge Bilan: E Bus an e Camion sinn op der Departementale 123, 30 Kilometer vu Bordeaux, aneneegerannt. Déi 2 Gefierer hu Feier gefaangen. Op d'mannst 39 Leit wieren ëmkomm. D'Secouristen op der Plaz schwätze vun nëmmen 8 Iwwerliewenden.

Europe1 mellt am Bus wieren eeler Leit gewiescht, déi ënnerwee waren an d'Vakanz.
Net kreeg ik op het Luxemburgse nieuws mee dat er een zeer ernstig ongeval is gebeurd op de D123 in de buurt van Bordeaux. Een bus en een vrachtwagen zijn met elkaar in botsing gekomen en vervolgens in brand gevlogen. Er zijn minstens 39 doden en naar het er uit ziet slechts 8 overlevenden. In de bus zaten voornamelijk bejaarden op weg naar vakantie. Slecht nieuws zo op de vroege morgen. :neenee:
TOEVOEGING
Inmiddels staat het bericht ook op Nu.nl, daar staat dat de botsing frontaal zou zijn geweest. Dat verklaart wel waarom de gevolgen zo groot zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie