[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » ma 25 jul 2022, 11:08

Ik kwam deze op Twitter tegen. Een fietsstrook op een 2x2 die een afrit kruist. Ik heb dit zelf nog nooit gezien in Frankrijk volgens mij.

Het is op de D307 rond Bailly, een zuidwestelijke voorstad van Parijs. (nabij knooppunt A12/A13).

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 25 jul 2022, 11:27

Pour votre sécurité :shutup:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 31 jul 2022, 21:28

Is bijzonder, maar op zich is fietsen wel vaker toegestaan op 2x2 wegen in Frankrijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » zo 31 jul 2022, 22:11

Een beetje rond klikken in streetview en je ziet de volgende zaken:

- Geen gesloten verklaring voor welke type verkeer dan ook. Lopen op het "vluchtstrookje" mag dus gewoon (tunneltjes uitgezonderd)
- Vmax: :A1-90:
- Geen bordjes :G3: :G4:

Kortom, gewoon een "all-purpose road" die toevallig 2x2 rijstroken heeft met een freeflow element

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 03 aug 2022, 17:30

Wat de situatie ook mag zijn, dat had toch allemaal beter gekund met een veel duidelijkere knik voor fietsers op het afritgedeelte.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 04 aug 2022, 21:36

Wat er had moeten gebeuren is een vrijliggend fietspad aanleggen, of een route die geschikt is voor doorgaand fietsverkeer. Blijkbaar ontbreekt het budget voor zulks en zoekt de wegbeheerder het maar in likken verf. Ja dat kan ook inderdaad... :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mundial
dorpsstraat

Bericht door Mundial » za 06 aug 2022, 19:52

Recent ben ik een flitspaal aan een overweg tegengekomen, op de D952 iets voorbij Longueil, richting Saumur. StreetView.
Volgens de kaart met radars van de Franse Overheid moet Frankrijk er zo'n 73 tellen.
Ik had wel eens over experimenten met zo'n camera's door Infrabel gehoord maar ik wist niet dat er ook landen waren waar ze echt op grotere schaal uitgerold waren.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » zo 07 aug 2022, 9:22

Vinny schreef: do 04 aug 2022, 21:36 Wat er had moeten gebeuren is een vrijliggend fietspad aanleggen, of een route die geschikt is voor doorgaand fietsverkeer. Blijkbaar ontbreekt het budget voor zulks en zoekt de wegbeheerder het maar in likken verf. Ja dat kan ook inderdaad... :nothanks:
Ik heb me net ook weer geërgerd hoe de Franse wegbeheerders (in dit geval in Nord) met slechts een paar blikken verf, heel veel bordjes en wat drempels de wegenverkeersveiligheid denken aan te pakken:

- Heel veel dorpjes met wat uitgestrektere lintbebouwing waar je bij het ingaan even 30 mag, een drempel ligt, daarna door het hele dorp 50 maar in de "buitenwijken" gewoon de oude weginrichting waar je prima 90 kan en veel Fransen dat dan ook rijden.En ook in de oude smalle dorpskern waar 30 écht op zijn plaats is mag je gewoon 50.

-Een paar keer een chicane op een rechte "romeinse weg", gemaakt van 2x 3 van die groene paaltjes, nét achter de top van een heuvel. Ik stopte nogal abrupt voor zo'n chicane omdat ik 'm niet zag aankomen, mijn achterligger haalde mij (niet handig bij een heuveltop, maar ook niet heel vreemd), in en moest dus een noodstop maken voor de tegenligger die zich op mijn weghelft bevond en dus aan zijn zicht onttrokken was, uiteindelijk zijn ze elkaar links gepasseerd.

-Fietsinfrastructuur die bestaat uit een geverfd strookje bij een kruispunt en op de echt moeilijke punten (smal viaduct) ophoudt en de fietsers op de (80)-rijbaan gooit ipv 2 kleine asfalthellinkjes aan te leggen zodat ze over de stoep kunnen.

-Continue wisselende snelheden, snelheidsverhogingen die soms minder dan 100m geldig zijn (bijv tussen twee bebouwde kommen) maar door een bocht niet te overzien zijn. Hou de snelheid dan op 50.

-Snelheids- en komborden achter struiken, bossages, telefoonpalen, andere verkeersborden etc of op de kleinere wegen gewoon ontbrekend.