[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Km357
2x2 autosnelweg

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » di 14 sep 2021, 16:44

Dat gemis aan groen en sfeer is wel vaker zo in die dorpjes in Frankrijk die "opnieuw ingericht" worden volgens de parameters van de 21ste eeuw. Meestal worden auto's geweerd, wordt een plein een platte stenen vlakte en soms wordt er een speelterreintje uit plastiek neergepoot want ja uit hout en met die splinters en zo...

Het resultaat is dat quasi niemand er komt, want op steen kan je je boules niet smijten en de kinderen spelen sowieso al veel minder dan vroeger op die openbare speeltuinen. En als niemand er komt gaat de lokale bar-tabac of bistro ook minder volk trekken en gaan die dan ook dicht enz enz...

Het resultaat is dus vaak dat door die ambitieuze projecten van herinrichting om het dorp te laten herleven het dorp na een paar jaar gewoon uitsterft. Niet ieder village étape is ook succesvol. Le Caylar aan de A75 is dat bvb wel en Bessines aan de A20 ook.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 14 sep 2021, 16:48

Sommige gebieden lopen leeg, heeft demografische en economisch-sociologische redenen.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 14 sep 2021, 16:54

Dat is zeker een ding, maar als je ziet hoeveel KMO ruimte er ieder jaar bijkomt is dat toch maar ook maar een ding. Met Google Earth kan je zien dat ook Vatan best wel wat werkvoorzieningen heeft, en een tankstation in het midden van je stadje is toch wel vrij uitzonderlijk geworden. Het is ook niet krankzinnig ver naar Vierzon of Chateauroux die een pak groter zijn, maar in Vatan zal het vast rustiger wonen zijn. Voor mij zou de keuze dus wel snel gemaakt zijn.

Met een beetje verder kijken heeft Vatan wel een leuk park, dus daar lijken ze het toch beter begrepen hebben.
Laatst gewijzigd door Km357 op di 14 sep 2021, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 14 sep 2021, 16:55

Het ziet er alleszins nog redelijk fris uit, niet zoals de banlieue, sommige plaatsen in Picardië of de oude mijnstreken. Een beetje import van (Frans sprekende) Nederlanders met woningnood zou geen kwaad kunnen denk ik wel eens.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 14 sep 2021, 17:07

Vatan is ook net groot genoeg dat het wel een supermarkt heeft (Carrefour Market). De omgeving leek mij wel vrij saai, maar zo'n plaats heeft ook wel als voordeel dat ze niet van die HLM flats hebben met bijbehorende sociale problemen die je in grotere steden wel aantreft. Die HLM flatwijken zijn toch altijd een bron van problemen in ongeveer elke plaats waar ze gebouwd zijn. Plaatsen die wat groter zijn zoals Vierzon en Châteauroux hebben ze wel.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » di 14 sep 2021, 17:17

Voor mijn studie heb ik een half jaar in Clermont-Ferrand gezeten, groep bestond uit een mix van Fransen en buitenlanders. Meeste Fransen woonden nog thuis in de omringende dorpjes, volgens mij zijn ze quasi allemaal vertrokken. Van meerderen weet ik dat ze in Parijs wonen en een paar in andere grote Franse steden. Wat wel in de regio is gebleven woont het gros in Clermont-Ferrand of een dichtbijgelegen dorp.

Net zoals het platteland in Nederland leegloopt zie je die tendens in Frankrijk net zo. En gek is het niet. Leuk om als toerist even in een dorpje te stoppen om te lunchen, maar wat moet je verder in een slaperig gehucht? Voor het stappen was BOB in 2013 nog amper bekend, BERT wel, het moest immers toch weer terug naar alle gehuchten. Mijn uitspraak dat een Fransman nog prima kan rijden als ze de auto gestart krijgen komt niet uit de lucht gevallen. De tendens lijkt nu in elk geval te keren, op Radio FG heb in al regelmatig reclames van SAM voorbij zien komen. SAM zou de afkorting kunnen zijn van Sans Accidents Mortel (geen dodelijke ongevallen), maar blijkbaar hebben de paarse broeken er langer op gebroed:
« si les agences de créatifs ont choisi Sam, c’est pour son côté unisexe, car le diminutif peut être aussi bien associé à Samuel qu’à Samantha » et que « cela peut aussi faire penser à "ça m’dit" ou "ça m’va" »[1] tout autant que "Samedi" en référence aux soirs de sorties précise Pierre Nabhan[3] le créatif à l'origine du nom
Vertaald:
"Als de creatieve bureaus voor Sam hebben gekozen, is het voor zijn unisex-kant, omdat het verkleinwoord zowel met Samuel als met Samantha kan worden geassocieerd" en dat "het ook kan denken aan" zegt het me "of" ça m'va "" [1] net zoveel als "zaterdag" met betrekking tot de avonden van uitstapjes, specificeert Pierre Nabhan [3] de creatieveling aan de oorsprong van de naam
https://fr.m.wikipedia.org/wiki/C%27est_qui_Sam_%3F

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 14 sep 2021, 17:47

Km357 schreef: di 14 sep 2021, 16:44 Dat gemis aan groen en sfeer is wel vaker zo in die dorpjes in Frankrijk die "opnieuw ingericht" worden volgens de parameters van de 21ste eeuw. Meestal worden auto's geweerd, wordt een plein een platte stenen vlakte en soms wordt er een speelterreintje uit plastiek neergepoot want ja uit hout en met die splinters en zo...
Uiteraard nog precies genoeg bloembakken om een mooi ville fleurie-bord neer te mogen zetten onder het kombord. Nu denk ik dat de directe omgeving van de ex-N20 nooit een sfeervolle plek is geweest, maar het is daar niet op een heel fantasierijke manier omgebouwd na oplevering van de A20. Wat het voor mij nog wat desolater maakt, zijn die volledig witte wegwijzers. De oude groene zijn weggehaald, er zijn geen blauwe borden naar de A20 voor in de plaats gekomen en dan krijg je wat versleten witte borden Vierzon en Chateauroux met een snelwegsymbool ernaast. Het geeft een gevoel van totale irrelevantie.

Maar goed, er is nog middenstand en de hoeveelheid verlaten winkel/horecapanden lijkt beperkt. Het kan erger. Of dat te danken is aan de village étape-status of toch nog een beetje regionaal centrum zijn? Dit is hoe dan ook een van de eerste plaatsen geweest dat zich deze status heeft laten aanmeten, en het voorbeeld heeft in zoverre toch wel wat navolging gevonden. Het is hoe dan ook gratis publiciteit op de borden, want andere plaatsen met 2000 inwoners langs de A20 blijven me toch minder bij (en dat niet alleen door de geinige plaatsnaam).

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 14 sep 2021, 18:00

^^ Vind ik een mooie comment, het gemis aan groene doelen is enkel voor wegenidealisten op zich van belang, maar het geeft toch een bepaalde standing weer. Ik kan me dan ook goed terugvinden in je visie. Maar dan nog, met Google Earth ben ik in Vatan wat op verkenning gegaan en het kon écht veel slechter, daar vind je voorbeelden genoeg van in FR.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 14 sep 2021, 18:14

In die streek zijn nog best wel wat kleine regiostadjes die niet heel ver weg zijn: Vierzon, Châteauroux en Issoudun, allemaal op 20 - 30 kilometer en allemaal toch wel een stukje groter dan Vatan. Kennelijk heeft dat het voorzieningenniveau van Vatan niet helemaal gekannibaliseerd. Er is zelfs een office de tourisme. Een plaats als Massay, ook aan de ex-N20 en ongeveer even groot heeft kennelijk geen voorzieningen omdat het te dicht bij Vierzon ligt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 14 sep 2021, 19:30

De A9 is nog steeds afgesloten in de regio Nîmes. Er is een grote regionale gridlock, secundaire wegen staan ook helemaal muurvast. Sommige bestuurders staan daar misschien al wel 8-10 uur vast.

Tegelijkertijd is er op dit moment geen indicatie van grote constructieve schade aan de A9. Wel een boel modder en gruis op de weg en deels een beschadigde barrier. Maar ik heb nog niks gezien van ingestorte bruggen zoals in Duitsland.

Afbeelding

Afbeelding

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 14 sep 2021, 19:38

Chris schreef:Vatan is ook net groot genoeg dat het wel een supermarkt heeft (Carrefour Market). De omgeving leek mij wel vrij saai, maar zo'n plaats heeft ook wel als voordeel dat ze niet van die HLM flats hebben met bijbehorende sociale problemen die je in grotere steden wel aantreft. Die HLM flatwijken zijn toch altijd een bron van problemen in ongeveer elke plaats waar ze gebouwd zijn. Plaatsen die wat groter zijn zoals Vierzon en Châteauroux hebben ze wel.
Dat is ook wel mijn indruk. Van zodra het een wat grotere plaats betreft in Frankrijk met flatwijken enzo, verpaupert het al heel snel. De charme en schoonheid van Frankrijk zit in de dorpen en het buitengebied, zelden in de steden.
Maar ook in de landelijke gebieden is er wel verschil. Zo was ik vorig jaar in Nouan-Le-Fuzelier en omgeving, daar zagen de dorpen er meestal verzorgd uit. Ten noorden van Orléans echter vond ik de dorpen er veel grauwer en armoediger uitzien.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 14 sep 2021, 19:44

Km357 schreef: di 14 sep 2021, 18:00 Vind ik een mooie comment, het gemis aan groene doelen is enkel voor wegenidealisten op zich van belang, maar het geeft toch een bepaalde standing weer. Ik kan me dan ook goed terugvinden in je visie.
Niet op de rechtstreekse route tussen twee groene doelen liggen is één ding (en ja, da’s inderdaad iets voor de liefhebbers), maar dan is vaak juist het blauwe bord dat je naar de snelweg verwijst nog een soort baken dat je naar de bewoonde wereld brengt. En dat ontbreekt in deze plaats dus ook. Op Streetview zag ik er overigens nog wel een paar; de witte Chateauroux (snelweg)-borden en de blauwe A20 (Chateauroux)-borden staan een beetje door elkaar. Maar als Chris alleen foto’s van het eerste heeft ...

Apart aan de A20 bij Vatan is trouwens dat de plaats bediend wordt door twee halve afritten, vijf kilometer uit elkaar gelegen, maar beide dragers van het afritnummer 10.

Allan C
stadsweg

Bericht door Allan C » di 14 sep 2021, 20:22

In spring 2022, Lyon will reduce from 50 km/h to 30 km/h in all city for reduce accidents and due the pollution concerns...
https://www.lefigaro.fr/conjoncture/la- ... 2-20210914

Le maire écologiste, Grégory Doucet, veut réduire les accidents et la pollution sonore dans la ville.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 14 sep 2021, 20:31

Zat er aan te komen, al de grote steden dienen tram- en fietssteden te worden met een Vmax van 30, behalve voor Speedelecs en elektrische steps die toch niet gecontroleerd gaan worden. Het ideaal voor Groentjes die in een stad gaan wonen om een ecologisch ideaal na te streven.

Het Millenial-ideaal.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 14 sep 2021, 20:40

Chris schreef: di 14 sep 2021, 18:14 In die streek zijn nog best wel wat kleine regiostadjes die niet heel ver weg zijn: Vierzon, Châteauroux en Issoudun, allemaal op 20 - 30 kilometer en allemaal toch wel een stukje groter dan Vatan. Kennelijk heeft dat het voorzieningenniveau van Vatan niet helemaal gekannibaliseerd. Er is zelfs een office de tourisme. Een plaats als Massay, ook aan de ex-N20 en ongeveer even groot heeft kennelijk geen voorzieningen omdat het te dicht bij Vierzon ligt.
Ik denk dat Vatan door de centrale locatie op enige afstand tussen een aantal grotere plaatsen zelf nog wel iets van een verzorgingsgebied heeft.

Deze vlakke en door landbouw gedomineerde regio moet overigens wel in de Top 5 van saaiste stukken van Frankrijk scoren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 14 sep 2021, 20:49

Issoudun is wel bekend om een andere reden: een set van ongebruikelijk type zendmasten die historisch significant waren.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 14 sep 2021, 21:34

^^ De borden zijn van een beter design dan de antennes op deze Franse variant van Radio Kootwijk...

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 14 sep 2021, 21:39

Allan C schreef: di 14 sep 2021, 20:22 In spring 2022, Lyon will reduce from 50 km/h to 30 km/h in all city for reduce accidents and due the pollution concerns...
Misschien moet iemand eens aan die groene doordrammers vertellen dat auto’s bij 30 km/h een hogere uitstoot hebben dan bij 50 km/h. Dat men snelheid wil verlagen voor verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers zou ik nog enigszins kunnen begrijpen, maar milieuredenen lijken mij een slecht argument.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 14 sep 2021, 22:02

Die 30 km/h geldt uiteraard ook op de M6 en M7. :duck:

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » di 14 sep 2021, 22:07

30 is traag, maar moet gezegd dat 50 op veel hoofdassen ook hard is omdat de breedte van de wegen niet overhoudt.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 14 sep 2021, 23:29

Ondertussen mag je in Wallonië in veel dorpen 70... Zijn we met die 30 niet een beetje aan het huilebalken?

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » di 14 sep 2021, 23:49

Zolang ze maar niet overal drempels neer gaan leggen. Die dingen in NL zijn niets vergeleken met de Franse krengen. Vorige week het summum meegemaakt, Maps stuurde me over de Ancienne Route d'Annecy tussen Annecy en Servier, om te voorkomen dat het een sluipweg is als de D1508 vast staat hebben ze er echt alles aan gedaan om het onaantrekkelijk te maken. De weg van zichzelf is al smal, maar dan om de haverklap een drempel die met geen goed fatsoen te nemen waren. Ik kan op de telefoon niet zien van wanneer de Streetview beelden zijn, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat er sinds het maken van die beelden en nu nog wat drempels bij zijn gelegd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 sep 2021, 20:54

That is a funny name, it means 'There' or 'Somewhere' as you know.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Y_(Somme)

On Wikipedia they have a different explanation for the name. It used to be 'Idocarum' (place of someone called Ido). Later the name is shortned to 'Hy' and eventually 'Y'.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 15 sep 2021, 21:23

R-R-L schreef: di 14 sep 2021, 23:49 Zolang ze maar niet overal drempels neer gaan leggen. Die dingen in NL zijn niets vergeleken met de Franse krengen. Vorige week het summum meegemaakt, Maps stuurde me over de Ancienne Route d'Annecy tussen Annecy en Servier, om te voorkomen dat het een sluipweg is als de D1508 vast staat hebben ze er echt alles aan gedaan om het onaantrekkelijk te maken. De weg van zichzelf is al smal, maar dan om de haverklap een drempel die met geen goed fatsoen te nemen waren. Ik kan op de telefoon niet zien van wanneer de Streetview beelden zijn, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat er sinds het maken van die beelden en nu nog wat drempels bij zijn gelegd.
Drempels mogen maar 10cm hoog zijn in FR, drempels van 20-30cm zijn de regel in FR.

Compleet illegaal, maar ipv gewoon wegenonderhoud te voorzien zetten veel dorpen en steden in om illegale drempels neer te poten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 15 sep 2021, 21:27

Drempels zijn vaak te steil en niet sinusvormig, maar 20-30 cm is wel heel erg hoog hoor. Dat is een stuk hoger dan de gemiddelde stoeprand, waar de drempels vaak mee op dezelfde hoogte gebracht zijn.

De hoeveelheid drempels is wel een plaag geworden in Frankrijk, vaak ook ongeschikt voor de maximumsnelheid, wat dan wordt opgelost door bij een drempel een bordje 30 te plaatsen.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » ma 27 sep 2021, 10:56

Ik was afgelopen weekend een eindje touren in Frankrijk, en het viel me op dat wildroosters daar een "Passage Canadien" heten. Kennelijk hebben ze het niet zelf bedacht. :mrgreen:

Overigens geen last gehad van drempels, wel van wisselende maximumsnelheden buiten de kom (70, 80, 90). Kwam zelfs nog één 45 bibeko tegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 27 sep 2021, 11:08

JB81 schreef: ma 27 sep 2021, 10:56 Ik was afgelopen weekend een eindje touren in Frankrijk, en het viel me op dat wildroosters daar een "Passage Canadien" heten. Kennelijk hebben ze het niet zelf bedacht. :mrgreen:
Ik heb mij ook wel eens afgevraagd waarom dat zo heet, je zou denken dat zoiets een eigen naam zou hebben in Frankrijk. Of zou het gerelateerd zijn aan het Spaanse woord 'cañada'?

Afbeelding
Passage Canadien-1 by European Roads, on Flickr

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 27 sep 2021, 13:11

^^ Iets met elanden misschien? ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 27 sep 2021, 14:11

Het woord verwijst hoe dan ook naar het land Canada. Een synoniem is barrière Canadienne. Kun je verder gokken waarom naar het land wordt verwezen. Deze roosters schijnen toch eerder te zijn opgedoken in de VS, maar het zal wel via Québec in de Franse taal terecht te zijn gekomen. Resteert de vraag of deze term ook gangbaar is in Québec zelf?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 01 okt 2021, 1:27

Chris schreef: di 14 sep 2021, 14:52
Pino schreef: di 14 sep 2021, 14:13 De leukste plaatsnaam van Frankrijk blijft toch Vatan (oftewel Rot op).
Ha, ik heb daar twee weken geleden nog overnacht. Ik wist niet wat dat betekende. Wel een nogal slaperig dorp waar de tijd al 40 jaar stil lijkt te staan.
Zoals minstens 75% van de Franse dorpen, maar dat is ook net hun charme.