[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » ma 28 jun 2021, 7:48

Je beschrijft juist Duitsland. Ik heb vrijwel non-stop op de cruise control kunnen rijden, helemaal niks gejojo. En de flitskasten staan tenminste aangegeven en staan er op de autoroute sowieso niet veel. In Duitsland verandert de maximumsnelheid veel meer dan in Frankrijk, alleen al vanwege de vele werkzaamheden, kapotte bruggen, tunnels en andere zaken.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 28 jun 2021, 7:50

^^ Op die 400km tussen Reims en Lyon staan er zeker al 5 enkele richting. In Lyon zelf, staan er dan nog eens zoveel, maar ook op de A46 kom je makkelijk aan 3-4.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 28 jun 2021, 7:54

Op de vrije autoroute staan ze in de 130 delen, zelfs bij Chalons waar je een paar kilometer 110 hebt. Daar heb je geen last van tenzij je harder wil dan al het andere verkeer.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 28 jun 2021, 8:03

Nou, die trajectcontrole bij Montpellier aan 110 verveelt me toch best sterk. B(

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 28 jun 2021, 8:08

^^ Best, maar dat soort controles op 110 of 130 eens in de paar tientallen kilometers heb ik toch liever dan de serie werkzaamheden en andere snelheidswisselingen in Duitsland. Waar de wegen ook zonder werkzaamheden al op grote delen van de dag te druk zijn om stabiel door te kunnen rijden, en dat nog eens verder wordt bemoeilijkt door mensen die toch 150+ willen rijden.

En wat een “doe maar wat” rijstijl van de Fransen betreft: nog los van de Duitse jakkeraars vind ik zeker op 2x3 de gemiddelde Duitser ook geen feest. Blijven echt veel te lang in het midden hangen.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » ma 28 jun 2021, 9:37

Km357 schreef: ma 28 jun 2021, 8:03 Nou, die trajectcontrole bij Montpellier aan 110 verveelt me toch best sterk. B(
Dat heb ik bij elke trajectcontrole.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 28 jun 2021, 9:46

Ga ik wel in mee, maar die bij Montpellier is superonzinnig. 110 op een perfect aangelegde weg met km's zicht, maar daarna mag je tussen de Garrigue op ouder asfalt wel 130... :roll:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 28 jun 2021, 10:11

Je zult het ermee moeten doen door nabijheid van woonwijken daar. Kilometers voor je uit kunnen kijken of niet...

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 28 jun 2021, 15:50

Chris schreef: ma 28 jun 2021, 7:48 Je beschrijft juist Duitsland. Ik heb vrijwel non-stop op de cruise control kunnen rijden, helemaal niks gejojo.
Ik bedoelde Franse automobilisten die om je heen jojo-en. Of men moet er met een hoop gedram perse langs, maar blijft dan schuin achter je slapen. Of voegt kort voor je weer in en gaan dan van het gas af... Misschien klikt het gewoon niet zo tussen Fransen en mij. Maar ik ga me er voor die paar keer dat ik erdoor moet niet druk om maken.
En de flitskasten staan tenminste aangegeven en staan er op de autoroute sowieso niet veel.
Het is maar wat je "niet veel" noemt. Kun je ervan op aan dat ze allemaal aangegeven staan dan? Op de A10 heb ik één gezien die niet aangegeven stond, maar dat was een hele oude, wellicht werkt die niet meer.
In Duitsland verandert de maximumsnelheid veel meer dan in Frankrijk, alleen al vanwege de vele werkzaamheden, kapotte bruggen, tunnels en andere zaken.
Daar denk ik, omdat ik me er thuis voel, veel meer "Scheiß drauf" waar ik dat in Frankrijk niet prettig vind.

Ik begrijp echt wel waarom velen liever in Frankrijk rijden. Ik persoonlijk voel me in Duitsland simpelweg meer senang. En mijn gemiddelde is op de langere afstanden, als ik tijdstip van reizen goed plan, onder de streep hetzelfde of hoger in Duitsland omdat ik op de vrije stukken gas geef, waar ik in Frankrijk op de cruise control voortsukkel met maar 134 op de GPS met aardige stukken 110 en 90 ertussen. Maar goed, misschien ben ik wel zo'n "jakkeraar"...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 jun 2021, 20:00

Duitsland is een beetje vergane glorie. Overigens had ik dat gevoel zondag in Nederland ook, met langdurige werkzaamheden en houtje touwtje reperaties aan de bruggen in de Afsluitdijk.

In Frankrijk liggen de wegen die in concessie worden beheerd er meestal prima-de-luxe bij en zijn bovendien redelijk rustig. Ik vind dat het geld vaak wel waard.

Snelwegen die door de nationale overheid beheerd worden is een ander verhaal, die laten ook wel tekenen van verval zien, net als de Niet gedecentraliseerde N wegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 28 jun 2021, 20:30

Zondag nog op de A4 en A35, A31 in Frankrijk gereden. Op de A4 in het peage stuk heerlijk doorknallen en met top asfalt, daar betaal ik graag voor. Wel zat er een aardig lang stuk wegwerkzaamheden tussen het knooppunt met de A31 en eindigde pas bij Noisseville.

Je merkt qua kwaliteit van de wegen wel echt duidelijk het verschil tussen Tol en Tolvrij. De A35 en A31 (tolvrije gedeelte) lagen er duidelijk slechter bij. In mijn optiek is het contrast van kwaliteit van de wegen tussen tolvrije en tol wegen wel erg groot in Frankrijk. Wie beheert de tolvrije wegen ?

Maar al met al is er in Europa bijna geen beter land waar je op één dag zoveel kilometers kan wegvreten als in Frankrijk.
Touren is rough so you got to be tough

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 28 jun 2021, 20:44

brytje008 schreef: ma 28 jun 2021, 20:30 Op de A4 in het peage stuk heerlijk doorknallen en met top asfalt, daar betaal ik graag voor. Wel zat er een aardig lang stuk wegwerkzaamheden tussen het knooppunt met de A31 en eindigde pas bij Noisseville.
En dat is voor verbreding naar 2x3, dus dat slik je dan toch net ietsje makkelijker. Dubbel wanneer het project geen tien jaar duurt, zoals de gemiddelde verbreding in bepaalde buurlanden van Frankrijk.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 28 jun 2021, 21:10

Zag de A2 laatst voor het tolplein er erg slecht bijliggen. Na het tolplein spik en span.
Bij Parijs, laten we dat maar gauw vergeten...
De A10 tot Poitiers was best ok, maar vond het toch aardig veel werkzaamheden.
Over de N10 hebben we het onlangs al uitgebreid gehad.
Bordeaux, zenuwen boel met Vmax en flitsers....
A63 was daarentegen best ok.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 28 jun 2021, 21:19

brytje008 schreef: ma 28 jun 2021, 20:30 Maar al met al is er in Europa bijna geen beter land waar je op één dag zoveel kilometers kan wegvreten als in Frankrijk.
Omdat de langste routes in Frankrijk gereden worden. Maar qua wegen doe je dat in grote delen van Europa net zo als je een beetje snugger je reismomenten uitkiest.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 28 jun 2021, 21:55

brytje008 schreef: ma 28 jun 2021, 20:30 Zondag nog op de A4 en A35, A31 in Frankrijk gereden. Op de A4 in het peage stuk heerlijk doorknallen en met top asfalt, daar betaal ik graag voor. Wel zat er een aardig lang stuk wegwerkzaamheden tussen het knooppunt met de A31 en eindigde pas bij Noisseville.

Je merkt qua kwaliteit van de wegen wel echt duidelijk het verschil tussen Tol en Tolvrij. De A35 en A31 (tolvrije gedeelte) lagen er duidelijk slechter bij. In mijn optiek is het contrast van kwaliteit van de wegen tussen tolvrije en tol wegen wel erg groot in Frankrijk. Wie beheert de tolvrije wegen ?

Maar al met al is er in Europa bijna geen beter land waar je op één dag zoveel kilometers kan wegvreten als in Frankrijk.
Tolvrije wegen worden beheerd door de DIR van de betreffende regio. Die zijn jammer genoeg eerder geïnteresseerd in het aanleggen - en verkwisten van belastingsgeld - van illegale snelheidsdrempels/chicanes/andere zooi dan in normaal onderhoud.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 28 jun 2021, 22:34

CasablancaMarocco schreef: zo 27 jun 2021, 20:54
Ook de knipperlichten worden meer en langer gebruikt dan bij ons.
Ah, het fameuze knipperlicht naar links aangooien voor een inhaalmaneauvre, en die vervolgens nooit meer uit zetten. :lol:

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » ma 28 jun 2021, 22:48

Chris schreef: ma 28 jun 2021, 7:48 Ik heb vrijwel non-stop op de cruise control kunnen rijden, helemaal niks gejojo.
Mijn record voor het langst onafgebroken op de cruise rijden staat in Frankrijk. Uurtje of 3 met het ding er op gereden. Eerste keer dat ik die auto van toen reed, toen hij er af moest was het even zoeken waar dat knopje ook al weer zat.[
quote=duikgek89 post_id=1163093 time=1624888241 user_id=893]
In Duitsland verandert de maximumsnelheid veel meer dan in Frankrijk, alleen al vanwege de vele werkzaamheden, kapotte bruggen, tunnels en andere zaken.
Daar denk ik, omdat ik me er thuis voel, veel meer "Scheiß drauf" waar ik dat in Frankrijk niet prettig vind.
[/quote]
Mijn Duits is roestig, maar met Scheiß drauf gok ik op dat je het uiteindelijk negeert? Ik vind in Duitsland rijden vooral erg frustrerend door alle snelheidswijzigingen en totaal gebrek aan consistentie. De eerste keren rem ik nog af voor werkzaamheden, daarna negeer ik de borden, al helemaal als je het einde verbod al kan zien.
Chrysa schreef: ma 28 jun 2021, 22:34 Ah, het fameuze knipperlicht naar links aangooien voor een inhaalmaneauvre, en die vervolgens nooit meer uit zetten. :lol:
Ik weet niet of ze het nog doen, maar PSA auto's hebben een tijdje gehad dat het geluid van het knipperlicht harder werd als je hem op de snelweg een tijdje aan had. Waarom zouden ze dat geintje er toch in gestopt hebben :lol:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 29 jun 2021, 0:44

^^ +20 is zo'n beetje standaard als er niemand aan het werk is. Opletten voor flitsers, maar mocht je er één over het hoofd zien dan is het een goedkope Ordnungswidrigkeit.

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » di 29 jun 2021, 8:13

CasablancaMarocco schreef: zo 27 jun 2021, 20:54 Ik vind de Fransen ook wel redelijk beschaafd in het verkeer, ze gaan meestal wel naar links als ze zien dat je een vrachtwagen nadert op de rechter strook, ook in Lyon meerdere keren gehad dat mensen even knipperen als bedankje als je ze erin laat tijdens het invoegen.

Ook de knipperlichten worden meer en langer gebruikt dan bij ons.
Als je met de knipperlichten het waarschuwen voor file's dan wel een grote snelheidsvermindering bedoelt, dan moet ik je gelijk geven. Sterker nog, ik verbaas mij erover dat ik in Nederland vaak nagenoeg de enige ben die met zijn knipperlichten waarschuwt dat er een file aankomt.
BMW 116d (06/2017)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 29 jun 2021, 8:27

Vroeger was het in Frankrijk verplicht om bij een inhaalmanoeuvre je richting aanwijzer gedurende de die hele manoeuvre aan te laten. Volgens mij had dat ook te maken met de destijds nog vaak voorkomende driebaans wegen. Een inhalend voertuig viel zo beter op, was de achterliggende gedachte, meen ik. Het was een Franse eigenaardigheid, net zoals die gele koplampen destijds.
Donateur Vereniging Wegenforum

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 29 jun 2021, 8:32

de_Aristocraat schreef: di 29 jun 2021, 8:13 Als je met de knipperlichten het waarschuwen voor file's dan wel een grote snelheidsvermindering bedoelt, dan moet ik je gelijk geven. Sterker nog, ik verbaas mij erover dat ik in Nederland vaak nagenoeg de enige ben die met zijn knipperlichten waarschuwt dat er een file aankomt.
Ik doe het ook altijd. De enige ben ik niet, maar wel één van de zeer weinigen, ja.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 29 jun 2021, 8:45

Ik pomp meestal met de rem, omdat je dan tegelijk afremt en signaliseert, vind ik iets nuttigere zaak dan juist je 4 richtingsaanwijzers aan te zetten.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 29 jun 2021, 8:49

In Nederland heb je meestal de signalering boven de weg die waarschuwt voor files. Misschien is dat de reden dat het gebruik van de knipperlichten aanzetten bij het begin van een file hier niet ingeburgerd is. Bij rijlessen werd het nooit geleerd. Ik heb wel het idee dat dat gebruik steeds vaker voorkomt.

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » di 29 jun 2021, 8:57

Km357 schreef: di 29 jun 2021, 8:45 Ik pomp meestal met de rem, omdat je dan tegelijk afremt en signaliseert, vind ik iets nuttigere zaak dan juist je 4 richtingsaanwijzers aan te zetten.
Het is voor mij een combinatie van beide, inclusief het goed in de gaten houden van de achteropkomende verkeer. Ik zie het maar als dat alle kleine beetjes helpen, gezien de vele ongelukken aan het einde van file's.
BMW 116d (06/2017)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 29 jun 2021, 9:08

^^ Als er inderdaad iets is wat me stresseert, is op een file afrijden met een vrachtwagen die niet lijkt te vertragen achter mij. Is waarom ik automatisch eigenlijk altijd naar links opschuif.

Als link naar het topic - en omdat het ook wel de Franse slag is van te zeuren en klagen - werd er in aanloop naar de introductie van een technische keuring voor motoren een campagne opgestart door gewone burgers met het devies "Hou u bezig met het onderhoud van de weg, wij zullen ons wel bezighouden met onze motoren". 1 van de resultaten van die campagne is dat de technische keuring van motoren voor onbepaalde tijd is uitgesteld. De degradering van radars gaat wel nog altijd door, maar op een lager tempo, alhoewel de lockdowns er ook voor hebben gezorgd dat er minder mensen met slijpschijven en brandbaar materiaal 's nachts ronddwaalden langs de wegen. :lol:

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » di 29 jun 2021, 9:27

Palance schreef: di 29 jun 2021, 8:32
de_Aristocraat schreef: di 29 jun 2021, 8:13 Als je met de knipperlichten het waarschuwen voor file's dan wel een grote snelheidsvermindering bedoelt, dan moet ik je gelijk geven. Sterker nog, ik verbaas mij erover dat ik in Nederland vaak nagenoeg de enige ben die met zijn knipperlichten waarschuwt dat er een file aankomt.
Ik doe het ook altijd. De enige ben ik niet, maar wel één van de zeer weinigen, ja.
Het is een afhankelijk van de situatie. Met signalering is het vaak niet nodig, zelfde als de gang er geleidelijk uit gaat. Als ik de laatste ben en het even duurt voor er wat aan komt doe ik het voor de attentiewaarde wel. Vaak zie je net zo goed dat de persoon achter je het overneemt, voor mij het teken dat ze je gezien hebben en ook in de remmen gaan.

Vorig jaar op een vrijdag de A7 naar het zuiden gepakt, vanaf Valance veel files. Dan hou ik er na een tijdje wel mee op, net als de meesten. Op zulke momenten ben je er toch wel op voorbereid dat het om de zoveel tijd eens in de remmen gaat.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 29 jun 2021, 10:12

Willem schreef: di 29 jun 2021, 8:49 In Nederland heb je meestal de signalering boven de weg die waarschuwt voor files. Misschien is dat de reden dat het gebruik van de knipperlichten aanzetten bij het begin van een file hier niet ingeburgerd is. Bij rijlessen werd het nooit geleerd. Ik heb wel het idee dat dat gebruik steeds vaker voorkomt.
Langs zeker de helft van het wegennet in NL staat geen signalering. Ik gebruik zelfs in wegvakken met signalering de knipperlichten als ik merk dat verkeer om me heen onvoldoende anticipeert.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » di 29 jun 2021, 10:48

^^
Beter mee dan om verlegen. Ik heb al eens formuliertjes in kunnen vullen na tikkertje op de snelweg. Meerdere remgolven, waarbij het er bij eentje goed hard ging. Niet meer aan de alarmlichten gedacht, maar gezien de kracht van het remmen gok ik dat de LED remlichten op dat moment wel knipperden, die vallen waarschijnlijk nog meer op dan de halogeen knipperlichten.

Mundial
dorpsstraat

Bericht door Mundial » wo 30 jun 2021, 10:11

Willem schreef: di 29 jun 2021, 8:49 In Nederland heb je meestal de signalering boven de weg die waarschuwt voor files. Misschien is dat de reden dat het gebruik van de knipperlichten aanzetten bij het begin van een file hier niet ingeburgerd is. Bij rijlessen werd het nooit geleerd. Ik heb wel het idee dat dat gebruik steeds vaker voorkomt.
In België zie je toch wel vaak dat wanneer mensen als laatste in een file staan de knipperlichten aanzetten tot er een tweetal auto's achter hen staan.
Dat wordt ook zo aanbevolen tijdens rijlessen, bv. deze:
schreef: De vier waarschuwingslichten van een auto mogen enkel branden:
  • als je auto defect is;
  • Om andere bestuurders te waarschuwen voor een ongeval, een file, of een lading die op de weg ligt;
  • Bestuurders van een schoolbus schakelen de waarschuwingslichten aan terwijl kinderen in- of uitstappen.
Bron: Gratisrijbewijsonline

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 30 jun 2021, 10:55

Km357 schreef: di 29 jun 2021, 8:45 Ik pomp meestal met de rem, omdat je dan tegelijk afremt en signaliseert, vind ik iets nuttigere zaak dan juist je 4 richtingsaanwijzers aan te zetten.
Hoewel ik het met je eens ben dat het beter opvalt, wil ik toch een kanttekening maken m.b.t. veiligheid.

Hoewel je dit niet bedoelt, wil ik het toch even melden. Pompend remmen met een auto met ABS, bij een zware remactie, kan zeker averrechts werken, omdat dan de ABS niet werkt. ABS werkt alleen goed bij een continue remdruk. Auto's zonder ABS is pompend remmen juist wel een methode om een slip te voorkomen. Ik negeer wel andere moderne snufjes, omdat niet alle auto's deze hebben, die automatisch voor je de remdruk verhogen om een aanrijding te voorkomen (dan heb je zelf geen controle meer op het rempedaal).