[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » wo 30 aug 2023, 20:19

Ik heb vanavond de Voie Mathis in Nice gereden. Een bijzondere stadsautoweg, deels als viaduct, deels aan weerszijde van een spoorlijn. Maar het begint en eindigt op het onderliggend wegennet, vooral het westelijk beginpunt is nogal apart, dat had vast ooit doorgetrokken moeten worden naar de A8. Misschien maar beter van niet anders zou het nogal overbelast raken.

Daarna de Promenade des Anglais teruggereden naar de A8. Bijzondere stadsweg, enorm veel verkeerslichten maar ik hoefde maar een paar keer te stoppen. De maximumsnelheid is 50 maar het verkeer reed vooral 35-40, behalve dan scooters en motoren die overal doorheen knallen. En de busstrook is te smal voor een bus dus dat is ook nog wel eens riskant.

Ook bijzonder: ik reed in Lyon en er kwam een gemeentelijke bestelauto mij tegemoet, waarvan de aanhanger ineens los kwam en zo het tegenverkeer in rolde (waar ik reed). Gelukkig ging het met 30 km/h en ik kon het ontwijken, maar je zal er maar bovenop klappen. :nuts:

Ook nog gedaan: de éénrichtingsweg over de Mont Faron in Toulon. Prachtig uitzicht over de stad, maar ik denk dat dit met een beetje toeristendrukte weinig aan is omdat er bij het uitzichtspunt maar 4 parkeerplekken zijn en je dan moet doorrijden. Nu reed er helemaal niemand. Wel een aparte weg die heel erg smal en deels ook heel steil is. Ik vraag mij af hoe vaak camperaars die weg op een kaart zien en denken dat het dan wel prima kan...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 09 sep 2023, 19:42

Weet iemand of het 'Plan Palomar' nog daadwerkelijk gebruikt wordt tegenwoordig? Het omleiden van verkeer via de 'bis' routes? Ik krijg de indruk dat dit al jaren niet meer gecommuniceerd wordt en op Google krijg ik ook weinig relevante resultaten.

Misschien is het beleid tegenwoordig om verkeer gewoon vast te laten staan op de autoroute en niet via secundaire wegen te sturen. Het concept is misschien ook wat overbodig geworden met de opkomst van navigatieapps. De 'bis' routes staan nog wel bewegwijzerd.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 09 sep 2023, 20:30

^^ Ik denk dat je aardig heb opgesomd wat er in de realiteit gebeurt. Er wordt nog wel wat aangegeven (alhoewel de oude BiS-pijlen meer en meer verdwijnen), en je kan het opzoeken, maar uiteindelijk rijden zoveel mensen volledig blind op hun navigatie dat het oorspronkelijk doel verloren is.
Als je Bison Futé (of Palomar) wil rijden dien je het zelf te gaan doen. En het dus zonder navigatie te doen en eens naar de borden kijken en wat aardrijkskunde begrijpen. Lost art? Nochtans wordt het op de middelbare school aangeleerd.

Ik weet dat ik als een dinosaurus overkom, maar al die rijhulpen helpen écht niet om betere drivers te maken, niet richting een examen en al zeker niet richting het moment dat ze hun rijbewijs daadwerkelijk hebben. De huidige maatregelen en regels fabriceren robots die op zich weinig begrijpen van wat er telt, uitzonderingen daargelaten. Dat BE ondertussen borden én GPS verplicht maakt op een rij-examen heeft niks met verkeersveiligheid te maken, maar enkel met een minister die wil scoren richting 2024, omdat ze dan overkomt als daadkrachtig richting de verkiezingen.

Uiteindelijk wil ik maar zeggen dat in onze Westerse Wereld we bepaalde basiskennis kwijtraken en afhankelijk worden van technologie die op eender welk moment kan wegvallen. Instinctief weten waar het Noorden ligt, raak je niet zomaar kwijt, maar kan je wel aanleren zonder snufjes.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 10 sep 2023, 12:30

Als je in een grote onbekende stad een adres moet zoeken; is de GPS veel veiliger dan een stratenboek op schoot en tig keer moeten stoppen op rotplekken om de weg te vragen of te kijken hoe of wat. Zo hebben ABS, ESP e.d. ook echt wel een zinnige functie.

Wat kwalijk is, is de afhankelijkheid van hulpmiddelen enerzijds en het totaal gebrek aan situational awareness en rijvaardigheid anderzijds. Wat ik soms zie, "gewoon" de Vmax achter het GPS lijntje aan rijden zonder te letten op b.v. verkeer van rechts; is natuurlijk zeer kwalijk en compleet fout.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 10 sep 2023, 15:07

Dat is ook het enige moment dat ik de GPS gebruik, als ik in de buurt ben en een specifieke locatie nodig heb, maar niet om 1200km naar een stem te gaan luisteren.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 sep 2023, 16:09

Ook op een langere route zijn er plekken waar verkeer ongemerkt fout kan rijden, bijvoorbeeld door onverwachte knooppuntconfiguraties. Ik heb hier meermaals gelezen dat Kreuz Weinsberg in Duitsland zo'n plek is, verkeer dat de A6 volgt van west naar oost zal op basis van de kaart niet verwachten te moeten afslaan. Navigatie kan daarbij helpen. En is ook gewoon stil op het moment dat je niks hoeft te doen. Als ik honderden kilometers rechtdoor moet rijden zal de navigatie ook zwijgen. Het is niet dat iemand continu aan het praten is.

In de bergen is navigatie uitermate handig om te zien wat er aankomt qua bochten. En eigenlijk buiten de bergen ook wel. Als je weet dat er na de bocht een rotonde volgt, kun je veel anticiperender rijden. In landen met linksverkeer helpt navigatie voor een correcte geleiding over rotondes, pleinen en knooppunten.

Navigatie weet tegenwoordig ook de verkeersinformatie en kan helpen om bij file de snelste alternatieve route te vinden. Als je een lange afstand rijdt is dat handig; ik ken het onderliggend wegennet niet in heel Europa op mijn duimpje. Laat staan daarbuiten.

Navigatie waarschuwt je ook voor snelheidslimieten en flitsers. De GPS-snelheidsbepaling is bovendien accurater dan de snelheidsmeter van de auto.

Verder is navigatie erg handig op plekken waar de bewegwijzering te wensen overlaat, of waar het schrift anders is. Dat is in het westen van Europa doorgaans allemaal wel in orde, maar voor wie verder weg gaat is dit ook iets om rekening mee te houden.

Ik kan lange afstanden van A naar B vaak prima zonder navigatie rijden, soms met enige voorbereiding door vooraf op de kaart te kijken. Wat dat betreft is navigatie in veel gevallen enkel essentieel voor de zogenaamde 'last mile'. Maar er zijn ook veel andere voordelen. In het gewone woon-werkverkeer gebruik ik het maar weinig, maar op elke ietwat langer rit gebruik ik meestal wel de navigatie, omwille van alle bovengenoemde redenen. Ik kan misschien best zonder in de meeste gevallen, maar ik wil het niet. Er zijn simpelweg veel voordelen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 16 sep 2023, 9:52

Chris schreef: za 09 sep 2023, 19:42 Weet iemand of het 'Plan Palomar' nog daadwerkelijk gebruikt wordt tegenwoordig? Het omleiden van verkeer via de 'bis' routes? Ik krijg de indruk dat dit al jaren niet meer gecommuniceerd wordt en op Google krijg ik ook weinig relevante resultaten.

Misschien is het beleid tegenwoordig om verkeer gewoon vast te laten staan op de autoroute en niet via secundaire wegen te sturen. Het concept is misschien ook wat overbodig geworden met de opkomst van navigatieapps. De 'bis' routes staan nog wel bewegwijzerd.
Je hebt nu ook 'routes de substitution' die staan bewegwijzerd. Lijken me een soort U-routes. Die moeten wel haaast gecommuniceerd worden als ze relevant zijn. Ik blijf de 'bis' routes overigens nog altijd wel zinvol vinden, al zal tegenwoordig een alternatief ook in Frankrijk veelal ook over de snelweg kunnen lopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 18 sep 2023, 17:19

Er is grote verkeershinder op de A7, met name richting noorden, tussen Tain l'Hermitage en Chanas (een stuk van 30 kilometer zonder afrit). Door zware regenbuien is de boel onder water komen te staan. Er is ook een kleine modderverschuiving op de Col du Grand Bœuf.

De vertraging richting noorden is vele uren, verkeer wordt er al bij Valence-Sud afgeleid om via Grenoble naar Lyon te rijden. Daar komt men echter vast te staan bij werkzaamheden op de A49, die niet ingericht zijn op al het A7 verkeer. Er staat inmiddels ook een lange file op de A7 voor de afrit Valence-Sud. De N7 staat ook muurvast omdat er overstromingen zijn in de dorpen op die route.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 18 sep 2023, 19:11

Iemand een Franse vertaling voor weiträumig umfahren? Klinkt als A51-A48 vanaf Aix of A75-A89 vanuit Montpellier.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 18 sep 2023, 19:35

^^ Daar zal het in de realiteit zowat op neerkomen. Ik zou zelfs A20 overwegen, want de meeste regen valt oostelijk en zuidelijk van het Centraal Massief.

janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman » vr 22 sep 2023, 20:18

Ik zag onderweg een verkeersbord waarin werd aangegeven dat motoren met max 50 km/u tussen de in een file staande auto’s door mogen rijden. Iets wat dan ook met grote regelmaat gebeurt. En dat is wel heel hard. Je schrikt je een ongeluk want ze komen bijna uit het niets langs je heen schieten..zeker als je zoals wij met caravan rijdend nogal breed zijn vanwege de spiegels.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 22 sep 2023, 20:21

Tja. Rond Parijs kan het allemaal: een week geleden reed ik op de N104 rond Parijs. Zelfs toen het verkeer al op snelheid reed (70 tot 110 km/h), kwamen er nog aso-motorrijders tussendoor hoeken/slalommen. Beetje zelfmoordmotorrijders.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 23 sep 2023, 10:05

janneman schreef: vr 22 sep 2023, 20:18 Ik zag onderweg een verkeersbord waarin werd aangegeven dat motoren met max 50 km/u tussen de in een file staande auto’s door mogen rijden. Iets wat dan ook met grote regelmaat gebeurt. En dat is wel heel hard. Je schrikt je een ongeluk want ze komen bijna uit het niets langs je heen schieten..zeker als je zoals wij met caravan rijdend nogal breed zijn vanwege de spiegels.
In de Belgische wegcode staat dat ook omgeschreven als toegelaten. Aangezien fileverkeer tot 30km/h geldt, maar het snelheidsverschil tussen auto en motor mag niet meer zijn dan 20km/h. Dat komt er dus op neer dat als auto 30 doet, motor er 50 mag doen tussendoor.

Dat is dus in Frankrijk net zo.

janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman » za 23 sep 2023, 21:15

Dat was dus niet uit het bord af te leiden.
Daar stonden 2 auto’s op met daartussen een motor en het getal 50.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 28 sep 2023, 14:52

Voor mijn vakantie in Spanje uiteraard ook weer door Frankrijk mogen rijden. Het valt altijd weer op hoe hoffelijk de Franse automobilist is in het verkeer. Als je wilt inhalen krijg je netjes de tijd en ruimte en ook als je wilt oversteken als voetganer wachten ze netjes. Ook de wegen lagen er weer netjes bij en uiteraard amper werkzaamheden of vertragingen gehad. BTW: Dit geldt verhaal is niet van toepassing op de wegen rondom Parijs. :lol:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 20 okt 2023, 10:33

3 jaar later weer ruig weer in de Alpes-Maritimes. De tijdelijke brug bij Saint-Martin-Vésubie is weggeslagen. Deze brug was oorspronkelijk al vernietigd tijdens storm Alex in het najaar van 2020.

Afbeelding

Links de brug die is weggeslagen, eerst in 2020, nu weer.

Afbeelding

Allan C
stadsweg

Bericht door Allan C » zo 29 okt 2023, 14:45

Yesterday, I was in Model-making exhibition at Chambéry. The parking lot is rather busy and very crowded in the exhibition center. The storage lane is closed for the event. If people want to turn left, the road will be jammed. You have to make a U-turn at a roundabout to reach the exhibition center.

AfbeeldingChambéry by FreewayAllan, on Flickr

That diorama model is very realistic, so I really enjoyed it.
AfbeeldingSalon Modélisme Chambéry by FreewayAllan, on Flickr