[F] Het wel en wee op de Franse wegen
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

-
- 4x5 autosnelweg

Het zwaar vervoer heeft er dus niets mee te maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Da's niet wat ik zei, aub lees nog eens wat ik heb getypt. De 50 hing vast aan de 30 en de 45 stond daar helemaal los van, ook los van de 60.
En ik heb al meerdere malen gezegd waarom het precies 45 was, maar ik zal het nog eens herhalen: cruisesnelheid in 2de versnelling na WW2.
En ik heb al meerdere malen gezegd waarom het precies 45 was, maar ik zal het nog eens herhalen: cruisesnelheid in 2de versnelling na WW2.
-
- expressweg
Mijn Frans is niet heel geweldig. Was dit een protestactie?Chris schreef: ↑wo 18 mei 2022, 20:18 Gisteren is op de A34 bij Sedan banden in brand gestoken, het wegdek was behoorlijk beschadigd.
https://www.rvm.fr/autoroute-a34-bloquee-depuis-15h
-
- 2x2 autosnelweg

Een immens foute keuze, die enkel de kloof kan vergroten, maar wie ben ik? Ik leef niet in het Elysée want daar weten ze kennelijk veel beter om te gaan met deze nomaden die zich alles toeëigenen, ook als het aan een ander toebehoort.
Resultaat? Ze voelen zich geviseerd, en dan doen ze maar wat aan protest. Protest tegen wat? Ze zijn nomaden die geen enkele link hebben met het land Frankrijk, dus op zich is het een terroristische daad.
Niet dat het ook maar wat uitmaakt, buiten wat "plaatselijke overlast" is er niemand bij in Paris die zich hiermee wenst bezig te houden, dat politie, CRS, PSIG en Gendarmerie hier veel te veel tijd aan dient te besteden boeit niemand daar.
-
- Moderator
Roma of Irish Travellers? Ik ben jaren geleden (denk rond 2005) een keer met mijn ouders over deze weg gereden en Sedan in gereden op zoek naar een LPG tankstation. Kwamen we ook bij zo'n woonwagenkamp uit, het gaf niet echt een veilig gevoel.
-
- 2x2 autosnelweg
Irish Travellers kom je op zich niet in groep tegen in Frankrijk, Roma, zeker weten. En het ontvankelijk maken van gebieden doet uiteraard niks om deze mensen een plaats in de maatschappij te laten opnemen, nee hun gedrag wordt zo gedoogd en de problemen stapelen zich op. Dat er immens veel meer inbraken en agressie gebeurt in de 5km² rond de "Aire d'acceuil de Gens de Voyage" is uiteraard puur toeval. Tenzij je het aan de Gendarmerie vraagt.
-
- verkeersader
Ik heb ook niet zo'n beste ervaring met de roma gemeenschap, dat was dan in de buurt van Béziers, ik stond een enkele nacht op een camping waar dus die groep verbleef, schreeuwen tot diep in de nacht, ze keken je ook vijandig aan bij het wegrijden, zelfs de kinderen.
Kinderen stoeide met elkaar, en gebruikte daarbij zelfs vorken die ze richting elkaar gooide, de moeder zag alles gebeuren maar corrigeerde de kinderen letterlijk geen enkele keer. Tja, als je ze niet opvoed, dan zullen opgroeien met het idee dat het normaal gedrag is.
Kinderen stoeide met elkaar, en gebruikte daarbij zelfs vorken die ze richting elkaar gooide, de moeder zag alles gebeuren maar corrigeerde de kinderen letterlijk geen enkele keer. Tja, als je ze niet opvoed, dan zullen opgroeien met het idee dat het normaal gedrag is.
-
- 4x5 autosnelweg
Voor dat soort ervaringen hoef je niet eens veel te rijden, dat heb ik ook in Parijs gezien. Leuk dat geschreeuw als je hotel vlakbij zo'n verzamelplaats ligt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Vannacht was de A31 een stukje afgesloten tussen Nancy en Metz. Stond keurig aangegeven op de DRIPS: A31 Coupée, suivre S11. Eenmaal de snelweg af stonden er inderdaad overal gele bordjes S11, maar bij elk kruispunt hebben ze ook nog tijdelijke gele bordjes neergezet met "A31 Metz". Wat is dan het nut van die S-routes als je ze toch niet gebruikt?
Wel bijzonder, middenin de nacht een lange rij rode achterlichtjes door het landschap zien rijden terwijl de wegen verder uitgestorven zijn.
Dit dus:

Wel bijzonder, middenin de nacht een lange rij rode achterlichtjes door het landschap zien rijden terwijl de wegen verder uitgestorven zijn.

Dit dus:

-
- autoweg
Is toch een mooie service?
Denk dat men duidelijkheid wil scheppen en tegelijk voorkomen dat (vracht)verkeer de verkeerde kant uit gaat zwerven
Denk dat men duidelijkheid wil scheppen en tegelijk voorkomen dat (vracht)verkeer de verkeerde kant uit gaat zwerven

-
- dorpsstraat
Misschien ook om te voorkomen dat verkeer dat de snelweg op wil vanuit lokale wegen de goede kant op gaat?
-
- expressweg
Ik zie wel een verschilletje: In Mira Mesa dien je achter de fietsers te gaan rijden, in Frankrijk moet je juist eerst snel de fietser inhalenChris schreef: ↑zo 01 mei 2022, 12:18In Frankrijk blijkt hier ook een bord voor te zijn:Chris schreef: ↑za 09 apr 2022, 10:28 Verwarrende markering en borden in Mira Mesa.
NBC: San Diego Walks Back Confusing Street-Striping in Mira Mesa; Plans for Other Neighborhoods on Hold
![]()
En cas de croisement déportez-vous by European Roads, on Flickr

-
- Moderator
Ik kwam deze op Twitter tegen. Een fietsstrook op een 2x2 die een afrit kruist. Ik heb dit zelf nog nooit gezien in Frankrijk volgens mij.
Het is op de D307 rond Bailly, een zuidwestelijke voorstad van Parijs. (nabij knooppunt A12/A13).

Het is op de D307 rond Bailly, een zuidwestelijke voorstad van Parijs. (nabij knooppunt A12/A13).

-
- Hoofdmoderator
-
- 4x5 autosnelweg
Is bijzonder, maar op zich is fietsen wel vaker toegestaan op 2x2 wegen in Frankrijk.
-
- expressweg
Een beetje rond klikken in streetview en je ziet de volgende zaken:
- Geen gesloten verklaring voor welke type verkeer dan ook. Lopen op het "vluchtstrookje" mag dus gewoon (tunneltjes uitgezonderd)
- Vmax:
- Geen bordjes

Kortom, gewoon een "all-purpose road" die toevallig 2x2 rijstroken heeft met een freeflow element
- Geen gesloten verklaring voor welke type verkeer dan ook. Lopen op het "vluchtstrookje" mag dus gewoon (tunneltjes uitgezonderd)
- Vmax:

- Geen bordjes

Kortom, gewoon een "all-purpose road" die toevallig 2x2 rijstroken heeft met een freeflow element
-
- 2x2 autosnelweg
Wat de situatie ook mag zijn, dat had toch allemaal beter gekund met een veel duidelijkere knik voor fietsers op het afritgedeelte.
-
- 4x5 autosnelweg
Wat er had moeten gebeuren is een vrijliggend fietspad aanleggen, of een route die geschikt is voor doorgaand fietsverkeer. Blijkbaar ontbreekt het budget voor zulks en zoekt de wegbeheerder het maar in likken verf. Ja dat kan ook inderdaad... 

-
- dorpsstraat
Recent ben ik een flitspaal aan een overweg tegengekomen, op de D952 iets voorbij Longueil, richting Saumur. StreetView.
Volgens de kaart met radars van de Franse Overheid moet Frankrijk er zo'n 73 tellen.
Ik had wel eens over experimenten met zo'n camera's door Infrabel gehoord maar ik wist niet dat er ook landen waren waar ze echt op grotere schaal uitgerold waren.
Volgens de kaart met radars van de Franse Overheid moet Frankrijk er zo'n 73 tellen.
Ik had wel eens over experimenten met zo'n camera's door Infrabel gehoord maar ik wist niet dat er ook landen waren waar ze echt op grotere schaal uitgerold waren.
-
- verkeersader
Ik heb me net ook weer geërgerd hoe de Franse wegbeheerders (in dit geval in Nord) met slechts een paar blikken verf, heel veel bordjes en wat drempels de wegenverkeersveiligheid denken aan te pakken:
- Heel veel dorpjes met wat uitgestrektere lintbebouwing waar je bij het ingaan even 30 mag, een drempel ligt, daarna door het hele dorp 50 maar in de "buitenwijken" gewoon de oude weginrichting waar je prima 90 kan en veel Fransen dat dan ook rijden.En ook in de oude smalle dorpskern waar 30 écht op zijn plaats is mag je gewoon 50.
-Een paar keer een chicane op een rechte "romeinse weg", gemaakt van 2x 3 van die groene paaltjes, nét achter de top van een heuvel. Ik stopte nogal abrupt voor zo'n chicane omdat ik 'm niet zag aankomen, mijn achterligger haalde mij (niet handig bij een heuveltop, maar ook niet heel vreemd), in en moest dus een noodstop maken voor de tegenligger die zich op mijn weghelft bevond en dus aan zijn zicht onttrokken was, uiteindelijk zijn ze elkaar links gepasseerd.
-Fietsinfrastructuur die bestaat uit een geverfd strookje bij een kruispunt en op de echt moeilijke punten (smal viaduct) ophoudt en de fietsers op de (80)-rijbaan gooit ipv 2 kleine asfalthellinkjes aan te leggen zodat ze over de stoep kunnen.
-Continue wisselende snelheden, snelheidsverhogingen die soms minder dan 100m geldig zijn (bijv tussen twee bebouwde kommen) maar door een bocht niet te overzien zijn. Hou de snelheid dan op 50.
-Snelheids- en komborden achter struiken, bossages, telefoonpalen, andere verkeersborden etc of op de kleinere wegen gewoon ontbrekend.
-
- Moderator
Ik heb vandaag door de achterlanden van de Ardèche en een stukje Lozère getoured.
Werkelijk schitterende landschappen, waaronder het Lac de Villefort, Gorges de Chassezac en een berg beklommen bij de bron van de Loire. Een uitgebreide reportage komt t.z.t. online.
250 kilometer, maar ik heb er 9 uur over gedaan om dit allemaal te rijden. De langste stop was de bergbeklimming bij de Loire, waar ik wel een ruim uur heb geparkeerd.
Gorges de Chassezac had ik nog nooit van gehoord maar het was schitterend. En geen toerist te bekennen, die staan allemaal in de Gorges de l'Ardèche.
Dit gebied is extreem geïsoleerd. Ik heb de dag bijna niet sneller dan 60-70 gereden, grotendeels niet verder dan de 3e versnelling want de D-wegen zijn super bochtig. Er zijn ook maar weinig dorpen en er is ook bijna geen bedrijvigheid, nogal een contast met bijvoorbeeld de regio Aubenas waar dat wel is. Ik kwam op lange stukken vrijwel geen verkeer tegen. De reistijden zijn echter super lang, vanaf de bron van de Loire naar Bourg-les-Valence is hemelsbreed ruim 60 kilometer maar ik heb daar meer dan 2 uur over gedaan.
Wel een prachtig gebied, echt onontdekt, het was alleen rond de bron van de Loire toeristisch. En dat op een zondag. Ook maar heel weinig motorrijders en bijna geen buitenlandse kentekens gespot in die regio.

Werkelijk schitterende landschappen, waaronder het Lac de Villefort, Gorges de Chassezac en een berg beklommen bij de bron van de Loire. Een uitgebreide reportage komt t.z.t. online.
250 kilometer, maar ik heb er 9 uur over gedaan om dit allemaal te rijden. De langste stop was de bergbeklimming bij de Loire, waar ik wel een ruim uur heb geparkeerd.
Gorges de Chassezac had ik nog nooit van gehoord maar het was schitterend. En geen toerist te bekennen, die staan allemaal in de Gorges de l'Ardèche.
Dit gebied is extreem geïsoleerd. Ik heb de dag bijna niet sneller dan 60-70 gereden, grotendeels niet verder dan de 3e versnelling want de D-wegen zijn super bochtig. Er zijn ook maar weinig dorpen en er is ook bijna geen bedrijvigheid, nogal een contast met bijvoorbeeld de regio Aubenas waar dat wel is. Ik kwam op lange stukken vrijwel geen verkeer tegen. De reistijden zijn echter super lang, vanaf de bron van de Loire naar Bourg-les-Valence is hemelsbreed ruim 60 kilometer maar ik heb daar meer dan 2 uur over gedaan.
Wel een prachtig gebied, echt onontdekt, het was alleen rond de bron van de Loire toeristisch. En dat op een zondag. Ook maar heel weinig motorrijders en bijna geen buitenlandse kentekens gespot in die regio.

-
- 2x5 autosnelweg
Je hebt ook op de plekken waar het kon de doorgaande wegen gemeden.
-
- 2x2 autosnelweg
Wegen gaan van A naar B, die zijn dus altijd doorgaand toch?
Het hoeft niet altijd de hoofdwegen te zijn die allerlei GPS/Waze/whatever aanraden.

-
- 2x3 autosnelweg
Het zal zeker meespelen dat de zomervakantie nu voorbij is, en zo meteen na de vakantie is ook een wat onnatuurlijk moment voor een lang weekend.
Al zullen de meeste toeristen inderdaad doorgaan naar bekendere Ardèche. Je ziet wel meer in de bergen dat alle toeristen samenklonteren op één plek, terwijl de bergen er 25 kilometer verder ongeveer hetzelfde uitzien.
Al zullen de meeste toeristen inderdaad doorgaan naar bekendere Ardèche. Je ziet wel meer in de bergen dat alle toeristen samenklonteren op één plek, terwijl de bergen er 25 kilometer verder ongeveer hetzelfde uitzien.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- Moderator
In de Ardèche zijn bijna geen doorgaande wegen, als in de zin van: goed uitgebouwd waar je een consistente kruissnelheid kan aanhouden. Zelfs op de N102 kan dat niet. De D104 (ex-N104) is ook nog soort van redelijk, maar gaat ook door veel dorpjes. Daarbuiten zijn vrijwel alleen maar kronkelige bergwegen waar je gemiddeld amper meer dan 50 km/h haalt.
Ardèche is echt een slecht ontsloten streek. De A7 ligt niet ver buiten het departement, maar zelfs vanaf de grotere plaatsen zoals Aubenas, Privas of Anonnay ben je daar ook niet heel snel. Vanuit de achterlanden, westelijk en noordelijk van Aubenas/Privas, zijn de reistijden dermate lang dat veel dingen onpraktisch zijn om 'even' te doen.
Wat ook opviel is dat het lang duurde voordat ik bekende plaatsen op de bewegwijzering zag. Dat geeft al een indicatie van de wegenstructuur, Le Puy en Valence werden pas laat op de D-wegen aangegeven. Noord-zuid is er al helemaal niets wat op een doorgaande weg lijkt, is of de N102 naar Le Puy, of de wegen naar het Rhônedal. Maar ook in het noorden van het departement zijn wegen naar het Rhônedal niet echt snel. Wel zijn deze wegen wat breder, zodat het wat relaxter rijdt dan de kronkelige D-wegen die smaller zijn.
-
- 2x3 autosnelweg

Ik kan me nog herinneren dat wij in een grijs verleden de hele N102 van Montélimar naar de A75 naar Clermont-Ferrand hebben gedaan. Dat is dan een wat betere weg, maar die 250 kilometer binnendoor waren echt eindeloos.
-
- Moderator
Vandaag deze route gereden. 215 kilometer, 9 uur onderweg geweest.
De highlights:
* Combe Laval in de Vercors
* Gorges de la Bourne in de Vercors
* even de A480 gereden en gefilmd (nu deels 2x3)
* Bij het fort wezen kijken, waar een prachtig uitzicht over Grenoble is. Een zeer smalle weg van 30%! Gelukkig kwam ik daar niemand tegen.
* Daarna na een ander, hoger gelegen fort gekeken. Daar heb je 1.000 meter hoger uitzicht over de agglomeratie Grenoble.
* Daarna nog door het Massif de Chartreuse gereden over diverse cols. De Col de Coq was vanaf de westkant wel erg slecht, dit is een smalle en zeer hobbelige C-weg. Aan de oostkant een betere D-weg. Ik was na die rit nog even wiebelig, dat heb ik normaal niet.
De foto's volgen t.z.t
In Grenoble is bijna alles versmald naar 1x2 of 2x1 met trambanen en fietspaden. Je ziet echter dat het inpassen van fietsinfrastructuur als een afterthought eigenlijk niet werkt, ook als je de capaciteit van de wegen versmalt naar 1 rijstrook per richting. Het is een ratjetoe van fietsbanen die van alles kruisen en vaak meer op een stoep lijken waar je voortdurend op en af rijdt. Het lijkt mij niet heel efficiënt of comfortabel. Vooral bij grotere kruispunten is de plaats van de fiets vaak onhandig en niet zoals in Nederland. Maar Grenoble zelf is wel vrij vlak waardoor er wel gefietst wordt, maar je moet zeker geen Nederlandse fietstaferelen verwachten.

De highlights:
* Combe Laval in de Vercors
* Gorges de la Bourne in de Vercors
* even de A480 gereden en gefilmd (nu deels 2x3)
* Bij het fort wezen kijken, waar een prachtig uitzicht over Grenoble is. Een zeer smalle weg van 30%! Gelukkig kwam ik daar niemand tegen.
* Daarna na een ander, hoger gelegen fort gekeken. Daar heb je 1.000 meter hoger uitzicht over de agglomeratie Grenoble.
* Daarna nog door het Massif de Chartreuse gereden over diverse cols. De Col de Coq was vanaf de westkant wel erg slecht, dit is een smalle en zeer hobbelige C-weg. Aan de oostkant een betere D-weg. Ik was na die rit nog even wiebelig, dat heb ik normaal niet.
De foto's volgen t.z.t

In Grenoble is bijna alles versmald naar 1x2 of 2x1 met trambanen en fietspaden. Je ziet echter dat het inpassen van fietsinfrastructuur als een afterthought eigenlijk niet werkt, ook als je de capaciteit van de wegen versmalt naar 1 rijstrook per richting. Het is een ratjetoe van fietsbanen die van alles kruisen en vaak meer op een stoep lijken waar je voortdurend op en af rijdt. Het lijkt mij niet heel efficiënt of comfortabel. Vooral bij grotere kruispunten is de plaats van de fiets vaak onhandig en niet zoals in Nederland. Maar Grenoble zelf is wel vrij vlak waardoor er wel gefietst wordt, maar je moet zeker geen Nederlandse fietstaferelen verwachten.

-
- 2x3 autosnelweg
Die omgeving heeft inderdaad de nodige zeer spectaculaire wegen, die volgens mij niet zo gekend zijn in onze regionen. De Tunnel des Ecouges heb je bijvoorbeeld ook nog in de buurt van jouw route.
Grenoble zelf vond ik overigens een vrij oninteressante stad.
Grenoble zelf vond ik overigens een vrij oninteressante stad.
-
- Moderator
Ik ben langs het centrum van Grenoble gereden en heb het daarna uit de lucht gezien (en verder nogal uitgebreid door de buitenwijken gereden naar mijn hotel). Maar mijn indruk was ook dat Grenoble niet heel interessant leek. Het centrum heeft wel wat van die enigszins statige blokken van 5-6 hoog, net als in Duitse steden, maar dan wel iets klassieker, maar er sprong niet echt wat uit waarvan ik dacht dat het een bezoek waard was. De ligging aan de Isère leek ook niet heel bijzonder.
Vanuit de hogere uitzichtspunten is het wel mooi om over zo'n stad uit te kijken. Grenoble heeft behoorlijk veel nieuwbouw, vooral tussen het centrum en de A480. En ik kon de kerncentrale en deeltjesversneller zien.
Vanuit de hogere uitzichtspunten is het wel mooi om over zo'n stad uit te kijken. Grenoble heeft behoorlijk veel nieuwbouw, vooral tussen het centrum en de A480. En ik kon de kerncentrale en deeltjesversneller zien.