[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Jeff » za 02 okt 2021, 13:14

Franse Slag: Lekker op de cruise rijden op de N59 richting Nancy, kom je aan bij de afrit van de N4 (Luneville) -- Oprit richting N4 richting Nancy dicht.
Vervolgens het stadje door, oprit Luneville dicht (N4) met omleidingsroute over de N4 richting Strasbourg.
Dan nog een stukje verder over de D1 naar Rosières-aux-Salines om daar de de oprit te willen nemen naar de A33: Route Barre

Dorpjes doorrijden is prima als de regiobezoek, minder grappig in Transit.

Is het nou echt zo moeilijk om bij :AS: St Clement (N59) een bordje te plaatsen dat de oprit dicht is? :facepalm:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » za 02 okt 2021, 19:27

^^ Als je het communiqué van DIR Est leest, zou zo’n omleiding ook aangegeven moeten staan. Via de afrit Thiébauménil, één afrit ten oosten van het knooppunt N4/N59. Het wordt nu niet duidelijk of het dan de bedoeling is om je op dat knooppunt af te laten slaan richting Strasbourg om dan bij de genoemde afrit om te laten draaien; of dat je vanaf N59-afrit St Clement naar N4-oprit Thiébauménil zou moeten doorsteken. Maar borden zouden er hoe dan ook moeten zijn neergezet ...

Als verdere achtergrond: op de hele passage van Lunéville worden in de komende weken de kunstwerken onder handen genomen. De afsluiting van meerdere opritten is het gevolg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Vinny » za 02 okt 2021, 21:26

Maar wordt er wel gecontroleerd of de borden ook geplaatst zijn? Kan wellicht fout gegaan zijn in de communicatie met andere wegbeheerders (het departement of de gemeente)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » zo 03 okt 2021, 10:30

‘t Is voor mij net ietsje te ver weg om even te controleren of de borden er staan en Jeff er dus overheen gekeken heeft of dat het bij het plaatsen van de borden mis is gegaan. Tussenvariant: het is met te weinig en te kleine bermbordjes afgedaan. Terwijl ik bij zo’n afsluiting van een belangrijke lus in een knooppunt tussen twee expreswegen ook wel zou verwachten dat tijdelijke verwijzingen Nancy worden geplaatst op de reguliere borden richting Strasbourg.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door boe! » zo 03 okt 2021, 11:43

Jeff schreef: za 02 okt 2021, 13:14 Is het nou echt zo moeilijk om bij :AS: St Clement (N59) een bordje te plaatsen dat de oprit dicht is? :facepalm:
Of vooraf even te checken of er afsluitingen op je route zijn?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door waldo79 » zo 03 okt 2021, 11:52

Klinkt als een heel redelijk verlangen om op een route van zeg 1.000 km elke aansluiting te gaan nalopen op eventuele afsluitingen. De wegbeheerder heeft ook nog een verantwoordelijkheid :nothanks:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 okt 2021, 11:56

boe! schreef: zo 03 okt 2021, 11:43
Jeff schreef: za 02 okt 2021, 13:14 Is het nou echt zo moeilijk om bij :AS: St Clement (N59) een bordje te plaatsen dat de oprit dicht is? :facepalm:
Of vooraf even te checken of er afsluitingen op je route zijn?
Wat moet het leven toch heerlijk zijn als je vooraf alles al weet: nooit meer verrast worden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Wesso » zo 03 okt 2021, 12:15

Lekkere sneer weer inderdaad. Ik vraag me wel af of er een Franse equivalent van Van A naar Beter is.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door boe! » zo 03 okt 2021, 12:33

Ik vind het te gemakkelijk om altijd maar de schuld bij een ander te leggen, in dit geval de Franse wegbeheerder. Waar is de eigen verantwoordelijkheid?
Of er een Franse equivalent van Van A naar Beter is, weet ik niet, maar de afsluitingen die Jeff beschrijft, staan perfect aangegeven in bijvoorbeeld TomTom. Die kaarten zijn gewoon te raadplegen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Wouter N14 » zo 03 okt 2021, 12:36

^^ Allemaal leuk en aardig, een wegbeheerder heeft verantwoordelijkheden en daarbij hoort het fatsoenlijk aangeven van afsluitingen en omleidingen.

Het zou wel lekker opruimen, je hebt helemaal geen bewegwijzering en omleidingen meer nodig als iedereen gewoon even vooraf zijn route zou plannen en eventuele werkzaamheden e.d. zou opzoeken :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door boe! » zo 03 okt 2021, 12:49

Wouter N14 schreef: zo 03 okt 2021, 12:36 ^^ Allemaal leuk en aardig, een wegbeheerder heeft verantwoordelijkheden en daarbij hoort het fatsoenlijk aangeven van afsluitingen en omleidingen.
Eens. Maar tot nu toe hebben we alleen de mening van Jeff dat de bebording niet zou kloppen. Ondersteunend bewijs ontbreekt, waardoor je niet de conclusie mag trekken dat de bebording ondeugdelijk is.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Jeff » zo 03 okt 2021, 12:56

Ik heb geen TomTom, maar had op de heenweg wel gezien dat er werkzaamheden waren.

Mijn autonavi is voorzien van TMC -- een systeem dat nota bene in Frankrijk voor het eerst live ging -- Maar zelfs daar was geen melding gemaakt.
RWS maakt juist WEL gebruik van dit kanaal voor de in de beheer zijnde wegen en in België zie ik zelfs de kleinste werkzaamheden op een N-weg verschijnen.

Maar mijn punt was eigenlijk: Hoe moeilijk is het om even een bordje te plaatsen bij de juiste afrit. Zelfs een standaard "omleidingsbordje" had voor mij al volstaan. Aan de andere kant: Heb nu eens wat dorpjes gezien die je normaal niet doorkruist -- niet de grootste ramp, wel een stukje ongemak.

@Boe: Je moet niet alles tot op de puntkomma willen plannen. Juist de mensen die dat zo precies doen, slaan compleet dicht op het moment dat de route niet beschikbaar is (om verschillende redenen).
In dit geval vind ik dat je van een mug een olifant maakt :lol:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » zo 03 okt 2021, 13:02

boe! schreef: zo 03 okt 2021, 12:49
Wouter N14 schreef: zo 03 okt 2021, 12:36 ^^ Allemaal leuk en aardig, een wegbeheerder heeft verantwoordelijkheden en daarbij hoort het fatsoenlijk aangeven van afsluitingen en omleidingen.
Eens. Maar tot nu toe hebben we alleen de mening van Jeff dat de bebording niet zou kloppen. Ondersteunend bewijs ontbreekt, waardoor je niet de conclusie mag trekken dat de bebording ondeugdelijk is.
Dan wel geen bewijs, maar iedereen die in Frankrijk al heeft rondgereden puur op bewegwijzering heeft op z'n minst al eens de wenkbrauwen gefronst, en op z'n slechtst gewoon fout gereden. Ze is dan wel verbeterd, ze blijft nukkig op sommige momenten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door duikgek89 » zo 03 okt 2021, 13:08

^^ Je gebruikt de Mazda navi?
Ik heb ooit Android auto ingebouwd (1 modeljaar later was het overigens standaard), originele onderdelen waren toen €170 o.i.d bij de dealer en het was iets meer dan een uurtje werk inclusief de benodigde software update.

Nu rij ik vrijwel altijd met Waze en mijn betere helft gebruikt als de alleen onderweg is vaak google maps. Werkt prima.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Jeff » zo 03 okt 2021, 13:39

@Duikgek: Correct. Voor ik aan deze trip begon, had ik deze bewust nog laten bijwerken. (Mazda 3 uit okt 2019).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » zo 03 okt 2021, 14:03

Wesso schreef: zo 03 okt 2021, 12:15 Lekkere sneer weer inderdaad. Ik vraag me wel af of er een Franse equivalent van Van A naar Beter is.
Ik zou zelf met Google Maps best nog even mijn gekozen route nalopen van tevoren, maar de realiteit is dat één afgesloten verbinding binnen een knooppunt pas zichtbaar wordt op een behoorlijk zoomniveau. Je zult eerder de passage van Lunéville oranje zien kleuren, omdat de snelheden door de werkzaamheden lager liggen, maar dan hoef je nog niet uit te gaan van zo’n soort afsluiting. Een afsluiting van een paar kilometer zie je wat dat betreft eerder.

Het is uiteindelijk ook zo dat één afgesloten verbinding in een volledige aansluiting ook niet een enorm belangrijk detail is waar je iets mee moet in je reisplanning. Mits je voldoende bij de hand wordt genomen (of het nou door borden of navigatie is) om één afrit de verkeerde kant uit te rijden en dan om te draaien. Was het daarbij gebleven, dan hadden we Jeff vermoedelijk niet eens gehoord over deze werkzaamheden...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Wesso » zo 03 okt 2021, 14:16

Plannen is best een opgave als je niet via de gebruikelijke kanalen actuele informatie kunt vinden. Ik noemde van de week Flitsmeister die de afsluiting van lokale wegen hier in de wijk keurig aangaf. Maar als Google Maps het niet laat zien, dan moet je maar net weten dat je Flitsmeister moet gebruiken.

De verantwoordelijkheid om afsluitingen duidelijk aan te geven ligt bij de wegbeheerder. Je kunt niet van de doorsnee automobilist verwachten dat hij/zij 10 apps of 10 websites heeft bekeken om een route te kunnen rijden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » zo 03 okt 2021, 14:41

Ook al zie je hem niet met het blote oog in de apps, de afsluiting staat er wel in.

Maar zo op het eerste gezicht komen de apps wel met interessante omleidingen. Google Maps suggereert vanaf Colmar om via de Col de Bonhomme (de Nancy par Col als je vanaf de A35 nadert) door te steken naar Epinal; vanaf Saint Dié zelfs nog een doorsteek naar de N57 bij Charmes. Dat vind ik dan nogal een optimistische inschatting van snelheden die je zo haalt op de departementale wegen in vrij heuvelachtig gebied. Neem je een punt kort vóór de aansluiting N4-N59, dan komt dus uit de navigatie rollen wat Jeff gedaan heeft, namelijk door Lunéville en aangrenzende dorpen. Terwijl het veel logischer lijkt om juist daar even door te steken naar de N4 zodat je niet over het knooppunt hoeft.

Gebruikersavatar
Allan C
stadsweg
Berichten: 304
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Allan C » zo 03 okt 2021, 17:31

:J37: Attention!
Snow tyres or chains will mandatory From 1 November until 31 March during the winter season, to drive on some mountain roads.

Departments concerned:
https://www.caradisiac.com/pneus-hiver- ... 191554.htm
Afbeelding
New sign:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » zo 03 okt 2021, 17:36

Bepaalde all-season banden mogen ook trouwens :) De Michelin all-seasons bvb (toevallig nee?) mogen wel.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Jeff » zo 03 okt 2021, 17:55

@KM: Zodra het "sneeuwvlok in een bergtop" icoontje op de band te vinden is, zit je goed.
Dezelfde regel geld namelijk ook in de Baltische Staten.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » zo 03 okt 2021, 18:59

Men mag me gerust cynisch noemen, maar ik vraag me af waarom dit zo nodig is. In tijden van klimaatverandering zijn er minder en minder momenten dat wegen ondergesneeuwd raken buiten de wegen naar de wintersportdorpen hoog in de bergen, waar je vroeger al moest voorbereid zijn om kettingen te leggen.

Dus m'n punt: Zou het verplichten van winterbanden er kunnen voor zorgen dat natie en departementen minder verantwoordelijkheden dienen te hebben in het ontruimen van ondergesneeuwde wegen? Het is maar een idee, maar sinds de omvorming van 2005 en de radars sinds 2003 heb ik snel m'n twijfels bij bepaalde beslissingen die eerst kennelijk worden genomen omwille van een groter goed in ieders belang, en dan achteraf uitdraaien op een simpele cashgrab voor de staat. Winterbanden/all seasons en velgen verkopen levert immers best wel wat TVA op...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » zo 03 okt 2021, 21:44

Tja, deze benadering bestaat ook in Italië, waar ook bergachtige provincies zijn aangewezen waar met specifieke borden dan zones zijn aangewezen waar je de juiste band of kettingen bij je moet hebben. En dan heb je natuurlijk nog andere Alpenlanden met winterbandenplicht. Ik zie de staat zich hier niet 1-2-3 terugtrekken, maar het is wel een duidelijke boodschap “het is jouw probleem als je klem komt te zitten.” En natuurlijk dubbel wanneer jouw nalatigheid een hele weg blokkeert zoals je winters weer toch iedere keer weer ziet gebeuren. Wat het zonder dit soort borden of winterbandenplicht natuurlijk ook was, maar op deze manier wordt het nog wat duidelijker.

Zal ook wel tijdgeest zijn: er is doorgaans meer ter plaatse onbekend verkeer op de weg en het is misschien ook een kwestie van mondiger burgers. Of verzekeringskwesties.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Jeff » ma 04 okt 2021, 0:05

In Frankrijk miste de duidelijkheid waar nog. Landelijke wetgeving bestond al.

@Allan: do you maybe know if insurance companies refuse to pay for the damage?

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Egbert » ma 04 okt 2021, 7:36

Km357 schreef: zo 03 okt 2021, 18:59 Men mag me gerust cynisch noemen, maar ik vraag me af waarom dit zo nodig is. In tijden van klimaatverandering zijn er minder en minder momenten dat wegen ondergesneeuwd raken buiten de wegen naar de wintersportdorpen hoog in de bergen, waar je vroeger al moest voorbereid zijn om kettingen te leggen.

Dus m'n punt: Zou het verplichten van winterbanden er kunnen voor zorgen dat natie en departementen minder verantwoordelijkheden dienen te hebben in het ontruimen van ondergesneeuwde wegen? Het is maar een idee, maar sinds de omvorming van 2005 en de radars sinds 2003 heb ik snel m'n twijfels bij bepaalde beslissingen die eerst kennelijk worden genomen omwille van een groter goed in ieders belang, en dan achteraf uitdraaien op een simpele cashgrab voor de staat. Winterbanden/all seasons en velgen verkopen levert immers best wel wat TVA op...
Ik denk dat het meer is ingegeven als maatregel tegen automobilisten die zelf niet hun verantwoordelijkheid willen nemen en met zomerbanden de sneeuw in gaan. Dat mag misschien geen probleem zijn in de vlakke delen (zoals het grootste deel van Nederland en zoals je op het kaartje ziet in de helft van de departementen in Frankrijk), als je in de bergen komt wordt dat al gauw een probleem.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Vinny » di 05 okt 2021, 21:41

Pino schreef:Het is uiteindelijk ook zo dat één afgesloten verbinding in een volledige aansluiting ook niet een enorm belangrijk detail is waar je iets mee moet in je reisplanning. Mits je voldoende bij de hand wordt genomen (of het nou door borden of navigatie is) om één afrit de verkeerde kant uit te rijden en dan om te draaien. Was het daarbij gebleven, dan hadden we Jeff vermoedelijk niet eens gehoord over deze werkzaamheden...
Als ik de discussie zo lees en merk dat de afsluiting niet in alle navigatieapps zit, denk ik dat de 'Jean-Pierre' van dienst ten kantore van de wegbeheerder het betreffende communiqué wellicht naar iemand heeft gestuurd, maar daarbij verzuimd heeft om de 'send to all' button te gebruiken. :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Allan C
stadsweg
Berichten: 304
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Allan C » za 09 okt 2021, 14:17

In my town when I'm walking, I am quite surprised that this street has changed this direction...

Location: https://www.google.com/maps/@47.6179552 ... 312!8i6656

Afbeelding

AfbeeldingChangement sens de circulation Rue Gérome à Vesoul by FreewayAllan, sur Flickr

same too around Jacques Brel Place or Place du Jacques Brel

Location: https://www.google.com/maps/@47.6347192 ... 384!8i8192

Afbeelding

AfbeeldingVesoul: Carrefour Modifié by FreewayAllan, sur Flickr

Gebruikersavatar
Allan C
stadsweg
Berichten: 304
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Allan C » zo 10 okt 2021, 22:18

In the late afternoon (D457 at Vesoul), I see a guy running across instead of crossing under the bridge :facepalm:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76526
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » zo 26 dec 2021, 13:29

Van die files die je maar een paar keer per jaar ziet, waarschijnlijk aanloop naar de skigebieden. Lange files op de A6 in de omgeving van Auxerre, ook op de A26/A5 bij Troyes, A31 bij Dijon en A39 van Dijon richting zuiden.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Pino » zo 26 dec 2021, 14:09

^^ Toch bijzonder. Dat zijn op de zaterdagen van de grote zomeruittochten nog geen plaatsen waar het vast loopt. Geloof niet dat het er heel slecht weer is. APRR spreekt inderdaad over verkeer naar Lyon en de Alpen.

Plaats reactie