[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Km357
expressweg

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Km357 » di 14 sep 2021, 20:31

Zat er aan te komen, al de grote steden dienen tram- en fietssteden te worden met een Vmax van 30, behalve voor Speedelecs en elektrische steps die toch niet gecontroleerd gaan worden. Het ideaal voor Groentjes die in een stad gaan wonen om een ecologisch ideaal na te streven.

Het Millenial-ideaal.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 14 sep 2021, 20:40

Chris schreef: di 14 sep 2021, 18:14 In die streek zijn nog best wel wat kleine regiostadjes die niet heel ver weg zijn: Vierzon, Châteauroux en Issoudun, allemaal op 20 - 30 kilometer en allemaal toch wel een stukje groter dan Vatan. Kennelijk heeft dat het voorzieningenniveau van Vatan niet helemaal gekannibaliseerd. Er is zelfs een office de tourisme. Een plaats als Massay, ook aan de ex-N20 en ongeveer even groot heeft kennelijk geen voorzieningen omdat het te dicht bij Vierzon ligt.
Ik denk dat Vatan door de centrale locatie op enige afstand tussen een aantal grotere plaatsen zelf nog wel iets van een verzorgingsgebied heeft.

Deze vlakke en door landbouw gedomineerde regio moet overigens wel in de Top 5 van saaiste stukken van Frankrijk scoren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 14 sep 2021, 20:49

Issoudun is wel bekend om een andere reden: een set van ongebruikelijk type zendmasten die historisch significant waren.

Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 14 sep 2021, 21:34

^^ De borden zijn van een beter design dan de antennes op deze Franse variant van Radio Kootwijk...

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 14 sep 2021, 21:39

Allan C schreef: di 14 sep 2021, 20:22 In spring 2022, Lyon will reduce from 50 km/h to 30 km/h in all city for reduce accidents and due the pollution concerns...
Misschien moet iemand eens aan die groene doordrammers vertellen dat auto’s bij 30 km/h een hogere uitstoot hebben dan bij 50 km/h. Dat men snelheid wil verlagen voor verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers zou ik nog enigszins kunnen begrijpen, maar milieuredenen lijken mij een slecht argument.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 14 sep 2021, 22:02

Die 30 km/h geldt uiteraard ook op de M6 en M7. :duck:

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » di 14 sep 2021, 22:07

30 is traag, maar moet gezegd dat 50 op veel hoofdassen ook hard is omdat de breedte van de wegen niet overhoudt.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 14 sep 2021, 23:29

Ondertussen mag je in Wallonië in veel dorpen 70... Zijn we met die 30 niet een beetje aan het huilebalken?

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » di 14 sep 2021, 23:49

Zolang ze maar niet overal drempels neer gaan leggen. Die dingen in NL zijn niets vergeleken met de Franse krengen. Vorige week het summum meegemaakt, Maps stuurde me over de Ancienne Route d'Annecy tussen Annecy en Servier, om te voorkomen dat het een sluipweg is als de D1508 vast staat hebben ze er echt alles aan gedaan om het onaantrekkelijk te maken. De weg van zichzelf is al smal, maar dan om de haverklap een drempel die met geen goed fatsoen te nemen waren. Ik kan op de telefoon niet zien van wanneer de Streetview beelden zijn, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat er sinds het maken van die beelden en nu nog wat drempels bij zijn gelegd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 15 sep 2021, 20:54

That is a funny name, it means 'There' or 'Somewhere' as you know.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Y_(Somme)

On Wikipedia they have a different explanation for the name. It used to be 'Idocarum' (place of someone called Ido). Later the name is shortned to 'Hy' and eventually 'Y'.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 15 sep 2021, 21:23

R-R-L schreef: di 14 sep 2021, 23:49 Zolang ze maar niet overal drempels neer gaan leggen. Die dingen in NL zijn niets vergeleken met de Franse krengen. Vorige week het summum meegemaakt, Maps stuurde me over de Ancienne Route d'Annecy tussen Annecy en Servier, om te voorkomen dat het een sluipweg is als de D1508 vast staat hebben ze er echt alles aan gedaan om het onaantrekkelijk te maken. De weg van zichzelf is al smal, maar dan om de haverklap een drempel die met geen goed fatsoen te nemen waren. Ik kan op de telefoon niet zien van wanneer de Streetview beelden zijn, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat er sinds het maken van die beelden en nu nog wat drempels bij zijn gelegd.
Drempels mogen maar 10cm hoog zijn in FR, drempels van 20-30cm zijn de regel in FR.

Compleet illegaal, maar ipv gewoon wegenonderhoud te voorzien zetten veel dorpen en steden in om illegale drempels neer te poten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 15 sep 2021, 21:27

Drempels zijn vaak te steil en niet sinusvormig, maar 20-30 cm is wel heel erg hoog hoor. Dat is een stuk hoger dan de gemiddelde stoeprand, waar de drempels vaak mee op dezelfde hoogte gebracht zijn.

De hoeveelheid drempels is wel een plaag geworden in Frankrijk, vaak ook ongeschikt voor de maximumsnelheid, wat dan wordt opgelost door bij een drempel een bordje 30 te plaatsen.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » ma 27 sep 2021, 10:56

Ik was afgelopen weekend een eindje touren in Frankrijk, en het viel me op dat wildroosters daar een "Passage Canadien" heten. Kennelijk hebben ze het niet zelf bedacht. :mrgreen:

Overigens geen last gehad van drempels, wel van wisselende maximumsnelheden buiten de kom (70, 80, 90). Kwam zelfs nog één 45 bibeko tegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 27 sep 2021, 11:08

JB81 schreef: ma 27 sep 2021, 10:56 Ik was afgelopen weekend een eindje touren in Frankrijk, en het viel me op dat wildroosters daar een "Passage Canadien" heten. Kennelijk hebben ze het niet zelf bedacht. :mrgreen:
Ik heb mij ook wel eens afgevraagd waarom dat zo heet, je zou denken dat zoiets een eigen naam zou hebben in Frankrijk. Of zou het gerelateerd zijn aan het Spaanse woord 'cañada'?

Afbeelding
Passage Canadien-1 by European Roads, on Flickr

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 27 sep 2021, 13:11

^^ Iets met elanden misschien? ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 27 sep 2021, 14:11

Het woord verwijst hoe dan ook naar het land Canada. Een synoniem is barrière Canadienne. Kun je verder gokken waarom naar het land wordt verwezen. Deze roosters schijnen toch eerder te zijn opgedoken in de VS, maar het zal wel via Québec in de Franse taal terecht te zijn gekomen. Resteert de vraag of deze term ook gangbaar is in Québec zelf?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 01 okt 2021, 1:27

Chris schreef: di 14 sep 2021, 14:52
Pino schreef: di 14 sep 2021, 14:13 De leukste plaatsnaam van Frankrijk blijft toch Vatan (oftewel Rot op).
Ha, ik heb daar twee weken geleden nog overnacht. Ik wist niet wat dat betekende. Wel een nogal slaperig dorp waar de tijd al 40 jaar stil lijkt te staan.
Zoals minstens 75% van de Franse dorpen, maar dat is ook net hun charme.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » za 02 okt 2021, 13:14

Franse Slag: Lekker op de cruise rijden op de N59 richting Nancy, kom je aan bij de afrit van de N4 (Luneville) -- Oprit richting N4 richting Nancy dicht.
Vervolgens het stadje door, oprit Luneville dicht (N4) met omleidingsroute over de N4 richting Strasbourg.
Dan nog een stukje verder over de D1 naar Rosières-aux-Salines om daar de de oprit te willen nemen naar de A33: Route Barre

Dorpjes doorrijden is prima als de regiobezoek, minder grappig in Transit.

Is het nou echt zo moeilijk om bij :AS: St Clement (N59) een bordje te plaatsen dat de oprit dicht is? :facepalm:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 02 okt 2021, 19:27

^^ Als je het communiqué van DIR Est leest, zou zo’n omleiding ook aangegeven moeten staan. Via de afrit Thiébauménil, één afrit ten oosten van het knooppunt N4/N59. Het wordt nu niet duidelijk of het dan de bedoeling is om je op dat knooppunt af te laten slaan richting Strasbourg om dan bij de genoemde afrit om te laten draaien; of dat je vanaf N59-afrit St Clement naar N4-oprit Thiébauménil zou moeten doorsteken. Maar borden zouden er hoe dan ook moeten zijn neergezet ...

Als verdere achtergrond: op de hele passage van Lunéville worden in de komende weken de kunstwerken onder handen genomen. De afsluiting van meerdere opritten is het gevolg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 02 okt 2021, 21:26

Maar wordt er wel gecontroleerd of de borden ook geplaatst zijn? Kan wellicht fout gegaan zijn in de communicatie met andere wegbeheerders (het departement of de gemeente)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 03 okt 2021, 10:30

‘t Is voor mij net ietsje te ver weg om even te controleren of de borden er staan en Jeff er dus overheen gekeken heeft of dat het bij het plaatsen van de borden mis is gegaan. Tussenvariant: het is met te weinig en te kleine bermbordjes afgedaan. Terwijl ik bij zo’n afsluiting van een belangrijke lus in een knooppunt tussen twee expreswegen ook wel zou verwachten dat tijdelijke verwijzingen Nancy worden geplaatst op de reguliere borden richting Strasbourg.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 03 okt 2021, 11:43

Jeff schreef: za 02 okt 2021, 13:14 Is het nou echt zo moeilijk om bij :AS: St Clement (N59) een bordje te plaatsen dat de oprit dicht is? :facepalm:
Of vooraf even te checken of er afsluitingen op je route zijn?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 03 okt 2021, 11:52

Klinkt als een heel redelijk verlangen om op een route van zeg 1.000 km elke aansluiting te gaan nalopen op eventuele afsluitingen. De wegbeheerder heeft ook nog een verantwoordelijkheid :nothanks:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 okt 2021, 11:56

boe! schreef: zo 03 okt 2021, 11:43
Jeff schreef: za 02 okt 2021, 13:14 Is het nou echt zo moeilijk om bij :AS: St Clement (N59) een bordje te plaatsen dat de oprit dicht is? :facepalm:
Of vooraf even te checken of er afsluitingen op je route zijn?
Wat moet het leven toch heerlijk zijn als je vooraf alles al weet: nooit meer verrast worden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 03 okt 2021, 12:15

Lekkere sneer weer inderdaad. Ik vraag me wel af of er een Franse equivalent van Van A naar Beter is.
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 03 okt 2021, 12:33

Ik vind het te gemakkelijk om altijd maar de schuld bij een ander te leggen, in dit geval de Franse wegbeheerder. Waar is de eigen verantwoordelijkheid?
Of er een Franse equivalent van Van A naar Beter is, weet ik niet, maar de afsluitingen die Jeff beschrijft, staan perfect aangegeven in bijvoorbeeld TomTom. Die kaarten zijn gewoon te raadplegen.

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 03 okt 2021, 12:36

^^ Allemaal leuk en aardig, een wegbeheerder heeft verantwoordelijkheden en daarbij hoort het fatsoenlijk aangeven van afsluitingen en omleidingen.

Het zou wel lekker opruimen, je hebt helemaal geen bewegwijzering en omleidingen meer nodig als iedereen gewoon even vooraf zijn route zou plannen en eventuele werkzaamheden e.d. zou opzoeken :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 03 okt 2021, 12:49

Wouter N14 schreef: zo 03 okt 2021, 12:36 ^^ Allemaal leuk en aardig, een wegbeheerder heeft verantwoordelijkheden en daarbij hoort het fatsoenlijk aangeven van afsluitingen en omleidingen.
Eens. Maar tot nu toe hebben we alleen de mening van Jeff dat de bebording niet zou kloppen. Ondersteunend bewijs ontbreekt, waardoor je niet de conclusie mag trekken dat de bebording ondeugdelijk is.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » zo 03 okt 2021, 12:56

Ik heb geen TomTom, maar had op de heenweg wel gezien dat er werkzaamheden waren.

Mijn autonavi is voorzien van TMC -- een systeem dat nota bene in Frankrijk voor het eerst live ging -- Maar zelfs daar was geen melding gemaakt.
RWS maakt juist WEL gebruik van dit kanaal voor de in de beheer zijnde wegen en in België zie ik zelfs de kleinste werkzaamheden op een N-weg verschijnen.

Maar mijn punt was eigenlijk: Hoe moeilijk is het om even een bordje te plaatsen bij de juiste afrit. Zelfs een standaard "omleidingsbordje" had voor mij al volstaan. Aan de andere kant: Heb nu eens wat dorpjes gezien die je normaal niet doorkruist -- niet de grootste ramp, wel een stukje ongemak.

@Boe: Je moet niet alles tot op de puntkomma willen plannen. Juist de mensen die dat zo precies doen, slaan compleet dicht op het moment dat de route niet beschikbaar is (om verschillende redenen).
In dit geval vind ik dat je van een mug een olifant maakt :lol:

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » zo 03 okt 2021, 13:02

boe! schreef: zo 03 okt 2021, 12:49
Wouter N14 schreef: zo 03 okt 2021, 12:36 ^^ Allemaal leuk en aardig, een wegbeheerder heeft verantwoordelijkheden en daarbij hoort het fatsoenlijk aangeven van afsluitingen en omleidingen.
Eens. Maar tot nu toe hebben we alleen de mening van Jeff dat de bebording niet zou kloppen. Ondersteunend bewijs ontbreekt, waardoor je niet de conclusie mag trekken dat de bebording ondeugdelijk is.
Dan wel geen bewijs, maar iedereen die in Frankrijk al heeft rondgereden puur op bewegwijzering heeft op z'n minst al eens de wenkbrauwen gefronst, en op z'n slechtst gewoon fout gereden. Ze is dan wel verbeterd, ze blijft nukkig op sommige momenten.